Brakwater maken in aquarium met keltisch zeezout

mmsk1

New member
Hallo allemaal,

Weet iemand of ik veilig brak water kan maken met keltisch zeezout? de grove grijze variant?

In principe klinkt alles logisch. Het is een natuurproduct en gereinigd in moerassen (alle aquarium plantjes zijn moerasplantjes) en mijn garnalen jongen beter in brak water.

Echter kunnen garnalen niet tegen metalen en hier zit magnesium in... En als dit wel kan (moet eerlijk bekennen dat ik al weken keltisch zeezout in heel kleine hoeveelheid oplos in warm water en in de bak erbij doe....) Welke verhoudingen moet ik dan aanhouden? De bak is zo'n 20 liter.
 
Brak water bevat officieel ergens tussen de 0,5 en 30 gram zout per liter water. Dat is nogal een grote marge en ik heb geen idee of je meer aan de onderkant of aan de bovenkant hiervan wilt zitten, of ergens ertussenin.

Mike
 
Dat zou dus 0,5 gram per liter water zijn. Ik heb echter wel eens eerder 1 gram per liter water geadviseerd voor vijverwater met zoetwatervissen en dit ging perfect. Het is ook makkelijk rekenen zo, want dat komt dus neer op 20 gram (ong. 4 vlakke eetlepels Keltisch zeezout).

Mike
 
Top! dan hoef ik alleen nog uit te rekenen hoeveel ik toe moet voegen bij elke waterwissel. Bedankt!
 
Ik voeg zelf 3 kg toe in m'n aquarium van 1000 liter. Dus 3 promille. Sindsdien geen sporenelementen apart hoeven toevoegen voor de planten. Ik voer ook veel spirulina.
Als je in het hogere brakwatersegment zit zou ik gewoon zeezout gebruiken of een fijne gafzak installeren aangezien het kleiaandeel in KZZ dan vertroebelt.
 
Tot 3 gram per liter is voor de meeste vissen goed te doen. Alleen bij zwartwatersoorten liever niet. Ik heb zelf estuariene vissen dus zou veel hoger kunnen gaan maar is vanwege de plantengroei dat ik dat niet doe.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan