Boter

Ik heb ook 1 of 2x door de slager uitgesmolten reuzel gekocht, maar die vond ik ook niet lekker. Gelukkig vind ik het leuk om dat smelten zelf te doen...

Quote:
Dan is de boter nog wel wat hard maar we snijden gewoon dikke plakken van de roomboter en die gaan zo op brood.


Ja je kunt gewoon met een kaasschaaf plakken van de koude boter afsnijden.

 
Ik heb gisteren room gehaald bij de boer en zojuist samen met mn zoontje een kilo roomboter gemaakt. Erg leuk om te doen.

@Dennis : volgens mij is het niet zo'n goed idee om olijfolie toe te voegen aan roomboter omdat het rookpunt van olijfolie zal verbranden bij het bakken. Wel kun je olijfolie heel goed gebruiken om in te smoren, koken in olijfolie dus.

 
@ Bastiaan

Quote:
omdat het rookpunt van olijfolie zal verbranden bij het bakken.


Ik begrijp dit stukje zin niet helemaal. Ik bak in ieder geval nooit op zo'n hete temperaturen. En als ik dat wel wil doen, dan gebruik ik kokosolie of ghee en voeg ik eventueel de olijfolie later nog toe.

 
Sorry Dennis,

er stond eerst : omdat het rookpunt van olijfolie veel lager is dan dat van boter zal olijfolie verbraden bij het bakken.

Ziet er wel heel cryptisch uit zo, ja. :)

Maar zo doe ik het ook bij suddervlees: eerst bakken in boter of kokos en dan later olijfolie erbij om lekker in gaar te stoven

 
Ik ben er trouwens achter gekomen voor mezelf dat Boter of misschien de bestanddelen van de boter zoals melkeiwitten misschien wel te veel zijn voor mijn systeem. Ik had een soort uitslag een paar maanden maar sinds ik nu meer in de kokosvet bak en wat minder boter gebruik en ook in combinatie met minder kaas dat mijn uitslag nu bijna verdwenen is.

Misschien dat ik ook wel een allergie daar tegen heb? Ik ben ook al bijna een maand aan een milde leverdetox maargoed, toch opvallend voor mezelf.

We willen binnenkort zelf de rauwe boter gaan klaren, kijken of dit ook helpt. Terwijl ik wel veel rauwe melk drink op een dag, hebben de melkeiwitten niet zoveel effect omdat het ongekookt is? Het blijft een zoektocht.

 
ghee maken is heel simpel, ik heb dit afgelopen week voor het eerst gedaan, leuk werk. En wat mij opviel was de hoeveelheid ghee die ik overhield, mat maar een klein beetje melkeiwit dus.

 
Ik wist niet waar ik het kwijt moest maar ik weet niet of het bij alle roomboter wordt gedaan er wordt iets plantaardigs in gedaan zodat het een meer gele kleur krijgt zodat je denkt dat het zomer grasboter is.

Jaren geleden vertelde ik iemand dat en werd ik voor gek verklaard, nu had ik laatst een melkboer die ik goed ken uit de buurt zelfgemaakte buffel yoghurt gebracht verteld die man mij toch dat hij eigenlijk botermaker van beroep was en dat hun toen al iets plantaardigs uit de tropen in de roomboter deden.

Nog iets leuks om te vermelden omdat ik het zelf ook doe vertelde mijn moeder dat vroeger op de boerderij van mijn oma als mijn tantes of ooms droge lippen of gezicht hadden mijn oma zei smeer maar de room van de melk erop en dat deed men toen en het werkt beter als wat dan ook.Leuke dingen om te vermelden.

Trouwens weten jullie of de verpakking waar ook biologisch roomboter in zit wel gezond is, het is een soort folie dus ik weet het ook niet.

 
Mijn moeder is net terug uit Trabzon en zij heeft me toch een lekkere gefermenteerde roomboter meegenomen van de boerderij van mijn tante en oh wat is deze boter toch zalig van smaak.Niet te beschrijven.Meteen een lepel gepakt en geproefd.Een echte sensatie voor je smaakpapillen.

Liet het aan mijn vrouw zien en zegt zij zo mooi oh heeft jouw moeder kaas meegenomen omdat de boter zo oogverblindend knalgeel is. Jammer alleen dat ik maar net zo'n 500 gram heb en Mike ik hoop dat jij dit ook leest.

Wou dat ik het jou en de rest kon laten proeven.

Excuse me maar nu ben ik zo blij als een kind in een roomboter zaak.

 
Oh ja bijna vergeten, heb ook nog een met dierlijk vet ingevette en in een oven afgebakken römertopf gekregen. Dat wordt lekker koken.Puur natuur.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan