Boter

ruud

New member
Ik hoorde in een radiouitzending van mmm.gezondheidradio.tk dat Mike zei dat de meridiaanmachine zei dat Mike niet tegen boter kan.

Nou dat heb ik dus ook: dat mijn energetisch therapeute dat zegt.

En ik ben niet allergisch voor melk(bestanddelen), zelfs ook niet volgens de dokteruitslagen.

Waar het dan wel aan ligt geen idee.

Dan is reusel misschien beter voor mij om in te bakken.

Want olijfolie schijnt daar minder geschikt voor te zijn.

Maar ik vind reusel wel eng.

Wie van jullie bakt in reusel?

Haal je dat bij de slager?

 
Op welke boter, überhaupt alle levensmiddelen, test die meridiaan machine eigenlijk?

Mijn man heeft die kennisavond ook die test gedaan.

Bleek dat hij bijv. niet tegen thee kan.

Hij vroeg welke thee er als ijkpunt gebruikt wordt. Biologisch of de commerciële.

Daar kon die mevrouw geen antwoord op geven.

Dus wat voor waarde moet je dan hechten aan zo'n test.

Je moet je eigen waarheid zoeken en luisteren naar je lichaam.

Want alles wat je 'aangepraat' wordt ga je ook geloven.

Als je lichaam goed reageert op boter, gebruik het dan.

 
Ik eet vrolijk boter door. Het valt prima bij mij en bovendien is het juist goed als je hooikoorts hebt om met zoveel mogelijk hooi in aanraking te komen! Die Asyra heeft instellingen die bedoeld zijn voor 'supermarktlemmings', zoals Ron Fonteine die noemt. Mensen die gewoon volgens de Schijf van Vijf eten. Dat apparaat is helemaal niet gemaakt voor mensen zoals wij die heel bewust met hun voeding bezig zijn. Desondanks zijn er bij mij wel uitslagen uitgekomen die bevestigen wat ik al van mezelf wist, dus helemaal afschrijven doe ik dat apparaat ook weer niet.

Mike

 
Bij de bio boer koop ik vet spek in blokjes. Dit is ongeveer 5/6 vet en 1/6 vlees. Ik doe het gewoon in een koekenpan met dikke bodem. Langzaam warm laten worden en roeren. Het vet regelmatig eruit gieten en de rest weer verder laten smelten. Na ongeveer 15 minuten heb ik dan een beker vol met vet om mee te bakken. Het is een klein beetje zoetig en heerlijk! En ook goedkoper dan bijvoorbeeld kokosolie (wat ik ook gebruik). Je kan het in de koelkast best een paar weken bewaren. Eet smakelijk!

Louise

 
Dank je Louise!

Hier nog een artikel over margarine vs boter:

Quote:
Boter versus Margarine

14 oktober 2011

Post to Twitter

Margarine is oorspronkelijk gemaakt om kalkoenen vet te mesten.

Toen bleek dat de kalkoenen eraan overleden wilden de investeerders die de research hadden betaald hun investering terug en staken de koppen bij elkaar om te bespreken hoe ze alsnog hun geld konden terugkrijgen.

Het originele product was wit van kleur en had geen enkele voedingswaarde. Dus voegden ze wat gele kleurstof toe en verkochten het aan de consument om te gebruiken in de plaats van boter! Wat vind je daarvan… is dat geen slimme oplossing… gewoon wat kleur- en smaakstoffen toevoegen en klaar is Kees!

Ken jij… het verschil tussen boter en margarine?

Beiden hebben dezelfde hoeveelheid aan calorieën.

Boter…

Boter heeft een ietsie pietsie hogere hoeveelheid verzadigd vet, namelijk 8 gram tegenover 5 gram voor margarine.

Volgens een recente medische studie aan Harvard verhoogt het eten van margarine de kans op hartziekten bij vrouwen met 53% tegenover het eten van dezelfde hoeveelheid boter.

Het eten van boter verhoogt de opname van vele andere voedingstoffen in voeding.

Boter heeft vele gezondheidsvoordelen voor het lichaam, margarine heeft er maar enkele en dan nog alleen omdat ze extra zijn toegevoegd.

Boter smaakt zoveel beter dan margarine en het kan de smaak van andere voedingstoffen verhogen.

Boter bestaat al sinds eeuwen, terwijl margarine nog geen 100 jaar bestaat.

En nu margarine….

Margarine bestaat uit zeer grote hoeveelheden transvetzuren.

Het verdriedubbelt de kans op ziekten aan de kransslagaders.

Het verhoogt het gehalte aan lipoproteine-a en dus de kans op arteriosclerose.

Vervijfvoudigt de kans op kanker.

Verlaagt de kwaliteit van moedermelk.

Ondermijnt het immuunsysteem.

Verlaagt de insuline respons.

En hier is het Interssante maar ook beanstigende feit…

De samenstelling van margarine heeft 27 ingredienten die ook in verf zitten….

Deze factor alleen al was voor mij genoeg om margarine, en alle andere producten die gehydrogeneerd zijn, te vermijden voor de rest van mijn leven. (gehydrogeneerd wil zeggen: bewerken van de moleculaire structuur en/of samenstelling)

Try this at home! (Neem thuis de proef op de som)

Koop een kuipje margarine en zet het open in je garage of een andere schaduwrijke plek. Binnen enkele dagenkun je het volgende constateren:

Geen vlieg, zelfs niet die vervelende fruitvliegjes, zullen er op af komen. Dit zegt toch al wat, niet?

Het gaat niet rotten of vies ruiken, dit komt omdat het totaal geen voedingswaarde heeft.

Niets kan er op groeien, zelfs die minuscule kleine micro-organismen kunnen hier geen groeiplekje op vinden.

Waarom…? omdat het bijna plastic is.

Zou jij je tupperware bakje smelten om op je boterham te smeren? Nee toch?

Pass the butter on please!

© De Hoogste Tijd

Posted in gezondheid

http://www.thc-nieuws.nl/2011/10/bo...m=rss&utm_campaign=boter-versus-margarine


 
Ik bak ook gedeeltelijk in reuzel. Ik kan het soms bij mijn bio slager krijgen. Dan krijg ik een heel stuk varkensvet mee. Thuis snijd ik dat in kleine stukjes en laat het op het laagste pitje van het fornuis smelten. De harde stukjes eruit zeven/vissen en klaar. Je kunt het heel lang bewaren. Verder gebruik ik rode palmolie (Aman Prana), kokosolie en ghee om in te bakken.

 
Reuzel maken

Ik koop bij de bio-slager soms reuzel die ik zelf uitsmelt. Het is dan een soort witte dikke pannenkoek die opgerold zit. Eigenlijk is het een orgaan die in de buik van het varken zit en voor de vetopslag zorgt, heb ik me laten vertellen. Ik rol hem uit en snij hem grof in stukken. Deze maal ik fijn in de hakmolen van de staafmixer. Dan doe ik het in een grote koekenpan en laat ik het op het laagste pitje smelten. Als alles gesmolten is druk ik met een spatel de vetblokjes aan om ze leeg te persen. Uiteindelijk als ze bruinig worden schep ik ze uit de pan met een zeef-schuimspaan, maar een gewone schuimspaan kan ook. Dit zijn de kaantjes; die kun je ook eten als je wilt. Er blijft nog veel vet in de kaantjes achter. Laatst had ik ze in een theekannetje waar je kruiden doorheen perst. Zo perste ik het laatste vet nog eruit. Daarna giet ik het vet uit de pan af in een glazen kom of pot. Wel opletten met te heet vet. Ik weet niet of je die direct in elke glazen pot kunt gieten. Anders beter even wat af laten koelen.

Ik haal bij de slager ook wel eens lamsvet of rundervet (talg). Dit kost slechts 3 euro per kilo! Een pond of iets meer is een goede hoeveelheid om een ruime pot mee te vullen. Je hebt dan een pot notenpasta (Monki 330 gram) vol. Hier kun je gemakkelijk met je mes uit scheppen. Reuzel blijft zacht in de koelkast en is heerlijk voor op brood. Lams- of rundvet wordt hard, maar zou je alvorens het gestold is met een beetje olie kunnen aanlengen om het ook zacht en smeerbaar te krijgen. Het is wel hard, maar je kunt er zo met je mes een stuk uitbreken om in de pan te doen. Je kunt deze vetten het beste koel bewaren; dan blijven ze vele weken goed.

 
Ik heb mijn 'adipsotheek' (vetverzameling) uitgebreid met hertenvet. Dit lijkt best veel op rundvet en lamsvet. Maar mijn favoriete dierlijke vet blijft toch ghee en reuzel. Je kunt reuzel volgens bovenstaand recept maken, maar je kunt de reuzel ook alleen in een hakmolen heel fijn maken zonder het daarna te bakken. Dan heb je een soort smeerbare witte paté. Lekkerder vind ik toch om bovenstaand recept te gebruiken.

 
Ik heb laatst mijn stuk reuzel met een schaar in stukjes geknipt! Ik vond dat makkelijker gaan dan met een mes.

 
Ja ik doe het trouwens ook met een schaar, veel fijner! Ik doe heel veel in de keuken met de schaar. Vlees knippen, kruiden knippen, pizza knippen en op het werk boterhammen in stukjes knippen voor de kleinere kinderen. Hartstikke handig die scharen. Misschien maar eens een betonschaar aanschaffen voor de pompoen die nog in de kelder ligt te wachten, weliswaar een kettingzaag me ook wel stoer lijkt... :mrgreen:

 
Vraagje over boter.

Is roomboter hetzelfde als beste boter ?

Is het gezond om in roomboter te bakken, of in beste boter ?

Anika

 
Ik heb geen idee wat 'beste boter' is, maar het is heel simpel: roomboter komt van melk van een koe. Alles wat van iets anders is gemaakt en zich 'boter' noemt is een regelrecht moleculair misbaksel!

Mike

 
Het is prima om in roomboter te bakken. Het is voornamelijk verzadigd vet en kan daardoor veel hitte verdragen. Wel kunnen de melkeiwitten in de roomboter verbranden. Door roomboter te klaren krijg je ghee. Daarin zitten geen melkeiwitten meer en daarom kan ghee zelfs ook gebruikt worden voor friteuren. Je kunt bij de roomboter ook een scheutje (olijf)olie doen, waardoor de roomboter minder snel verbrandt. Kokosolie kan echter de meeste hitte verdragen, aangezien deze voor 92% verzadigd is.

Ik gebruik meestal een mengeling van roomboter/ghee, kokosolie, reuzel, talk (vet van rund, hert of lam), olijfolie en soms ook palmolie, sesamolie of arachideolie. Niet dat er bij iedere maaltijd 10 soorten vet in de pan gaan gaan, maar toch minstens wel 2 of 3 en ook wel eens 5 of meer.

Beste boter ken ik niet. Ik zie nu op internet dat het een roomboterfabriek is in Son. Waar het om gaat is dat het biologische (EKO) roomboter is en liever nog biologisch-dynamisch (Demeter). Dat is het enige om naar te kijken.

 
Ik ben van België en met beste boter bedoel ik beste boter die heel vroeger gebuikt werd door onze overgrootouders. Dit is de uitleg van beste boter : Melkerijboter met kontrolemerk: extra kwaliteit. Fijne,zachte,frisse botersmaak. Ze verkopen dat ongezouten of gezouten. Zal wel hetzelfde zijn denk ik als roomboter.

Bedankt voor de tip Mike dat je olijfolie kan toevoegen aan roomboter dat het minder snel verbrand.

Kokosvet is heel lekker op gezond brood, maar ik deed er toen confituur op en tja kwam serieus bij in gewicht, nu weet ik dat suiker en vet samen heel slecht zijn, je verdikt er van.

Groenten stoof ik altijd in Bio olijfolie.

Morgen beginnen met roomboter of kokosvet op glutenvrijbrood of zuurdesembrood met groene thee :D of geitenmelk. Rauwe melk kan je hier moeilijk kopen.

 
Quote:
Bedankt voor de tip Mike dat je olijfolie kan toevoegen aan roomboter dat het minder snel verbrand.


Hé zeg, nu laat je Mike met mijn veren pronken!?! :evil: :wink:

Ikzelf ben echt dol op reuzel. Heerlijk om mee te bakken, maar ook erg lekker op de boterham! Het blijft zacht smeerbaar in de koelkast, omdat het ook veel enkelvoudig onverzadigde vetten bevat.

 
wij bewaren onze boter trouwens niet in de koelkast maar in een soort kuipje in de kast. Hierdoor is de boter een stuk beter te smeren... ik weet niet hoe jullie de boter bewaren? Ohwja nog een grappig detail, we gebruiken nu tegenwoordig rauwe boter rechtstreeks van de boer en als we die in het kuipje bewaren blijft de boter hetzelfde maar wanneer wij dit doen wat uit de supermarkt komt dan is er altijd een laagje olie, beetje licht doorschijnend.. onverzadigd vet toch? Grappig dat de boeren boter het niet heeft :) echt perfect smeerbaar.

 
Anika, heb je geen biologische zuivelboer in de buurt? Vraag dit eens na. meestal kun je daar wel rauwe melk kopen, al adverteren ze er niet mee. gewoon een bezoekje brengen en het vragen.

 
Ik bewaar roomboter in de koelkast en deed toen ik nog geen ghee gebruikte steeds een deel daarvan in een bakje voor in de kast. Ik wist toen niet zeker of boter wel lang goed zou blijven op kamertemperatuur en gebruikte het ook nog niet zo veel. Ik vond roomboter een paar jaar geleden helemaal niet zo lekker en smeerde het heel dun op de boterham om het maar niet te proeven. Nu eet ik gewoon hele klonten zo op. :)

Ghee vind ik ook erg lekker en die smeer ik graag op de boterham. Die kan je zeker lang op kamertemperatuur bewaren. Maar intussen smeer ik alles dik op mijn boterham en zijn alle potjes of pakjes snel op. :(

 
Om te bakken/braden gebruiken wij de roomboter zo uit de koelkast.

Als we (1x per week) brood eten dan gaat de roomboter uit de koelkast gelijk met het ontdooien van het brood.

Dan is de boter nog wel wat hard maar we snijden gewoon dikke plakken van de roomboter en die gaan zo op brood.

Dikke plak kaas er op of een grote, dikke omelet. Smullen maar.

 
Ik gebruik soms smout oftewel reuzel te koop bij de slager (al gesmolten) om mee te bakken. Ik ben eigenlijk niet zo tuk op de smaak ervan en het nadeel is dat de geur nogal doordringbaar is, het blijft in je kleren en haar hangen. Het voordeel is dat het goedkoop is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan