borstvoeding stopt?

Fiona

New member
Ik heb een vraag, ik geef onze prachtige dochter nu al bijna 10 heerlijke maanden borstvoeding, echter toen ik laatst weer kolfde (na de vakantie van 1,5 week) merkte ik ineens dat mijn melk, drastisch is verminderd. Ik schrok heel erg en ben dus aan het kolven geslagen om mijn productie te verhogen. Echter het lukt niet! geeft mijn lichaam nu aan dat het "op" is? Ik wil eigenlijk nog niet stoppen. Ik geef mijn dochtertje wel bijvoeding, in de vorm van zuur fruit, bottenbouillion, zoete bataat, vlees van goede kwaliteit, kefir, soms een beetje boerenyoghurt. (ook vet als beetje kokosolie, ghee of boerenroomboter, krijgt zij ook wel eens, bijvoorbeeld bij haar zoete aardappel of wat gekookte groente)

Mijn borstvoeding is wel extreem vetter als anders merk ik, zit echt hele kluiten in. Mijn dochter groeit wel goed en ontwikkeld zich ook prima. Ze is een vrolijke, en een actieve meid.

Mijn menstruatie is ook nog niet doorgebroken, en daar heb ik wel erg last van, mijn darmen zijn opgezet (mijn buik voelt als een ballon) en heb erg last van krampen - is dat normaal?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
 
Fiona, heb je al shatavari geprobeerd dat helpt echt heel goed om borstvoeding weer op gang te brengen

 
Je kan een lactatiedeskundige bellen: www.lalecheleague.nl.

Misschien kun je je kindje wat vaker aanleggen, dan komt de productie vanzelf wel weer op gang.

Menstruatie kan lang wegblijven. Jouw lichaam weet zelf wel wanneer de tijd daar rijp voor is, dus ik kan me niet voorstellen dat je daar last van hebt. Zoals je zegt, dat zijn waarschijnlijk je darmen.

 
De melkproductie krijg je beter omhoog door het kind vaker aan te leggen dan met kolven. Heb je tot nu toe nog geen menstruatie gehad?

 
De hoeveelheid die je kolft zegt niets over wat je dochter eruit haalt. Je dochter is tevreden, wees dan zelf ook tevreden want dit levert alleen stress op en stress kan wel zorgen voor minder productie.
Je zegt dat je nog niet menstrueert, dat hoeft ook nog helemaal niet. Het kan zijn dat je hormonen weer aan de slag gaan. Tijdens ovulatie en menstruatie kan je een dip krijgen in je productie, maar dat gaat daarna gewoon weer goed komen.
Gewoon lekker doorgaan. Het is niet ineens op. Ben je er toch niet gerust op, vaker aanleggen kan nooit kwaad.
(Overigens vond ik de 10 maanden een lastige borstvoedingsperiode, maar na het jaar gaat het dan weer als een zonnetje. Maar dat kan bij iedereen anders zijn.)

 
Waarom wordt er gesproken over manieren om de melkproductie alsnog op gang te krijgen, terwijl haar lichaam duidelijk zegt dat het genoeg is? In het verleden hadden we hier Daniele die veel te lang is doorgegaan met bv, zelfs met meerdere kinderen, en uiteindelijk totaal uitgeput is achtergebleven!

Mike

 
Daar heb je een punt Mike, maar ik denk dat er een probleem gemaakt wordt van iets wat geen probleem is. Haar dochter is vrolijk en actief, niets aan de hand dus.

 
Het gaat niet om de dochter, maar om de moeder. Terwijl dochterlief vrolijk en actief is, wordt de moeder letterlijk leeggezogen. We moeten de realiteit onder ogen zien dat moderne moeders maar al te vaak over onvoldoende voedingsstoffen beschikken om zichzelf goed te voeden, laat staan een kleine.

Mike

 
Ik had niet haar verleden gelezen. Ik zie nu dat ze heel wat hormonale problemen heeft gehad. Het had ook handiger geweest als ze dit topic niet had gestart maar verder was gegaan in haar vorige topic, 2 maanden terug zat ze ook al met terugloop. Dat maakt het wel een ander verhaal. Ze zal zelf knopen moeten doorhakken met hoe ze wil doorgaan.

 
Dat de borstvoeding terugloopt kan zeker met stress en uitputting te maken hebben. En het was handig geweest als Fiona het in haar topic had gezet die ze 2 maanden geleden al had aangemaakt over teruglopende borstvoeding. Is het toen wel weer op peil gekomen trouwens? En inderdaad kun je niet zeggen dat uitblijvende menstruatie hormonale uitputting is als ze nog volledige borstvoeding geeft kan het goed daarmee te maken hebben.

Waarom ik haar een tip geeft hoe ze haar productie op peil kan houden is dat geen borstvoeding geven ook veel nadelen heeft en stress geeft wat ook uitputtend werkt, maar die heeft Iklustvet al zo mooi omschreven in een ander topic van Fiona over borstvoeding dat ik het niet ga herhalen. https://www.fatsforum.nl/topic/borstvoeding-in-kwaliteit-verhogen

 
Bedankt voor alle reacties. Ik denk zeker dat mike gelijk heeft, dus ik ben aan het afbouwen. Ik ga de komende tijd maar wat meer tijd aan mijzelf besteden. Ik merk dat ik enorm behoefte heb aan vet. Ik zou beter naar mij lichaam moeten luisteren, maar dat is helaas niet mijn sterkste kant, zeker niet als get om mijn dochter gaat, want zij gaat boven alles. Maar aan een ondervoede moeder heeft ze ook niets. Ik merk wel dat mij melk mega vet is. Hele kluiten zitten erin. En een minimale hoeveelheid voormelk. Heel gek. Waarschijnlijk dat mijn meisje daarom ook minder wilde. Gezien zij er volgens mij niet veel last van heeft.

@ bedankt mike voor de link! Als mijn voorraad op is, ga ik ermee aan de slag. Ben benieuwd! Mijn dochter is een erg gemakkelijke eter(ze is gek op kefir en boerenyoghurt-ze staat al te springen als ik een schaaltje pak, zo lief), dus dat gaat vast goed komen.

 
Jouw melk is geconcentreerd, daarom is deze zo dik en vet. Ik heb wel eens koeienmelk gedronken van dieren die in de winter op rantsoen stonden. Die gaven ook minder melk, maar wel zeer geconcentreerd.

Mike

 
jongens toch. Allereerst, produktie verhogen door te kolven werkt niet, dat is absoluut geen teken dat er iets aan de hand is. Ook een verandering van samenstelling van de melk zegt niks over de moeder. Het zegt iets over de behoefte van het kind! Ben je begonnen met ander drinken bijgeven? meer bijvoeding? Ten tweede, dat je met een baby van tien maand nog niet terug ongesteld wordt is normaal. Dat je terug een cyclus gaat krijgen nu ze bijvoeding neemt is heel goed mogelijk en heel veel moeders ervaren dan een dip in de produktie. Ik zie op basis van deze dingen werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat moeder en kind beter af zijn met kunstvoeding. Wat ik zou doen is zelf aan de levertraan gaan voor die cyclus en lekker verder voeden!

 
Geen kunstvoeding, maar de WAPF-formule. Moeder moet hoognodig rust krijgen, anders raakt ze alsmaar uitgeputter.

Mike

 
alles wat geen borstvoeding is is kunstvoeding en alleen wenselijk als er sprake is van hoge nood. Op basis van wat summiere info moeders aanraden te stoppen met borstvoeding is onverantwoordelijk! Op de leeftijd van 10 maanden hebben zowel moeder als kind de borstvoeding nog heel hard nodig!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan