Borstvoeding en ontgiften

KaMaMa

Well-known member
Ik heb me de afgelopen tijd suf gelezen op dit forum. Afgelopen jaar telkens kleine stapjes gezet in gezondere richting en nu dit forum gevonden. Mijn lichaam heeft de afgelopen jaren ernstig blootgestaan aan stress met alle gevolgen van dien. Ook nog een tijd koemelk/ eivormig dieet gevolgd ivm mogelijke allergie bij mijn zoontje. Je kunt je indenken wat voor aanslag dit is geweest op mijn lichaam.

Ik merk heel sterk dat ik weer op krachten moet komen. Deze week een adresje gevonden voor rauwe melk! Dus een belangrijke stap is al gezet. Nu vraag ik me af: kan ik gaan ontgiften zolang ik nog borstvoeding geef?

Ik wil ook graag dat mijn zoontje gaat meeprofiteren, hij blijft vrij klein/ dun. Verder wel heel actief, goede ontwikkeling. Maar ik ben al maanden zoekende bij hem naar goede manieren om hem gezonder te krijgen. (Ben nu aan het ontstoren van vaccinaties) hij eet graag avocado, vette vis en lepeltjes kokosolie. Hij houdt niet van brood (hoera). Hij blijft loopneus/vieze oogjes houden.

Tips om mij en mijn zoontje gezonder te krijgen zijn meer dan welkom.

 
Ter info: mijn zoontje is nu 1 jaar. Hij heeft 1 vaccinatie gehad en daarna werd ik (door schade en schande) wijzer.

 
Hoi KaMaMa, welkom

Er is al een topic over borstvoeding en ontgifting: https://www.fatsforum.nl/topic/ontgiften-tijdens-borstvoeding

Daar vind je meer over dit onderwerp.

Verder zijn er genoeg mama's op het forum die je kunnen helpen. Ze melden zich vanzelf.

Ook op mijn site vind je veel informatie, vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar: www.voedingisgezondheid.nl

Neem ook het 'alleen lezen forum' tot je met daarin de 'voedingsrichtlijnen' van Weston Price himself en de 'gebruiksaanwijzingen voor nieuwe leden'.

Lia

 
OMG. Waarom dringen dit soort berichten nooit door tot de meute die dit gebruikt!?

Voor mij alleen maar weer een bevestiging: nothing beats breastmilk!!

 
De commentaren daaronder ook gelezen?

Kennelijk mag je, ook als borstvoedende moeder, niet zeggen dat het zo hoort?!

"Niet elke moeder produceert genoeg melk..." en "niet elke baby kan [goed genoeg] zuigen..."

En hoe zou dat nou kunnen?!

 
Kijk maar uit, voor je het weet ben je van de borstvoedingsmaffia. Niemand die zich afvraagt waarom moeders niet meer in staat zijn om hun kind te zogen inderdaad. Heeft niet alleen te maken met ondervoeding, maar ook door een vervreemding van de natuur en van ons lijf.

 
Laat ik voorop stellen dat ik het bericht echt heel ernstig vind, en baal dat mijn dochter een paar maanden commerciele flesvoeding heeft gekregen. Helaas niks meer aan te doen.

Als kanttekening wil ik wel plaatsen hoe erg het is wanneer je als kersverse moeder (met uitgeputte bijnieren) aan het worstelen bent met borstvoeding, vervolgens regelmatig hulp zoekt bij een lactatiekundige die niet goed optreedt en je nog meer in verwarring brengt. Achteraf had ik perfect borstvoeding kunnen geven, als er maar goed gehandeld was en mijn hulpvraag serieus werd genomen. Er wordt altijd zo aangedrongen op het consulteren van een LK, in mijn ogen ook een heel goed advies. Maar als je dan een stuntel treft en je zelf niet beter weet, dan kom je in de problemen. Ik heb nog maanden geworsteld, andere (zeer goede) LK's geconsulteerd, maar het was toen al te laat: dochter weigerde de borst. Dus dat scenario heb je ook nog...

 
We hebben nu "proffesionele deskundigen" nodig voor het geven van borstvoeding. Vroeger was iedere moeder een ervaringsdeskundige. En aangeizen er niets anders was, was er ook niet de vraag of je wel borstvoeiding moest geven.

Door reklame en marketing worden jonge vrouwen al voorbereidt op het niet geven van borstvoeding.

 
Jammer inderdaad. Vroeger was het trouwens wel zo dat als je geen BV kon geven, de baby naar iemand anders ging die op dat moment wel melk had. Bij de adel was dat sowieso standaard, die hadden een min om hun kinderen te voeden. Laatst nog een stuk gelezen over dat een of andere landheer o.i.d de vrouwen in zijn omgeving moest aanmoedigen borstvoeding te geven, in plaats van koemelk direct van de uier (geen idee in welk jaar dat was, 1800 ofzo).

Ook belangrijk is dat je nu geen kennis meer van moeder of schoonmoeder overneemt. Mijn schoonmoeder drong enorm aan op flesvoeding, en mijn moeder drong aan op stoppen met borstvoeding omdat ik het er zwaar mee had. Beide heb ik afgekapt, maar dat is geen pretje, zoveel ontmoediging in je omgeving.

 
San, dat is vreselijk als beide vrouwen die je zouden moeten bijstaan juist als je ze het hardst nodig hebt het laten afweten en nog ontmoedigen ook. Ik ben nog altijd lid van Borstvoeding Natuurlijk en lees alle startproblemen en toestanden steeds weer. Veel vrouwen moeten enorm veel overwinnen en afzien voor de borstvoeding eindelijk lekker loopt en dan moeten ze vaak weer aan het werk, komen problemen met het kolven tegen en de moeizaam verkregen borstvoeding loopt al snel terug en dat was het dan.

Je hebt het over minnen, maar dat was het begin van het einde. Natuurlijk is dat een optie om andermans kind te zogen als het even niet anders gaat, maar als het als een soort luxe wordt gezien om een min te hebben en adel er te 'goed' voor was om de eigen kinderen te zogen is dat al een verwijdering van de natuur. Nu 'hoeven' we ons allemaal niet meer ter verlagen tot het niveau van de lagere klassen door de flesvoeding.

 
Ik denk ook dat er veel moeders zijn met bijnieruitputting. Als die een baby krijgen (vaak een stresserende traumatische bevalling in het ziekenhuis) is dat de druppel en die borstvoeding lukt dan gewoon niet meer. Komt dan nog de waardeloze begeleiding bij, vaak door verpleegkundigen die zelf niet eens borstvoeding gegeven hebben en er ook het nut niet van in zien, en de fles lonkt. Dat is de oplossing op alle problemen. Een weg terug is er niet, dus die fles moet wel volgehouden worden, je hoort zelden iemand die daar spijt van heeft, want een kind moet eten en die fles kan iedereen vast houden. Hier in belgie krijgen pasgeboren babys eerst een bad, dan kleren aan, dan een flesje suikerwater en dan een plastieken speen. Waar moet je beginnen met dat nog goed te krijgen?

Ik zag pas een kleine baby die de fles kreeg van haar kleuterzus, wat een armoe zeg, als ik dat vergelijk met mijn tweejarige dochter die nog een aantal keer per dag heel verlekkerd mag vragen of ze even mag drinken. En heerlijk dat ze dan nog eens even rustig bij me zit, en ik zelf ook nog eens even kan zitten :wink:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan