boerderijzuivel

benbijnier

New member
hoi,

ben aan het zoeken naar rauwe melk (omgeving hilversum) en kwam via google op het item "boerderijzuivel " terecht.

nou lees ik dat met het keurmerk "boerderijzuivel " dat de boer moet voldoen aan bepaalde "strenge" voorwaarden,

maar ik kan nergens lezen wat de koeien gevoerd krijgen/in de weide grazen, antibiotica toediening etc, etc.

dus mijn vraag is; voldoet het keurmerk "boerderijzuivel" wel aan "onze" eisen/volgens biologische normen ?

of is het gewoon rauwe melk/kaas maar met kans op eventueel antibiotica e.d ?

 
jp,

het gaat mij meer om de rauwe melk en kaas, en of de koeien/kaas/melk die onder het keurmerk "boerderijzuivel" vallen, toevallig ook biologisch gevoerd worden.

als dat niet het geval is (biologisch voer/opfok) dan is m.i. de kans groot dat er antibiotica/hormonen in de melk/kaas kan zitten.

 
Er wordt nergens iets over biologisch gezegd, dus doet het keurmerk daar niks mee.

(Een deel van de boeren zal wel biologisch zijn)

 
Hoi hoi , ik bestel altijd bij de hofwebwinkel! Echt fijne produkten, en het wordt thuis bezorgt! Top

 
@benbijnier
Quote:
nou lees ik dat met het keurmerk "boerderijzuivel " dat de boer moet voldoen aan bepaalde "strenge" voorwaarden,

maar ik kan nergens lezen wat de koeien gevoerd krijgen/in de weide grazen, antibiotica toediening etc, etc.



Als je dit wilt weten, moet je dat vragen aan de boer zelf. Als je de kwaliteit van de melk wilt controleren kun je deze test doen: http://www.dekoolstofkring.nl/images/bestanden/PDF/proef_rouwe_melk.pdf

Als het goed is koop je weer en anders ga je verder op zoek. Ps de meeste bedrijven komen niet door deze test! Dus als de melk slaagt is de boer goed bezig. Staar je niet blind op wel of niet bio, vraag liever of ze gmo-granen voeren (bij een gangbare boer). Biologisch Dynamisch is bijna altijd beter, omdat ze ook energetisch werken.

 
Je kunt ook zelf een test doen om te kijken of de rauwe melk voldoet aan jouw normen: doe wat melk in een pot(je) met een deksel er op. Zet dit op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan. Er vormt zich een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan