Blue zones: plekken op aarde waar mensen gezond ouder worden

Gerard

Well-known member
Om scherp te blijven:

We worden wel ouder, maar vaak niet in een goede gezondheid. Op plekken zoals de blue zones worden mensen vaak in goede gezondheid ouder dan 100. Wat kunnen we hiervan leren? De blue zones zijn benoemd door onderzoeker Dan Buettner. Hij ontdekte dat op een vijftal plekken de mensen op wonderbaarlijke wijze erg oud worden, en nog in een goede gezondheid ook. De geluksvogels wonen in: Okinawa in Japan, Sardinië in Italië, Loma Linda in Californië, Nicoya in Costa Rica en Icaria in Griekenland. De onderzoeken zijn vrij goed opgezet en daarom zeker van waarde. Dan Buettner onderzocht tal van factoren van deze ‘blauwe zones’ en heeft een aantal overeenkomsten ontdekt waardoor deze mensen gezonder, gelukkiger en ouder zijn. Wat kunnen we leren van deze mensen?

Lees verder:klik

 
Even opletten Buettner plaatst alles in een perspectief van vegetanisme = vegetarisch voedingspatroon wat niet klopt. De onderzoeksresultaten zijn dus voor een stuk gemanipuleerd.

Op Sardinië en Icaria eten ze veel vis en olijfolie. In Okinawa eten ze dierlijke vetten van het varken

 
@Gerard,

maakt niet uit, maar toevallig kon ik me over dit onderwerp herinneren dat ik het eerder had gelezen.

 
Wat ik wel een goed stukje vind in het artikel is dit:

Wat kunnen we leren van deze mensen? Alle mensen in de blue zones hadden sterke familiebanden. Kennelijk word je van zorgen voor de ander gezond oud. In onze maatschappij kennen we vaak de buren niet en volgens mij worden we daar niet vrolijker door.

De mens is naar mijn idee een groepswezen, dat aspect is m.i. belangrijk i.v.m. stress.

 
Serieus, ik denk daar al wat langer over, zelf ons eten verbouwen, van A tot Z weten wat je eet en zorgen voor elkaar.

 
Om de zoveel tijd komt dat onderwerp van Dan Buettner en zijn Blue Zones terug hier op dat forum, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de Tros TV Show hier recentelijk aandacht aan heeft besteed. Zo zie je maar hoe krachtig de media kunnen zijn in het herhalen van een boodschap. En de boodschap is: eet zo weinig mogelijk dierlijk voedsel, dan word je gezonder en leef je langer. Dit is onderdeel van Agenda 21, laten we DIE boodschap eens wat vaker herhalen i.p.v. die flauwekul van Buettner, daar hoor je de media nl. helemaal niet over!

Mike

 
hierover had ik Juglen paar dagen geleden al een mailtje gestuurd. Nog niets gehoord.

 
Hoi Mike, maar wat mensen in die blauwe zones precies zouden eten, dat is toch iets anders dan of het zo is of niet dat mensen in die blauwe zones gemiddeld het oudst worden?

 
Lievergezond, de mensen in de blauwe zones worden wel oud, maar ze eten wel degelijk vlees, en niet alleen op zon en feestdagen, alleen wordt dat niet verteld. Iedereen praat vervolgens die Dan na om hun plantaardig argument kracht bij te zetten.

 
Ik heb laatst het filmpje over de Blue Zones gekeken. Er wordt wel gezegd door Dan dat de mensen in Sardinie vlees eten maar hij laat het voorkomen of het voornamelijk een plant based diet is. En de grap is de foto's die hij laat zien van Sardinie, mannen met geiten op de achtergrond en jongen met een geitje in zijn nek. Die geiten worden vast en zeker gegeten. Jonge bokjes zullen vast afgeslacht worden en in de pan belanden.

 
De uitkomst van het onderzoek van Dan Buettner zal vast wel kloppen, want het is algemeen bekend dat op deze plekken de mensen ouder worden dan gemiddeld. Bij onderzoek kun je altijd weglaten en aanhalen wat je uitkomt, net zoals bij Ancel Keys in de zeven landen studie naar cholesterol en vet.

Gelukkig omvat zijn boodschap meer dan alleen de vegetarische: meer verbinding met mensen om je heen, geloven, bewegen, stress vermijden, rode wijn drinken, curcuma gebruiken etc zijn zeker dingen waar ik achtersta, net als veel groenten eten. Maar zoals de planteneter Boele Ytsma zegt: "B12 en vitamine D moet ik suppleren omdat mijn plantaardige levensstijl niet in deze voedingsstoffen voorziet". Lijkt me logisch dat vlees eten wel handig is dan, want in de natuur zijn normaal gesproken geen supplementen beschikbaar en eet je wat voor handen is. Meestal groenten, maar zo nu en dan ook vlees. Laat dit ook voor ons allen een les zijn om volgende onderzoeken te screenen op motieven en beliefs. Aan bijna alle onderzoeken zit wel een luchtje, persoonlijke bewijsdrang, financiële belangen, eenzijdige blik, slecht opgezet, te kleine testgroep, geen controlegroep etc.

Mensen in Sardinië eten rijkelijk salami en mozzarella en in Okinawa worden varkensvlees en vis gegeten. Meestal is hun voeding van goede kwaliteit en daarmee worden deze mensen erg oud. Persoonlijk geloof ik in een zekere balans tussen voedingsmiddelen zoals dierlijke en plantaardige. De vraag van wat voor kwaliteit de voedingsmiddelen zijn, is misschien wel belangrijker dan de voedingsmiddelen zelf.

Als ik je nu vraag om deze week op rode auto's te letten, dan bestaat de halve wereld opeens uit rode auto's terwijl dit niet zo is. Dit is een leugen van de geest, want je ziet waar je op let. Dit werkt ook zo bij onderzoekers. Blijf jezelf afvragen wat voor jou goed voelt, is dat meer vlees of groenten? Ik denk dat groenten wel een ondergeschoven kindje is tegenwoordig, we eten per persoon max 100 gram groenten per dag terwijl oermensen op 400 gram zaten van een nog betere kwaliteit ook. Er werd zeker ook vlees gegeten, maar ik denk niet dat dit elke dag voor handen was. Ook in de blue zone landen wordt er vlees geconsumeerd denk ik, jammer dat Buettner hier blind voor is en dat niet wil zien. Toch vind ik in zijn boodschap voldoende goede punten zitten om er een artikel aan te wijden.

 
Juglen, prima dat je er een artikel aan wijdt, maar je neemt zelf ook klakkeloos dat plantaardige verhaal over dus wat bazel je nu over dat het voor ons allen een les moet zijn? Je hebt zelf het onderzoek ook niet gescreend anders zou je niet schrijven:
Quote:
Eet deze voedingsmiddelen

Als we naar het dieet kijken van de blue-zone-geluksvogels dan valt op dat ze volle granen, noten en bonen (ook soja) eten. Regelmatig nemen ze wat curcuma, oftewel geelwortel, tot zich. De Italianen drinken geregeld wat rode wijn.

Baseer je dieet op groenten

Er wordt ook voornamelijk plantaardig gegeten, iets dat ik goed kan volgen. Plantaardig voedsel is voeding voor de darmbacteriën en zit bomvol bioactieve stoffen. Iedereen heeft het altijd over 12 vitamines en 8 mineralen, maar slechts weinigen hebben het over de meer dan 5000 bioactieve stoffen in groenten waarvan we de meesten niet kennen, maar wel weten dat ze kankerwerend zijn.


Ik heb nota bene op je facebook pagina nav dit artikel 2 links geplaatst waaruit blijkt dat er in Okinawa volop varkensvlees wordt gegeten, niet zo nu en dan, maar dagelijks en dat Sardinië een volk van herders is. Toch kies je ervoor om te schrijven dat er voornamelijk plantaardig wordt gegeten. Je zou het toch ook kunnen nuanceren door de blinde vlek van Buettner ter sprake te brengen? Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten wat je schrijft op jou site, maar ik vind het een gemiste kans.

 
Tanja, het is een artikel om mensen te informeren over het blue zone fenomeen en kan dus moeilijk de resultaten naar mijn hand zetten. Ik zou er nog wel een addendum kunnen toevoegen dat de beste man vanuit een plantaardig standpunt onderzoek verricht, goed idee eigenlijk.

 
Zeker een goed idee om het artikel aan te vullen @AHealthylife! Anders is de info incompleet en denken mensen dat ze van het vlees af moeten blijven.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan