Bloemkool

Godsgeschenk

Well-known member
Hoi,

Ik heb gekeken naar het thema goitrogenen, maar dat bestaat niet meer. Daarom maak ik een nieuw topic aan. Ik heb met de slowcooker soep gemaakt van runderwang en een hele bloemkool. Ik weet dat bloemkool goitrogenen bevat, maar dat met goed koken die eruit gaan. Nu heb ik dat dus in de spoep gedaan en de soep gegeten. Hij was goddelijk lekker (ik heb hem zelfs vanmorgen vroeg gegeten).
Maar, zitten die goitrogenen nu niet in de soep. Moet ik de bloemkool niet apart koeken en dan het water afgieten of is het geen probleem dat ik dus het soepwater eet?

hoi Dorothe, volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken dat de goitrogenen afgegoten moeten worden: volgens mij is de verhitting gewoon genoeg om ze om zeep te helpen. Het zal een onomkeerbaar chemisch proces zijn dat die goitrogenen verdwijnen door verhitting.

Voor de volledigheid: ze verdwijnen niet 100% maar hun aantal wordt wel flink verminderd. Het advies is om te varieren met groenten in de uienfamilie, in de kolenfamilie en met een (donker)groen blad.

Mike

Dank je.
Ja, dat zal ik zeker doen/doe ik al, maar dan weet ik dat ik best wel eens bloemkool in de soep mag doen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.576
Leden
8.677
Nieuwste lid
Spell66
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan