Bloemen en planten

simone

New member
Ik hoorde laatst bij een biologische groenteboer dat planten en bloemen ook flink met gif bespoten worden en vooral rozen die ver uit Afrika komen. De mensen gaan er gezond in en komen heel ziek eruit en de leidinggevenden niet.Wat oneerlijk.

Sta je nooit bij stil maar hoe zit het dan met planten en bloemen die je hier in Nederland bij Intratuin enz. kunt kopen?

Als dat zo is krijgt mijn vrouw echt geen bloemen meer van mij, nou ja hier staan de bloemen langs de weg te koop. Dat zijn lokale boeren die ze verkopen maar er staan ook rozen automaten.

Ja mischien moeten we dan ook maar totaal overgaan naar bio eko rozen.

 
Boeren willen nooit grond kopen waarop bloemen gekweekt zijn. Ze noemen dit 'apengrond', waarmee ze bedoelen dat bloemen zo zwaar bespoten worden dat de bodem totaal vernaggeld is. Bloemen worden ook geverfd om te verhullen dat ze zwak en bleek zijn door al dat gif. Gewoon bloemen in het wild plukken dus.

Mike

 
Jeetje,

Hoe weet je nu als je grond zou kopen dat het een tijd terug niet voor bloemen gebruikt is? Hoeveel jaar zou het duren voordat de bodem zich heeft hersteld en wie weet kweken sommige biologische boeren wel op ex bloemen plantage gronden.

 
Wij wonen midden tussen de weilanden. Dan zie je pas hoeveel gif er gebruikt wordt.

Zo staan er tulpen. En tulpen worden heel wat keren gespoten, we zijn altijd blij als de wind van ons huis af staat.

En dan te bedenken dat vroeger (toen er nog niet gespoten werd) de tulpenbol gegeten werd door de arme mens.

De tulpen worden op een gegeven moment gerooid. Dan wordt de grond geëgaliseerd en er wordt gras gezaaid.

Daar komen pinken (tiener koeien 1-2jaar jong) op te staan. Die vreten het gras en drinken het slootwater. Daar wil je het vlees toch niet van eten of de melk drinken?

Dan wordt het gras weer doodgespoten en komen er bijvoorbeeld sieruien op.

Als er op een stuk land tulpen hebben gestaan duurt het vier jaar voordat er weer tulpen op mogen.

Nu staat bij ons ook overal maïs. Het maïs wordt gemaaid en men laat het land rusten met stoppels en al. Dat wordt dan het in het voorjaar omgeploegd en komt er snelgroeiend gras (luzerne) op. Dat wordt op een gegeven moment ook weer doodgespoten en er komt weer maïs op.

De boer aan de andere kant verhuurt zijn land ook aan tulpenboeren. Maar als er geen tulpen op staan komen er koeien op.

Met bloemen langs de weg kopen zou ik ook voorzichtig zijn, zeker met tulpen.

Dat is net zo als met groente en fruit langs de weg kopen.

Twee jaar geleden kochten wij, onderweg naar mijn moeder, nog peren en appels langs de weg.

Totdat Co een keer zag wat voor een gifspuitinstallatie er langs de bomen ging.

Wij hebben drie jaar terug grond op onze tuin laten aanbrengen. We hadden gevraagd om goede voedzame grond.

Bleek dus later dat we bollengrond hadden. Ten eerste zit daar heel veel zand doorheen en wie weet hoeveel gif.

Daar hadden we dus onze groentjes opstaan die dus voor geen meter wilden groeien, vanwege o.a. het hoge zand gehalte.

Er zat dus ook geen worm in en dat zegt genoeg over de kwaliteit van de grond.

We hebben in het voorjaar de grond afgegraven en nieuwe grond aan laten brengen. Dat hebben we deze zomer laten rusten.

We gaan het mineraliseren met zeezout en er een groenbemesting op zaaien in de vorm van luzerne. De wortels zorgen voor een goede bodemstructuur. De luzerne spit je op een gegeven moment onder als bemesting. En op onze tuin geen water meer uit de sloot die om ons huis loopt. We vangen regenwater op en dat gaan we gebruiken.

Volgend voorjaar gaan we weer zaaien en dan weer lekker 's avonds de tuin in om verse groenten te oogsten, ik kijk er al naar uit.

De weilanden om ons heen zijn alleen van gras, je ziet geen klavers en kruiden en het wordt tig keer gemaaid (snelgroeiend gras).

Afgelopen zomer waren we in Oostenrijk in een het Klein Walsertal en daar staan de weilanden/almen vol met klavers en kruiden.

Daar maaien ze twee keer in het jaar om de kruiden tot volle wasdom te laten komen.

Toen wij er waren werd er net gemaaid en dat rook heerlijk (ruik het bijna weer). Het was ook een gentech vrij dal.

Het was daar een luilekkerland wat betreft rauwmelkse producten: bergkazen, rauwe melk, rauwmelkse roomboter.

Het was genieten qua wandelen maar dus ook qua eten.

Maar om terug te komen op het onderwerp: Wees gerust, er zijn gelukkig ook nog mensen die biologische bloemen/planten telen.

Als je op zoek bent naar biologisch zaad voor de moestuin kijk dan eens op www.denieuwetuin.be

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan