Bloeduitslagen: ijzer & TSH.

FloortjeL

New member
En we zijn weer acht buizen bloed verder (wanneer gaan ze me daar nou eens voor betalen?)

Er is geprikt op al m'n vitamine… en m'n cortisol en schildklier.

Alle waarden zijn binnen, behalve de cortisol (ik betwijfel tot in hoever de huisarts daar iets mee kan, al is die waarde voor mijzelf misschien wel boeiend).

Nu blijkt dat ik een te laag ijzer heb, maar geen bloedarmoede. Ook m'n schildklier lijkt (nog steeds) goed.

Er is ook op t4 en t3 geprikt, maar het schijnt dat die niet worden meegenomen als de TSH er goed uit vandaan komt.

Nu zeggen die waarden me niet heel veel!

Wie oh wie helpt me?

TSH: 1.03

Ijzer: 8

Ik ben echt waanzinnig duizelig telkens, kan moeilijk teksten lezen, m'n ogen branden voortdurend, ik voel me wazig..

Kan dit dan te maken hebben met te weinig ijzer?

 
Volgens mij is 8 voor ijzer niet zo heel laag. Ik had de laatste keer 6.7, nog veel lager dus. Ik was wel wat meer moe. Ben lever gaan eten en vitamine c extra.

 
TSH is "gewoon" goed , mag tot 3,9 = maximale waarde wat goed is. Maar er zijn ook mensen die zich beter voelen als ze onder de 2 zitten. Maar dat zit je dus.

IJzerwaarde van 8 klinkt heeeel laag ! Duizelig zijn kan idd door ijzertekort. krijg je ferrograd ofzo van de huisarts hiervoor ??

ferrum phos celzouten ( = celzout nr 3 ) wil ook nog wel eens super helpen bij ijzertekort !! En dan krijg je tenminste geen darmklachten na inname. Je moet dat dan wel een tijd lang innemen. Niet zomaar 2 weken ofzo.

 
Mijn HB daarentegen was prima, een 8.5.

Het klinkt me ook gek in de oren, dat ik wel ijzertekort heb.. maar geen bloedarmoede?

Dat zal dus wel los van elkaar staan.

Ik ben echt te duizelig voor woorden, en ervaar elke keer wanneer ik ergens energie in stop een bizar heftige hoofdpijn.

Quote:
ferrum phos celzouten ( = celzout nr 3 ) wil ook nog wel eens super helpen bij ijzertekort !! En dan krijg je tenminste geen darmklachten na inname. Je moet dat dan wel een tijd lang innemen. Niet zomaar 2 weken ofzo.



Jeetje, ik heb toevallig sinds deze week al m'n celzouten gestopt. Ik was in de veronderstelling dat ze niet goed voor me waren, omdat ik ze al zo lang neem en weinig vooruitgang zie..

Nummer drie, die heb ik zelfs ook.. Ik zal die dus maar weer gaan nemen, en kijken of dat me ook kan helpen.

Ik heb nu Floradix (een kruiden drankje) die ik tweemaal daags 20 ml moet nuttigen. Wat een zoete bende… maar als het me helpt?

Vitamine C nam ik overigens elke dag rond de 3000mg, en ben ik nu een paar dagen ook mee gestopt omdat ze op zijn. Morgen heb ik ze weer in huis… misschien nog meer nemen of is dat onzin?

Wat is trouwens een goede ijzerwaarde?

 
Ik zal even voor je kijken, maar elk laboratorium heeft wel zijn eigen referentiewaardes !

ijzer 9-30 ---. dan valt je waarde dus nog mee ! Mijn ijzer is een keer 3 geweest. heb ik toen met ferrum omhoog gekregen. Maar mijn HB is ook altijd te laag..

TSH 0,4 -4,3

HB 7,5 - 10

 
Ik las ergens referentie ijzer 10-30.

De grens wordt altijd anders getrokken.

En elk lijf reageert weer anders.. Ik daarentegen reageer heel gevoelig op alles!

Hoe ik het voor elkaar heb gekregen in een maand tijd: ferritine was 35.

Dus ik werd me heel bewust van alle fytinezuur, die ik enorm in mindering heb gebracht..

Misschien iets te drastisch? Van 35 naar 8 lijkt me wel erg veel.. Dat voelt een lijf wel.

Nu ga ik het niet zoeken in fytinezuur natuurlijk, maar in veel en goed vlees! (Organen gaat mij iets te ver nog haha)..

 
Veel bloed verlies met ongesteldheid ? Of ergens een ontsteking in je lichaam misschien, dat kost ook veel ijzer.

 
Volgens mij haal ik mijn vorige bloedonderzoek b6 en ferritine nu door elkaar. Ik weet het ook niet meer ;-)..

Zoveel kan ik volgens mij niet gedaald zijn.

Hmmm wel ongesteld nu, maar heb deze klachten al langere tijd. Het wazig zien, duizelig zijn..

Wel zie ik nu bleker dan ik zag, dus dat lijkt me wel referentie voor m'n ijzertekort..

Slecht/wazig zien hoort ook bij trage schildklier, maar dat is nu meerdere malen niet bevestigd.

Er zat ook geen infectie in m'n bloed....

 
Ijzer was een 8!

Ik ben al driftig zoekende naar symptomen die daarbij passen, maar vind het vrij moeilijke materie (ferritine, hb, ijzer .. name it)..

Hb was een 8.5 (netjes dus)

 
En nu... Ben ik zo duizelig! Alles draait en ik heb voortdurend het gevoel flauw te vallen.

Zelfs als ik lig draait het. Ik heb van alles geprobeerd... Van hoofd tussen benen, tot iets heel zoets drinken.

Tips? Het maakt me bang..

 
Floortje,

Het advies van Petrah vind ik wel heel goed nl lever gaan eten voor extra ijzer.

Je eet neem ik aan wel goed en vooral voldoende?

Erg jammer dat de T4 en T3 niet zijn gecheckt. Zou mooi zijn als je daar tenminste uitsluitsel over zou hebben.

Voor de rest weet ik zo ook niet wat het zou kunnen zijn helaas.

Meniere is een mogelijkheid maar je bent toch nog heel jong of niet?

Quote:
Slecht/wazig zien hoort ook bij trage schildklier, maar dat is nu meerdere malen niet bevestigd



Hoe? Doordat de TSH oke was of is er eerder wel verder naar gekeken?

 
Quote:
Ik heb nu Floradix (een kruiden drankje) die ik tweemaal daags 20 ml moet nuttigen. Wat een zoete bende… maar als het me helpt?


Dit is GEEN 'onschuldig' kruidendrankje, maar een anorganische en dus niet opneembare vorm van ijzer, een soort 'natuurlijke' variant van ijzerpillen. Hiermee verhoog je het risico op ijzerstapeling in de lever en dat is een vorm van vergiftiging. Vrouwen hebben mazzel omdat ze een maandelijkse cyclus hebben en veel overtollige ijzer d.m.v. hun menstruatie kunnen lozen, anders had dit al veel meer slachtoffers geeist.

De best opneembare vorm van ijzer is heemijzer, oftewel: ijzer uit bloed. Lever is inderdaad een prima voedingsbron voor meer ijzer. In grootmoeders tijd adviseerden huisartsen zelfs de consumptie van lever als remedie tegen ijzertekort! Denk ook aan bloedworst. En ik weet niet hoe jullie dit doen, maar als ik een vaccuum verpakte riblap aanbreek, dan gebruik ik altijd het bloed dat in het plastic ronddrijft tijdens het koken, ik gooi dit nooit weg en spoel het vlees nooit af. Het geeft nl. ook nog eens extra smaak.

Laaste opmerking: we hebben het nu gehad over de inname, maar voor de OPNAME van ijzer is maagzuur nodig. Hier kan dus ook een maagzuurtekort aan ten grondslag liggen.

Mike

 
Hallo,

Het ijzergehalte wordt gemeten aan de hand van het vrije ferritine in het bloed en dit correspondeerd dan met de hoeveelheid ferritine in de cellen(waaraan het ijzer gebonden is). Voor zover ik op de hoogte ben is er sprake van anemie wanneer de ferritine 10 of lager is(100 mg opgeslagen ijzer).

Een andere mogelijkheid hiervan ,anders dan tot nu toe beschreven, kan zijn dat je bloed verliest met de ontlasting.Misschien zinvol om dit ook te laten testen.Ijzer zal ook meer opgeslagen gaan worden bij een infectie met bacterien(teveel verkeerde,parasieten etc.).Het lichaam doet dit om ervoor te zorgen dat deze wezens zich niet kunnen voeden met ijzer(hebben ze nodig).

Ijzer wordt in de darmcellen opgeslagen en wanneer er behoefte aan is via transferrin in het lichaam getransporteerd naar de juiste plekken. Het lijkt me logisch dat op dit niveau ook iets mis kan gaan.Ik weet echter niet wat of hoe.

Het maagzuur probleem sluit ik zeker niet uit en ik zou ook eerst met voeding het probleem zien op te lossen.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan