Bloed, voedingsstoffen?

simone

New member
What about blood?

De Masaï drinken ook bloed en zijn zeer gezond.

Bloedworst was zeer populair onder de Nederlanders.

Ossebloed werd toch ook gedronken?

Wat maakt dit zo speciaal en voedzaam?

Vervoer van allerlei voedingsstoffen?

 
Goeie vraag, Haydarpasa. Niemand hier een antwoord?

Ik weet alleen dat idd de masai melk met bloed mixten en dit opdronken. Zou ik best eens willen proberen, maar ben bij de natuurwinkel nog geen flessen met bloed tegen gekomen :mrgreen:

 
Ik heb bloedworst enkele keren geprobeerd. Erg lekker, helaas kreeg ik wel een milde ontstekingsreactie, dat komt waarschijnlijk door enkele kruiden en de aardappelzetmeel die ze er in hebben gedaan. Ik eet wel af en toe kalfslever en dat is ook best bebloed. Zou het wel interessant vinden om een keer een soep te maken met bloed, maar ja, ik denk niet echt dat er slagers zijn die zouden zeggen "Ja, alstublieft, hier een zak bloed.", die zullen je gelijk wel gek aankijken. Terwijl ik heb gelezen dat bloed, omdat het o.a. ijzer bevat, juist heel goed kan zijn. Ik denk dat er wel wat over wordt verteld in het boek "Odd bits", maar heb het boek helaas nog niet besteld!

 
@ Janse

Quote:
Zou ik best eens willen proberen, maar ben bij de natuurwinkel nog geen flessen met bloed tegen gekomen


Heb je geen huisdieren Janse? Anders maar eens een EHBO-cursus voor dieren gaan volgen, dan kan je spoedig zelf aan de slag! :mrgreen:

@ Chiko

Ik hou ook van bloedworst en vraag me af wat voor een producten er nog meer te maken zijn van bloed. Er zullen heus wel wat recepten te vinden zijn bij traditionele volkeren. Misschien kan je wel bloedbrood bakken of een bloedsaus.

Ik denk dat je best wel bloed aan iemand kunt vragen die zelf dieren slacht. Als je uitlegt dat je belangstelling hebt voor traditioneel ambachtelijk koken en dat je graag zelf bloedworst wilt maken zoals mensen dat vroeger thuis ook deden, dan ben je in deze tijd misschien wel apart, maar geen freak. Misschien kan je de slager (of poelier) ook wel vragen of ze bij het slachthuis bloed voor je apart houden. Het kan ook zijn dat dit erg ongemakkelijk is voor de slachter en dat ze het niet doen. Maar ja, nee heb je, ja kun je krijgen...

 
Ja ik heb ze ook al gevonden, was ook meteen gaan google-en....

Bloedbrood is gewoon bloedworst. Maar ik zou wel eens brood willen bakken met bloed in plaats van water.

 
ik denk dat bloedbrood erg op bloedworst gelijkt, maar misschien toch meer meel bevat dan de worst-variant? Volgens het recept wordt het ook niet in lege darmen geperst om worsten van te maken.

Ik weet niet of je de andere varianten intussen ook al bent tegengekomen, maar bloedtaart, bloedsoep en bloedpannenkoeken klinken ook niet mis..

Er bestaat ook Filipijnse bloedpudding, de ingrediëntenlijst klinkt erg gezond.

 
Wat dachten jullie van balkenbrij.

Dat maakte mijn moeder vroeger als er een varken geslacht was. Daar ging ook bloed in en een varkenskop en spek en allerlei kruiden en boekweitmeel.

Helaas leeft mijn moeder niet meer maar ik zal mijn tante eens bellen, die maakt het nog wel eens, en vlgs. mij besteld ze dan bloed bij de slager.

Ik zie op internet ook recepten zonder bloed, maar er hoort zeker bloed in!

 
Ghehe, volgens mij zijn jullie al een stapje verder met e.e.a. Ik zit hier nog net niet kokhalzend achter mijn computer. Volgende keer even beter kijken welk topic ik open :lol:

 
Gister op het WP congres voor het eerst bloedworst gegeten, heerlijk! Van welke leverancier kwam dat?

 
Heb laatst een paar keer gezien dat een aantal koks naar een (ei)land gingen, en de recepten van de lokale bevolking overnamen en dit in hun menu's verwerkten.

Bloedpudding, gefrituurde varkensoren, insecten bereid op bepaalde manier, etc etc.

Kan zijn dat het op National Geographic of Discovery was.

Maar in elk geval interessant om te zien.

Misschien kunnen de mensen die hun vlees bij een boer halen, hun boer vragen of de slager iets apart wil houden voor een keer. Zo heb ik een keer nieren en hart besteld. Dit kreeg ik bij de eerst volgende slacht.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan