Biologische kweekvis/gerookte vis

G

Guest

Guest
Dat gewone kweekvis niet bepaald goed is, weet ik al. Maar biologische kweekvis, kan dat wel?

En gerookte vis, is dat oké?

Ik heb namelijk bij de AH biologisch gerookte zalm gevonden voor op brood. Ik heb er al wat van gehad, en mocht het niet zo goed zijn, dan maak ik het ook gewoon op, anders vind ik het zonde. Maar dan weet ik het voor de volgende keer.

 
Oké, alleen wil ik het graag op brood doen en ik dacht niet dat ze die speciaal daarvoor hadden, maar ik zal nog eens kijken.

 
Uitsluitend wilde zalm met MSC-keurmerk. Kweekvis, ook biologisch, is intensieve vishouderij op basis van verkeerde inzichten van de werkelijke voeding van de vis en met veel te veel vissen op een te klein oppervlak.

Mike

 
En wat ivm met kreeft? Ik zag een gekookte kreeft in de aanbieding liggen bij de Lidl, maar die zal wellicht ook gekweekt zijn zeker?

O nee, ik lees juist op de site dat het uit de Canadese Atlantische Oceaan komt. Kan ik misschien toch beter kopen..

Ik heb wel iers rundvlees en een stuk eendenborstfilet gekocht bij de lidl, het was allebei 100% vlees dus alvast zonder nitrieten.

Ook veel van die grote (tijger)garnalen verkopen ze nu met Pasen, zijn deze meestal gekweekt of niet?

 
Over de garnalenkweek is helaas veel slechts te zeggen. Ze worden gekweekt op plaatsen waar de mangrovebossen plaats hebben moeten maken, terwijl dit de broedkamers zijn van veel vissensoorten. Met name gamba's staan op de rode lijst.

Zie dit artikel: http://www.greenpeace.nl/news/garnalenkwekerijen-bedreigen-m/

Zoek op deze site maar eens op het woord 'garnaal'. Op die site kan je ook een viswijzer downloaden en uitprinten. Handig voor in je portemonnee.

Eenden worden net zoals kippen massaal gefokt en in overvolle hokken gehouden. Als het vlees niet biologisch is, zou ik er persoonlijk van af blijven...

 
Bedankt voor de info, Dennis.

Ik lees op de verpakking van de eendenborstfilet dat het van een barbarie eend is uit l'Oie (Frankrijk) van S.A. Ernest Soulard. Die heb ik eens opgezocht en vond deze site, er staat ook op onder welke merken hun eenden te koop zijn, maar ik vond niet het merk 'Deluxe' terug van de Lidl. Maar ja, de naam van deze kwekerij staat op de verpakking ervan, dus het moet wel van daar komen.

Op de foto zie je toch de eenden in de natuur rondlopen-of ze daar meestal lopen of in de fabriek zitten weet ik niet, maar er staat ook op dat in deze *warme* streek het ideaal is om eenden te kweken, dus ik vermoed dat ze meestal wel buiten rondlopen. Toch nog zo slecht niet dan..ik weet alleen niet wat ze gevoederd krijgen.

*edit*

Ik heb nu toch gevonden op de site wat de eenden gevoederd krijgen:



Our food it's

> without animal flour

> OGM free

the base ingredients are: wheat, maize, sorghum. >Base materials are weighed, ground and mixed > pressed, cooled and sifted


Ik weet eigenlijk totaal niet wat eenden van nature horen te eten? Maar het zal wel geen graan zijn zeker..

 
Ja logisch eigenlijk dat eenden vooral kleine dieren en insecten uit het water eten en alles wat langs de rivier groeit.

Ik las ook dat eendenvet één van de lekkerste is. Hier de samenstelling van eendenvet (van de WAPF site)

Duck and Goose Fat are semisolid at room temperature, containing about 35% saturated fat, 52% monounsaturated fat (including small amounts of antimicrobial palmitoleic acid) and about 13% polyunsaturated fat. The proportion of omega-6 to omega-3 fatty acids depends on what the birds have eaten. Duck and goose fat are quite stable and are highly prized in Europe for frying potatoes.

 
Hoe zit het eigenlijk met mosselen.Las dat deze ook worden gekweekt maar dan op een andere manier als gewone vis.

Zijn deze mosselen dan ook ongezond?

Heb wel eens bij de Aldi twee kilo mosselen voor maar € 7,- gekocht en klaargemaakt.

Denk je gezond bezig te zijn maar dan kom ik er weer achter dat veel mosselen gekweekt worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 
gekweekte mosselen lijken me veel minder problematisch dan andere kweekproducten. Mosselen hebben geen bewegingsvrijheid nodig, blijven op een vaste plek. Ziektes lijken me daardoor ook veel minder of geen kans te maken, dus geen gebruik van antobiotica. Qua voeding weet ik niet wat ze krijgen en wat ze zouden moeten 'eten'.

 
Zolang de mosselen maar niet in plastic bakken zitten ingepakt zou het goed moeten gaan. :oops:

 
Mosselen worden gewoon wild gekweekt in de Oosterschelde en zijn volgens mij volledig natuurlijk. Lekker eten, zou ik zeggen.

 
Eet gerust vis en maak je niet te druk om de kwik. Kleine vissen die relatief snel voortplanten hebben het de laagste kwik gehaltes (Haring bijvoorbeeld) maar ook wilde alaska zalm is een goede vis om te eten.

 
Mike wrote:
Uitsluitend wilde zalm met MSC-keurmerk. Kweekvis, ook biologisch, is intensieve vishouderij op basis van verkeerde inzichten van de werkelijke voeding van de vis en met veel te veel vissen op een te klein oppervlak.



Dat ook de omgeving van biologische kweekvis niet helemaal natuurlijk en dus ideaal is zal ongetwijfeld, maar het kenmerk van biologische zalm is wel dat ze verse vis krijgen (makrelen, langoustines, etc.) en meer ruimte hebben dan regulier gekweekte vis.

Ik weet niet of Herman den Bljiker gelijk heeft, maar hier een stukje van zijn hand wat wel goede zalm is en wat niet.

http://www.hermandenblijker.nl/Actueel/Column/105/Herman_den_Blijker_over_zalm

 
Ik kan die man nauwelijks verstaan met zijn gemompel en kan totaal niet begrijpen waarom hij zo populair is. Ik neem hem in ieder geval niet serieus.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan