Biologische, biologisch-dynamische wijn en 'vin naturel'

Webmaster

New member
In deze aflevering van het programma 'Wijn aan Gort' geeft de Nederlandse wijnteler Ilja Gort, woonachtig in Frankrijk, een objectief beeld van reguliere, biologische, biologisch-dynamische en traditionele wijnteelt:



Ikzelf kreeg recentelijk een fles Slurp! kado, de wijn die Ilja Gort zelf produceert, een traditionele 'vin naturel'. Het was een rode wijn met een kracht en diepte van smaak die ik nog niet eerder had geproefd in biologische of biologisch-dynamische wijnen. Voor alle duidelijkheid, ik pretendeer helemaal geen wijnkenner te zijn (ben meer een bierman, zoals jullie weten), maar ik kan wel het verschil proeven tussen goede en fantastische kwaliteit. Slurp! valt onder die laatste categorie en bevestigt eens te meer dat traditioneel altijd beter is dan biologisch of zelfs biologisch-dynamisch.

Slurp! (geweldige naam!) is trouwens hier te koop, mocht je jezelf of een ander hierop willen trakteren. De wijn die ik heb gedronken was deze en kost 5 euro (!) en is verkrijgbaar bij de AH!

Mike

 
Binnenkort maar eens een fles aanschaffen! Ik drink zelf nooit, maar mijn vriend neemt eens per maand nog wel eens een glaasje van het een of ander!

 
Prijs valt idd goed mee! De meeste biowijnen zijn veel duurder.

Hoe zit het met bier, als je iets wil drinken kun je dan beter bier of wijn drinken wat is het minst ongezond (ik lust allebei ;-) Ik woon in BE dus bier zat hier, maar heel veel bieren zit suiker in, zeker donkere bieren. Waar moet je op letten? of zal ik daar een nieuw topic voor openen?

 
Inmiddels ben ik sinds mijn eerste post een aantal flessen Slurp! verder en ik kan je vertellen dat dit een FANTASTISCH wijntje is voor de prijs van 5 euro! In de biowinkel en in de supermarkt vind je ook biologische wijnen voor soortgelijke prijzen, maar Slurp! verslaat ze allemaal met twee vingers in de neus! Een absolute aanrader!

Mike

 
Ik heb hem vorige week ook geprobeerd, nou ben ik geen echt rode wijn liefhebber maar voor een rode wijn was hij voor mij goed te drinken, niet te wrang in elk geval.

 
is het dan niemand van jullie op gevalle hoe de buurman van die biologisch wijnboer heet? Die met dat grote hek. Die wijn hoef ik iniedergeval niet.

 
Dat is niet dezelfde wijn. Jij doelt opr Rothschild. Ilja Gort produceert zijn eigen vin natural, in samenwerking met andere, jonge wijnboeren die ook traditioneel produceren. Hierdoor kan hij de wijn zo goedkoop houden.

Mik

 
Ik weet ook dat het een andere wijn boer was. Ik vroeg me alleen af of het niemand op was gevallen dat het er op slinkse wijze in was gestopt. Ik wil die slurp zeker een keer proberen.

Wommes, ze hebben ook rose en witte wijn van slurp.

 
De vraag is of het daadwerkelijk op slinkse wijze in de reportage wordt vermeld. Ik denk dat men zich totaal van kwaad bewust is en geen flauw idee heeft omtrent de ware aard van het huis Rothschild.

Mike

 
Volgens mijn vader (een echte connaisseur, vinoloog) is die Gort vooral goed in marketing en de wijn niet zo natuurlijk als hij ons doet geloven. Zal mijn oude heer eens vragen of hij hier een stukje over wil schrijven voor het naadje van de kous. Eventueel kan hij een alternatief aanbieden aangezien hij zich richt op het importeren van eerlijke wijnen die op natuurlijke en ambachtelijke wijze worden geproduceerd, en echt niet allemaal voor de hoofdprijs.

http://www.genderenwijn.nl/

 
Ilja Gort krijgt bij mij vooralsnog het voordeel van de twijfel. Ik ben niet gevoelig voor marketing en baseer me puur op smaak. Zijn wijn overstijgt met gemak biologische wijnen in dezelfde prijscategorie! Ik reageer ook alijd op sulfiet met lichte hoofdpijn en heb dit niet als ik Slurp! drink. Ik ben desondanks benieuwd naar de argumentatie van je pa...

Mike

 
Het promoten van alcohol op een forum voor gezonde voeding? Iets klopt er volgens mij niet...

 
Alcoholische drinken hebben een zeer lange geschiedenis en zijn door volkeren en culturen wereldwijd altijd al geconsumeerd. Van oudsher zijn alcoholische dranken helend, denk in Nederland bijv. aan de kruidenbitters en vlierbessenwijn en ook jenever wordt gemaakt van een gezonde bes. De oudste drank ter wereld is mede (honingwijn) en deze komt wederom in alle culturen wereldwijd voor. Alcoholische dranken en gezondheid kunnen dus wel degelijk samen gaan. We hebben het hier over rode wijn, die aantoonbaar goed is voor hart en bloedvaten.

Mike

 
M'n pa is zijn Slurp onderzoek aan het doen en de wijn aan het proeven, zijn uitspraak volgt binnenkort ;)



 
Zoals beloofd, de kenner aan het woord over SLURP:

Quote:
Bij deze enige notities over de SLURP wijnen van Ilja Gort n.a.v. de discussies op het westonprice forum.

Na aanschaf van 3 flessen –the proof is in the eating of the pudding- en enig speurwerk, geef ik mede op voorstel van mijn dochter Tanja commentaar en achtergrond informatie over mijn bevindingen.

Daarbij begin ik met de informatie die op de fles staat; eerst de wettelijk verplichte als alcoholgehalte, volume , herkomstbenaming en producent en/of bottelaar. Het meeste klopt, behalve dat de bottelaar verscholen is achter een code die slechts voor insiders te traceren valt. Ook voor mij niet te achterhalen; de postcode 34500 verwijst naar een bedrijf in Béziers. De producent staat niet vermeld; mis en bouteille pour EURL LA TULIPE ETC. geeft geen uitsluitsel.

Daarna kijk ik naar de “franje” en die is volop aanwezig waarbij de heer Gort niet gebukt gaat onder enige bescheidenheid. Om je eigen creatie met kreten als FABULOUS, JUST A GREAT WINE en G0RGEOUS TO DRINK te beplakken verraad zijn marketing achtergrond, is wettelijk toegestaan, maar om het vriendelijk te zeggen, nogal ongebruikelijk.

Wat ik kwalijk vind is het gebruik van de kwalificaties NATURAL WINE, 100% NATURAL en CONTAINES THE MINIMUM SULFITE. Het laatste dient in Nederland wettelijk te zijn BEVAT SULFIETEN, zonder verdere kwalificaties. Voor wijnen die in Nederland verkocht worden is dit overtreding van de warenwet.

De kwalificatie natuurlijke wijn is niet onderhevig aan enige controle of certificatie en dus een loze kreet.

Voor meer informatie over de verschillende methoden van wijnbouw is deze link een aanrader.

Na het lezen van de discussie in het Weston Price Forum moet mij het volgende van het hart.

Om te beginnen met de zinsnede van Mike:

Slurp! valt onder die laatste categorie - fantastische kwaliteit- en bevestigt eens te meer dat traditioneel altijd beter is dan biologisch of zelfs biologisch-dynamisch.

Het begrip TRADITIONEEL wordt te pas en te onpas gebruikt; traditionele wijnbouw wordt vaak door vooruitstrevende, met de natuur begaande wijnbouwers, als achterhaald beschouwd. Overmatig gebruik van pesticiden, onkruid verdelgers etc., hoge opbrengsten per hectare, monocultuur waardoor de biotoop ontregeld raakt, geen temperatuur beheersing tijdens de gisting, overdadige tannines etc.

De eerste wijnbouwers die een natuurlijker en beter product wilden maken waren de wegbereiders van een inmiddels onstuitbare ontwikkeling. Jawel, de veelal verguisde geitenwollen sokkendragers, die alle beginners fouten maakten die vernieuwers maken. Maar langzamerhand bleven de doorbijters over en zij maakten gezonde wijnen, met een minimum aan bestrijdingsmiddelen, lagere opbrengst per hectare, gras tussen de rangen i.pv. (on)kruidverdelgers, temperatuur beheersing tijdens de gisting, etc.

Hun wijnen vielen in de smaak en velen volgden; inmiddels ca. 25% van de kleine Franse wijnboeren is biologisch, biologisch-dynamisch of onderweg in conversie. Dan is er bovendien “la lutte raisonnée” de redelijke benadering, vaak een opstapje naar biologisch. Voor alle duidelijkheid; ik ken veel wijnboeren die niet onder bovenstaande noemers vallen. Omdat ze geen zin hebben om “onder curatele” te staan, opzien tegen de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt etc. en toch fantastische, gezonde wijnen maken. Dat maakt het landschap onoverzichtelijk en leidt tot de begripsverwarring die de eerdergenoemde zinsnede van Mike verklaart. Ik zou voorzichtig zijn met de zinsnede dat traditioneel altijd beter is dan biologisch of zelfs biologisch-dynamisch.

Na deze ontboezeming kom ik tot het beoordelen van de 3 SLURPERS; geproefd door mij en mijn echtgenote, daarna “blind” door een ervaren medewerkster en 2 klanten in mijn winkel als vertegenwoordigers van de doorsnee consument.

Gezamenlijk kwamen wij tot de volgende conclusies:

De witte Chardonnay:

Geur: Helder van kleur, aardige neus die frisheid verraad, bloemig. Geen uitgesproken Chardonnay geur, wel zuiver.

Smaak: Frisse zuren, klein bittertje, simpel, gaat niet door.

Afdronk: Beperkt, is snel weg, wat blijft hangen is het bittertje. Geen aandrang om te verlangen naar een volgende slok.

Conclusie: Simpele wijn, geen doordrinker en zeker geen hoogvlieger

De rosé, geen vermelding van de druif:

Geur: Fonkelend in het glas, helder, licht roze. Beperkte, frisse neus, geen dominante geur, beetje vlak.

Smaak: Vlak, weinig aan te beleven.

Afdronk: Kort, er blijft niets hangen

Conclusie: Matige wijn, snel vergeten.

De rode Cabernet-Sauvignon:

Geur: Diepe kleur, tussen paars en rood in. Krachtige neus, kruidig, blauwe bessen.

Smaak: Mond vullend, ronde tannines, wat je ruikt is in harmonie met de smaak.

Afdronk: Blijft hangen, alles is in balans.

Conclusie: Aangenaam, goede wijn, zeker in verhouding tot de redelijke prijs..

Samenvattend: de rode is een keurige wijn, zijn prijs meer dan waard, de witte gaat maar houdt niet over en de rosé is matig, dertien in een dozijn. Hierbij passen geen loftuitingen als “fantastische kwaliteit”

Naast de link is het misschien wel aardig om de volgende van Koefnoen te bekijken. Ilja Gort heeft hem ook op zijn website staan; zo sportief is hij wel!



Tot slot ben ik aan het rekenen gegaan; er wordt gesuggereerd dat deze wijnen geproduceerd worden in “samenwerking met andere, jonge wijnboeren die ook traditioneel produceren. Hierdoor kan hij de wijn zo goedkoop houden.”

850 filialen van AH, verkopen zeg maar 50 flessen per week –een zeer conservatieve schatting- dat zijn 42.500,00 flessen per week. Dat zijn per jaar 52 x 42.500,00 = 2.210.000,00 flessen per jaar! Geen uit de kluiten gewassen hobby meer!


Voor de bewuste wijndrinker biedt mijn vader uiteraard ook een alternatief:

Quote:
Mijn alternatief zijn de wijnen van Anne de Joyeuse; iets duurder maar 2 x zo lekker; niet biologisch maar verder klopt bij hun alles. Zie http://www.genderenwijn.nl/contents/nl/d48.html :

en http://www.annedejoyeuse.fr/index.php?langue=en


 
Gaaf zeg dat je vader dit voor ons heeft gedaan Tanja. Bedank hem maar.

Nu drink ik zelf gaan wijn (of uberhaupt alcohol) maar erg leuk om deze review te lezen.

 
leuk dat je vader dit wilde doen.

Als hij nog eens eentje wil testen...... geen biologische maar wel mijn favoriet onder de rose: Rose van Julio Gallo

De rode wijn van slurp is dus best eens te proberen lees ik.

Hier drinken we graag een glaasje wijn of rose

 
Alcoholische drinken hebben een zeer lange geschiedenis en zijn door volkeren en culturen wereldwijd altijd al geconsumeerd.

Bijna in alle culturen is alcohol VERBODEN! Ga me niet wijs maar dat alcohol gezond is; heeft misschien voordelen, nadelen zijn groter. Alcohol kan goede werking hebben als bloedverdunner, maar dat hoef je niet per se alcohol voor te gebruiken. Alcohol is vergiste suiker, en ik dacht dat mensen hier op dit forum zo anti-koolhydraten en suikers waren! Iedereen moet natuurlijk zelf weten

of hij alcohol wilt drinken, maar om hier te promoten dat het een gezegend produkt en gezond produkt, give me break!!!

mike, je bent een beste kerel, en je hebt veel kennis van zaken,

maar hiermee sla je de plank helemaal mis! Ik begrijp wel dat je

een liefde kan hebben voor alcohol, omdat het je in een andere dimensie

brengt, en waarschijnlijk wat endofines vrij komen, waardoor je je tijdelijk gelukkig

voelt, maar alcohol is geen gezegend produkt! Alcohol zorgt ervoor dat je in een tijdelijke waanwereld terecht komt, wat uiteindelijk meer nadelen oplevert dan voordelen!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan