Biologisch uit de winkel of biologisch van de boerderij?

Alexandra

New member
Ik maak even een nieuw topic vanuit het topic recepten.

Ik koop iedere week 7 a 8 potjes slagroom a €2,70 per 200 ml. Het is gepasturiseerd en komt van de melk van grasgevoerde koeien. Bij de AH koop je bio slagroom voor €0,90.

Nu weet je natuurlijk niet wat de bio-koeien van de AH gegeten en ik verwacht niet dat dat grasgevoerd is. Is vanuit het gezondheidstuk de €1,80 die ik meer betaal voor een potje slagroom te rechtvaardigen of laat ik me nu toch wel afzetten?

 
Als een supermarkt een product voor zo weinig kan verkopen betekent dit maar 1 ding: ze knijpen de leverancier (de boer) volledig af, zodat deze geen andere keus heeft om het product zo goedkoop mogelijk te produceren binnen de biologische normen. De boer zal het moeten hebben van de grotere omzet die levering aan een supermarktketen met zich meebrengt. Mocht het product niet of onvoldoende aanslaan dan zal de supermarkt het probleemloos schrappen uit het assortiment en heeft die boer een probleem, want hij heeft zich volledig afhankelijk gemaakt van een grote klant. De meerprijs die jij betaalt is het gevolg van lokale afzet en kleinschaligheid, iets wat m.i. altijd te verkiezen is boven dit soort grootschaligheid. Liever als lokale producent vele kleine, maar trouwe klanten hebben dan je laten uitknijpen door een grote speler als de AH!

Mike

 
Ik koop het liefst deze http://www.loverendale.nl/producten/?ean=8716694701315 die smaakt toch wel heel veel beter dan die van de appie. Soms moet je budgettaire keuzes maken, maar afgezet zou ik me zeker niet voelen. Grasgevoerd is het wel waard denk ik en de boer mag ook wel wat verdienen, die worden door de ah totaal in de hoek gedreven en houden er niet veel aan over.

 
ik heb de slagroom van de reformzaak is een wit/blauw bekertje er staat slagroom /laitois op (200ml) heb ook de creme fraiche er van.

 
Quote:
ze knijpen de leverancier (de boer) volledig af


Ik koop juist biologische (rauwe) melk veel goedkoper dan bij de albert heijn. Bij de albert heijn is de gep. volle bio. melk €1,10 per liter en bij de bio boer is het €0,50 per liter. Ik geef ze altijd €1 per liter maar betekent dit dat die €0,50 per liter genoeg is voor de boer? Dit lijkt me namelijk zo weinig.

 
Henry,

Die gebruiken wij af en toe, als de loverendale niet beschikbaar is. Maar die van loverendale klop je beter 'stijf' en dat vind ik wel lekker. 8O

Lia

 
Die van loverendale heb ik hier nog nergens zien staan. Die van laitos verkopen ze bij de ekoplaza. Dat is mijn "achter de hand slagroom". Door al mijn zuivel en vlees daar te kopen help ik inderdaad het bedrijf gaande te houden. En zolang ik t kan betalen, waarom dan niet. Kwestie van keuzes maken en uiteindelijk ben ik in de gelukkige hoedanigheid dat ik het kopen kan!

 
oké Lia ,ik drink het altijd ,dus niet opgeklopt.vroeger was ik er erg gek op geklopte slagroom met suiker.Misschien dat ik hem een keer op klop met een beetje honing.

 
Wat Mike schrijft telt voor alle grote supermarkten, zoals AH, Lidl enz

Alexandra en waar jij haalt maakt onderdeel uit van een zorginstelling, waar ook een management aanwezig is. Dat zal ook mede de prijs bepalen.

Dit in verhouding tot een boerenbedrijf.

Ze doen trouwens wel mooi werk voor kinderen en volwassenen met een beperking.

 
Ja dat zeker ook, ik probeer ook altijd het beste te krijgen en kleinschalige projecten te steunen. Ik moet er vele km voor rijden, maar ach, kom je nog eens ergens :-) en combineer het met darmspoeling in breda. Ik begrijp wel dat mensen die het wat minder hebben een andere keuze maken. Trouwens als ik goed heb verkopen ze bij estafette wel dat loverendale.

 
Wij kloppen de slagroom op met een beetje vanillepoeder, erg lekker

We zijn in Marokko en daar kan ik nog steeds geen slagroom vinden zonder E-nummers. Wat dat betreft mis ik de slagroom best wel. Gelukkig kunnen we wel regelmatig creme fraiche kopen, dat is ook 30% vet.

Lia

 
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sCPhqluckrA#t=18
Quote:
Youth Food Movement

Rechtsreeks kopen bij de boer is helemaal niet zo moeilijk

Krispijn van den Dries − 22/09/13, 19:00

© anp.

weblog Het klinkt mooi: boodschappen doen bij de boer, in plaats van bij de supermarkt. Maar hoe gaat zoiets in de praktijk? Boer Krispijn van den Dries legt uit.

Met een bus vol verse biologische groenten en fruit rijd ik elke woensdag richting Bussum. Dit wekelijkse ritueel begon in mei 2012 met een paar zakken aardappels voor de deur van Barbara Bolt, de initiatiefneemster van De Groenteclub. Tegenwoordig doen er meer dan zeventig gezinnen mee aan deze voedselcoöperatie, is er een tweede groep gestart in Bussum en volgt er een derde in Amsterdam.

Een echt gesprek tussen boer en consument

Een voedselcoöperatie of consumentencollectief koopt haar groenten en fruit rechtstreeks bij de boer. Door dit te doen besparen ze op de aankoopprijs en krijgen ze onwaarschijnlijk verse producten. Zowel boer als consument krijgt een eerlijke prijs. Ik als boer ben erg blij met dit soort initiatieven en ondersteun deze dan ook van harte. Het past helemaal bij de tijdsgeest om buiten de gevestigde orde direct zaken te doen met consumenten. Ik vind het belangrijk om in contact te staan met mijn werkelijke afnemers, de mensen die mijn geproduceerde groenten opeten. Over een kromme komkommer of een hartjes aardappel wordt niet moeilijk gedaan. Deze smaakt tenslotte hetzelfde en ziet er ook nog leuk uit. Het gesprek en de feedback die hierdoor ontstaan zijn écht.

Het unieke van De Groenteclub en andere voedselcoöperaties is dat ieder lid zijn steentje bijdraagt. Dit kan door te helpen bij het verdelen van de groenten, door bijvoorbeeld de website te maken, de administratie te doen of recepten te verzorgen. Door deze vrijwillige bijdrage zijn de groenten goedkoop. Het verdelen gebeurt tenslotte door de leden zelf. Elke woensdag staat er weer een team klaar om mij op te vangen. De bus met groenten wordt snel uitgeladen en overgepakt in eigen kratten. Dan begint het maken van de pakketten met elke week weer andere leden die meehelpen. 's Middags komen de leden hun gereedstaande pakket afhalen.

Producten altijd van het seizoen

Vanuit de boerenkant vergt dit ook de nodige organisatie. Je kunt je voorstellen dat consumenten snel zijn uitgekeken op alleen maar aardappels, wortelen en uien. Daarom werk ik samen met verschillende telers om er voor te zorgen dat er een breed pakket groenten, fruit, paddenstoelen en eventueel zuivel aangeboden wordt. Regenboogpeen, wilde aardappels, veldsla of kiwibessen: alles is beschikbaar. En omdat we alleen regionaal werken is alles altijd van het seizoen.

Inmiddels zijn we goed georganiseerd en helpen daarom graag andere boeren(groepen) in het zadel en ondersteunen we met de initiatiefneemsters van De Groenteclub nieuwe collectieven. Rechtstreeks bij de boer kopen hoeft dus helemaal niet zo ingewikkeld te zijn, zelfs niet voor wie midden in de stad woont.

Informatie over het zelf beginnen van een collectief vind je op


 
Ik haal nu de meeste dingen bij de balloohoeve in balloo.Dat is een zorgboerderij deze staat geloof ik nog niet op de kaart, gisteren even gekeken te hebben. En mijn vlees regelmatig in deurze van drents weidevlees.

 
Ik heb ook altijd de slagroom van de Ekoplaza. Je hebt daar trouwens ook de duurdere variant, ben alleen het merk even vergeten. Echter het kostenverschil is enorm.

Ik doe altijd een half bakje slagroom door mijn rauwe melk, maar heb het nog nooit opgeklopt gekregen. Na 5 minuten kloppen en nog steeds een waterige substantie heb ik het opgegeven.

Krijgen jullie echt een dikke slagroom? HOE!?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan