Biologisch, ecologisch, bd hoe betrouwbaar??

simone

New member
Wij proberen met z'n allen zo goed en zo gezond mogelijk te leven en alles te onderzoeken via internet, boeken, fora, kennissen etc. en soms zien we door de bomen het bos niet meer maar hoe betrouwbaar zijn de biologische, ecologische of biologisch dynamische producten eigenlijk en wie controleert de instanties die de controles doen?

Kijk als je zelf naar een biologische boer gaat tenminste ik doe dat hier in de buurt en dan maak je een praatje en vraag je dus van alles en mag je ook in de tuin kijken hoe ze alles kweken en wat ze gebruiken en dan zie je ook de dieren buiten lopen en zelfs de mesthoop van de dieren en als je dan ook nog ziet dat er geen kas aanwezig is dus het puur om seizoensgroente gaat weet je dat het toch wel snor zit. Dan hangt er ook nog een bio certificaat aan de muur. De boer weet echt waar ie het over heeft betreft bio.Dan geeft het wel een goed gevoel.

Maar hoe zit het dan met de producten die in het buitenland gekweekt of geproduceerd worden? Vaak zijn het producten die uit een ver oord komen, dan veranderd soms per land ook nog de wetgeving. Het ene land is strenger als een ander land, er heerst in welk dan ook in meer of mindere mate een vorm van corruptie.Om elkaar " te helpen" houdt men ook het hand boven het hoofd en zo kan ik nog wel doorgaan.

Komt ook nog bij dat hoe groter het gebied wordt waar de producten vandaan komen hoe moeilijker alles te overzien is.

Hier kan je nog bij de boeren gaan kijken maar producten in het buitenland moet je maar op vertrouwen dat het zuivere koffie is maar zeker weten doe je het nooit.

Als de farmaceutische industrie de boel kan belazeren als het om geld gaat waarom zouden dan grote biologisch belanghebbende partijen af en toe niet express een steekje laten vallen. Zo lekker een bio/eco label erop en ja dan kunnen we meer geld voor de producten vragen.

Bij sommige producten proef je echt het verschil moet ik zeggen, zo van ja dit is echt natuurlijk maar je kunt het niet bij alle producten proeven en op de verpakking kan je ook niet afgaan want nog steeds worden heel veel biologische producten in zacht plastic verpakt en waarom niet in goed papier?

Kijk nu bio producten steeds populairder worden zullen belanghebbende partijen er wel geld in ruiken en mischien af en toe de boel belazeren.

Hoe betrouwbaar zijn de partijen die daar toezicht op houden, hoe kunnen we dat checken?

Zijn er schandalen omtrent bio producten, bedrijven of instanties bekend?

Denk dat ik hier wel een goede topic mee geopend heb omdat ik in mijn omgeving vaker deze vraag op mijn bord krijg en geef ze eens ongelijk.

Moet wel zeggen dat sinds ik bio eet en ecologisch verbruik ik me echt stukken beter voel en alles smaakt beter en ook ben je eerder verzagigd.Geen zoete trek meer dus over het algemeen zullen de producten wel betrouwbaar zijn, op z'n minst veel beter als reguliere producten dus er echt op achteruit zul je nooit gaan.

Jawel ik kan niet alleen maar pessimistisch zijn, er is ook een zonnige zijde.

Dames en heren, uw mening telt.

Laat de discussie losbarsten.Lucht uw harten please.Peace out there.I'm outta here.

 
Haluk,

In Nederland is de controlerende instantie de SKAL. Helaas is de SKAL inmiddels al geinfiltreerd door Natudis, de biologische wolf in schaapskleren:

http://www.anarchiel.com/display/het_eko-keurmerk

http://www.stelling.nl/kleintje/358/Skal2.htm

Het meest betrouwbare keurmerk is niet EKO, maar Demeter, het biologisch-dynamische keurmerk, simpelweg omdat de eisen voor bd nog veel strenger zijn.

Je maakt een goed punt over 'biologische' producten uit verre landen. Zo koop ik principieel geen gemberwortel uit China. Ze kunnen me nog meer vertellen, dat het gebonden is aan strenge controle volgens Europese normen, maar volgens mij rommelen ze maar wat aan, daar in China. Ik weet niet eens of een Spaans biologisch product wel deugt.

Ik ben het daarom met je eens dat je je voedsel zoveel mogelijk uit je eigen omgeving moet halen. En, zoals Poekie op dit forum ook al aangeeft, er zijn heel veel boeren die het EKO-keurmerk niet willen kopen vanwege de hoge prijs en die toch goed bezig zijn. Jij als consument hebt hier in je lokale omgeving directe controle op!

Mike

 
Bij ons bij een Turkse groente/fruitwinkel rauwmelkse roomboter te koop van Matthijssen.

Weet iemand hoe die mensen werken. Ik weet dat ze niet biologisch zijn maar dat zegt inderdaad niet alles.

Tot een jaar geleden gingen wij echt voor een biologisch keurmerk maar daar zijn we van terug gekomen.

Mede door vragen te stellen kom je er achter dat er genoeg boeren zijn die goed bezig zijn.

We zijn net terug van een weekje Oostenrijk. We waren in Riezlern in het Klein Walsertal.

Van de zomer zijn we daar wezen kamperen. Een walhalla wat betreft rauwmelkse producten.

Kaas, boter en melk. Heerlijk. We hebben flink boter ingeslagen (bevroren), kunnen we weer een tijdje vooruit.

Ook hebben we heerlijke bergkazen meegenomen.

We waren eigenlijk voor het eerst zo laat naar Oostenrijk en hebben daar heerlijk weer getroffen.

Lekker alle dagen gewandeld in de bergen en dalen.

 
Kreeg deze artikel/link van een goede vriend van mij toegestuurd: Italiaanse bende verkocht nep-biovoedsel aan Nederland

http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/italiaanse_bende_verkocht_nep_biovoedsel_aan_nederland/

Wat kan je dan nog vertrouwen? Heb zelf ook verschillende Italiaanse producten gekocht.

Het beste is toch biologische streek producten uit de buurt en dan ook zo veel mogelijk met de seizoenen meegaan, precies zoals dat een kleine eeuw terug ging.

Je hebt meer controle en kan veel zelf checken, je steunt de boeren hier en vanwege lange transport tijden verliezen de groentes, fruit maar ook andere producten niet hun voedingswaarden.

Fruit wordt dan echt rijp geplukt omdat het niet van ver getransporteerd hoeft te worden.

Haal groente, fruit en onze eieren bij een groenteboer in Deurne.

Echt heel vriendelijke, gastvrije en lieve boeren die hun producten niet eens zo duur verkopen en je mag bij hun in de tuin kijken en zij zijn zo ongeveer de enigsten die met de seizoenen meegaan en geen kas groente of fruit hebben. Ze hebben ook wel eens producten uit het buitenland die ze zelf niet kunnen verbouwen maar dan mogen de producten niet te ver uit het buitenland komen.

Zij denken echt ook aan het milieu. Heb echt respect voor hun.

 
Streekprodukten, en de boer zelf kennen en spreken is volgens mij ook het beste. mensen zeggen tegen mij ook wel eens : je kunt wel biologisch kopen, maar je weet natuurlijk nooit zeker of dit ook werkelijk biologisch is. Dat klopt, zeg ik dan, maar van die andere produkten weet je in ieder geval zeker dat het bespoten/bewerkt is en allerlei chemische toevoegingen bevat.

Dus koop ik toch liever voedsel, dat waarschijnlijk biologisch is, met een kans(je) dat dit niet zo is.

 
Quote:
Dat klopt, zeg ik dan, maar van die andere produkten weet je in ieder geval zeker dat het bespoten/bewerkt is en allerlei chemische toevoegingen bevat.



Juist Dirtsa, attaqueren die hap.

Haluk, wij kopen ook alles uit onze buurt.

Nou hebben wij het geluk dat we een biologische groenteboer hebben in een naburig dorp.

Hij heeft zelf een hele grote tuin en wat hij niet zelf heeft komt van Udea.

Daar komen we 1x per week.

Wij vragen wel regelmatig welke groente van het seizoen zijn.

Ik heb laatst een kalender uitgeprint met wat voor groente/fruit er in welke maand te verkrijgen zijn.
Quote:
http://www.peuteren.nl/speelhoek/groentekalender.php


En voor onze melk, vlees en brood rijden we 1x per week 16 km naar onze biologische dynamische boerin.

Dat hebben we graag over voor goed voedsel.

En als we iets willen weten dan vragen we het gewoon.

De biologische boeren praten graag over hun producten c.q. bedrijf.

 
Eigenlijk zou het nog handiger zijn om aan de hand van de groentekalender te kunnen zien welke groente en fruit nu uit kassen komen en welke niet.Ik had ergens zo'n site opgeslagen maar die ben ik kwijt.

 
Quote:
http://groentefruit.milieucentraal....er/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier



Op deze kalender geef je de maand aan die je wilt.

Op de volgende pagina worden dan de groenten weergegeven maar ook belangrijk: er staat uit welk land het afkomstig is.

Als je bijv. december ingeeft zie je dat de bloemkool en andijvie uit Spanje komt.

En eigenlijk is dat wel logisch want op de landerijen staat nu geen bloemkool meer.

Quote:
http://www.groentekalender.be/



Deze kalender is beter want hier staan ook de fruitsoorten bij. Misschien dat je hier meer aan hebt, Haluk.

En als je groente of fruit wilt kopen in december en dat staat niet op de kalender dan zal het of geïmporteerd zijn of uit kassen komen.

Of denk ik nu te simpel?

Of deze:
Quote:
http://www.cucine-italiane.eu/index.php/seizoensgroente



Daar hebben ze het over groente die geteeld zijn zonder verwarmde kas uit en buiten de EU, dus wel ingevoerd.

 
http://www.biomijnnatuur.be/nieuws/biowijnboer_frankrijk_rechtbank_petitie
Quote:
Franse bioboer weigert insecticiden en moet voor rechtbank

De Franse biologische wijnboer weigert een insecticide te gebruiken. Deze insecticide is verplicht door de Franse overheid voor een hypothetische plaag. De bioboer heeft helemaal geen last van deze plaag, dankzij dertig jaar bioteelt op zijn gronden. Daardoor zijn de bodem en zijn gewassen van nature zeer goed bestand tegen zulke plagen. Nu wordt hij voor de rechtbank gedaagd vanwege deze weigering.


 
Tja wat moet je hier nou weer mee:

Quote:
Bioboer vaker in overtreding

maandag 15 september 2014 14.02

Telers en verwerkers van biologische producten zijn steeds vaker in overtreding. Nooit eerder hebben zoveel bioboeren en andere biologische ondernemers zo vaak de wet overtreden als dit jaar, meldt het AD. De markt groeit zo snel dat er veel fouten gemaakt worden.

Sjoemelen

Biologische ondernemers zijn het afgelopen halfjaar meer dan 2300 keer op de vingers getikt. Toezichthouder Skal constateerde 339 ,,ernstige afwijkingen'' en in 26 gevallen raakten de overtreders hun vergunning kwijt. Zo verloor een sjoemelende Utrechtse slager en een importeur van aardappelen, groente en fruit hun bio-certificaat.

Explosieve groei

Volgens de branche zit het probleem in de enorme groei van de sector. Ondanks de economische crisis kopen elk jaar meer consumenten de relatief dure biologische producten. Inmiddels gaat het om een omzet van meer dan een miljard euro per jaar.

Bron: ANP

http://tinyurl.com/nutb88d

1. Er zijn vast veel instanties/personen die hopen dat de biosector snel ophoudt te bestaan en die zullen erop uit zijn om de biologische sector slechte pers te geven;

2. Hoe rechtgeaard is de instantie die de biologische sector op echtheid test?;

3. De crisis zal de druk op de biologische sector verder opvoeren ondanks de druk die ook weer vanuit de consumenten gaat richting bioboeren om meer te produceren.

Consumenten worden wakker, steeds meer.

Maar hoelang blijven we nog moeten betalen voor het verder beschadigen van landbouwgrond, dieren en onszelf met pesticiden, monocultuur, gmo-rotzooi en vee dat niet meer buiten mag staan?

In feite is de biologische landbouwmarkt een groeimarkt maar wel met heel veel tegenwerking om goed te kunnen presteren met zoveel tegenwerking van onze overheid en de EU die alleen megastallen en pesticiden- en monocultuurlandbouw subsidieert en ons vee van het gras afjaagt.

Tja, om nou door deze negatieve berichtgeving te stoppen met biologische producten kopen is voor mij geen optie. Ik wil ECHT geen Monsanto-roundup / glyfosaat in mijn voeding. De biokeurmerken bieden geen garanties voor het afwezig zijn van pesticiden maar altijd nog meer dan dat je de gebruikelijke landbouwproducten koopt waarvan je het kunt verwachten.

We moeten echt als consumenten druk gaan uitoefenen met onze portemonnee ook, maar ook anderszins om de landbouw weer vriendelijk terug te krijgen voor flora en fauna.

Dit kan zo niet doorgaan.

Ik hoorde ik weet niet waar dat in de tweede oorlog van hetgeen geproduceerd werd aan voedsel, dat dat voor 40 procent van niet-boeren afkomstig was. Moet je je voorstellen dat we allemaal weer zelf terug fruit, groente gaan kweken en dieren gaan houden.

Misschien is er geen andere optie met zoveel keiharde tegenwerking?

 
Quote:
Tja wat moet je hier nou weer mee:


Persoonlijk contact met de boer kan een hoop zekerheid geven. Zeker op biologisch-dynamische boerderijen wordt vaak écht gewerkt vanuit een overtuiging. Bij biologische producten uit de supermarkt zijn waarschijnlijk (veel) sneller vraagtekens te plaatsen.

 
Quote:
Ik hoorde ik weet niet waar dat in de tweede oorlog van hetgeen geproduceerd werd aan voedsel, dat dat voor 40 procent van niet-boeren afkomstig was. Moet je je voorstellen dat we allemaal weer zelf terug fruit, groente gaan kweken en dieren gaan houden.

Misschien is er geen andere optie met zoveel keiharde tegenwerking?


Helemaal geen slecht idee en wat groente en fruit betreft helemaal niet zo moeilijk. Wij hebben al een pruimenboom in de tuin en ook wat groente en kruiden. Sinds dit jaar hebben we ook een moestuin, dus al heel wat bijgeleerd. Sommige groenten zijn best makkelijk, zoals o.a. snijbonen, sperziebonen en courgette. Gewoon doen!

Ook een leuk initiatief: http://www.plukdestad.nl/

 
Bij de hofwebwinkel zitten ook naar mijn idee veel boeren aangesloten die werken vanuit een oprechte overtuiging.

 
In Amerika blijkt 'biologisch' voedsel besmet te zijn met Roundup van Monsanto:

http://healthimpactnews.com/2014/alert-certified-organic-food-grown-in-u-s-found-contaminated-with-glyphosate-herbicide/

Zou dit hier in Europa ook het geval zijn?

Mike

 
Paar weken geleden werd in de buurt van het weiland waar de koeien grazen van mijn biodynamische melkboer een veld kool bespoten. Het waaide ontzettend. Ik zag wolken gif wegdrijven buiten dit kavel. Dit zal ongetwijfeld ook neerslaan op het weiland van 'mijn' biodynamische koeien en ook in mijn longen en op mijn huid toen ik daar wandelde.

Eigenlijk zou het hele gebied afgezet moeten worden en zouden er waarschuwingsborden moeten geplaatst worden met een doodskop erop als een boer zijn land gaat besproeien met vergif.

 
Iemand een idee of hier regels voor zijn? (gif spuiten bij wind e.d.)

Vanuit de gifboer gezien trouwens niet slim om te gaan spuiten bij wind, dan waait zijn dure gif weg.

 
Spal, hoe weet je dat het gif was? Misschien was het een bladmeststof? Of een gewasbeschermingsmiddel van natuurlijke oorsprong? Ik snap je bezorgdheid, maar het hoeft niet altijd om gif te gaan.

Ik werk in de glastuinbouw, biologische gewasbescherming en voel me geroepen toch wat te zeggen.

Bedenk voor je van alles roept over tuinders en boeren wel een aantal dingen:

-Nederlandse glasgroente wordt zowiezo "geintegreerd" geteeld. Dit betekent zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke vijanden en alleen waar nodig een chemische correctie. Dit betekent dat veel glasgroente van gewone, niet bio telers ook grote delen van het jaar nauwelijks tot geen residu bevatten. Men kan dus ook niet zomaar "vanalles spuiten" want dam zou je al je natuurlijke vijanden doodspuiten en is het hele evenwicht in de kas weg.

-99% van de telers wil liever alles biologisch doen, alleen is nog niet voor alles een betaalbare oplossing. Dan hoor ik je denken....ecotelers kunnen toch ook telen zonder chemische correcties? Dat klopt maar zij krijgen ook een meerprijs vior hun product. Reguliere telers krijgen dit niet em zolang jumbo en ah soms maar 10-20 ct voor een kilo tomaten betaalt aan de teler (jawel u wordt dus flink genaaid in de supermarkt ) kunnen zij onmogelijk 100% biologisch.

-De nederlandse groenten (iig glasgroenten) scoren kwa residu altijd veeeel beter dan aandere landen

-eko teelt (skal) is inderdaad helemaal biologisch. Komen absoluut geen chemische middelen aan te pas. Dit zijn telers die vaak vanuit idialistisch oogpunt zo kweken, puur vanuit de grond. Hun producten worden uiteraard op residu gecontroleerd!!

De gewone telers worden overigens ook zeeeeer streng gecontroleerd. Echt, mem mag niet zomaar spuiten en wat er op mag zitten is heel minimaal. En wat erop zit in praktijk is ook minimaal.

Dus eko, of biologische geteelde groenten, super. Ik vind het zelf ook het leukste om eko telers te begeleiden omdat dit toch gelijkgesyemden zijn.

maar "gewoon" geteelde glasgroente wordt ook zo biologusch mogelijk geteeld!!

 
Bedankt Geert voor je info! Dus eigenlijk bio of niet het is meestal wel oké?

Maar waarom hoor/lees ik dan toch vaak wel als ze die testen doen dat er veel gif zit op bepaalde groentes en fruit? Soms zelfs alarmerend veel ook de glasgroentes uit Nederland.

Ik haal toch het allerliefste uit de buurt van bekende boeren/groentetelers.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan