Bio landbouw onbetaalbaar door nieuwe EU-regels?

Quote:
Nieuwe wetgeving bedreigt groei biologische landbouw

REDACTIE GROEN

De op stapel staande nieuwe Europese wetgeving voor biologische landbouw dreigt zo streng te worden dat de groei van de sector zal stagneren. Omdat de vraag van de consument jaarlijks met tien procent of meer toeneemt, zal dat tevens gaan leiden tot grotere importen uit niet-EU-landen.


 
Wederom zit ook het geld (en dus macht) achter het idee van de biologische teelt.

Regelgeving neemt toe, aanbod stagneert en de vraag hebben we al laten groeien met alle angstverhalen over de regulier geteelde producten.

 
Zeg nooit nooit, maar als ik mij verdiept in alle voorwaarden om bio te worden, wel geen haar op mijn hoofd die daar over denkt. Zeker niet voor die meerprijs.

 
Begrijp ik het goed als je zegt dat je de biologische producten te duur vindt om te kopen en dus niet mee doet in dit hele spel van de markt?

 
ik doe wel mee, want ik wil die vervuiling liever niet in mijn lijf en met de winkelprijs van bio is ook niets (in het algemeen!) mis. Alleen met de verdeling erachter. Ik koop bv bioaardappels (ja) meestal voor 1/kg rechtstreeks en in de winkel kost het 3???. Met een eerlijke verdeling moet die boer hele beste aardappelen kunnen produceren.

Dat heb ik al eens eerder gezegd. De melkprijs voor bio is meestal ca. 10 cent hoger. Ik kan dat linksom en rechtsom echt niet rond rekenen. Het moet minstens 15 a'20 cent zijn. Maar geef je mij 30 cent dan kan ik hem al deels bv bd-maken, want eerlijk gezegd vind ik bio ook maar een tussenstation. Voor 50 cent mogen de kalveren een paar weken bij de koe lopen, laat ik de horens staan, krijgen ze kruiden ipv anorganisch mineralen, misschien worden ze dan ook wel oormerk vrij, 100% A2,etc.

 
Je hebt gelijk naïef, meer betalen voor betere producten, ik denk dat alle boeren wel die "Uber"melk ;) willen produceren als wij maar de meerprijs willen betalen. Hoe pakken we dat aan, want ik kan niet alle melk afnemen van mijn boer, met mijn 20 liter in de week sla ik natuurlijk nog geen deuk in een pakje boter.

 
Ik weet het ook niet Tanja. Want alleen voor ons bedrijf zouden we dan (uitgaande van een forse productiedaling) al 1200 klanten zoals jij moeten hebben. En nee helaas willen niet alle boeren Ubermelk maken. Boeren zijn ook mensen :lol:

 
Interessante discussie. Wij zien een keurmerk vooral als soort zekerheid wanneer het product in de supermarkt ligt. Vertrouwen in supermarkten is ver te zoeken, daarom leunen mensen daar op een keurmerk. Als er bij de boer zelf gekocht wordt weten consumenten meer over het product en de boer en is een keurmerk misschien overbodig.

Rechtstreeks bij de boer kopen moet dan wel op een toegankelijke manier kunnen, met zoveel mogelijk informatie over de manier van produceren.

 
Quote:
En nee helaas willen niet alle boeren Ubermelk maken. Boeren zijn ook mensen [:lol:]


Ook niet als ze er goed voor betaald krijgen?

Boeren zijn net mensen dat geloof ik gelijk :p

 
Onder de boeren zitten ook heel wat behoorlijk gesloten geesten.

Mensen die zeker niet gesloten zijn, zijn deze http://www.veldenbeek.nl/

Een mooi voorbeeld dat dus niet onmogelijk is Tanja. Sectorbreed is het echter geen oplossing, maar we hoeven de wereld ook niet in 1 dag te bouwen natuurlijk

 
Dit draadje gaat eigenlijk over restrictieve EU-regels, maar in Amerika nemen ze de boel gewoon in beslag:

http://xrepublic.tv/node/12665

Mike
 
Misschien buiten het draadje om, maar is er ook diepgaande informatie beschikbaar voor "niet-boeren" als het gaat om het starten van een biologische boerderij inclusief vee, groenten e.d? Denk daarbij aan info van hoe je specifieke groenten biologisch kan verbouwen op verschillende gronden en hoe je vee kan verzorgen op een biologische wijze?

Uiteraard "buiten" de EU...
 
Het is welbekend dat een cyclus van 21 dagen op een ander eetpatroon een dramatisch resultaat kan hebben voor je gezondheid, positief of negatief. Dus waarom niet 21 dagen biologisch voedsel eten? Dat is wat een Zweeds gezin heeft gedaan en de resultaten zijn ronduit spectaculair:



During the first week of the 21-day experiment, the Palmberg family ate a conventional diet and then each member submitted a urine sample to the SERI laboratory, where analysts found a number of insecticides, fungicides and plant growth regulators. Then, the family switched to an organics only diet, including soaps and personal care items, for two weeks. During the organics phase, the researchers took daily urine samples.

The results were dramatic: The pesticide loads in the family members' bodies dropped in ways that were observable after a single day, according to the report. And by the end of the two weeks, there was very little evidence of the pesticides and other compounds in their follow up urine samples.

http://www.huffingtonpost.com/2015/05/14/the-organic-effect_n_7244000.html
http://naturalsociety.com/video-what-happens-when-a-family-eats-only-organic-for-two-weeks/


Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.423
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan