Bio identieke hormonen pil

gaia36

New member
Een aantal weken geleden een kijkoperatie gehad om te zien waardoor ik tussentijdse bloedingen heb.

Er is toen niks gevonden wat de bloedingen zou kunnen verklaren.

De gyn adviseerde mij een operatie aan, waarvan ik alleen horor verhalen op het net heb gelezen, of weer aan de pil.

De operatie wil ik niet, maar ik wil ook niet meer aan de pil.

Nu was er iemand naar ik meen hier op het forum die het had over bio identieke hormonen pil.

Ik heb deze dus vandaag gevraagd aan mijn arts, want ik wil toch van die bloedingen af.

Hij deed er in eerste instantie een beetje moeilijk over, waarom weet ik ook niet.

Nu lees ik allerlei verhalen op het net, dat het ook niet zo ongevaarlijk is en dat de kans op borstkanker ook aanwezig is en nog een aantal ziektebeelden.

Bij Oprah werd er heel veel ophef over gemaakt, dat het goed voor je zou zijn enz.

Maar Oprah was één grote reclamezuil, dus daar heb ik dan ook weer mijn bedenkingen bij.

Heeft iemand van jullie ervaring met bio identieke hormonen, of weet één van jullie er het fijne van?

 
Hoi gaia,

Persoonlijk zou ik nooit aan die bio identieke pil beginnen, het is kunstmatige rommel. Een goede kennis heeft die pil 12 dagen gebruikt (zij is in de overgang en oestrogeendominant), en ze werd er echt ziek en duizelig van. Ze is toen acuut gestopt, ze vond het een ramp. Heb je het boek van Dr. Lee al gelezen? "Menopauze, wat je dokter je niet vertelt". (Ook voor jongere vrouwen). Daar staat in dat die pil helemaal niet goed is. Het is weliswaar progesteron, maar kunstmatig, waardoor je lichaam er alsnog niks mee kan, en het een gevaar voor je gezondheid oplevert. Ik raad je dat boek aan, heb zelf al een deel gelezen. Natuurlijke progesteroncreme wordt daarin besproken, dat zou een goede en veilige oplossing voor je kunnen zijn.

 
Er zijn verschillende natuurlijke middelen die de hormoonbalans zou moeten herstellen.

Een lijstje:
  • Maca

  • Evening Primrose

  • Wild Yam

  • Chaste Tree Berry

  • Dong Quai

  • Red Clover

  • Black Cohosh

  • Red Raspberry

Er zijn verschillende complexen van. Afhankelijk van wat je klachten zijn natuurlijk is er dus genoeg keuze om naar te kijken.

 
Aromataseremmers zijn ook belangrijk voor het bereiken van een hormonenbalans: http://www.naturalnews.com/040798_aromatization_estrogen_testosterone.html

Aromatization leads to a state of estrogen dominance that is a major factor in many common health problems. Certain foods and herbs help the body reverse the process of aromatization.

1. Cruciferous veggies;

2. Healthy fat-rich foods;

3. Alium family;

4. Flavone rich herbs; (passiebloem en kamille);

5. Flavonones; [...] citrus bioflavonoids and they include diosmin, hesperidin, rutin, naringin, tangeretin, diosmetin, narirutin, neohesperidin, nobiletin and quercetin.

6. Antioxidant-rich herbs: Herbs such as oregano, thyme, rosemary, sage and turmeric are loaded with volatile oils that promote liver detoxification;

7. Chlorophyll;

8. Fermented foods.

 
Thnx voor jullie reacties.

Ik ben volgens mij nog niet aan de overgang bezig ik heb alleen tussentijdse bloedingen en verder helemaal niets van overgangsklachten.

Vaak kan ik het ook geen bloed noemen en is het meer een waterig bruin iets.

Vaak heb bloedingen als ik samen met mijn man ben geweest.

Ik vind het allemaal zo lastig, waar doe je goed aan hè.

 
Hoi Gaia: in het boek Woman code (Alisa Vitti) het volgende op p. 109/110:

Quote:
Very frequent bleeds: do you feel like you're getting your period twice a month or all month long without a break? This is usually due to a sluggish thyroid and it would be great for you to have your thyroid levels checked to know what you're working with. Supplementing with a thyroid support complex like the one from Gaia herbs is an excellent place to start, as it contains iodine and l-tyrosine, essential for the thyroid gland to have on hand to do its job properly.


Quote:
Brown stains: If your period begins with a day or a few of this, it's an indication of some blood stagnation due to lower progesterone levels. When progesterone is low, you may also be noticing that your cycle doesnt start on time and though you may ovulate, your luteal phase is much longer than it should be. Vitex supplementation is excellent for this symptom.


Mogelijk heb je dus schildklierproblemen en een progesterontekort.

 
Wie weet er meer af van de eventuele link tussen progesteroncreme en adrenaline?

Ik smeer nu al twee weken de creme (op dag 8 begonnen van mijn cyclus) en sliep in de eerste dagen echt als een BLOK. Ik smeer dit, omdat ik vanuit mijn bijnieruitputting een oestrogeendominantie op heb gelopen. Ik vond het heerlijk om eindelijk eens van mijn slaapgedoe af te zijn, want slapen ging echt al lange tijd niet lekker.

Vorige week merkte ik dat het mijn slaap ietsje in de weg ging zitten: ik viel 'dronken' in slaap en had het gevoel alsof ik lag te ijlen. Met als besluit om dus maar minder te gaan smeren. Maar toen begon ik te merken, dat ik een soort van adrenaline begon op te merken wanneer ik in bed lag. Tintelingen door mijn lichaam..

Dus ik vermoedde, dat ik misschien te weinig weer was gaan smeren, en mijn lichaam er toch om vroeg. Dus, weer meer smeren..

Nou, dat werkt dus ook niet, want de adrenaline blijft en m'n lichaam kan niet ontspannen. Slapen is weer een crime..

Waar gaat het ooit fout? Is het, doordat ik even minder slaap heb ervaren (vermoedelijk door een verkeerde dosis), dat ik angst voor slaap heb ontwikkeld en in een verkeerde mindset ben beland? Of is het echt een hormonaal 'ding' wat me nu bezig houdt?

Ik raak er nogal van in de war hoe het nu gaat. En wil er de vinger op kunnen leggen, zodat ik weet dat ik het goede doe.

Legt iemand toevallig een link in mijn verhaal waar het 'fout' gaat?

Het is zo raar, want ik merk dat er veel andere dingen stukken beter gaat: nul haaruitval meer, geen droge huid (mijn huid begint echt dikker te worden), spieren komen terug, opgewekter in mijn hoofd (naast de paniek natuurlijk, maar ik heb over het algemeen gewoon een optimistisch gevoel!).

Misschien ook niet algeheel onbelangrijk om te vertellen: ik ben van de week begonnen met h2o2. kan dit ook impact hebben? Ik zit nu op de vierde dag, dus vier druppels 3%...

(Edit: ook wel goed te vermelden dat ik 26 jaar ben, dus nog niet in de overgang, gezien de progesteroncreme..)

 
Op welk tijdstip van de dag smeer je de crème?

En als je twijfelt over de H2O2 wel of niet gebruiken, stop er dan eens mee en kijk wat het doet. Zelf ervaren en luisteren naar je lichaam.

Lia

 
In de ochtend (rond 09u) en in de avond voor het slapen (rond 22u)..

's Ochtends na gebruik voel ik ook adrenaline. Zal de progesteron misschien omgezet kunnen worden in cortisol?

Ik ga in ieder geval tijdelijk mijn dosis ook verlagen, kijken wat dat doet, en eventueel alleen in de ochtend smeren..

 
Ik heb me nog niet voor gesteld op dit forum maar wil toch even reageren op StormenRegen. Ik smeer sinds kort ook progesteron crème vanwege oestrogeendominantie en ik lees op dit moment het Boek van Dr Lee. Het kan zijn dat je klachten in het begin erger worden. In dat geval zal je rustiger moeten opbouwen.

Dat van die tintelingen en onrust in bed herken ik heel goed. Ik smeer 's avonds wat meer dan 's morgens en neem voor het slapen magnesium citraat en soms valeriaan. Het gaat al een stuk beter maar het is nog niet helemaal weg.

 
Essie, dankjewel. Fijn om jouw bevindingen te lezen.

Ik heb overigens juist het gevoel dat ik door die crème de adrenaline ontwikkelde. Met proef op de som smeerde ik het een avond niet, maar de adrenaline bleef. Het zal dus ergens wel 'tussen mijn oren zitten', waardoor ik angstig word als ik naar bed ga, met als reactie adrenaline. Dit weet ik niet zeker, want soms lijkt het puur fysiek en niet te beïnvloeden.

Ik smeer sowieso iets minder al, ik ben maar klein en tenger, en vermoed dat ik minder nodig heb dan iemand die zwaarder is dan ik. Ik word inmiddels niet echt meer moe van de crème (iets wat me in de eerste week zo waanzinnig lekker deed slapen, al voelde ik me bijna 'dronken', dus vermoedelijk teveel crème).

Het boek van Dr. Lee is overigens heel verhelderend! :) ik lees 'm ook.. En had dus ook gelezen dat de oestrogeenreceptoren ook gevoelig worden wanneer je begint met smeren, waardoor oestrogeendominantie symptomen weer even de kop op kunnen steken..

Gelukkig (!) is dit afgenomen bij me, en ben ik veel vocht verloren. Desalniettemin heb ik het idee dat ik nu juist m'n natrium er allemaal uit aan het plassen ben (lage bloeddruk door een tekort aan Aldosteron) en dat ik daardoor veel vocht ben verloren.

Er gaat dus geen water meer in ZONDER Keltisch zeezout.

Quote:
Hoe weet je of je die creme nodig hebt?



Meestal als je bijnieruitputting hebt, heb je automatisch een progesterontekort (dus dan gaat oestrogeen domineren en heb je automatisch oestrogeendominantie). Progesteron is een voorloperstof van cortisol, dus wanneer je cortisol laag is, wordt progesteron omgezet in deze stof om oestrogeen+progesteron toch in balans te houden.

Meestal ben je, wanneer je met progesteroncreme gaat smeren, van heel veel ellendige symptomen af (ik ervaar dit al op heel veel gebieden!)..

Progesteron is nodig voor je schildklier, voor je bijnieren etc..

Ik zal iedereen het boek van dr. Lee aanraden (Menopauze), geschikt voor alle leeftijden (ben zelf 26 en echt nog niet I de menopauze ;-))

 
Haai Stormenregen (en anderen),

Nadat ik nachtdiensten had gewerkt zonder eerst goed bij te trekken, kreeg ik een soort angstaanval. Ik vond dat nogal vreemd, want ik ben helemaal geen extreem angstig persoon. Gelukkig kon ik vrij nuchter observeren wat er aan de hand was en merkte dus op dat mijn lichaam reageerde alsof er gevaar dreigde. Trillen, zweten, adrenaline, buikpijn, misselijk. Er was geen gevaar dus ik liet me niet meegaan in allerlei angstige gedachten. Daarnaast had ik al enkele weken last van opvliegers, nachtzweten, slechte concentratie, achteruit hollende sportprestaties, gewichtstoename (sinds 2 jaar) en heel slecht slapen (moeite met inslapen en dan na twee uur wakker, helemaal strak van de adrenaline. Zelfs ontspanningsoefeningen hielpen niet. Mijn normaal zeer regelmatige menstruatie was opeens onregelmatig en duurde nog maar 3 dagen (normaal 5 a 6). Daarnaast ontwikkelde ik een PMS die 3 weken van de maand duurde met zeer pijnlijke opgezwollen borsten, wisselende stemmingen, depressie en doodmoe.

Ik dacht dat ik in de overgang was en deed op dag 4 van mijn cyclus een test welke mijn bange vermoeden bevestigde. Mijn moeder was met 37 jaar in de overgang. Ik ben 39 en heb nog een kinderwens dus direct een afspraak gemaakt met de gynaecoloog maar kan daar in september pas terecht (ik maakte de afspraak in juni).

Inmiddels voelde ik me zo slecht dat ik niet zo lang kon wachten op hulp en heb het internet afgezocht op zoek naar een natuurlijk (tijdelijk) lapmiddel. Daar leerde ik over oestrogeen dominantie en bijnier uitputting en het was alsof de puzzelstukjes op z'n plaats vielen. En die bijnier uitputting heb ik volgens mij al heel lang maar das een ander verhaal.

Ik begon met smeren van de crème en twee dagen later voelde ik me al rustiger. Na een week was het alsof de zon weer ging schijnen en 75% van mijn klachten waren weg. Tegelijkertijd ben ik begonnen met het invoeren van het WAPF dieet en ik eet nu nagenoeg helemaal volgens WAPF.

Voordat mijn menstruatie begon, ben ik gestopt met smeren, maar na 3 dagen merkte ik dat alle klachten weer terug waren. Pff wat een drama. Toch maar begonnen met smeren en dan hele kleine beetjes. Nu, nadat ik mijn ovulatie heb gehad (die ik sinds maanden weer voelde) mag ik weer gewoon smeren. 's morgen 1/8 en 's avonds 1/4 theelepel. dat werkt goed.

Als ik minder neem merk ik het gelijk aan vermoeidheid en mijn stemming.

Het boek vind ik een enorme eye opener en inderdaad elke vrouw zou het moeten lezen!

Progesteroncrème heeft positief effect gehad op: mijn stemming, mijn gespannen borsten zijn over, ik slaap beter, kan beter mijn bed uitkomen, ben minder moe, voel me rustiger, ben veel vocht kwijt geraakt, geen opvliegers meer en niet meer nachtzweten. Natuurlijk heeft het eten volgens WAPF ook wel invloed, gok ik.

Nu kan ik me in elk geval gaan concentreren op mijn bijnieren, mijn lever, gal en maag. Die werken niet helemaal naar behoren maar dat gaat vast goedkomen.

Hoe ben jij aan bijnieruitputting gekomen?

 
Hier een waarschuwing van Thomas Levy M.D.: hij zegt: als je bio identieke geslachtshormonen toedient: dan gaat je lichaam vet mobiliseren: en dan komen zoals hij dat zegt pro-oxydanten vrij en dan heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziekten vanwege de vrijgekomen opgeslagen toxinen.

Daarom: is het heel belangrijk niet te veel te doseren en veel anti-oxydanten tegelijk te gebruiken.

Hij zegt dit hier vanaf ongeveer 1 min 24

Ga ook niet proberen om qua hormonen te tippen aan de normale range van een 25-jarige als het gaat om de hormoonspiegels als je veel ouder bent.

Thomas Levy zegt;
Quote:
shoot for low to normal range levels.


 


How to Have a Healthy Thyroid

John Bergman John Bergman·405 videos

Published on Jun 19, 2013

Als je hormonen inneemt, gaat de klier in kwestie van het hormoon krimpen.

Schildklierhormoon zorgt ervoor dat de schildklier krimpt.

Testosteron maakt de testikels kleiner.

Het begint allemaal bij cholesterol: daarvan worden hormonen gemaakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan