Bijnieruitputting

Robert Morse schrijft in zijn boek (The Detox Miracle Sourcebook) dat een bovenwaarde onder de 118 wijst op bijnieruitputting. Ik twijfel er dan ook niet aan dat ik dit al zeer lange tijd heb.
Ik vind het alleen zo teleurstellend dat ik het nog steeds heb. Al gaat de bovendruk wel wat omhoog inmiddels vergeleken met vroeger dus dat is een goed teken (hoop doet leven :) ).

Watisgezond schrijft in zijn draadje ook al dat de bijnieren het moeilijk hebben met/door kwik. Ik ben ervan overtuigd dat ik een kwikbelasting heb dus zolang ik die rottige amalgaam nog heb blijf ik in een vicieuze circel rondrennen denk ik. Een beetje (boel) stress erover heen en het plaatje is compleet.

Ik blijf proberen met zoethout, solé, kokosolie, vitamine C, vetten en eiwitten de bijnieren zoveel mogelijk energie te leveren. Meer zou ik nu eerst niet weten wat ik kan doen. Het is immers een lange weg om van het ongezonde naar het gezonde te komen. Zeker als het ongezonde iets van erg lange tijd is. Er zijn gelukkig kleine signalen dat het telkens weer een beetje beter gaat.
 
Koolhydraten zijn een heikel punt Pike. Ik weet niet of ik ze genoeg eet, ik vermoed dat ik wat te laag zit. Ik eet nagenoeg geen fruit, neem af en toe alleen wat citroensap in water met solé. Soms kook ik een appel tot moes. Verder eet ik pure chocolade waar suiker in zit. Granen vermijd ik omdat ik niet geloof in het gezonde ervan. Al sta ik open voor andere ideeën hierover. Ik vind het geen oerproduct en ben nogal argwanend tegenover verbouwde producten. Gisteravond heb ik wel weer eens quinoa genomen maar het smaakt me niet.
Ik neem af en toe wel lokale rauwe honing (ca. 2 - 3 theelepels per dag).
Ik probeer hierin heel goed naar behoefte te luisteren.

Het moeilijkste vind ik om een goede bron van koolhydraten te vinden. Eerder nam ik ook wel zoete aardappel, maar ook daaraan zaten weer keerzijdes, dus die heb ik ook weer geschrapt. (sorry, weet even niet meer wat het was).

Als ik meer suiker neem vermoed ik dat ik meer last van mijn lever krijg. Dit zou ik niet verwonderlijk vinden omdat ik tot 4 jaar geleden alleen maar op suiker leefde.

Mijn bovendruk is in ieder geval nu al hoger dan dat het een tijd terug was. Het zou nog beter kunnen, maar ik lijk op de goede weg :)

Pike, vermoed je dat ik te laag in de suiker zit?
Ik ga van suiker stuiteren wat eventjes heel leuk is, maar ik crash vaak daarna emotioneel heel hard. Met bouillon, eiwitten en andere vetten blijf ik meer stabiel.

Moeilijk hoor, eerst nam ik veel te veel suiker en nu zit ik weer aan de andere kant :-?

 
@Muis: er staat me iets van bij dat het nadelig zou zijn voor de schildklier.
Ik weet nog dat ik het opgezocht had omdat de zoete aardappel wel veel aanbevolen wordt maar ik me er niet prettig bij voel.

Snel even wat gezocht en ik vond dit:

Some foods, especially cruciferous vegetables (cabbage, kale, Brussels sprouts, broccoli, and cauliflower), contain natural goitrogens, chemicals that cause the thyroid gland to enlarge by interfering with thyroid hormone synthesis. Cooking has been reported to inactivate this effect in Brussels sprouts. Cassava, a starchy root that is the source of tapioca, can also have this effect. Other goitrogens include corn, sweet potatoes, lima beans, and soy. Some practitioners recommend that people with hypothyroidism (an under-active thyroid gland) avoid these foods, even though most have not been proved to cause hypothyroidism in humans.

bron: http://www.drweil.com/drw/u/QAA34947/thyroid-conditions

Er is natuurlijk veel meer informatie te vinden. Uiteraard ook weer wat dit tegen spreekt.
Het gaat mij erom dat ik me er niet prettig bij voel en als ik dit dan lees dan is dat voor mij genoeg om iets te schrappen of in ieder geval te minimaliseren :)
 
@heksje: mijn bloeddruk is net zo laag soms zelfs lager dan wat jij daar schrijft. Alleen de laatste twee maanden ben ik veel minder duizelig. Ik heb mijn bloeddruk trouwens al een tijd niet meer gemeten.
Over die zoete bataat, hier hetzelfde verhaal en het staat mij sowieso enorm tegen. Met name die Zoete smaak en het komt binnen als een baksteen. Ik eet het ook niet meer.
 
Pompoen kan je anders wel eten (wortel kan ook maar daar ben ik zelf heel snel op uit gekeken). Ik mag met mijn eetpatroon nu ook geen zetmeelrijke groenten, en daar beginnen ze ook met pompoen en wortel. Ik kan nu wel groenten gaan uitproberen met iets meer zetmeel maar ik heb het nog niet gedaan.
 
Pike, vermoed je dat ik te laag in de suiker zit?
Ik ga van suiker stuiteren wat eventjes heel leuk is, maar ik crash vaak daarna emotioneel heel hard. Met bouillon, eiwitten en andere vetten blijf ik meer stabiel.

Moeilijk hoor, eerst nam ik veel te veel suiker en nu zit ik weer aan de andere kant :-?
Ik denk inderdaad dat je te weinig khd eet. Als je te laag in khd gaat zitten wordt het moeilijker om T4 om te zetten in T3. Ik denk dat het voor mensen met een schildklier en/of bijnier probleem niet verstandig is om minder dan 100 gram khd te eten. Liever nog 150 gram.
Als je dat bij een maaltijd eet met veel vet en eiwit ga je toch niet stuiteren?



Het moeilijkste vind ik om een goede bron van koolhydraten te vinden
Van te veel rijst, zoete aardappel, pompoen etc krijg ik toch vaak gasvorming dus ben ik nu overgestapt op wat zoet fruit en rauwe honing. Dat bevalt mij prima.


 
Dank jullie wel. Ik zal eens proberen wat meer khd in mezelf te stoppen. Ik moet ervoor waken dat mijn suikermonster niet weer wakker wordt. Als ik suikers neem heb ik al snel weer de hele dag trek in suiker. Ik zeg dan dat mijn suikermonster weer op mijn schouder zit en in mijn oor zit te kletsen dat ik toch echt suiker moet nemen. De balans vinden is me nog niet zo goed gelukt, maar inderdaad heeft de schildklier toch wel khd nodig.

Alleen voelt het eten van fruit in de winter niet natuurlijk aan. Het groeit nu immers nergens aan de bomen en struiken.

Hoe (rauw of gekookt) eet jij je fruit Pike? Eet je dit dan samen met een maaltijd? Welke fruitsoorten eet jij?

Zijn er nog andere goede koolhydraatbronnen die ik over het hoofd zie?
 
Hoe (rauw of gekookt) eet jij je fruit Pike? Eet je dit dan samen met een maaltijd? Welke fruitsoorten eet jij?

Ik eet het gewoon rauw. Nu voornamelijk ananas en wat sinaasappelen. Het is misschien niet helemaal natuurlijk maar rijst groeit hier ook niet en daarbij word ik een beetje moe van die darm issues. Het is niet echt heel erg of zo maar het "blupt" af en toe gewoon best wel. Ik heb er geen zin meer in dus dan maar wat zoet fruit en honing.

Maar bij de maaltijd nemen he? Niet apart.
 
Groene thee blijkt ook de schildklier te beïnvloeden. Laat ik dit nou sinds enkele weken aan mijn voeding hebben toegevoegd. Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb :-?
 
Jaa groene thee is zeker een boosdoener! Ik ben daar allang mee gestopt door info hier op het forum. Ik kreeg er een snellere hartslag van en kon maar niet goed inslapen. Nu gaat het stukken beter.

Drink nu lekker mijn gal en leverthee savonds en soms chai thee.

Ik eet ook wel fruit, meestal blauwe bessen ( al komen ze helaas helemaal uit Chili :-s en soms een peer. Ik ben voor veel fruit intolerant. Ik merk ook dat als ik citroen in water heb gedronken, niesbuien krijg?
 
En ik maar denken dat groene thee goed voor me zou zijn door alle anti-oxydanten en mineralen. Dat valt dus erg tegen.
Ik snapte er al niets van, de klachten nemen nu rap toe. Dat wordt de groene thee schrappen.

Welke kruiden gebruik jij voor de lever- en galthee Sampjes? Of koop je deze van een bepaald merk? En de chai thee?
 
In groene thee zit fluoride dus dat is in principe niet goed voor je schildklier.
Maar ik denk dat je hier alleen last van zal krijgen als je al last hebt van je schildklier.
Toen ik nog rauwe groentesappen, en zelfs rauw koolsap, dronk ging ik mij daar ook enorm slechter door voelen. Terwijl anderen daar geen of nauwelijks last van lijken te hebben. Of ze denken dat het " ontgifting "is :)





Ik ben voor veel fruit intolerant. Ik merk ook dat als ik citroen in water heb gedronken, niesbuien krijg?

Histamine reactie denk ik.
 
In groene thee zit fluoride dus dat is in principe niet goed voor je schildklier.
Maar ik denk dat je hier alleen last van zal krijgen als je al last hebt van je schildklier.

Ik betwijfel ook niet dat ik last van de schildklier heb Pike. Ik hoop dat ik dit niet verkeerd heb uitgelegd. Alleen wil ik niet aan de hormonen. De groene thee schrap ik dus maar even. Fluoride is volgens mij iets wat je zelfs helemaal niet wil. Ik schrok er wel van toen ik dit las!
 
Alleen wil ik niet aan de hormonen

Ik zit ook niet "aan de hormonen ", ik eet dierlijke schildkllier. :)



Myth #6: I don’t take thyroid glandular because it will make my thyroid gland lazy.

The truth: Studies in which the thyroid gland was totally suppressed with an overdose of thyroid glandular showed the natural return of thyroid activity when the glandular was withdrawn. This took only a couple of days.

Myth #7: Taking thyroid glandular causes a dependency.

The truth: The need for thyroid glandular varies and in fact, increases with darkness (winter), stress and illness or any kind of stress (physical, emotional or mental). Keeping tract of your oral temperature and resting pulse will determine your correct dosage and the need to increase or decrease.

Myth #8: I’m afraid to take thyroid glandular because I was told it causes heart problems.

The truth: Thyroid prevents heart disease. In fact T3, the active form of the thyroid hormone can help reverse heart disease if taken in very small amounts. Synthroid (T4) is cardiotoxic. Don’t confuse the cardiotoxic effects of Synthroid with the cardioprotective effects of thyroid glandular and T3.

Myth #9: Taking excess thyroid glandular has dangerous side effects (e.g. hyperthyroidism).

The truth: The only side effect of being slightly, say 25% hyperthyroid is longevity. The longest-lived peoples on earth are about 25% hypermetabolic. These people live on prothyroid foods (organic animal protein, adequate sea salt, fruits, fruit juices and coconut products) and had none of the common diseases observed in people who eat a poor or anti-thyroid diet (cancer, heart disease, gallbladder disease, bone disease, senility, etc

http://www.litalee.com/shopexd.asp?id=212
 
Myth #1: Blood tests for thyroid function are valid and determine thyroid function accurately.

The truth: The numbers in the thyroid blood panel may be accurate but they do not tell you what the body is doing with the thyroid hormone so they are a waste of money. This was proven over 60 years ago by the late Dr. Broda Barnes, M.D., who wrote Hypothyroidism, the Unsuspected Illness. The only way to determine thyroid function is by the oral temperature in the morning after arising and again at noon or during daylight hours plus the daytime resting pulse, which should be 98.0 degrees F, 98.6-99 degrees F and 85 beats per minute, respectively. Fertile women should do this during menses to avoid the rise in temperature during ovulation. There are some exceptions to this that can be observed in blood tests but most hypothyroid people have what’s considered a “normal” thyroid panel. Many are misdiagnosed as being hyperthyroid because they are thin and have a low TSH (<1.0), when in fact, they are hypopituitary.
Thyroid nutrition reverses both a sluggish thyroid and a sluggish pituitary gland


 
OK, ik hap :)
Hoe kom jij aan dat dierlijk schildklier Pike? Ik meen gelezen te hebben dat dit niet van de witte jassenbrigade af komt. Vertel vertel ....
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.747
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan