Bijnieruitputting na jarenlang antidepressivagebruik?

G

Guest

Guest
Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum en heb zoals de titel al aangeeft jarenlang antidepressiva gebruikt. Zoals velen kwam ik kilo's aan, ook in mijn gezicht. Mijn gezicht werd echter extreem pafferig en "opgeblazen", schrik van de foto's uit die tijd! Al googelend vond ik het verband tussen een hoog cortisolgehalte tijdens antidpressivagebruik, dik worden en een pafferig gezicht.

Eenmaal gestopt met deze medicijnen kwam ik weer op mijn oude gewicht terug. Ook mijn gezicht slankte af, logisch natuurlijk. Ik was blij dat ik de "pafferigheid" kwijt was, maar ik verloor in korte tijd bijna al het vet in mijn gezicht. En dat terwijl ik heel mijn leven (dus ook voor het medicijngebruik en met normaal gewicht) een "vol gezicht" had gehad. Mijn ogen gingen hol staan en ik zag er ziek uit. Daarbij kwam dat ik, ondanks het langzame afbouwen van de medicijnen, ook psychisch er niet goed aan toe was (erg somber en down). Mijn uiterlijk deed hier uiteraard geen goed aan!

Opnieuw googelen dus en weer las ik een verband met cortisol, een laag cortisolgehalte kan het gezicht doen vermageren o.a. Zo kwam ik ook uit bij bijnieruitputting en las ik over de gebitsproblemen o.a. die hiermee gepaard gaan en waar veel mensen die jarenlang antidepressiva gebruikt hebben mee te kampen hebben. Ik heb ook astma trouwens.

Mijn vraag is nu: kan er inderdaad een verband zijn tussen mijn veranderde gezicht (en het snelle vertverlies daar) en bijnieruitputting? En zou adrenanorm (of een ander middel) mij dan kunnen helpen, ook om er psychisch weer bovenop te komen en ook er weer beter uit te gaan zien? Hebben meer mensen dit of iets wat hierop lijkt ervaren en hoe reageerde je dan op middelen als adrenanorm bijv.?

Ik hoop op antwoord, want ik heb het gevoel dat ik op het juiste spoor zit! (Jammer dat je alles zelf uit moet zoeken en geen dokter je lijkt te kunnen helpen, alleen al als het gaat om de naweeen van AD gebruik weten artsen schrikbarend weinig!).

Groetjes,

Lizette

 
PS wat ik ook erg goed herken hier is het 's ochtends moeite hebben met vroeg opstaan, de wekker gaat bij mij om 7 uur (ivm mijn werk) en altijd ben ik doodop! Ongeacht hoe laat ik naar bed ben gegaan, jammer toch dat je in deze maatschappij stelselmatig je lijf moet negeren, alleen maar omdat een of andere gek ooit verzonnen heeft dat bedrijven om half 9 beginnen!

 
Adrenal of adrenorm kan zeker helpen, maar nooit alleen de adrenal. je zult moeten beginnen met de voeding.

Ik weet niet hoever je al bent met lezen, je hebt hier het alleen lezen forum en je kunt lezen op de site van poekie: www.voedingisgezondheid.nl

Kort gezegd: sole (keltisch zeezout)

De h202 foodgrate

alleen nog verzadigde vetten:roomboter/ghee/kokosvet/rauwe melk

Orgaanvlees/vis,vlees, (vlees van grasgevoerde biologische dieren) eieren(vooral de dooiers)

Levertraan met boterolie

Granen zoveel mogelijk vermijden, hooguit nog wat glutenvrije granen. ongeveer 100 gr droog gewicht per dag, quinoa/witte rijst/boekweit/gierst/amaranth

Nachtschades vermijden.

suikers vermijden, fruit vooral nog: zuur fruit(zure appels/citroenen/blauwe bessen/aardbeien)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.859
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan