Bijnieren of toch alleen schildklier?

Bianca

New member
Beste mensen van het forum,

Ik heb mij onlangs voorgesteld en al goede reacties gehad. Nu heb ik weer een vraag:

Eind 2011 is bij mij bijnieruitputing geconstateerd en daar heb ik van alles aan gedaan en voor genomen (ong 6 maanden). Nu heb ik de afgelopen week de temperatuur opgenomen, methode van Dr. Rind. Dit om te zien of mijn bijnieren al hersteld zijn en hoe het staat met mijn schildklier, want ik heb het vaak nog koud en ook mijn hormoonhuishouding is nog niet helemaal op orde. Dr. Rind zegt dat als de temperatuur stabiel is, maar te laag, het dan alleen de schildklier is. En dat is mijn uitkomst.

Mijn temperatuur is redelijk stabiel. Ik kom bijna elke dag uit op 36.6 of 36.7. Volgens Dr. Rind ligt en de statistieken die we bestudeerd hebben, ligt het probleem dan bij de schildklier, niet (meer) bij de bijnieren. Maar ik heb nog wel symptomen van bijnier vermoeidheid, vooral dat ik gevoelig ben voor stress en een te volle agenda. Dan ga ik al snel slecht slapen en voel ik me opgejaagd.

Wat is wijsheid? Wel weer iets nemen om de bijnieren te ondersteunen, ondanks de uitkomst van het temperaturen? Zo ja: wat? Ik wil niet dat mijn schildklier het niet kan trekken, dan ben ik nog verder van huis. Of zal ik maar weer een speekseltest gaan doen om het zeker te weten?

Sinds ik 2 weken geleden dit forum heb ontdekt (geweldig!), neem ik al wel elke dag bijnierondersteunende voeding zoals eieren, melkkefir, bottenbouillon, yoghurt en regelmatig rauwe melk. Sole neem ik al veel langer.

Dank voor jullie advies!

Bianca

 
Bianca, ik kan je niet helpen met deze vraag, het enige wat bij me opkomt is dat 36,6 of 36,7 een fantastische waarde is van je schildklier.

Leuk dat je het forum gevonden hebt.

Ik denk dat iemand anders hier nog wel post om jou een advies te geven.

Goeje start trouwens de voeding die je noemt.

Veel plezier hier Bianca.

 
Dag Bianca,

Er is inderdaad een wisselwerking tussen de bijnieren en de schildklier.

Uit je verhaal leid ik af dat je af en toe een gevoel van koude hebt en ik kan je vertellen dat dit hoort bij een verminderde schildklierwerking. Zelf heb ik ook dit probleem gehad tot het moment dat ik constateerde dat ik te weinig jodium uit mijn voeding haalde. In Keltisch zeezout zit er nl. niet voldoende jodium.

In jouw geval zou ik naast de eieren nog andere jodiumrijke voeding aan het menu gaan toevoegen. Hier heel goede ervaringen met naast mijn 4 tot 5 eieren in de week met het hiernaast 1 tot 2 maal in de week eten van kabeljauw / wildwaterzalm / hollandse nieuwe / haring of zeevruchten zoals mosselen.

In het geval dit niet voldoende moest zijn kan je Lugol's in een lage concentratie proberen.

Neem je al magnesiumcitraat in combinatie met een appel of sinaasappel voor het slapen gaan ? Dit bevordert nl. de nachtrust.

 
Hallo, ik ben nieuw hier maar ben sinds een aantal maanden fanatiek aan het lezen over het verbeteren van mijn gezondheid. Aanleiding was een hartstilstand op 11 juli 2013. Je zou eens op de site van sttm.com kunnen kijken. Daarin komt ook dr rind aan bod ( althans het boek van stop the thyroid madness). Je vind daar een heldere uitleg en aanpak. Kern is doorgaan met verbeteren totdat de symptomen weg zijn. Dus niet alleen temperatuur meten en daarop beslissen.

 
In het eboek bijnieruitputting wordt aangeraden om:
Adrenanorm, dierlijk bijnier- en miltconcentraat:

https://www.webvitaal.nl/catalog/product_info.php?products_id=5055&osCsid=1b7d9
60muah7l1hgkaj1ui83u4
of

Multi Pro Gluco, dierlijk bijnier- en alvleesklierconcentraat met maagzuur (betaïne
HCL):

https://www.webvitaal.nl/catalog/product_info.php?products_id=1857&osCsid=r6gng
np1ndgprg828ie8gd2aq4

te nemen.
Is hier verschil tussen?
Waar kan men dat kopen want de link geeft het niet aan.

Is dit ook goed:
http://www.voedingssupplementennederland.nl/nl/aov-1013-adrenacomplex.html
kost niet veel

of is dit beter:
https://www.ergomax.nl/glandokort-bijnierextract-peptide-bioregulator
kost veel maar is ook niet gedacht voor dagelijks gebruik.

Ik wil het gewoon voor de gezondheid nemen omdat ik geen bijnieren consumeer.
 
Heb het nu toch gevonden:

https://www.webvitaal.nl/CatalogProductDetail?product=7123

maar als ik de lijst door lees, weet ik niet of dat allemaal wel goed is.
Samenstelling: Per capsule:



%ADH

Bijnier concentraat


150 mg


Milt concentraat


25 mg


Vitamine A (retinylacetaat)
2500 IE

750 mcg

94

Vitamine B1 (thiaminemononitraat)


1,2 mg

109

Vitamine B2 (riboflavine)


0,75 mg

54

Vitamine B5 (calcium-d-pantothenaat)


30 mg

500

Vitamine B6 (pyridoxine HCl)


20 mg

1429

Vitamine C (ascorbinezuur)


150 mg

188

l-Asparaginezuur


10 mg


Zink (oxide)


7,5 mg

75


Ingrediënten:
Vitaminen, Bijnier concentraat, Capsule (Gelatine), Vulstof (Microkristallijne cellulose), Mineraal, Milt concentraat, Antiklontermiddel (Magnesiumstearaat).


Of kan ik het beter met de voeding tot mij nemen? Ik denk dan aan eieren, rauwe melk, rauw melkse kefir... etc.

 
Hoi,

het antwoord op deze vraag staat natuurlijk voor mensen die bijnieruitputting hebben.
Dus als men gezond is, dan hoeft men dit niet te nemen en kan volstaan met goede voeding...klopt dat?
 
Dorothebjs,

Je komt bij mij in de meeste berichten die je post erg onzeker over en je wilt vaak alles tot in details weten hoe anderen het doen, weet je zeker dat je geen gevoelige bijnieren hebt?

Heb je de zelf testen al eens gedaan? Kun je zonder je zonnebril? Heb je de temperatuur testen gedaan?
 
Ik heb ook al eerder de link gelegd tussen de 'vrageritis' van Dorothe en haar bijnieren.

Mike
 
Dorothebjs: Ik bedoel bovenstaand niet naar ofzo, maar je komt niet over als een 'gezond' mens hihi. Denk dat er nog maar weinigen op dit forum zijn die dat kunnen zeggen van zichzelf. En er dan ook nog gezond qua uiterlijk uitzien!

Bijnieren nuttigen: ik heb er eentje gekregen maar dat is een heel klein dingetje. Ik had dat groter verwacht! Aangezien je er maar 2 per koe hebt en er bij onze boer maar 1 koe per maand geslacht wordt lijkt het me voor Wapfers geen doen om (rauwe) bijnieren te nuttigen..

Wat ik hier op het forum lees is dat veel mensen de Adrenal van Nutricology nemen. Ik heb deze ook in huis en beviel/bevalt prima. Wij bestellen deze via I-herb:

[URL]http://www.iherb.com/Nutricolo...adrenal&rc=166&sr=null&ic=2[/URL]

http://www.iherb.com/Nutricology-Ad...amp;w=adrenal&rc=166&sr=null&ic=2
 
@Mike: jij hebt geen bijnieruitputting meer. Ik vraag me af hoe gezonde ogen/bijnieren reageren op de zonnige dagen zoals afgelopen week.

Ik merk namelijk dat ik geen zonnebril meer nodig heb (kon ik eerder ABSOLUUT NIET zonder!), alleen als ik in de auto rijd vind ik het nog wel fijn als de zonneklep naar beneden is.

Kun je met gezonde bijnieren zonder te knijpen met de ogen altijd scherp kijken met fel zonlicht? En dus zonder de zonneklep in de auto haha?

Ik vraag dit omdat ik geen referentiekader heb. Ik kan al sinds mijn kindertijd niet tegen de zon. Dus wat is dan normaal?
 
Grappig dat je dit noemt. Er was een tijd dat ik het 'zonlicht' op een bewolkte dag nog te fel vond en meteen naar mijn zonnebril greep. Nu gebruik ik al jaren geen zonnebril meer en knijp ik niet meer met mijn ogen op een onbewolkte dag, tenzij de zon heel fel is (en dan nog knijp ik minimaal). Autorijden doe ik ook met de zonneklep naar beneden op zonnige dagen, maar dat is ook een kwestie van veiligheid, omdat je niet verblind wil raken door de zon. Ook verbrand ik al jaren niet meer, terwijl ik vroeger zo rood als een kreeft werd en de vellen erbij hingen.

Mike
 
Hoi Mike, hoi finally-true-answers,

Ja, ik wil graag alles precies weten. Maar is dat dan zo raar?

Misschien heb ik bijnieruitputting - ik kan het eens testen.
Ik merk wel dat sinds ik jodium neem, het mij beter gaat.
Ja, en wat de stress aangaat, het is bekend dat werken in een callcenter tot de top 10 van de meest stressvolle banen behoord. Elke seconde wordt je gemonitord en er heerst een echt obsessieve controle. Constant wordt er van een verhoging door supervisors naar je geschreeuwd, dat de call te lang duurt en je verder moet. Zelfs voor naar de wc te gaan heb je maar 10 minuten per dag.
Ik zit daar nu al bijna 2 jaar en dat is bijzonder lang, heb zeker al wel 300 mensen zien komen en gaan - alleen ik (en natuurlijk nog andere ouderen) vanwege mijn leeftijd en hoge opleiding ben te duur en vind niets anders meer. Grote ellende, maar ik geef niet op.
Me bezighouden met voeding en voor mezelf dat allemaal uitzoeken hier, is een grote hobby van me, want uit mijn werk haal ik geen voldoening, commercie staat me tegen. Dan weet ik dat we lang moeten doorwerken en ik wil gezond blijven dus geen ziektes hebben en geen medicijnen moeten slikken. Ik ga ook niet meer naar de dokter, omdat ik het niet nodig heb.
Ik ben wel angstig voor mijn werk en zeer moe - dus sluit bijnieruitputting niet uit. Toch ga ik steeds naar mijn werk, blijf nooit thuis, mogen we ook niet, ziek zijn is niet toegestaan, en ik heb op het werk altijd een goed humeur naar mijn collega's toe en naar de klanten. Die kunnen er niets voor dat ik me zo ellendig daar voel. Zo, nu weten jullie een beetje mijn achter grond en misschien de reden voor mijn gevraag.
Ik wil natuurlijk wel verder kunnen vragen en niet het gevoel hebben dat men mij vervelend vind - dan durf ik me niet meer hier te begeven en dat zou, voor mij, jammer zijn.
In ieder geval bedankt voor het antwoord en de vele antwoorden die ik hier al gekregen heb.
Groet
Dorothé
 
Elke seconde wordt je gemonitord en er heerst een echt obsessieve controle. Constant wordt er van een verhoging door supervisors naar je geschreeuwd, dat de call te lang duurt en je verder moet. Zelfs voor naar de wc te gaan heb je maar 10 minuten per dag.[..]Grote ellende, maar ik geef niet op.[..]Ik ben wel angstig voor mijn werk en zeer moe[..]blijf nooit thuis, mogen we ook niet, ziek zijn is niet toegestaan

Nou Dorothé, ik zou me de moeite en geld voor een test mbt bijnieruitputting besparen. Bij het lezen van je bericht heb ik spontaan al stress. Het wordt de hoogste tijd om een andere baan te zoeken lijkt me. Dát is pas echt met je gezondheid bezig zijn en dat lijkt me nu je prioriteit. Je kan bezig zijn met voeding, maar onder zulke (werk)omstandigheden doet het er niet zoveel meer toe of je alles qua voeding wel zo 'goed' doet.
 
Ja Heksje, ik weet het. Daar ben ik ook allang mee bezig. Maar, het lukt me niet. Krijg de ene afwijzing na de andere. Ik ben 46 jr. en dat is een moeilijke leeftijd, velen komen dan terecht in ongeschoold werk met onmenselijke omstandigheden. Anderen die met mij begonnen zijn, zijn er al lang zelf uitgestapt, of ontslagen. Ik 'mag' er tot nu toe nog steeds komen :-(
Ik heb velen, zeker de ouderen, zien vertwijfelen, en die waren dan toch ziek - gevolg > ontslag. Nu kun je zeggen, dat is misschien beter. Nee, de stress bij het werkbureau/arbeidsbureau lijkt me nog erger.
En dan verdienen wij minimum, heb soms maanden van slechts €900,00 per maand, want als ze je niet nodig hebben, moet je thuisblijven of slechts een paar uur komen. En geen pensioenregeling - dus je begrijpt mijn stress. Ik heb een geweldige tijd achter de rug, mooi, zinvol werk, wat ik graag deed, gezondheidsvoorlichter/lifestyle-coach in een kuurkliniek in het Schwarzwald (Baden-Baden), maar ben vanwege mijn ouders teruggekomen. Ze hebben het me nooit gevraagd, maar ik wilde het zelf.
Toch ga ik door, toon steeds goede zin en goed humeur, ben niet ziek (dus doe het toch wel goed), maar ben zeer verdrietig over de situatie - en dat is stress. Dan komt er nog bij dat ik zeer perfectionistisch ben en een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel heb, dus mijn werk ook nog goed wil doen en goed wil zijn voor mijn klanten. En daar wringt ook een grote schoen, goen zijn op je werk strookt niet met goed zijn voor je klanten, want TIJD IS GELD.
Sorry, ik wil hier echt niet zo klagen, maar het kwam er nu uit.
Ik denk dat iedereen in zo een situatie wel stress ervaart en dat ik nog steeds doorga, is misschien wel een teken dat ik toch nog niet zo uitgeput ben.
Daarom wil ik met man en macht gezond blijven, dat ze me niet op die manier eronder krijgen.
Ik probeer nu eens te kijken of ik misschien een baan kan vinden in de branche van de duurzame inzetbaarheid.
Had goede contacten in het azM opgebouwd, maar daar stagneert het nu ook weer.
Maar ik geef niet op.
Dorothé

 
Nou ja, of bijnieruitputting is een gevolg van controledwang / een zogeheten neurotische organisatie dat een dankbaar overlevingsmechanisme is (evenals een psychotische organisatie dat ook is). In onze samenleving worden aandoeningen / overlevingsmechanismen in het neurotische spectrum aangemoedigd en mensen met aandoeningen uit het psychotische spectrum worden sneller gepsychiatriseerd.
 
Weten jullie, het is gewoon een ziekelijk systeem. Het kan zijn dat ik er mijn pakje van meegekregen heb en dan is dat niet verwonderlijk. Fijn dat ik hier in ieder geval informatie vind om er iets tegen te doen.
Ik sta open voor de informatie en wil hem omzetten - dat is toch niet slecht. En zeker op zo een forum waar zoveel informatie gegeven wordt, is het fijn als men kan vragen.
SORRY als ik daarin te zwaar over kom.
Ik zal me dan proberen in het vervolg in te houden en niet door te vragen.
Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan