Bijbel en intuïtie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Klein Aagje
  • Startdatum Startdatum

Het is ook eigenlijk luguber of satanisch dat jesus herdacht wordt aan het kruis.
Je hebt in katholieke kerken van die bloederige beelden van jezus aan het kruis.
Hoe meer bloed, hoe beter lijkt wel: het is een bloedoffer als je het zo brengt.
Waar slaat dat op?
Het heeft niets te maken als het goed is met het christendom wat mij betreft.
Nota bene had ik het daar met iemand van joodse komaf over een keer (''judeochristelijk'' qua geloofsachtergrond haha).
Toen ik zei dat het satanisch is om Jezus aan het kruis af te beelden en dan ook nog bebloed in een kerk, toen reageerde die persoon door te zeggen: het is gewoon confronterend.
Satanisch ging die persoon dus te ver.
Toen dacht ik daar niet alles van, maar nu, nu heeft de tegenstelling tussen judeo en christelijk meer lading gekregen nu Israel zijn gang meer openlijk aan het gaan is.

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Het idee dat Jezus is gestorven voor de hele mensheid maakt dat christenen passief worden en afhankelijk van God/Jezus voor hun redding. Er hoeft nienand te sterven voor mijn zonden, deze zijn van mij en daar moet ik ook zelf mee dealen.

Mike

Ja en het is de volgelingen van jesus primen voor het stockholmsyndroom als je zegt dat jesus voor anderen aan het kruis gestorven is.
Jesus en zijn leven wordt ons ten voorbeeld gesteld.
Dan telkens maar zijn lichaam aan het kruis tonen is ook laten zien van:
Dit gebeurt er met je als je hem in zijn voetsporen volgt.
Dat zijn ordinaire maffiapraktijken.

Zelfde als die Zapruder-beelden van de moord op John F. Kennedy met zijn exploderende hoofd.
En Pim Fortuyn met zijn bebloede hoofd zo openlijk tonen op de voorpagina in de krant.
Hoe creeer je een slavenvolk? Nou zo.

En de ''zondigheid van de mens'' (''de erfzondeleer''): dat is christenen ook een beetje aangepraat:
alsof de zonde per definitie aan de mens kleeft vanaf of door Adam en Eva:
alsof jezus moest goedmaken wat er bij Adam en Eva misging o.i.d.:
op die manier worden oud en nieuw testament ook een beetje oneigenlijk aan elkaar geknoopt.

Volgens Jacob Slavenburg (hij schreef o.a. het boek Valsheid in Geschrifte) is de christelijke erfzondeleer ook niet gebaseerd op de christelijke bijbel.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Surv
Wat ik wel apart vind aan kerst en pasen: deze vieringen gaan door voor christelijk terwijl ze dat niet zijn maar toch wordt het de ''christenen'' een beetje afgepakt in de berichtgevingen en communicatie.

Bijv. ook dit bericht ademt wat mij betreft uit: ''ga geen paaseieren zoeken: dat is schadelijk''.

Ik heb hier een afwijkende visie over.

Zonde = feilbaarheid. We zijn allemaal zondig, omdat we allemaal feilbaar zijn. We zijn door de dood van Christus ook niet minder zondig/feilbaar geworden, dus zo bezien is hij kennelijk voor niets gestorven. Sterker nog, Jezus stierf niet voor onze zonden maar DOOR onze zonden.

De erfzonde is de dwaling die de eerste mensen maakten door een autoriteit buiten onszelf na te volgen. Toen was het een slang, nu zijn het 'experts' en 'deskundigen' (trust the science). Dat dit overgeerfd is blijkt uit het feit dat dit nog steeds de gesel van de mensheid is.

Mike

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ik heb hier een afwijkende visie over.

Zonde = feilbaarheid. We zijn allemaal zondig, omdat we allemaal feilbaar zijn. We zijn door de dood van Christus ook niet minder zondig/feilbaar geworden, dus zo bezien is hij kennelijk voor niets gestorven. Sterker nog, Jezus stierf niet voor onze zonden maar DOOR onze zonden.

De erfzonde is de dwaling die de eerste mensen maakten door een autoriteit buiten onszelf na te volgen. Toen was het een slang, nu zijn het 'experts' en 'deskundigen' (trust the science). Dat dit overgeerfd is blijkt uit het feit dat dit nog steeds de gesel van de mensheid is.

Mike

Als je gelooft in een intrinsieke zondigheid van de mens(heid) dan kom je al snel uit bij de behoefte aan een autoriteit die de schuld voor je inlost vrees ik.

''God ik ben het niet waard dat gij tot mij komt, maar spreekt en ik zal gezond worden''.

Katholieke liturgie.

Laatst bewerkt:
Het heeft ook iets moois. In onze imperfectie zullen we nooit onze Schepper kunnen evenaren. Wij leven in een dualistische en subjectieve materiele, aardse realiteit. Deze is per definitie uit balans, omdat de objectieve non-polaire realiteit het exclusieve domein van God is. God is perfect en in volmaakt evenwicht, Zijn creatie is imperfect. Het houdt ons bescheiden en nederig.

Mike

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Nou ja, die katholieke lithurgie heeft wat mij betreft alleen maar een averechts effect op de mens:
dat de mens zich vanwege het aangeprate tekortschieten zich aan de voeten werpt van autoriteiten.
Tijdens de coronacrisis gingen de angstige gebrainwashte lemmingen massaal voor de bijl.
Wij leven inderdaad temidden van een opgeworpen rookgordijn (subjectiviteit, dualisme en ook vaak een identificatie met een aards ego -naam beroep rollen etc.- die je in feite meestal niet bent):
wij hoeven dat aardse rookgordijn niet te internaliseren en wij hoeven onszelf niet als inherent zondig te zien.
Wij mogen en kunnen die rook ook gewoon verdrijven: poef.

Laatst bewerkt:
Helpt het om 'zondig' te vervangen door 'feilbaar'? Volgens mij hangt er bij jou een soort anker aan het woord 'zonde'. Je bent niet de enige. Helaas is religie de oorzaak hiervan.

Het probleem met elke diepgaande leer is dat deze staat of valt met nuance.
Helaas zijn er altijd krachten die deze nuance proberen weg te nemen en d.m.v. angst de doctrine tot een binaire keuze maken.

En juist dat is de erfzonde: we maken onszelf afhankelijk van externe autoriteiten die ons gaan vertellen hoe bepaalde teksten dienen te worden geinterpreteerd. De Scofield Bijbel is hier een treffend voorbeeld van. Mensen een schuldgevoel aanpraten omdat ze 'zondig' zijn ook.

Feilbaarheid en schuld horen niet samen te gaan. Feilbaarheid dient als les voor het verwezenlijken van persoonlijke geestelijke groei. Angst en schuld verhinderen deze groei en bevorderen afhankelijkheid en passiviteit.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.673
Leden
8.702
Nieuwste lid
devon corey
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan