Bijbel en intuïtie

'God spreekt niet alleen in bijbelteksten'

ik blijf maar rustig aan de zijlijn als het gaat om onderlinge krachtmetingen,
maar wat mij boeit is de zin hier tussen komma's en ik ben benieuwd naar intuitie en bijbelteksten en een lijntje hebben met God, ( of is hier al een topic over, )
ik heb vandaag ook gelezen wat CP erover schreef, en wanneer heb je de bijbel als kompas en wanneer je intuitie, en je kunt toch ook een fout maken intuitief, en wat als de bijbel A zegt, en je intuitie B, zomaar wat gedachten, groetjes Aagje

Bij deze dit bericht nogmaals, maar nu in een apart topic.

Sorry, dit topic is voor mij nieuw, dus ik begin maar weer even aan het begin. Ik zit bijna nooit meer op dit forum, maar dit vind ik wel een mooi topic :)

Het zijn ondertussen 25 pagina's, en ik ga niet al die linkjes door klikken wat betreft de oorlog in Israel etc, maar hier en daar vind ik het wel leuk om wat te reageren op dingen.

Goede vraag.

De bijbel is het Woord (=Logos = Jezus) van God. Jezus zegt ook "Ik ben De Weg, De Waarheid en Het Leven.

Het Woord van God is dus altijd de Waarheid. Als je inuitie A zegt, en de bijbel zegt B, dan is de bijbel dus altijd de waarheid en niet je intuitie/hart.

Luisteren naar je hart is sowieso een slecht advies. De bijbel zegt niet voor niks "The heart is deceitful above all things, and desperately wicked" (KJV)

Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? (Jeremia 17-9)

Dus als je intuitie iets anders zegt dan de bijbel, volg dan niet je intuitie, volg Jezus.
 
reactie van Mike (onder midterms) was

28 maart 22
Snappen jullie wat Archive Anon hier schrijft? God is een generaal die Sun Tzu-tactieken hanteert. De voorspelling dat de duivel eerst nog over de aarde zou heersen is een VALKUIL die door God is opgezet om de duivelse machten en krachten zoveel hoogmoed te geven dat ze hun agenda prijsgeven, waardoor mensen zich dusdanig aangetast voelen in hun menselijkheid dat ze in verzet komen en de duivelse agenda gedoemd is voorgoed te falen. Christenen die deze bijbelvoorspellingen letterlijk volgen in passieve volgzaamheid, wachtend op Gods verlossing, snappen er helemaal.niets van..Dit is wederom een voorbeeld van iets wat ik INTUITIEF heb aangevoeld, war nu onderbouwd en bevestigd wordt.
Mike

hier kan ik nog niet verder mee, moet eerst ff nadenken 🤔

De voorspelling dat de duivel eerst nog over de aarde gaat heersen is gedaan door een God die niet liegen kan. (God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen?)

De bijbel is niet altijd even moeilijk. Wederom een voorbeeld dat de bijbel Waar is, en niet altijd onze intuitie.

Dat betekent natuurlijk niet dat we maar een beetje passief moeten gaan zitten wachten
 
Sorry, dit topic is voor mij nieuw, dus ik begin maar weer even aan het begin. Ik zit bijna nooit meer op dit forum, maar dit vind ik wel een mooi topic :)

Het zijn ondertussen 25 pagina's, en ik ga niet al die linkjes door klikken wat betreft de oorlog in Israel etc, maar hier en daar vind ik het wel leuk om wat te reageren op dingen.

Goede vraag.

De bijbel is het Woord (=Logos = Jezus) van God. Jezus zegt ook "Ik ben De Weg, De Waarheid en Het Leven.

Het Woord van God is dus altijd de Waarheid. Als je inuitie A zegt, en de bijbel zegt B, dan is de bijbel dus altijd de waarheid en niet je intuitie/hart.

Luisteren naar je hart is sowieso een slecht advies. De bijbel zegt niet voor niks "The heart is deceitful above all things, and desperately wicked" (KJV)

Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? (Jeremia 17-9)

Dus als je intuitie iets anders zegt dan de bijbel, volg dan niet je intuitie, volg Jezus.
Je bent grenzeloos naief, Evan, aan dit soort 'christenen' hebben we dus helenaal niks, het Kwaad lacht zich suf.

Jezus is NIET 'Logos' (Het Woord). In tegenstelling tot jou ben ik een zogeheten Unitarian. Zo'n beetje alle moderne christelijke stromingen zijn Trinitarian. Ik heb mij verdiept in het vroege christendom van voor de Raad van Nicea in 325 AD. Er was toen nog geen Heilige Drie-eenheid, Jezus werd gezien als de Zoon van God maar niet als God in een menselijke gedaante. De belangrijkste theoloog die dit gedachtegoed vertolkte was de griek Arius. Deze Ariaanse theologie werd echter tot ketterij verklaard door Rome via de Raad van Nicea en Arianen werden vervolgd.

Wie geloof je, vroege Christenen of de moordenaars van Christus uit Rome? Zelfs Luther, de vader van de Protestante Reformatie waar ook jouw kerk uit is voortgekomen dreef de spot met de Holy Trinity!


Mike
 
Uit het artikel:
New Age praktijken, zoals yoga, meditatie, mindfulness, magie, waarzeggerij, kristallen, reiki, tarotkaarten, geloof in spirituele gidsen, zen, metafysica, astrologie, aura's, zelfhypnose, wierook, slingers, telekinese, hersengolven, helderziendheid, vorige levens, reïncarnatie, de pijnappelklier (het derde oog), chakra's, bio-elektrische technologie, astraal reizen, de Kundalini-slang en trance, lijken op het eerste gezicht onschuldig.

Schrik wel van bepaalde zaken die worden genoemd in bovenstaande. Ik ben ook een tijdje geleden bezig geweest met een aantal dingen van hierboven. Mindfulness bijv maar ook zelfhypnose, meditaties om meer rust te vinden in stressvolle periodes maar bidden tot God deed ik ook wel weer, beetje dubbel dus.

Die hersengolven bedoelde ze daarmee binaurel beats bijv en solfeggio frequenties beluisten? Dat luister ik namelijk nog elke dag voor het slapen gaan😳

Mooi dat je daarvan schrikt. Dat is juist een goed teken :)

Ikzelf ben ook jarenlang bezig geweest met new age achtige troep, meditatie, mindfulness, "spiritualiteit", chakra's en weet ik wat voor zooi allemaal.

Het mooie is dat je je hier gewoon van mag bekeren (veranderen van je gedachten) richting God. Hij staat met open armen op je te wachten.

Bekeer je naar de Vader, laat je dopen in Christus en wordt vervuld met de Heilige Geest. Je wordt dan letterlijk opnieuw geboren (dit klinkt misschien allemaal religieus en vaag, maar hier kan ik in een andere post meer over uitleggen als je dat wilt).

Weg met alle zooi uit je huis (boeken, kristallen, boedha beeldjes of wat dan ook). In duizend stukken smijten en de fik erin zou ik zeggen :)
 
Niet meer te redden, die Evan. Typische 'christen" die geen enkel gevaar vormt voor Het Kwaad. Hard blijven bidden, Jezus redt! 🙄

Mike
 
Als ik het goed begrijp, geldt dus het volgende voor een Unitarian;

Wikepedia:

Hoewel er geen specifieke autoriteit bestaat op het gebied van overtuigingen van unitarisch geloof, afgezien van de afwijzing van de Drie-eenheid, worden de volgende overtuigingen algemeen aanvaard: [65] [66] [67] [68] [69] [70]

  • Eén God en de eenheid of eenheid van God.
  • Het leven en de leringen van Jezus Christus vormen het voorbeeldmodel voor het leven van het eigen leven.
  • Rede, rationeel denken, wetenschap en filosofie bestaan naast geloof in God.
  • Mensen hebben het vermogen om op een verantwoordelijke, constructieve en ethische manier hun vrije wil uit te oefenen , met behulp van religie.
  • De menselijke natuur is in haar huidige toestand noch inherent verdorven noch verdorven (zie erfzonde ), maar in staat tot zowel goed als kwaad, zoals God het bedoeld heeft.
  • Geen enkele religie kan aanspraak maken op een absoluut monopolie op de Heilige Geest of op de theologische waarheid.
  • Hoewel de auteurs van de Bijbel door God waren geïnspireerd, waren zij mensen en daarom onderhevig aan menselijke fouten.
  • De traditionele leerstellingen van predestinatie , eeuwige verdoemenis en de plaatsvervangende opofferings- en voldoeningstheorieën van de Verzoening zijn ongeldig omdat ze Gods karakter belasteren en de ware aard en missie van Jezus Christus versluieren. [71]
Unitarisme (van het Latijnse unitas 'eenheid, eenheid') is een niet-trinitaire tak van het christendom . [1] Unitarische christenen bevestigen de unitaire aard van God als de unieke en unieke schepper van het universum , [1] geloven dat Jezus Christus door God werd geïnspireerd in zijn morele leringen en dat hij de redder van de mensheid is, [1] [2 ] [3] maar hij is niet gelijk aan God zelf. [1] [2] [4]

Unitariërs beweren dat Jezus een groot man en een profeet van God was, misschien zelfs een bovennatuurlijk wezen, maar niet God zelf. [2] Ze geloven dat Jezus niet beweerde God te zijn en dat zijn leringen niet het bestaan van een drie-enige God suggereerden .

Klopt dit zo zoals jij het ziet, Mike?


Welke plaats neemt dan Jezus in? Hoe kan hij als redder gezien worden als hij niet gelijk is aan God? En wat betekenen dan al die verhalen over hem zoals de wederopstanding?
Dat kan dan dus niet waar zijn, want we hebben te maken met een mens en geen God.
Waar geloof jij in? Wie is volgens jou de redder van de mensheid? Jezus of God? Ik vermoed dus God.

Eigenlijk resoneer ik heel erg met bovenstaande uitleg. Daarom geloof ik wel in een God, niet in een religie en vind Jezus een profeet. Ik haal eveneens waarheid uit de spirituele overleveringen van de natuurvolkeren en combineer dit voor mijzelf als een leer waar ik iets mee kan.
In de Bijbel zijn vanwege het Christianiseren van de natuurvolkeren, de verhalen aangepast zodat ze voor die natuurvolkeren te accepteren waren. Verder zit er heel veel angstmakerij in de Bijbel/de religies, wat volgens mij dus ontstaan is door de Zionistische tak, de Joodse tak. Hiermee wilde men ons kneden.

Eigenlijk is de leer van God, de leer van liefde. En dus wel de 10 geboden, die zijn heel goed. Liefde, maar niet onze woke-versie van vandaag.
De Bijbel is als het ware een samensmelting van symboliek, geschiedenis, mooie woorden, profetie, en Zionisme. In feite kan de leer Gods, dus wel door mensen opgemaakt, in een paar blz. neergezet worden, daarvoor hoeven we geen gehele bijbel.

Dorothé
 
Laatst bewerkt:
Niet meer te redden, die Evan. Typische 'christen" die geen enkel gevaar vormt voor Het Kwaad. Hard blijven bidden, Jezus redt! 🙄

Mike

Hahaha, ik zag deze reactie al van mijlen ver aankomen. Ik WIST het gewoon :LOL:
En ja, Jezus redt inderdaad!

Sterker nog, Hij is de Enige die redt! NIEMAND komt tot de Vader dan door Hem :)

Maar even serieus. Jij denkt dus niet dat Jezus redt?
 
Niemand redt, dat moeten we helemaal zelf doen. Niet Jezus, niet God, niet Trump, niet het leger, NIEMAND komt je redden!

Mike
 
Niemand redt, dat moeten we helemaal zelf doen. Niet Jezus, niet God, niet Trump, niet het leger, NIEMAND komt je redden!

Mike
Ik vraag me af of je uberhaubt ooit wel de bijbel hebt gelezen? Hoe kun je nou aan de ene kant zeggen "Christ is King", en aan de andere kant alles wat Hij zegt aan de kant flikkeren en zeggen dat jij jezelf wel even gaat redden.

Succes. Jezus kwam niet om ons te redden van de hel, maar van onze zonden. Niet Trump, niet het leger en zeker niet Mike Donkers gaat dat doen. Dat doet Jezus en NIEMAND anders.
 
Als ik het goed begrijp, geldt dus het volgende voor een Unitarian;

Wikepedia:

Hoewel er geen specifieke autoriteit bestaat op het gebied van overtuigingen van unitarisch geloof, afgezien van de afwijzing van de Drie-eenheid, worden de volgende overtuigingen algemeen aanvaard: [65] [66] [67] [68] [69] [70]

  • Eén God en de eenheid of eenheid van God.
  • Het leven en de leringen van Jezus Christus vormen het voorbeeldmodel voor het leven van het eigen leven.
  • Rede, rationeel denken, wetenschap en filosofie bestaan naast geloof in God.
  • Mensen hebben het vermogen om op een verantwoordelijke, constructieve en ethische manier hun vrije wil uit te oefenen , met behulp van religie.
  • De menselijke natuur is in haar huidige toestand noch inherent verdorven noch verdorven (zie erfzonde ), maar in staat tot zowel goed als kwaad, zoals God het bedoeld heeft.
  • Geen enkele religie kan aanspraak maken op een absoluut monopolie op de Heilige Geest of op de theologische waarheid.
  • Hoewel de auteurs van de Bijbel door God waren geïnspireerd, waren zij mensen en daarom onderhevig aan menselijke fouten.
  • De traditionele leerstellingen van predestinatie , eeuwige verdoemenis en de plaatsvervangende opofferings- en voldoeningstheorieën van de Verzoening zijn ongeldig omdat ze Gods karakter belasteren en de ware aard en missie van Jezus Christus versluieren. [71]
Unitarisme (van het Latijnse unitas 'eenheid, eenheid') is een niet-trinitaire tak van het christendom . [1] Unitarische christenen bevestigen de unitaire aard van God als de unieke en unieke schepper van het universum , [1] geloven dat Jezus Christus door God werd geïnspireerd in zijn morele leringen en dat hij de redder van de mensheid is, [1] [2 ] [3] maar hij is niet gelijk aan God zelf. [1] [2] [4]

Unitariërs beweren dat Jezus een groot man en een profeet van God was, misschien zelfs een bovennatuurlijk wezen, maar niet God zelf. [2] Ze geloven dat Jezus niet beweerde God te zijn en dat zijn leringen niet het bestaan van een drie-enige God suggereerden .

Klopt dit zo zoals jij het ziet, Mike?


Welke plaats neemt dan Jezus in? Hoe kan hij als redder gezien worden als hij niet gelijk is aan God? En wat betekenen dan al die verhalen over hem zoals de wederopstanding?
Dat kan dan dus niet waar zijn, want we hebben te maken met een mens en geen God.
Waar geloof jij in? Wie is volgens jou de redder van de mensheid? Jezus of God? Ik vermoed dus God.

Eigenlijk resoneer ik heel erg met bovenstaande uitleg. Daarom geloof ik wel in een God, niet in een religie en vind Jezus een profeet. Ik haal eveneens waarheid uit de spirituele overleveringen van de natuurvolkeren en combineer dit voor mijzelf als een leer waar ik iets mee kan.
In de Bijbel zijn vanwege het Christianiseren van de natuurvolkeren, de verhalen aangepast zodat ze voor die natuurvolkeren te accepteren waren. Verder zit er heel veel angstmakerij in de Bijbel/de religies, wat volgens mij dus ontstaan is door de Zionistische tak, de Joodse tak. Hiermee wilde men ons kneden.

Eigenlijk is de leer van God, de leer van liefde. En dus wel de 10 geboden, die zijn heel goed. Liefde, maar niet onze woke-versie van vandaag.
De Bijbel is als het ware een samensmelting van symboliek, geschiedenis, mooie woorden, profetie, en Zionisme. In feite kan de leer Gods, dus wel door mensen opgemaakt, in een paar blz. neergezet worden, daarvoor hoeven we geen gehele bijbel.

Dorothé
Even mijn vragen opnieuw, anders vallen ze onder dit draadje in het niet.

Dorothé
 
Ik vraag me af of je uberhaubt ooit wel de bijbel hebt gelezen? Hoe kun je nou aan de ene kant zeggen "Christ is King", en aan de andere kant alles wat Hij zegt aan de kant flikkeren en zeggen dat jij jezelf wel even gaat redden.

Succes. Jezus kwam niet om ons te redden van de hel, maar van onze zonden. Niet Trump, niet het leger en zeker niet Mike Donkers gaat dat doen. Dat doet Jezus en NIEMAND anders.
Jezus en God wachten op ONS, niet andersom. Ik heb een snaar geraakt, ineens ben je niet meer zo zalvend.

Mike
 
Jezus en God wachten op ONS, niet andersom. Ik heb een snaar geraakt, ineens ben je niet meer zo zalvend.

Mike
Klein snaartje geraakt;)

Maar mijn vraag is serieus. Heb je ooit weleens de bijbel gelezen? Jezus redt niet, God wacht op ons, hoe kom je hier bij? De bijbel staat hier letterlijk over vol geschreven.
 
Kijk, Evan, zo kan het ook. Dorothe stelt vragen en is benieuwd naar hoe ik het zie, zonder dat ze meteen voorgekauwde dogma's over mij uitstoot.

Klopt dit zo zoals jij het ziet, Mike?

Ja, dit is exact hoe ik het zie.

Welke plaats neemt dan Jezus in? Hoe kan hij als redder gezien worden als hij niet gelijk is aan God?

Zie ook de link die ik heb geplaatst. Christus was/is de Zoon van God, niet God de Zoon. Hij was menselijk, maar hij was niet zoals jij en ik. God werkt door alle profeten, maar Jezus moet je zien als de Profeet der Profeten. Het goddelijke in hem was vele malen groter dan het ooit bij jou en mij zou zijn, of bij welke mens dan ook. Voordat de Raad van Nicea in 325 AD werd belegd was er onder theologen veel discussie over hoe dit te interpreteren. Je kunt je voorstellen dat het voor de hand lag om de goddelijke gaven en wijsheden van Christus te interpreteren als God in menselijke gedaante en er waren destijds 2 tegenovergestelde opvattingen, het Unitarisme vs. Trinitarisme.

Toen Mozes in het Oude Testament het brandende braambos zag en de stem van God hoorde vroeg hij wie hij gesproken had zodat hij zijn stam kon laten weten dat hij deze bijzondere ontmoeting had gehad. God gaf als antwoord 'YHWH' (I Am That I Am). De reden hiervoor is dat in elke religie het GODSLASTERING is om God te zien als menselijk of om hier een naam aan te geven of een afbeelding aan te verbinden. Hoe vreemd is het dan dat God er uiteindelijk zelf voor zou kiezen om menselijk te worden, compleet met naam en visuele beeltenis? God is een Schepper die nooit gelijk kan staan aan Schepping. De Schepper is abstract en daarom is de Heilige Geest eveneens abstract (de goddelijke en scheppende energie en potentie), pas als deze materialiseert deze scheppingskracht, het is God die Zichzelf manifesteert in ontelbare gedaantes. De mens Jezus was de ultieme godsvonk, dichter dan hij bij God stond is voor geen ander mens weggelegd. Maar God zelf was hij niet.

De Unitariers en Trinitariers zijn het erover eens dat Christus door God gezonden is als Redder van de mensheid. De vraag is vervolgens: waarin zit dan die redding, want 2400 jaar na zijn onbaatzuchtige offer is de mensheid nog steeds allesbehalve gered. De zin 'Jezus stietf voor onze zonden' betekent voor mij dat hij gestorven is om ons te laten zien dat het waard is om te sterven voor de Goddelijke principes van Liefde, Moed en Waarheid. De grootste zonde van de mensheid is lafheid en dat is wat Jezus liet zien.

De moderne opvatting van het offer van Christus aan het kruis is dat hij onze zonden heeft weggenomen. Sommigen zeggen dat we zo zondig waren voor Christus dat we het niet verdienden om te leven. Betekent dit dat diegenen die Jezus niet accepteren het dan nog steeds niet verdienen om te leven, omdat zij niet 'gered' zouden zijn? Geloof of sterf, dat klinkt als de straffende God van het Oude Testament en is NIET in overeenstemming met de boodschap van Jezus over liefde en verbinding. Omringde hij zich ook niet met 'goddelozen' als misdadigers, hoeren en zieken? Is het niet zo dat IEDERE MENS heel is in de ogen van God en dat de gedachte dat 'in zonde geboren' betekent dat we allemaal feilbaar en kwetsbaar mogen zijn omdat we nooit de perfectie van God kunnen evenaren? Is deze liefdevolle boodschap niet veel meer in overeenstemming met die van Jezus en is dat ook niet onze Redding?

En wat betekenen dan al die verhalen over hem zoals de wederopstanding?
Dat kan dan dus niet waar zijn, want we hebben te maken met een mens en geen God.
Waar geloof jij in? Wie is volgens jou de redder van de mensheid? Jezus of God? Ik vermoed dus God.

God kan alles, dus ook mensen opwekken uit de dood. Nadat de taak van Jezus als offerlam er op zat riep Hij hem weer terug. Waarmee eens te meer duidelijk is dat hij ergens tussen mens en god in zat. Wij zijn allemaal kinderen van God, maar Jezus was Gods Enige Zoon. Het minst begrepen onderdeel van de boodschap van Christus is nog wel dat wij mensen juist zelfredzaam moeten zijn door onze 'zonden" (feilbaarheid) onder ogen te zien en tot inkeer te komen en rekenschap hiervoor af te leggen naar God, naar onszelf en naar medemensen die we hebben geschaad - in die volgorde. Daarin zit onze Redding, niet in het eindeloos herkauwen van bijbelverzen en passief bidden en afwachten tot we gered worden.

"Eigenlijk resoneer ik heel erg met bovenstaande uitleg. Daarom geloof ik wel in een God, niet in een religie en vind Jezus een profeet. Ik haal eveneens waarheid uit de spirituele overleveringen van de natuurvolkeren en combineer dit voor mijzelf als een leer waar ik iets mee kan.
In de Bijbel zijn vanwege het Christianiseren van de natuurvolkeren, de verhalen aangepast zodat ze voor die natuurvolkeren te accepteren waren. Verder zit er heel veel angstmakerij in de Bijbel/de religies, wat volgens mij dus ontstaan is door de Zionistische tak, de Joodse tak. Hiermee wilde men ons kneden."

Ik heb niet zoveel met het Oude Testament. De eerste 5 boeken zijn de Torah en deze zijn zo genocidaal als wat. Dat zijn de JOODSE verhalen. Wat mij betreft schrappen we het OT en maken we het NT de exclusieve Bijbel van het Christendom. Jezus was een profeet, maar niet van hetzelfde niveau als de profeten in het OT. Hij was de Zoon van God en kwam omdat God geleerd had dat wonderen en abstracte boodschappen via profeten niet concreet genoeg waren voor ons zondige mensen. Helaas bleek lafheid de grootste onvolkomenheid in ons karakter te zijn. Het is er in de loop der tijd helaas niet beter op geworden.

"Eigenlijk is de leer van God, de leer van liefde. En dus wel de 10 geboden, die zijn heel goed. Liefde, maar niet onze woke-versie van vandaag.
De Bijbel is als het ware een samensmelting van symboliek, geschiedenis, mooie woorden, profetie, en Zionisme. In feite kan de leer Gods, dus wel door mensen opgemaakt, in een paar blz. neergezet worden, daarvoor hoeven we geen gehele bijbel."

Niet helemaal waar. Alleen het NT, als je het mij vraagt.

Mike
 
Klein snaartje geraakt;)

Maar mijn vraag is serieus. Heb je ooit weleens de bijbel gelezen? Jezus redt niet, God wacht op ons, hoe kom je hier bij? De bijbel staat hier letterlijk over vol geschreven.
Ja, ik heb de Bijbel gelezen, alleen niet op de manier waarop jij andermans interpretaties herkauwt, zoals zovele 'christenen'. Ik ben nooit vergeten dat God mij een brein heeft gegevem dat mij in staat stelt voor mijzelf te denken en mijn eigen conclusies te trekken.

Mike
 
Ik heb me altijd verbaasd hoe jij in enkele minuten hele lappen tekst kan schrijven in weet ik hoeveel verschillende topics :D

Ik kom hier morgen weer even op terug.

Laatste wat ik nog even wil zeggen en wat ik eigenlijk al veel eerder wilde zeggen is dat ik het super gaaf vind dat je gestopt bent met alcohol! En er ook gewoon eerlijk voor uitkomen (belijden, in het LICHT brengen) helemaal geweldig. Drink je echt al een paar jaar helemaal 0, of gewoon zo nu en dan nog een biertje?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.721
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan