Lievergezond
Well-known member
“Jesus Said ‘You Are Gods’ — And No One Explains It”
van het kanaal The Esoteric Path.
### De Vraag Die Je Koud Moet Stoppen
Jezus zei iets wat bijna als godslastering in de oren klinkt: “Het is geschreven in uw wet: Ik zei: Gij zijt goden” (Johannes 10:34). Hij citeert Psalm 82 midden in een situatie waarin mensen stenen oppakken om hem te stenigen. Jezus had net gezegd: “Ik en de Vader zijn één.” De menigte vat dat op als een claim dat hij zelf God is – pure blasfemie in hun ogen. Maar in plaats van weg te rennen of zijn woorden af te zwakken, gooit Jezus olie op het vuur door naar een psalm te verwijzen waarin mensen “goden” worden genoemd. Waarom zou hij dat doen? Dit is geen slimme juridische truc om te ontsnappen. Het is een bewuste destabilisatie. Hij confronteert ze met iets wat al in hun eigen Schriften staat, maar wat ze nooit echt onder ogen hebben gezien.
### De Aanklacht
De scène speelt zich af in de tempel, tijdens het Feest van de Tempelwijding (Hanukka), in de zuilengang van Salomo. Religieuze leiders omsingelen Jezus en eisen: “Zeg ons ronduit of jij de Messias bent.” Jezus wijst naar zijn werken en zegt dat zijn schapen zijn stem kennen. Dan valt de bom: “Ik en de Vader zijn één.” Meteen pakken ze stenen. Jezus vraagt kalm: “Voor welk goed werk stenigen jullie mij?” Ze antwoorden: “Niet om een goed werk, maar om godslastering – jij, een mens, maakt jezelf God.” Jezus kiest er bewust voor om niet te de-escaleren, maar om Psalm 82 aan te halen. Dat maakt de aanklacht nog erger lijken… tenzij je begrijpt wat die psalm echt zegt.
### Psalm 82: De Psalm Die Ze Nooit Hebben Geopend
Psalm 82 is kort – amper acht verzen – maar explosief. Het begint zo: “God staat in de vergadering van de goden; in het midden der goden houdt Hij gericht.” Het woord voor “goden” is Elohim, hetzelfde woord dat voor de Ene God gebruikt wordt. God oordeelt hier niet van bovenaf, maar staat midden in die vergadering. Wie zijn die “goden”? Sommigen denken aan engelen of hemelse wezens, anderen aan menselijke rechters of leiders die Gods autoriteit dragen (zoals Mozes “als God” voor Farao werd gesteld). Maar het belangrijkste: dit is geen lofzang. Dit is een rechtszaal. God beschuldigt ze van falen: ze oordelen onrechtvaardig, begunstigen de goddelozen, en beschermen de armen, wezen en zwakken niet. Dit is een aanklacht wegens verzuim van plicht.
### De Berisping: Wat God Eigenlijk Zei
God geeft duidelijke instructies: “Doet recht voor de arme en de wees, verdedig de ellendige en behoeftige. Red de zwakken uit de hand van de goddelozen.” Maar ze falen volledig: “Zij kennen het niet, zij verstaan het niet; zij wandelen in duisternis; alle fundamenten der aarde wankelen.” Die wankeling komt niet door externe chaos, maar door hun falen om licht te brengen. Pas ná deze aanklacht zegt God: “Ik heb gezegd: Gij zijt goden, en allen kinderen des Allerhoogsten.” Die zin is dus géén compliment of empowerment. Het is bewijs in de rechtszaak: jullie droegen de titel en de verantwoordelijkheid, maar jullie leefden het niet. Daarom volgt de straf: “Toch zult gij sterven als mensen, vallen als één der vorsten.”
### De Imago Dei: Beeld en Verantwoordelijkheid
In Genesis 1:26 zegt God: “Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis.” In de oude wereld betekende “beeld” (tselem) niet alleen iets symbolisch, maar functioneel: een beeld vertegenwoordigde de autoriteit van een koning op afstand. Mensen zijn gemaakt om Gods heerschappij en karakter te representeren in de schepping. Het is een taak, een roeping – geen statussymbool. Psalm 82 klaagt precies aan dat die “beelden” hun spiegel afwendden: in plaats van Gods licht te weerkaatsen, weerkaatsten ze iets anders. Jezus verbindt dit met zijn eigen woorden: de Schriften erkennen al dat mensen Elohim-titel en -functie kunnen dragen, maar ook wat er gebeurt als ze daarin falen.
### Autoriteit, Toegang en het Gat
Veel spirituele tradities vertellen mensen dat God ver weg is en dat je toegang alleen via tussenpersonen krijgt. Maar als de Imago Dei waar is, zit de capaciteit al in ons. Jezus staat in het centrum van institutionele macht – de tempel – en haalt een waarheid aan die dat hele systeem ondermijnt. Hij claimt niet alleen zijn eigen eenheid met de Vader, maar wijst erop dat de Schriften al erkennen dat mensen goddelijke verantwoordelijkheid kunnen dragen. Het gat tussen mens en goddelijk hoeft niet bewaakt te worden; het is al overbrugd in de schepping zelf.
### De Lijn Die Iedereen Overziet
Na het citaat gaat Jezus verder: “Als Ik niet de werken van mijn Vader doe, gelooft Mij dan niet. Maar als Ik ze doe, geloof dan de werken, opdat u erkent dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.” Dit is cruciaal. Goddelijke aanwezigheid bewijst zich niet door woorden, maar door vrucht – vooral in hoe je omgaat met macht en met de zwaksten. Psalm 82 veroordeelt niet verkeerde ideeën, maar het nalaten van daden. Jezus zegt in feite: pas dezelfde maatstaf op mij toe die God op die “goden” toepaste. De echte test is wat je produceert wanneer het kost.
### De Oncomfortabele Waarheid
De kern van Psalm 82 is ongemakkelijk: goddelijke identiteit zonder gerechtigheid is hol. Je kunt de titel dragen, de toegang hebben, maar als je de armen niet beschermt, de wezen negeert en de zwakken laat verdrukken, dan sterf je als een gewoon mens – de capaciteit ongebruikt. Jezus houdt de menigte (en ons) een spiegel voor: jullie staan hier met stenen, maar begrijpen jullie wat jullie zelf zouden moeten zijn? Wie Gods beeld draagt, wordt afgerekend op vrucht, niet op gevoel of leerstellingen.
### De Vraag Die Met Je Meegaat
De vraag waarom Jezus juist dit vers koos, verdwijnt niet na de video. Hij blijft hangen in je dagelijks leven: waar geef je aandacht aan? Wie bescherm je? Welke zwakken zien jouw handen als Gods handen? Het is geen theorie voor theologen of instituties – het is een levende vraag voor jou. Jezus plantte geen definitief antwoord, maar een zaad dat groeit door wat je ermee doet. Wat heb je gedaan met wat je draagt? Dat is de vraag die met je meegaat.