Biest

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
ik was net bij mijn bio-boer om melk te tappen En ik zag hem een emmer vol gelige,vettige melk weggooien. het leek wel slagroom.

Dus ik vroeg hem: gooi je slagroom weg?

maar dit was biest, het kalfje mag nog niet zo veel, dus het meeste moet weggegooid.

ik kan morgen een liter ophalen.

Kan ik dit gewoon drinken of dit te vet voor mij?

Is er iemand die er ervaring mee heeft?

 
Ik ben erg benieuwd, zag dat je er ook pannekoeken van kunt maken.

Ik wil vanavond voor t eerst de levereiniging doen/niet met bitterzout enzo, maar van deze site.

Kan de biest dan gewoon morgen?

 
Wat jij wil. Als je niet teveel de boel wilt mixen dan morgen de biest. Ik heb de leverreiniging gedaan en zat een half uur of een uur daarna al aan een glas rauwe melk.

Mike

 
@Dirtsa,

Het kalfje mag nog niet zoveel biest... Een vaag verhaal dat ik niet begrijp...

Het lijkt mij dat de natuur wel de perfectie heeft om er voor te zorgen dat de hoeveelheid biest die de koe geeft, en de hoeveelheid biest wat het kalfje nodig heeft in evenwicht zijn.

Maar ik ben geen boer, en kan het natuurlijk mis hebben...

In ieder geval is biest hetgeen wat een kalfje na de geboorte als eerste nodig heeft als voeding. Hierin zitten afweerstoffen die voorkomen dat het kalf vatbaar wordt voor ziektes. Heel soms komt het voor dat een kalf geen biest wil drinken. Boeren weten echter dat een koe, die als kalf geen of weinig biest gedronken heeft, veel vatbaarder is voor ziektes. Daarom zorgen veel boeren (misschien wel in het bijzonder biologische boeren) er voor, dat het kalf voldoende biest krijgt. Bij voorkeur goedschiks maar desnoods ook kwaadschiks, omdat de biest zoveel gezondheidsvoordelen voor het dier heeft.

Kortom, jij kunt naar mijn mening gewoon biest drinken. Supergezond!

Maar let wel: het kalf drinkt maar een dag of vier biest, daarna krijgt het melk van de koe. Dus ik kan me voorstellen dat het niet gezond is om elke dag biest te drinken.

Dat lijkt me dan weer onnatuurlijk. Maar een paar keer per jaar een glaasje biest drinken, lijkt me best een goed idee.

 
Ik heb een vraag over biest.
Is biest nu vergelijkbaar met rauwe melk voor wat betreft vitaminen en mineralen? Wanneer het verkrijgbaar is koop ik het altijd en maak er pap van wat ik dan in vries. Daarnaast drink ik het ook gewoon. Maar nu ben ik benieuwd of biest meer voedingsstoffen heeft dan rauwe melk?
 
Volgens mij wel ja. Want als rauwe melk net zo goed zou zijn dan hoeft de koe geen biest te maken. dus meer voedingsstoffen ja.
 
Ik weet het niet. Het smaakt in elk geval minder vet dan melk om de 1 of andere reden.
 
Ik las dat het in voedingstoffen heel snel terug loopt. Vandaar dat ik mezelf afvraag of na een paar dagen nog voldoende in zit. Mike heeft ooit gezegd dat melk volledige voeding is. Dat zou dan ook het geval zijn met biest?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan