Bevallen in een bad met Keltisch zeezout

Hallo,

Via onze facebook pagina kregen we gisteren een hele leuke en interessante vraag:

"Binnenkort hoop ik te bevallen in een bad, nou dacht ik ergens te hebben gelezen dat het voor zowel mij als voor de baby goed is dit water te zouten met keltisch zeezout. Weten jullie daar meer van? Bijvoorbeeld over of dat inderdaad slim is, en hoeveel dat dan zou moeten zijn?"

Onze vraag is dan ook, wie heeft er ervaring mee en weet iemand wat de voors- en tegens zijn?

Deze mevrouw is uitgerekend halverwege september.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groeten

Jacques

 
Ik vraag me dan gelijk af, wat is de samenstelling van vruchtwater? Als dat ook zout is, dan proberen dat te evenaren.

Geboren worden in een bad vol mineralen, beter kan toch niet?

 
Haha geweldig hoeveel toepassingen er voor keltisch zout te bedenken zijn.

Toch vraag ik me af wat specifiek het voordeel zal zijn?

 
alexandra en Codexx, bedankt voor het meedenken. Ik ben zelf ook nog op onderzoek gegaan. Vanuit mijn medische achtergrond weet ik wel dat vruchtwater uit zout bestaat:

"Vanaf week 14 van de zwangerschap neemt de hoeveelheid vruchtwater in je baarmoeder gestaag toe. Vruchtwater bestaat uit zout water; de samenstelling ervan lijkt op die van zeewater." (bron: www.salusi.nl)

Het voordeel is denk ik wel dat het kindje, maar ook de moeder, in een natuurlijk en gezond warm bad zitten....inclusief al die mineralen.

Ik ga sowieso nog een verloskundige vragen wat zij hiervan vindt.....wordt vervolgd dus

 
Prachtig idee! Ben erg benieuwd naar de uitkomst. Niet elke verloskundige staat open voor een badbevalling, maar er zijn er genoeg die er wel voor openstaan.

 
Ik dacht dat Sole te zout zou zijn, maar uiteindelijk ga je dan wel die richting op.

Het schijnt een minder pijnlijke manier van bevallen te zijn Codexx en zelf heb ik het idee dat de overgang voor het kindje dan minder groot zal zijn. Maar verdiept heb ik me er niet in hoor.

 
Quote:
Bevallen in water is een hele natuurlijke en ontspannen manier van bevallen en heeft veel voordelen.

Warm water werkt ontspannend. Hoe meer je ontspant, hoe meer endorfine je lichaam aanmaakt. Dit is een een soort natuurlijke pijnstiller en zorgt ervoor dat je de weeën beter op kan vangen. Daardoor verloopt de ontsluiting over het algemeen sneller.

In het water kan je erg makkelijk bewegen. Hierdoor is het zoeken naar een andere houding minder zwaar dan uit het water.

Meestal gaat een waterbevalling wat geleidelijker, waardoor het perineum ook geleidelijker oprekt. Het warme water zorgt er ook voor dat je perineum wat soepeler wordt. Hierdoor is de kans op inscheuren of een knip kleiner.

Het warme water zorgt ervoor dat je lichaam op temperatuur blijft. Hierdoor kan je lichaam alle energie gebruiken voor de bevalling.

Voor de partner is een waterbevalling vaak ook positief, omdat hij zich nuttig kan maken. Het bad moet opgezet en gevuld worden en hij kan mee in bad om jou te ondersteunen als je dat wilt. Hierdoor voelt hij zich niet zo aan de zijlijn staan. Bovendien heeft de partner na de geboorte ook gelijk intens contact met de baby.

Voor de baby is de overgang van de baarmoeder via het water naar de buitenwereld een rustigere overgang. Ze kunnen nog even bijkomen van de bevalling voordat ze boven water gehaald worden, de zuurstof komt immers nog via de navelstreng. Hierdoor zijn waterbaby's als ze geboren worden over het algemeen vrij rustig. Soms huilen ze zelfs nauwelijks of niet.



http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Bevallen/Waterbevalling

Lia

 
@ Codexx:

Er zijn vrouwen die het warme bad prefereren boven een kille verloskamer in het ziekenhuis. Daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen. Op internet staan tal van redenen zoals: ontspannen, holistisch, intiem, warm enz. Vooropgesteld, het is niet de bedoeling om welke bevalling dan ook te promoten. Maar als men kiest voor een badbevalling is het leuk om te weten of het Keltisch zeezout een meerwaarde heeft....en welke meerwaarde.

 
Het lijkt mij prachtig om zo te bevallen, voor moeder en kind. Helaas zal ik bij een eventuele 2de zwangerschap weer naar het ziekenhuis moeten, waar ik van de 1ste keer al verschrikkelijke herinneringen aan heb.

 
Ik kreeg medio juli precies dezelfde vraag, maar dan gesteld door een natuurtherapeut namens een van haar clienten. Zou jij de vraag rechtstreeks hebben ontvangen van deze persoon? Zoveel mensen zijn er niet die op het idee komen om te bevallen in ziltig water! Ik heb toen dit geantwoord:

Quote:
Het beste kun je een isotone oplossing maken. Ons bloed hoort voor 0,9% uit mineraalzouten te bestaan. Voor het gemak zou je dus een oplossing van 1% kunnen hanteren.


Waarop zij antwoordde:

Quote:
Inmiddels is bekend,dat in het bad 650 liter water is.


Waarop ik antwoordde:

Quote:
Een oplossing van 1% levert dus 6,5 liter op. Een kilo is ongeveer hetzelfde als een liter, dus 6,5 kg.


Mike

 
Dank je Mike voor het antwoord. Deze mevrouw komt bij ons uit de buurt. Naar aanleiding van een post van ons deze week op Facebook.....waar ik het mooie en gezonde van een Keltisch bad uitleg....kregen we deze vraag. Maar ik ga dit aan haar doorgeven en uitleggen.

Heb je misschien nog wel een idee of uitleg waarom het goed zou zijn om te bevallen in een "ziltig" bad ?

Gr.

Jacques

 
Jacques,

Vanaf het moment dat we verwekt worden herhalen we de complete menselijke evolutie in versneld tempo. Het feit dat baby's kunnen zwemmen maar dit daarna heel snel afleren verraadt onze evolutionaire connectie met de zee. Een baby kan er daarom maar beter van genieten, want dit is voorbij voor je het weet!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan