Betaine HCl

Gadsie

New member
Ik heb op dit forum gehoord over HCl maar ik kan niet heel veel informatie erover vinden. Ik heb het vandaag gekocht omdat het vrij waarschijnlijk is dat ik te weinig maagzuur heb als ik naar m'n symptomen kijk. Ik kom moeilijk aan in gewicht (naar mijn theorie komt dit misschien omdat ik m'n eten niet goed opneem) en m'n adem stinkt.

Weet iemand wat voor "protocol" ik moet volgen? Ik neem nu gewoon 1 pil bij de maaltijd en ik verhoog de dosis tot m'n maag oncomfortabel gaat voelen en dan ga ik weer afbouwen. De theorie is dat dit je lichaam traint om weet z'n eigen maagzuur aan te maken.

 
Heb ik gedaan maar het werkte niet. hcl IS maagzuur en er zit pepsin bij. Dus het zijn echt verterings-enzymen. Volgens mij werkt dat veel beter.

 
Ik merk ook weinig van de sole + appelazijn, heb Lamberts - Betaïne HCL besteld en ga 1 capsule bij elke maaltijd innemen. Ik ben benieuwd. Wel blijf ik gewoon doorgaan met sole + appelazijn. De Betaïne HCL komt erbij.

 
Ik heb idd die van NOW. Zit wel magnesium stearaat in maar ik koner geen vinden zonder en deze leek nog het meest "clean". Het werkt goed! Ik voel pas bij 6 (!) capsules een brandende maag, moet je nagaan hoe weinig maagzuur ik had/heb. Ik ga nu langzaam afbouwen tot ik bij 1 capsule al een brandend gevoel krijg en m'n lichaam zelf weer genoeg maagzuur aanmaakt (hopelijk)

 
Oww, ik had gewoon gedacht 1 capsule per maaltijd te nemen, maar jouw werkwijze klinkt me veel logischer in de oren Gadsie. Als ik het goed begrijp werkt het dus alsvolgt. Aanvankelijk hoog je dus bij elke maaltijd het aantal met 1 capsule op totdat je een brandend gevoel ervaart in je maag. Dan ben je eigenlijk net over de grens heen en heb je licht teveel maagzuur. Dan volgens een bepaald schema afbouwen totdat je vrij bent van de maagzuurpillen. Het afbouwen dan op aangeven van je lichaam. Dus telkens goed het niveau van de branderigheid in de maag voelen en daar de pillen op afstemmen. Klopt dat zo?

 
Super, ik ga dat ook doen, al moet ik eerst nog bepalen hoeveel pillen ik in moet nemen. Hou ons op de hoogte van je vorderingen hier, doe ik ook.

Ik heb trouwens mijn leverancier gevraagd de Lamberts Betaïne HCl in te ruilen voor die van Now. Daar zit meer in, met name pepsine (5mg versus 150mg).

Tot slot, waar voel je het aan als het gaat branden. Voel je dat in je maag, alsof deze warm opgloeit ofzo?

 
Heb je wel eens last gehad van opspringend maagzuur? Niet helemaal naar je mond maar meer in je borstgebied? Het is datzelfde gevoel maar dan in je maag, in iets mindere mate.

 
En als je nu steeds dat brandende gevoel hebt zonder betaine ? Houdt dat dan in dat je te weinig maagzuur hebt ?

 
Ik krijg na een maaltijd vaak een schraal gevoel in de buurt van het strottehoofd en diep achterin de keel. Volgens Mike komt het maagzuur omhoog, omdat een klep niet sluit door te weinig maagzuur. Het maagzuurkan dan vrij ver omhoog komen. Het schrale gevoel probeer ik vaak weg te roggelen of schrapen, maar dat lukt niet. Een kopje kruidenthee met honing wil nog weleens helpen. Ik ben erg benieuwd naar de betaïne HCl, maar ik snal niet goed waarom ik ze pas een half uur na het eten moet innemen. Bij mij is het kwaad dan al geschied. kan je dit nog wat meer toelichten?

 
Als je een brandend gevoel krijgt in je keel of borst na de maaltijd betekent het dat je te weinig maagzuur hebt en je maag niet het signaal krijgt om "de klep" te sluiten. Het kan ook zijn dat er eiwitten aan het rotten zijn omdat ze onverteerd blijven, dit veroorzaakt gassen die maagzuur omhoog kan duwen.

Ik kan me niet voorstellen dat je een brandend gevoel IN je maag krijgt zonder HCl, is dit wel zo?

@zonne, melatonine zou ik niet nemen, hormonen slikken lijkt me geen goed idee.

 
Ik voel maagzuur nooit in mijn maag, hooguit dat lijkt alsof er een steen in mijn maag zit. Het maagzuur voel ik als een schrale irriterende plek achter in de keel in de buurt van het strottehoofd.

Waar krijg jij dat brandende gevoel bij teveel maagzuur door die pillen? Voel je dat in je maag?

 
Ik heb een caseïne intolerantie. Sinds enkele weken gebruik ik betaine hcl (premier hcl van unlimited health) en kan ik (rauwmelkse) kaas eten, zonder er last van te ondervinden. Ik eet het nog voorzichtig, niet dagelijks, en geniet er enorm van.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan