Bestraald of onbestraald.

Briesje

New member
Ik weet niet of dit ooit besproken is op het forum. Maar ik had toch even en vraag over kruiden.
Vororige maand had ik dus bij een kraampje op de markt die kruiden verkoopt gevraagd hoe dat nu zit met die kruiden.
Of ze dus echt puur natuur zijn.
Het schijnt dus dat alles wat binnnen belgie komt bestraald word.
Maar wat is dat voor bestralingen en heeft dat gevolgen voor de kruiden?
Net zoals kurkuma word bestraald..dus is het dan nog goed en zelfde effect als ze bestraald worden?

Doen ze dit ook in Nederland? Kruiden bestralen?
 
Jawel in Belgie wel dus.
Zoals toen ik hierover las en voorral over kurkuma ben ik het dus ergens tijdje geleden tegen gekomen en las dus dat alles wat uit het buitenland komt bestraald word
Dat vroeg ik voor de zekerheid bij de kruidenier. En hij verkoopt alleen maar kruiden. Zelfs gedroogde lavendel gedroogde sali..etc..
Dus het word bestraald...

Nu vraqg ik mij af bij jouw gezette linkjes worden de sardientjes in blik ook bestraald?


 
Wie weet, op papier klopt het iig.

Production rules
According to the general rules for organic production, genetically modified organisms (GMOs) are prohibited in all their forms. Rules concerning the labelling of food allow operators to ensure compliance with this prohibition. Treatment by ionising radiation is also prohibited.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=URISERV%3Af86000
 
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/veilig-voedsel/is-doorstraald-voedsel-veilig/item42975

Volgens dit artikel kunnen we rustig gaan slapen en er blij mee zijn, dat er zo goed voor ons gezorgd wordt (zeg ik sarcastisch). Het scheelt maar een klein beetje vitamines en er zat al weinig in, dus waar maken we ons druk om.
Ik krijg de laatste tijd steeds meer de neiging om naar de natuurwinkel te gaan, mijn wantrouwen wordt steeds groter. Of ben ik gewoon paranoia?

Thineke
 
Weinig straling volgens dat artikel. Laat me niet lachen. Je bent niet paranoia Tineke.
Ik heb hier andere bronnen:
Bestraalde kruiden, smaakmakers en specerijen worden blootgesteld aan gammastraling met een waarde van EEN HALF MILJARD Röntgenfoto’s van de borstkas.
Het niveau aan gammastraling dat gebruikt wordt, begint bij 1 KiloGray – wat gelijk staat aan 16.700.000 Röntgenfoto’s van de borstkas – en loopt op tot 30 KiloGray (500.000.000 Röntgenfoto’s van de borstkas ofwel 10.000 keer de dodelijke dosis voor de mens).
Zie
http://www.verontrustemoeders.nl/0 Koop nooit vlees,%20aardappelen%20of%20kruiden%20met%20dit%20etiket.pdf
Dorotihé
 
De link heb ik opgeslagen. Het is ongelooflijk om dit te lezen. Als dit niet gevaarlijk voor ons zou zijn, waarom wordt er dan bijv. bij de tandarts altijd gevraagd of je misschien zwanger bent, als er foto's moeten worden gemaakt? Waarom mag ik zonder bescherming er niet bij zijn, als er heupfoto's van een hond van ons worden gemaakt?
Er moet dus op de verpakking van voeding staan dat het bestraald is? Ik heb even gauw in mijn kastjes gekeken, maar kon tot nu toe geen enkel etiketje vinden. (Kwam nog wel een flesje Maggi tegen.... sowieso, bestraald of niet, in de vuilnisbak).
Best wel heftig om te lezen. Mijn vriend vroeg zich al af wat er met ons als mensheid gebeurd is, dat 'we' dit met zoveel jaren evolutie en onze intelligentie, nodig denken te hebben.

Thineke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan