Beste multi vitamine?

corneliahz

New member
Wat is volgens jullie de beste multi vitamine?

Ik gebruikte Solgar VM2000 wel eens in de herfstperiode. Maar las laatst een artikel van Mercola waarin hij supplementen met magnesiumstearaat afzweert, en dat anti-klontermiddel zit in heel veel supplementen, dus ook in de Solgar. Mercola is natuurlijk ook wel zo slim om aan het eind van zijn artikel zijn eigen supplementen zonder magnesiumstearaat te promoten, waarmee hij zijn producten behoorlijk onderscheidt van de grote massa waarin wél gebruik wordt gemaakt van magnesiumstearaat.

 
Potverdrie, die van mij (plantina) heeft ook magnesiumstereaat!

Ik dacht dat deze multivitamine vlekkeloos was in elk geval voor wat betreft: geen synthetische toevoegingen erin.

 
Is ook niet heel ernstig hoor, no worries! In feite is magnesiumstearaat gewoon krijt. Als je het maar niet te veel binnen krijgt, dus onderzoek ik waar ik het kan vermijden. Maar het zit in veel supplementen als anti-klonter en glansmiddel valt me op.

Dit is wat Mercola schreef, tegelijkertijd merkt hij terecht op dat we beter volwaardige voeding kunnen eten dan dagelijks een handvol supplementen te nemen:

In the U.S., many supplement makers add so-called 'flowing agents' into their capsules. Two common additives are:

- Magnesium stearate

- Titanium dioxide

Now, neither of these will cause any major harm in small doses. But they do add up over time, and magnesium stearate can cause a biofilm to be created in your intestine, which will prevent the absorption of nutrients. The only purpose of it in the supplement is to help the raw materials become more slippery and easily flow through the machines that create the supplements.

Magnesium stearate is not a supplemental source of magnesium but rather a form of stearic acid. It's essentially chalk, and previous research has shown that it suppresses your natural killer cells, which are a key component of your immune system. Unfortunately, this chalk filler stimulates your gut to form a biofilm – a sort of sludge lining – that acts as an effective barrier to the absorption of not only that particular vitamin but all the nutrients you'd normally get from food sources as well. This is a major reason for focusing on nutritional foods rather than taking handfuls of vitamins each day.

Fortunately, once I became aware of this issue, I was able to get my personal brand multi-vitamins reformulated, so they do not contain magnesium stearate any longer. Titanium dioxide is another absolutely unnecessary color agent you don't want to see in your supplements, as it has been shown to cause autoimmune disorders.

 
Ik gebruik alleen het keltisch zeezout, voor mijn gevoel zit daar alles in wat ik nodig heb.

 
Lady Marian,

Fijn dat je benadrukt dat het gaat om complete voeding en niet om een compleet supplement. Denk aan de voedselverteringsketen van Weston Price: vetten-mineralen-vitamines. De vetten bevatten vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) die Price 'activators' noemde. Ze geven een 'vonk' die het mogelijk maakt voor het lichaam om mineralen op te nemen. Deze mineralen geven weer de 'vonk' om wateroplosbare vitamines (vit. B en C) op te nemen. Vandaar dat Price het belang van vetoplosbare activators en mineralen keer op keer benadrukte, het gaat om die vonken!

Simpel gezegd komt het wel goed met die vitamines als je maar genoeg vetten en mineralen binnenkrijgt, omdat je daarmee je opnamecapaciteit voor vitamines in voedsel optimaliseert. Waarom al die focus op het eind van de keten, terwijl het juist gaat om het BEGIN van de keten? In onze samenleving wordt ons geleerd om ons vooral blind te staren op (wateroplosbare) vitamines, terwijl ons tegelijkertijd een vet- en zoutfobie wordt aangepraat. Zonder (verzadigde) vetten en mineraalzouten kunnen we die vitamines helemaal niet fatsoenlijk opnemen. Goh, het lijkt wel alsof hier een boosaardig plan achter zit om ons toch maar vooral zo ziek mogelijk te houden. Het zal toch niet? Dat zou onze overheid toch niet toelaten? Wie dat nog gelooft heeft overduidelijk ondervoede hersenen en dat was nou precies de bedoeling!

Het lijkt mij dat sommigen hier dus nog wat herprogrammering nodig hebben. Je focus moet niet liggen op vitamines (en al zeker niet uit een pilletje, poedertje of tabletje), maar op vetten en mineralen. Bovendien zijn vitamines dodelijk, wist je dat niet? :wink:

http://www.niburu.nl/index.php?opti...ampagne&catid=17:gezondheid&Itemid=30

In een poging om mensen nog zieker te maken wordt ze nu ook nog aangepraat dat ze dood kunnen gaan aan een multivitamine! Maar er zit geen boosaardig plan achter hoor, slaap maar lekker door. Iedereen weet toch dat ziekte niets anders is dan toeval en botte pech, veroorzaakt door een gebrek aan synthetische medicijnen...

Mike

 
Mike, is ook mijn overtuiging dat we back to basic moeten, naar volwaardige zuivere voeding in de juiste samenstelling volgens de voedselverteringsketen van W. Price. Ik ondervind aan den lijve dat het doet wat het doet en het voelt goed.

Je vroeg toch in een ander topic hoe de (onwetende) mens te bereiken?

Niet iedereen zit op eenzelfde inzichtniveau en sommigen denken af en toe een steuntje nodig te hebben bijvoorbeeld in de vorm van een multi. Dan mag je de ander ook de kans geven om zelf te onderzoeken, te ervaren, te groeien naar een ander inzichtniveau waarbij je de ander ook laat zijn wie ze zijn. Voornamelijk confronteren en schoppen is een manier, maar niet een manier om een breder publiek te bereiken. Een deel zal afhaken omdat men zich niet gerespecteerd voelt en cynisme en sarcasme, zelfs bedoeld als prikkelende humor, niet aan hen besteed is. Hoe waar het ook moge zijn wat je aan informatie te brengen hebt.

 
Marian,

Het is nu eenmaal mijn stijl. Ik houd van dat Amerikaanse sarcasme, dat zijn we in Nederland niet zo gewend, iedereen is hier zo braaf en saai. Ik ben niet zo van 'zachte heelmeesters, stinkende wonden'. Ik hoef ook niet iedereen te bereiken, wie ontvankelijk is voor wat ik te zeggen heb en hoe is dat en wie niet moet iets anders gaan zoeken. Als een dergelijke houding je aanspreekt in de humor, moet je Bill Hicks eens gaan bekijken op YouTube. Volledig compromisloos en 100% raak, heerlijk!

Hier drie korte voorproefjes:







Mike

 
Om even antwoord te geven op de vraag:

Alive! Whole Food Energizer

Als je de ingredienten goed doorleest zit er hier en daar meer dan de ADH in, wat ook goed is. Verder zit er echt van alles in, enzymen, mineralen, paddestoelen, vetten. Helaas ook omega 6 en 9, maar dat is niet zo heel erg.

Ik gebruik dit nu enkele weken en ik merk echt wel een verschil aan vitaliteit die het geeft. Ik voel me er dus echt beter door. Prijs/kwaliteit verhouding is dus echt enorm goed. Maar dat waren we inmiddels wel al gewend van iHerb.

 
@vrysuyver

Een vriend van mij nam deze ook, of een variant daarvan en hij had een veel te hoog vitamine B6 gehalte gekregen... kan je zenuwen aantasten. Ik zou maar niet 3 tabletten nemen maar gewoon 1 of soms 2.

@algemeen

Mijn multivitamine is gewoon mijn ochtend smoothie + chlorella en spirulina. Ik probeer juist niet die chemische rotzooi naar binnen te krijgen.

 
Een smoothie, spirulina en chlorella zijn toch ook chemisch? Je bedoeld waarschijnlijk synthetisch of kunstmatig. Hoe anders is een smoothie samenstellen van natuurlijke producten of deze in een tablet proppen? Het enige kan zijn dat een smoothie meer vers is.

Teveel B6 kan. Teveel water is ook niet goed. Het ligt er aan wat de maatstaf is en wanneer iets te veel is. De paar gevallen waarbij zenuwschade optrad door B6 was bij 1000mg of meer voor meer dan een maand. Een veilige marge (om te bepalen of iets te veel is) ligt meestal op 1/10 van de gevaarlijke grens.

Maar bedankt voor de bezorgdheid.

 
Er is een verschil tussen chemisch in de zin van synthetisch en biochemisch, gebaseerd op natuurlijke chemie. Niet zo wijsneuserig, vrysuyver. Je beste 'multi' zit niet in een capsule of pil, maar in het voedsel dat je eet. De waarschuwing van Caveman was terecht en zijn alternatief (zo compleet mogelijke voeding) ook.

Mike

 
@vrysuyver

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoel natuurlijk synthetisch.... deze fout maak ik constand. Maar je moet echt helemaal zelf weten hoor. Die vriend van me gebruikte het een half jaar en kreeg op een gegeven moment dus zenuwklachten.... toen bloedtest en er kwam uit dat zijn B6 echt veel te hoog was... niet een klein beetje. Hij at toen ook al erg gezond, volgens de principes... het was dus overall veel te veel. Maar nogmaals, als jij je er goed bij voelt moet je het gewoon doen.

 
Momenteel gebruik ik Natuurlijke Multi Green van Vitadore.

Een uitgebreide formule van Vitaminen Mineralen en Plantenbestanddelen.

 
ik wil stoppen met de multi en de extra vitamine B ik wil dit uit mijn voeding halen (bij verhogen van biergistpillen krijg ik galbulten? Ook bij het eten van quinoa eveneens galbulten? Iemand enig idee hoe dit zou kunnen komen? hoe weet ik dat ik voldoende vitamine en mineralen per dag krijg met mijn voeding, ik kan niet onbeperkt eten/drinken dit ivm diabetes/bloedsuikers. Ik eet s'morgens een smoothie van 1 beker rauwe melk of rauwe yoghurt, s'middags 1 kop bottenbouillon met 1 gv boterham met roomboter of met zelfgemaakte leverworst,of gebakken ei zonder eiwit en kaas met 1 gv boterham, of vlees wat ik over heb gebakken in roomboter met kokosmelk en 1 gv boterham, s'avonds stukje vlees gebakken in vet, de ene keer met groenten de ander keer zonder,daarna nog een zure appel met slagroom of 1/2 grapefruit,1/2 zure appel,1/2 citroen, slagroom, roomboter, eidooiers, olijfolie. 1x per week eet ik lever. Is dit genoeg voor de nodige vitamine en mineralen per dag? Ik voel me nl slechter wanneer ik stop met de multi en vitamine B. Wat ik verder blijf innemen is h202, keltische zeezout, groene thee, 1tl levertraan/boterolie, adrenal, vit c (vetoplosbaar)en R-alpa liponzuur en kelp

 
Wat zit er in je gv boterham? Wat merk je als je de multi niet neemt, hoe lang duurt het voordat je dit merkt? Het lijkt mij dat je inname in orde is.

 
Je voeding lijkt me prima in orde. Als je echt zeker wil zijn zal je voedingswaardes moeten gaan uitzoeken. Als je nou is met de sups apart een keer stopt kan je misschien zien door welke je je beter voelt. Kan het ook zijn dat je het idee hebt dat je je er beter door voelt en dat je door niet te nemen je slechter denkt te voelen? Rauwe melk bevat volgens mij alle voedingsstoffen die je nodig hebt, dus een glas extra zou voor extra vitamines plus vet zorgen. En welk type diabetes heb je als k vragen mag?

Brian

 
Quote:
Kan het ook zijn dat je het idee hebt dat je je er beter door voelt en dat je door niet te nemen je slechter denkt te voelen?



Hieraan had ik ook al gedacht en als Brian er ook al mee komt, toch eens over nadenken misschien.

 
ik ben nu gestopt met de multi en de vitamine D3, met de vitamine b (biergisttabletten) ga ik nog door galbulten zijn minder.Ook het slechter voelen is ook verminderd. Ik heb altijd gedacht type 1 diabetes te hebben maar nadat er bij mijn zoon in 2009 ook diabetes werd vastgesteld blijken wij allebei modi 3 te hebben (erfelijkheidsdiabetes)Mijn bloedsuikers zijn nu zo hoog ik krijg het niet meer onder de 8 kan bijna niets eten/drinken van al wat ik binnen krijg vliegen de bloedsuikers omhoog, van levertaan/boterolie, azijn met water, kruidenthee, groene thee etc. Vandaag gegeten: 100 ml rauwe melk, en 3 el slagroom hoge medicatie en wil de bloedsuiker niet zakken blijft boven de 10 vanavond bottenbouillon en 1 gv bio boterham. Ik eet nog aan droge koolhydraten of 1 appel of 1 boterham. Zelfs als ik geen droge koolhydraten eet blijven mijn bloedsuikers hoog, mijn medicatie erg verhoogd en denk bij de volgende afspraak bij de internist dat ik moet gaan spuiten wat ik niet wil uiteraard. Ik heb geen idee hoe dit kan en weet ook niet wat ik moet doen nu? Ik blijf er rustig onder en ervaar geen stress omdat ik weet dat wat ik eet en drink goed is dus maar afwachten. Misschien dat chlorella iets voor me kan doen of extra vitamin C de zure variant en welke is dan de beste? Ik zie zoveel verschillende op het forum langs komen dat ik dit niet meer weet. Dus die extra beker rauwe melk voor de extra vitamines gaat het nog niet worden helaas. Ook heb ik nu ik weer wat gespaard heb (financieel ook niet makkelijk) de progesteron creme besteld misschien dat deze wat voor me kan betekenen.

 
Nano-partickels in supplementen zijn ook niet best. Ze worden vaak gebruikt als anti-klontermiddel. Bijvoorbeeld silica (in geraffineerde nano-vorm) en titaniumdioxide.

Ze kunnen darmschade veroorzaken, zie:

Quote:
Subject: Presence of nanoparticles in food which could damage the intestine

As a result of the decision taken by Parliament concerning labelling to indicate the presence of nano ingredients in food, large food companies are researching into sophisticated products which, by means of nanoparticles, would stimulate the functioning of the taste buds but do so with a reduced fat and sugar content.

One example is chocolate-flavoured Slim Shake, introduced by RBC Life Sciences, which contains silica particles of 5 nanometres, covered with molecules of cocoa and sugar. Although on the one hand the interesting innovation of such substances, which would perform physicochemical and antibacterial functions for conservation purposes, has been recognised, on the other hand there are question marks over the impact which these particles could have on the functioning of the human body.

According to some researchers, adding nanominerals to food is not risk-free.

Because of their small dimensions, nanominerals would very easily pass through barriers such as the epithelium of the intestine and enter the blood stream, and would probably reach other organs and be deposited there. Recent research by Düsseldorf Environmental Health Institute has indicated that ingesting nanoparticles of silica or titanium dioxide could damage the intestine.

Although nanotechnologies can be used to improve the flavour and texture of food, reduce its fat content, conserve it better and encapsulate vitamins in it, is it not necessary and very important to study the impact of these substances on health in greater detail?

Bron: [URL]http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2010-7721+0+DOC+XML+V0//EN[/URL]


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan