Berg bij baby

Simmentaler

New member
Mijn dochtertje van ruim 8 maanden heeft last van berg, al vanaf de geboorte. Onlangs heb ik het goed weggekregen met kokosolie en appelazijn, maar nu zie ik dat het weer terugkomt :-( In een topic van Frida las ik dat Mike aangaf dat berg een schimmelinfectie van de hoofdhuid is. Mijn dochter drinkt de WAPF-babyformule, soms rooibosthee, eet eggyolks, avocado, rauwe lever, zalm, BB-bouillon, en geen fruit of zoetigheid. Gaat dit vanzelf over, of kan ik nog meer doen? Ze wordt gewassen met aleppozeep en water, soms spoel ik de haartjes met baking soda of appelazijn.

 
Hoi San,

Mijns inziens heeft berg te maken met de eiwitvertering. Dit baseer ik op het feit dat mijn zoon als baby ook last heeft gehad van berg, waarvan de reden was mijn eieren eten. Ik ben hier achter gekomen via een boek van dr. Vogel waarin hij suggereerde dat berg meestal verdwijnt nadat de consumptie van de eieren en melk wordt gestaakt. In geval van een borstvoeding gevoed kind moet de moeder deze eiwitten elimineren. Dit werkte voor mijn zoon perfect. Na verloop van tijd ben ik weer gestart met het drinken van melk wat geen bergproblemen gaf, maar toen ik weer startte met het eten van eieren kwam de berg terug bij mijn zoon. Na een aantal maanden ben ik langzaam aan weer begonnen met het consumeren van eieren. Dit heeft geen problemen meer gegeven. Mijn zoon is inmiddels 23 en eet dagelijks 2 eieren. Hij verdraagt dit nog steeds prima. Volgens mij kon zijn lever de eiwitvertering nog niet aan in de periode dat hij berg had. Dus nu voor jou om uit te zoeken van welke eiwitten hij berg krijgt.

 
Bedankt Annes. Alleen mijn dochter drinkt de formule met rauwe koemelk, dat kan ik helaas niet weglaten. Zij heeft wel borstvoeding gehad en ik heb nog een tijdje gekolfd, maar uiteindelijk hield ik dat niet goed meer vol. Eventueel kan ik de eieren weglaten. Toen ik zelf borstvoeding gaf had ze ook al berg, eigenlijk al heel kort na de geboorte. Kan ze dan ook al slechte eiwitvertering hebben?

 
Hoi San,

Ik kan je aanraden je dochter te laten testen bij een mesoloog. Ik ben erg onder de indruk wat een dergelijk iemand allemaal kan vaststellen op een hele simpele manier die totaal niet belastend is voor het kind. Onze mesoloog werkt ook nauw samen met de osteopaat. Hier een link naar de landelijke website : http://www.mesologie.nl

Waar je wel een beetje doorheen moet prikken is de mensen uit de orthomoleculaire hoek niet zo van de verzadigde vetten zijn. Gelukkig weten wij wel beter. De vetten zijn het probleem niet, eerder de eiwitten.

Wij hebben alle ingredienten van de WAPF formule meegenomen naar de mesoloog en vervolgens stuk voor stuk gestest hoe onze dochter overal op reageert qua vertering (erg interessant en waardevol). Conclusie is dat onze dochter de eiwitten van koemelk slecht verdraagt. Dit betekent dat we inmiddels niet alleen de koemelk hebben omgeruild voor geitenmelk, maar dat we ook de room en de boterolie weglaten en daarnaast wei gebruiken op basis van geitenmelk ipv koemelk.

In eerste instantie hadden we alleen de koemelk omgeruild voor geitenmelk maar gebruikten we nog wel de wei en room op basis van koemelk en daarnaast de boterolie (is ook op basis van koemelk). We hebben gewoon de Goat Milk Formula van de WAPF overgenomen en zij adviseren om alleen de melk te switchen. Mijns inziens zou het goed zijn dat men op de website adviseert ook genoemde andere ingrediënten te switchen. Onze dochter heeft vervolgens een verborgen reflux ontwikkeld waarna we hebben besloten om bovenstaande extra aanpassingen door te voeren. Het gaat nu langzamerhand iets beter en we hopen maar dat de reflux is ontwikkeld omdat er nog steeds koemelkeiwitten in de formule aanwezig waren.

Ik kan me dus goed voorstellen dat meer kinderen moeite hebben met de vertering van koemelkeiwitten en dat de formule op basis van geitenmelk makkelijker wordt verdragen en verteerd. Dit kan zich vervolgens uiten in verschillende klachten. Bij de één wellicht berg en bij de ander reflux. Het verhaal van Annes kan ik mij derhalve wel in vinden dat je het dus moet zoeken in de eiwitvertering.

Neem desnoods ook een ei mee naar de mesoloog zodat deze kan testen of deze goed kan worden verdragen door het lichaam.

Succes.

 
Mijn zoontje van 4 heeft nog steeds berg. Nu lees ik de link met darmen. Valt ook wel op zijn plaats gezien zijn maag/darmklachten(elke dag buikpijn, soms misselijk en hele dag door heel veel boeren).

Nu ik bovenstaande gelezen heb ga ik eerst eens de koemelk weglaten maar met de reguliere blaastest kwam er geen lactose intolleratie uit. Nu weet ik dat dit niets hoeft te zeggen.

Het klinkt logisch dat het inderdaad te maken kan hebben met een slechte eiwitvertering (dit zou ook overige klachten kunnen veroorzaken). Via de natuurgeneeskundige krijgt hij nu iberogast 3x per dag drie druppels voor de maaltijd. Wat zou ik nog meer kunnen doen om de eiwitvertering goed te krijgen bij een vier jarige? Want we eten nu vlees/eieren.

Wie heeft hier ervaring mee. Sole laten drinken en appelazijn lukt niet. Doe hem wel in bad met keltisch zeezout (hopelijk wordt er wat via de huid opgenomen maar dan gaat het om mineralenwerking en heeft volgens mij geen invloed op maagzuur als het niet oraal ingenomen wordt) en doe zout bij rijst, groenten met koken. Beestenbottenbouillon krijg ik hem ook niet aan, dus dit verwerk ik (beetje) bij koken groenten/ en maken van (af en toe) risotto met bbb.

Graag advies, niet zozeer voor de berg zelf als wel voor de oorzaak waar dit symptoom voor staat.

 
Eiwitvertering begint met maagzuur. het lijkt er dus op dat hij te weinig maagzuur aanmaakt. De hier bekende methode is een half uur voor de maaltijd een glas sole met een eetlepel appelazijn, of aangepast aan wat er wel in gaat. Maak je de sole niet te zout? Het moet net niet zout smaken, eerder licht zoetig.

de darmflora kan ook overhoop liggen, dan eerst dat herstellen. Heeft hij antibiotica gehad? Hoe is het met eventuele spanningen?

 
Hi rotterdam en Gerard,

Ik heb inderdaad gehoord dat berg kan samenhangen met een slechte eiwitvertering. Maar uit het ontlastingsonderzoek van mijn dochter is gekomen dat zij eiwitten en koolhydraten prima verteert, dus in haar geval gaat het niet op. Er kwam ook uit dat ze een aantal milde voedselallergieen heeft, misschien hangt het daar ook mee samen? (Deze allergieen worden later nog verder onderzocht, als die nog aanwezig zijn na haar darmbehandeling).

 
En hoeveel waarde moeten we hechten aan een ontlastingsonderzoek? Poep is net zo goed als de gemiddelde zieke mens?

 
De waarden zijn geinterpreteerd door een darmfloratherapeut, niet door een huisarts. Lijkt mij nogal verschil zitten, bij de HA zou een dergelijk onderzoek niet eens gedaan worden.

 
Als de waarden slechter zijn als van de gemiddelde zieke dan mag je er wel vanuit gaan dat het echt slecht is zeker?

 
Ik heb geen idee, dat was bij mijn dochter niet het geval. Ook al zit je onder het gemiddelde, dan wordt er door de HA nog geen actie ondernomen. Hoorde laatst dat iemand een ferritinepercentage van 5 had, en de HA kwam nog niet in actie (minimumwaarde is 20)!

 
Darmfloratherapeut lijkt me serieuzer dan een HA in dit geval.

Ik zou het toch zoeken in de voeding en de omstandigheden. Het kan ook een tekort zijn, magnesium, zink, selenium, silicium bijvoorbeeld.

 
Hoi Gerard en San,

Dank voor jullie reactie. Ik maak de sole volgens recept 1/3 zout 2/3 water in een potje schudden en daarvan een teelepeltje in glas water. Mijn vond overigens ook net alsof hij zeewater aan het drinken was. Maagzuur is inderdaad een probleem maar ik krijg mijn maagzuur niet eens onder controle met betaine hcl appelazijn en sole en voeding en mijn zoontje krijg ik dus de sole en appelazijn er niet in. En inderdaad heeft hij ontzettend veel antibioticakuren gehad in zijn korte leven en twee keer een kindernarcose.

@ San,

bij mijn zoontje is er een half jaar geleden in het ziekenhuis ontlastingsonderzoek gedaan en daar kwam ook goede vertering uit. Ik vind dat dus een lastige, waar doe je goed aan wat wel en wat niet. We zitten nu bij een natuurgeneeskundige en hij is van cellulose aanmaken in de darmen dus veel rauwkost en sla. En brood mag ook gewoon. Dat is dus helaas een (dure) misser omdat ik een andere gedachte heb. Lastig hoor...

 
Ik zou het beslist in de darmflora zoeken. Een poeptransplantatie ligt het meest voor de hand, maar stuit wellicht tegen de borst. Het is wel de snelste manier. Er is beslist een opnameprobleem dat indirect zorgt voor te weinig maagzuur.

 
Heb toevallig net een stuk vertaald voor Ron Fonteine over poeptransplantatie d.m.v. pillen.

Zal wel in zijn volgende nieuwsbrief staan.
Quote:
Studie toont aan: Fecale transplantatie pil elimineert terugkerende C. diff infectie.

Ander onderzoek toont aan dat behandeling leidt tot hoge tevredenheid bij de patiënt.

SAN FRANCISCO - Een studie, die gepresenteerd wordt tijdens de IDWeek 2013 ™ vergadering van vandaag, suggereert dat het slikken van pillen met een concentraat van fecale bacteriën succesvol terugkerende aanvallen van de slopende Clostridium difficile (C. diff) infectie stopt, dit door herstel van het evenwicht van de bacteriën in de darm.

Een infectie van C. diff bacteriën is zo’n probleem dat het Centers for Disease Control and Prevention (CDC), in hun recente belangrijke verslag over antibioticaresistentie, spreekt over één van de drie meest urgente bedreigingen.

C. diff zorgt voor een half miljoen zieke Amerikanen en veroorzaakt de dood van 14.000 Amerikanen per jaar. Een C. diff infectie kan optreden nadat mensen antibiotica hebben genomen, die de goede bacteriën in het Gastro-Intestinale (GI) systeem uitroeien waarna C. diff tot bloei kan komen en tot ernstige diarree kan leiden. Bij sommige patiënten blijft de infectie terugkomen ondanks standaardbehandelingen met antibiotica. Voor patiënten die gevangen zitten in die cyclus hebben artsen uitwerpselen van gezonde donoren in hun GI-systeem (maagdarmstelsel) getransplanteerd om de bacteriën in evenwicht te brengen en terugkerende infecties stop te zetten.

Fecale transplantatie geschiedt doorgaans door middel van een klysma, colonoscopie (het plaatsen van een buis in de dikke darm) of door een neus buis en is effectief bij negen van de tien patiënten, dit volgens gepubliceerde rapporten. Het IDWeek onderzoek suggereert dat de minder ingrijpende pillen een haalbare en effectieve behandelingsmethode zijn.

“Een terugkerende C. diff infectie is zo’n ellendige ervaring en patiënten zijn zo radeloos dat velen vragen voor een fecale transplantatie, omdat ze gehoord hebben van het succes,” zegt Thomas Louie, MD, professor in de geneeskunde aan de Universiteit van Calgary, Alberta en hoofdauteur van het pil onderzoek. “Veel mensen zullen het idee van een fecale transplantatie afstotend vinden maar de mensen met een terugkerende infectie zijn dankbaar voor een behandeling die werkt.”

En inderdaad, volgens aanvullend onderzoek gepresenteerd op de bijeenkomst, toonden patiënten, die een fecale transplantatie ondergingen via een slangetje in de neus, zich zeer tevreden over de behandeling. Ze zouden het vrienden aanraden.

Fecale Transplantatie door middel van een pil

Onderzoekers van de University of Calgary rapporteerden een succes van 100 procent - geen van de 27 patiënten die een tablet-grote pil nam had een terugkeer van C. diff, ondanks dat ze in een eerder stadium allemaal minstens vier infectieperiodes hadden. Patiënten namen 24 tot 34 capsules met fecale bacteriën, vaak gedoneerd door familieleden.

Om de pillen te maken, verwerkten de onderzoekers de ontlasting totdat het alleen bacteriën bevatte, om vervolgens het bacteriële concentraat in te kapselen in een drie lagen gelatine bevattende capsule. Dit verzekerde dat de pillen niet konden lekken of uit elkaar zouden vallen tijdens de passering van de maag naar de dunne darm - een mogelijk voordeel boven andere methoden omdat het meer van het maagdarmkanaal omvat, het geen invasieve en duurdere processen met zich mee brengt en het comfortabel is voor de patiënten, zei Dr. Louie.

Dr. Louie zei dat hij de eerste pillen voor fecale transplantatie maakte voor een patiënt die, bij twee gelegenheden, niet reageerde op de klysma methode en ook, om medische redenen, niet een neussonde tolereerde. De pillen worden individueel gemaakt.

“De pillen zijn een eenmalige hoeveelheid en lijken te werken. Ze zijn voor patiënten makkelijker en goed te verdragen,” zei Dr. Louie. “Het is een spannende ontwikkeling op dit gebied en het kan eventueel ook worden gebruikt om bij risicopatiënten met kans op C. Diff de bacteriën balans in het maagdarmstelsel te handhaven.”


Lia

 
Lastig om te pijlen wat het nu precies is. Ik zal dat van die berg nog aan de darmfloratherapeut vragen, benieuwd wat zij zegt. Niet meer zo aan gedacht, in het consult kwam zoveel ter sprake dat dat is ondergesneeuwd.

Je zoontje heeft geen baat bij brood en rauwkost rotterdam. Jammer dat dit qua voeding wordt geadviseerd :-(

 
dank voor jullie adviezen!

@ Poekie en Gerard,

interessant stuk! Ik geloof ook echt in de werking van zoiets maar die mogelijkheid is er nog lang niet. Alleen experimenteel in LUMC geloof ik en dan moet je idd aan die eis voldoen van C diff infectie en gelukkig is het nog niet zo ver want volgens mij moet je dan diarree hebben ;-).

We gaan voorlopig maar even door met zo veel mogelijk wapf (maar dus niet volledig) en de melkkefir heb ik nog niet geprobeerd. Wel gisteren een potje van demeter uit biowinkel gehaald om eens te proberen voor het zelf te gaan maken. En volgende week de eerste behandeling d.m.v. radionica (vasthouden van een staafje). Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn man en ik zijn er wat sceptisch over (zijn meer van de voeding en natuurlijke supplementen/kruiden)maar willen het wel een keer ervaren.

 
het kan ook op de langzame manier, maar dan moet alles vermeden worden wat de opbouw van een gezonde darmflora kan belemmeren.

Om te beginnen geen gepasteuriseerde melk en idem producten, maar rouwe melk en kefir van rouwe melk. verder weinig vezels, wel kokosvet. je kan kokosvet door van alles heen doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan