Beestenbottenbouillon maken

Jordy

New member
Hallo beste mede westonprice leden ;)

Mijn zoektoch naar rauwemelk is voorlopig even op 0 door mislukte pogingen, maar wil wel aan de beestenbouillonsoep gaan beginnen.

Heb hier in de buurt een goede slager met veel keuze en insteek van vlees uit franse streek en zonder antibioticum [Ook afdeling biologisch],dus neem aan dat ze daar wel ook hetgene hebben voor deze soep.

Wat heeft een beginnende/leek nodig voor een simpele beestbouillonsoep die niet teveel tijd vergt?

Ben namelijk doodop laatste tijd, dus uren hele dag laten sudderen en gedoe zie ik nog niet zitten.

Mensen met ervaring die mij tips kunnen geven?

Lees op een willekeurige website dat je dit nodig hebt, zoals schenkel, mergpijpjes, ossenstaart

Moet er groente bij etc?

Wat dat betreft weet ik echt vrijwel niet hoe ik dit moet aanpakken.

Kan ook eventueel via mail ofzo die kan ik dan wel geven.

Hoor het graag!

 
Quote:
Wat heeft een beginnende/leek nodig voor een simpele beestbouillonsoep die niet teveel tijd vergt?

Ben namelijk doodop laatste tijd, dus uren hele dag laten sudderen en gedoe zie ik nog niet zitten.


Helende soepen, bouillons en stoofpotten hebben allemaal tijd nodig en moeten dus juist urenlang sudderen. Maar daar hoef je toch niet constant bij te zijn? In de tussenliggende uren kun je allerlei andere dingen doen!

Mike

 
Ok maar Mike is het veel werk?

Of meer de lange tijd dat het moet sudderen?

Zal de aangegeven topic van thuis even goed lezen.

Deze tekst heb ik van:

http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

Beestenbottenbouillon:

Doe in een pan koud water de beestenbotten: schenkel, mergpijpjes, ossenstaart.

Doe hier een flinke scheut appelazijn bij. Appelazijn (zuur) trekt calcium uit de botten.

Laat dit een nacht zo staan.

Breng het water aan de kook. Als het kookt dan het schuim er af scheppen en weggooien.

Doe er een wortel, ui, prei en ongeraffineerd Keltisch zeezout bij en laat ca. 4 tot 8 uur door pruttelen. Haal de botten uit de soep en lepel het merg eruit. Doe het vlees van de schenkel, het merg en de meegekookte groente in een blender en maal het fijn. Doe dit bij de bouillon. Snij nu allerlei groentes van het seizoen fijn en voeg dit bij de bouillon. Je kunt van vet gehakt kleine soepballetjes draaien (dan heb je er lekker veel) of je kunt het, zoals wij de laatste tijd doen, gehakt rul bakken en dan toevoegen aan de soep. Ook een in stukjes gesneden dikke omelet is erg lekker in de soep. Vries porties in en je hebt elke dag een heerlijke mineraalrijke, voedzame soep.

Wij hebben een pan van 21 liter, daar kunnen we met zijn tweetjes 3 weken alle dagen van eten. Een deel van de soep gaat naar mijn moeder.

Op de juiste manier bereide vleesbouillons zijn bijzonder voedingsrijk. Ze bevatten de mineralen van de botten, kraakbeen, merg en groenten in de vorm van elektrolyten - een vorm die makkelijk opneembaar is. Zure wijn of azijn die er bij het koken aan toe wordt gevoegd helpt om de mineralen er uit te halen voor in de bouillon, vooral calcium, magnesium en kalium.

Mijn pan kan 2 a 3 liter maar hebben wil sowieso niet gelijk te groot beginnen, omdat ik wil kijken of het goed lukt kleinschalig.

Neem aan dat je dan minder nodig hebt, zoals 1 schenkel,1 mergpijpje en 1 ossenstaart?

 
Je neemt een pan, doet tie vol water en bot (met vlees), scheutje azijn en laat die 12 uur staan. Tijd dat jij ermee bezig bent.... 5 minuten.

Je brengt het water aan de kook en snijdt ondertussen grof wat groente. Schuim afscheppen en daarna de groente erin doen. Tijd dat je ermee bezig bent... 20 minuten (grote pan, kleine pan, eerder klaar).

Soep laten trekken, jij hoeft niets te doen.

Bouillon afmaken, zolang als dat je zelf wil. Je hoeft niets te pureren, je kan m afgieten en klaar.

Maar wat je dus zelf echt moet doen is achter elkaar max 20 tot 30 minuten.

 
Je bepaalt zelf wat je voor botten neemt. Mijn volgende portie wordt een schenkel en een bot waarvan ik geen idee heb wel deel van de koe het is :wink:

Zorg dat alles 5 cm onder water staat. Aan jou om te zien of dat in je pan past.

 
Ok kwa tijd idd en energie zelfs voor mij te doen.

Dosering is mij nog niet echt duidelijk, maar gezien het een niet al te grote pan is, maar niet teveel voor de 1e keer.

Krijgen jullie er ook energie van of merkbare verbetering van de lichamelijke klachten?

Mijn vervelendste klachten zijn even los van de oorzaak, vooral extreme vermoeidheid,pijn in gewrichten met vrij erge verzuring ook in de botten,slechte slapen en beroerd wakker worden.

 
Maak even een voorsteltopic, dan kan je wat gerichter adviezen krijgen. De bottenbouillon is een onderdeel van het gezonde dieet. Kijk eens naar bijnieruitputting.

Enne, heb je niet de puf om de bouillon af te gieten? Dan laat je m nog even pruttelen :)

 
Jordy, de koeien/beesten die door de bio slager worden geslacht, zijn niet perse alleen maar grasgevoerde!!! En je moet de botten/mergpijpen van grasgevoerde beesten hebben, die zijn wel bij een biologische boerderij te koop.

En veel werk heb je echt niet van de soep, het duurt alleen uren, maar daar hoef je niet bij te zijn.

 
Ja weet niet of ze grasgevoerd zijn dat vraag ik later wel een keer ben niet zo held in het sociale gebeuren.

Zal wel specifiek deze ingrediënten vragen: schenkel,mergpijpen en ossenstaart.

Ze hebben wel een prijs verdiend deze slager en zijn vooral van wild en biologisch en halen het volgens mij uit een franse streek waar absoluut sowieso geen antibioticum en dergelijke gebruikt wordt dat vind ik eigenlijk het belangrijkste als 1e voorwaarde.

Ja zal binnenkort wel even een voorsteltopic aanmaken.

Hoezo moet je bouillon afgieten? zie dat nergens in het verhaal staan wat ik hierboven overgekopieerd heb.

Hou je dan nog wel een goede soep over als je de bouillon allemaal wegdoet?

 
Neeeeeeeee! Niet de bouillon wegdoen!

Het makkelijkste, simpelste is een vergiet in een andere grote pan en daar de bouillon, botten, groente ingieten. Hou je een heldere bouillon over. Kan je daarna beslissen of je er nog (geblenderd) vlees en/of groente bij doet.

 
Ok maar nog een kleine vraagje.

Voel me best dom, maar ok.

Dus ik giet het af in een andere pan en gooi de botten weg en het merg uit de botten niet weg,groente,vlees wat in de vergiet achterblijft in de nieuwe pot met de heldere bouillon?

Wat blijft dan over in het vergiet? snap het idee niet zo je gooit dan sowieso toch gezonde vloeistof/stofjes weg?

Voor mij hoeft het niet helder te zijn, als dat alleen is voor een mooiere soep.

En geblendeerd hoeft idd niet hou wel van een soepje waar je alles nog wat heel in hebt, maar dat is persoonlijk begrijp ik eruit.

 
Je hebt een pan met botten, bot en vlees, groente en dat ziet er in mijn geval niet lekker uit.is ook nog niet gebruiksklaar, want ik doe de ui er met schil in bv.

Nu kan je er alles uit gaan proberen te scheppen, maar dat vindt ik niet handig. En het is arbeidsintensiever. Jij geeft aan, ik heb weinig energie, ik geef je een snelle route voor bouillon :)

Wat in het vergiet zit kan je het terug doen in de bouillon, de groente, het vlees, de merg. De botten laat je er sowieso uit. Want die kan je niet eten.... En je kan kiezen, blender je eerst alles of doe je het grof terug. Gebruik je het alleen voor soep of ook voor sauzen? Want voor sauzen kan een heldere bouillon lekkerder zijn, omdat je dan nog wat smaken toe kan voegen.

Laatst had ik saus met extra vlees, omdat dat in de ingevroren bouillon zat :D

 
Dat van het vergiet is een goede tip, die ga ik onthouden. Ik heb het de laatste (2e)keer er met een gaatjeslepel eruit geschept en op het harde bot na geblenderd. Ik had er namelijk ook 'slachtafval' bij gedaan. Stukjes vet met vlees die ze eraf snijden en een brok kraakbeen. Alles wat mijn overgrootoma ook zou hebben gegeten heb ik in de blender gedaan. Dat maakt het onherkenbaar en dat is soms wel net zo fijn. :D

Vergeet het niet eerst af te laten koelen voor je het in bakjes voor de vriezer doet ivm het afgeven van plastic.

Super simpel afmaken is gehakt rul bakken met kruiden en een zak soepgroente en evt. handje witte rijst erbij. Ik had er de laatste keer ook nog reepjes omelet erin gedaan, een paar uien en extra kokosolie en palmolie. Een supersoepje! Dankje Lia voor het recept!

Ik kreeg trouwens bij de bereiding van de bbb er geen schuim op? Hoort dit altijd? En wat is het, dat je het eraf moet scheppen?

 
@PuurNatuur hier een klein stukje van de slager zijn website/boekje:

Wat is France Limousin?

France Limousin importeert wekelijks raszuivere,ongekruiste runderen; 'Limousins' uit de regio Limousin in Frankrijk.

De runderen hebben een stamboek van meer dan een eeuw.

Ze grazen op grote arealen schrale weidegrond in een prachtig natuurgebied dat totaal niet is aangetast door verkeer,industrie en andere milieuverontreinigde activiteiten.

De dieren lopen vrij in dit pastorale paradijs met een flora en fauna die elders in Europa al lang uitgeroeid is.

Ze drinken zuiver beekwater en voeden zichzelf met verschillende grassen en kruiden die vrij in de natuur groeien.

Er vinden voor vrijwel 100% natuurlijke geboortes plaats en de kalfjes blijven bij de moeder.

France Limousin runderen krijgen geen hormonen en preventieve antibiotica toegediend.

Dit is ten strengst verboden.

Enz enz...........

Heb dus 2 mooie schenkels en 2 mergpijpen stukken gehaald op advies van hem de ossenstaart even gelaten deze keer :)

Ben benieuwd woensdagavond laten intrekken en donderdag ochtend aan de kook!:)

@ Alexandra thx voor de informatie hoop dat het gaat lukken :p en mooie naam trouwens spaanse achtergrond?

Hoe doen jullie dat trouwens? er staat op de website[recepten] dat je het merg eruit moet halen waaruit? dat witte stukje midden in de schenkel/mergpijp?

 
Ziet er goed uit Jordy!

Ik vind de bouillon altijd het lekkerst als ik deze niet te hard heb laten koken.

Dus een beetje net onder het echte kookpunt met af en toe een bubbeltje of zo.

Waarom zei hij de ossenstaart even te laten zitten? Daar zit juist enorm veel gelatine aan.

 
@ Pike thx en ja ben er erg blij mee ook dicht in de buurt!

Hij vroeg of ik een dunne of een dikke soep wou en ik zei een beetje ertussen in.

Verder heb ik nog geen grote pan de grootste die ik nu heb en ga gebruiken is maar max 3 a 4 liter.

Hoeveel soep kan je van 2 goede schenkelstukken met vlees eraan en 2 goede mergpijp stukken maken?

Ja zal in het begin wel een beetje expirimenteren zijn, maar zal erop letten niet te hard aan de kook te zetten.

Verder doe ik tijdens het kookproces [dus na het weken/intrekken] prei,peen en ui stukjes erin met keltisch zeezout.

 
Quote:
Hoeveel soep kan je van 2 goede schenkelstukken met vlees eraan en 2 goede mergpijp stukken maken?



Ik weet het niet precies. Het hangt er ook vanaf hoe geconcentreerd je de bouillon wil hebben en hoe lang je de botten laat opstaan.

De groenten zou ik er na een paar uur indoen zodat je er eerst nog makkelijk eventueel schuim e.d. kan afhalen.

Ik doe er ook altijd wat laurierblaadjes en jeneverbessen bij.

 
Jordy kun je een link plaatsen naar de website van de Limousin slager.

 
@ Amancay ja ze hebben facebook moet je alleen wel een account hebben heb je die?

Ikzelf niet, dus heb bij deze slager even wat informatie blaadjes meegenomen waarop dit staat.

https://www.facebook.com/SlagerijVanDerToornHellevoetsluis

Hij zit ook in Nieuwenhoorn zie ik.

@Pike hoeveel liter zal ik in de pan doen dan? met schenkels en mergpijpen zit die zeker al 3/4 vol vermoed ik [dus in de toekomst een grotere nemen]

Is voor de smaak zeker ook lekker Pike :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan