becel

Dirtsa

New member
Mike en anderen,

Ik heb mijn ouders eindelijk zover dat ze hun becel gaan inruilen voor roomboter, als ware een proef. Mijn vader zweert bij Becel pro activ omdat dit zijn cholesterol zou doen verlagen!

Ik heb ze geprobeerd uit te leggen dat je cholesterol juist nodig hebt en Becel gesponserd wordt door Unilever..

Maar.. ik mis even een stukje achtergrond..

Zocht al op dit forum, mike zal er zeker weten iets over hebben geschreven, maar wat was het? Hoe kan ik mijn ouders duidelijk maken dat de halverine die ze gebruiken slecht is? en hoe was het verhaal van dat cholesterol? (net zoals de fabel dat je niet teveel ei mag eten!)

 
Hé Ikke, ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die na al die tijd de kennis over de slechte voedingsmiddelen niet meteen paraat heeft. Mijn moeder van 85 hebben wij ook eindelijk aan de roomboter en de kokosolie gekregen maar mijn vader en broer zijn nog steeds trouw aan de Becel. :mrgreen:

 
Dan moet je je ouders dit recente onderzoek eens laten lezen:

http://vitamine-d.nu/nieuws/8150/sterke-vermindering-vitamine-dabsorptie-door-plantensterolen

 
Mijn oma gebruikte altijd becel, werd 86, maar met dementie, mijn opa had het al lang voordat ik bezig was met voeding over "plastic boter" en at dagelijks roomboter, hij werd 97 en was tot op het laatste moment een wandelende encyclopedie! Ik weet wel dat dat niet zo heel veel zegt maar goed, toch leuk om te vermelden!

 
Iemand die ik ken, via de lezingen in NH heeft mij een mail gestuurd.

Ze had geschreven naar becel, alleen wist ze mij later niet meer te vertellen wat haar vraag was.

Maar dat kunnen we wel een beetje raden als we het schrijven lezen wat ze van becel terugkreeg:
Quote:
Hartelijk dank voor uw email. We hebben uw bericht met aandacht gelezen en kunnen u meteen geruststellen dat het bericht bestaat uit een aaneenschakeling van fabels en feitelijke onjuistheden.

Net zoals boter, bestaat margarine grotendeels uit vet en water. In de zoektocht naar een gezonder alternatief voor het smeren van brood dan boter werden heel wat stappen uit het productieproces van boter ook gebruikt voor de productie van margarine. Margarine is een voedzaam en veilig product, op basis van plantaardige oliën, dat al tientallen jaren deel uitmaakt van een gezonde voeding. Internationale gezondheidsorganisaties zoals de 'World Health Foundation' en heel wat officiële instanties zoals het VIGeZ (het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie) en de Nederlandse Gezondheidsraad bevelen de consumptie van margarine aan.

Wij willen er toch op wijzen dat chemische kunststoffen moleculair volledig verschillen van margarine. Van nagenoeg elke stof kan men aanvoeren dat ze slechts één molecule verschilt van iets wat giftig of onaangenaam is. Zout verschilt één molecule van chloorgas. Water verschilt één molecule van waterstofperoxide. Koolstof verschilt één molecule van koolmonoxide. Boter en margarine bevatten sterk vergelijkbare molecules. Alleen bevatten de molecules in margarine veel meer dubbele verbindingen in vergelijking met boter, waardoor ze juist gezonder zijn.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijk groet,

Mevrouw S. Michels

Becel adviseur



Die ga ik bij het 'andersom denken topic': margarine is gezonder dan boter.

Margarine is dan dus geen boter, als ik het zo lees.

Lia

 
En....alle margarines bevatten transvetten, mede een marker voor veel hart en vaatziektes

 
Quote:
alle margarines bevatten transvetten


Dat blijven mensen in alternatieve gezondheidskringen alsmaar weer herhalen, maar naar mijn idee is dit achterhaald. Het productieproces hebben ze aangepast waardoor er nauwelijks nog transvetten ontstaan bij het maken van margarine/halvarine. In het verleden was dit wel het geval en is er wellicht een hoop schade aangericht bij veel mensen. Dat neemt niet weg dat er nog altijd redenen genoeg zijn om kunstboters te vermijden.

Laten we feitelijk blijven en geen mythen in stand houden zoals margarine verschilt 1 molecuul van boter. Dat is gewoon onzin en wat dat betreft kan ik Mevrouw S. Michels

(Becel adviseur) gelijk geven dat er fabels bestaan over hun producten. We hebben geen pseudo-bewijzen nodig om aan te tonen dat roomboter gezonder is. Er zijn echte bewijzen genoeg!

 
Dennis,

Leg mij dan eens uit hoe je zonder de vorming van transvetten vloeibare vetten smeerbaar maakt. Ik wens je veel succes!

Mike

 
Ik vraag me af hoelang het duurt voor dit soort bedrijven dwangsommen kan gaan betalen door schaden aan de volksgezondheid. Wir haben es nicht gewust gaat dan niet helpen!

 
Voor zover ik weet ontstaan transvetten met name bij de GEDEELTELIJKE harding (hydrogenatie) van vloeibare vetten. Deze techniek werd vroeger toegepast. Later zijn ze overgegaan op de VOLLEDIGE harding van vloeibare vetten. Vermoedelijk worden deze geharde vetten vermengd met vloeibare vetten en met stabilisatoren/emulgatoren tot een homogene massa verwerkt die niet te hard is, en in geval van halvarine ideaal smeerbaar.

 
Quote:
Laten we feitelijk blijven en geen mythen in stand houden zoals margarine verschilt 1 molecuul van boter


Ik weet alleen van het verhaal dat margarine 1 molecuul verschilt van plastic. Deze is nieuw voor me. Ze lijken wel veel op elkaar die twee verhalen.

 
Ik las elders dat er tegenwoordig bootladingen vol palmolie worden aangevoerd om vervolgens verwerkt te worden tot Becel. Zoals bekend is palmolie hard onder ~30 graden, ze mengen het waarschijnlijk met zonnebloemolie zodat het geheel lekker smeerbaar is. Uiterst stuitend dat de o zo gezonde palmolie verwerkt wordt tot een ongezond product.

 
Quote:
Het productieproces hebben ze aangepast waardoor er nauwelijks nog transvetten ontstaan bij het maken van margarine/halvarine.


Het klopt dat er minder transvetten in margarines zitten dan vroeger, maar elke dag een beetje gif kan na verloop van tijd een heleboel gif zijn. Trouwens transvetten zijn moeilijk voor de lever om te zetten dus blijft het in organen en bloedvaten hangen.

Transvetten kunnen voor hart en vaatziekten zorgen daar is naar mijn weten niks achterhaald aan.

 
Quote:
Uiterst stuitend dat de o zo gezonde palmolie verwerkt wordt tot een ongezond product.


Ja er schijnt veel palmolie gebruikt te worden als harde vetten, geraffineerde palmolie wel te verstaan. Bij de toko verkopen ze witte vegetable ghee. Toen ik bij de fabriek informeerde bleek dit ook palmolie te zijn.

Quote:
Het klopt dat er minder transvetten in margarines zitten dan vroeger


Of zitten er nauwelijks nog transvetten in, zoals de verpakking aangeeft?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan