Bakken in Ossewit?

johan30

New member
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het bakken in Ossewit is aan te raden? Naast kokosolie en af en toe olijfolie ben ik op zoek naar wat variatie vwb het bakken.

Deze Ossewit van Schotehooglanders bijvoorbeeld heeft geen toevoegingen en lijkt mij goed geschikt:
Ossewit is gesmolten zuiver niervet van grasgevoerde koeien. Lekker en gezond, om in te bakken en om in te frituren. Puur, zonder toevoegingen.
http://postpakket.schotsehooglanders.nl/bestellen/products-page-2/

Hebben jullie ervaring met het bakken in Ossewit?

Ivm histamine problemen sla ik Reuzel over (varken).

Dit is een traditioneel bakvet en daar is helemaal niets mis mee. Je gerechten smaken er ook beter door.

Mike

Qua smaak vind ik het juist heel erg neutraal, maar dat heeft als voordeel dat de kruiden beter tot hun recht komen.

Als je Ossewit wilt gebruiken om te frituren, hoe lang gaat dit dan ongeveer mee?

Het niervet van grasgevoerde koeien wat ik van de boerin mee kreeg om te proberen vind ik zelf erg overheersend qua smaak. Verschilt dit per dier aangezien anderen dit als 'neutraal smakend vet' omschrijven?

Ik zou het ook niet neutraal willen noemen, eerder sterk van smaak. Ik houd er wel van.

Mike

Grappig, mijn man smult er van, ik vind het niet zo.

Rest nog de vraag: voor incidenteel frituren, hoe lang gaat ossewit mee? Ik gebruik nu kokosvet en dat blijft erg lang goed ook als we het niet gebruiken.

Tja dat neutraal van smaak kan ook aan mij liggen.
Mijn eerste kennismaking was een halve kilo rauw niervet, daarna eetlepels gesmolten niervet en daarna heb ik er pas in gebakken.

Kan dat wel even toelichten, ik was geïnspireerd geraakt door een tekening van George Catlin. De tekening in kwestie Stu-mick-o-súcks Buffalo Bull's Back Fat, Head Chief, Blood Tribe. Een opperhoofd uit 1835 vernoemd naar een heilzaam voedingsmiddel.

Toen we nog geen vuur hadden zullen we daar toch 2 miljoen jaar rauw van gegeten hebben, was mijn theorie. Experiment was niet geslaagd.

Ik proef wel het verschil tussen, vlees van de supermarkt, vlees van de bioslager, vlees van bd boerderij met krachtvoer in de winter en grasgevoerd vlees. Deze 4 kan ik van elkaar onderscheiden en bij grasgevoerd vlees heb ik tot nu de leeftijd van de dieren, dus welke ouder of jonger was, ook uit elkaar kunnen houden.

Maar goed bij bottenbouillon lukt het mij bijvoorbeeld moeilijk om het zout op smaak te krijgen, van te weinig ga ik vaak in een keer door naar veel te veel. Dus dat ik met niervet ook geen betrouwbare smaak heb, dat zou zomaar kunnen.

Jullie bedoelen met ossewit waarschijnlijk het niervet van runderen wat je zelf moet uitbakken. Ik denk dat het ossewit van de supermarkt niet goed is, klopt dat? Zal natuurlijk wel beter zijn dan alle andere plantaardige frituurvetten die aangeboden worden in de supermarkt. Het is trouwens het enige dierlijke frituurvet wat aangeboden wordt. (Ik spreek nu niet over gezond kokosvet, daar kun je natuurlijk ook in frituren).

Dat is wel gek dan want mijn reukvermogen is juist bovengemiddeld en al dat vlees waar ik het verschil tussen proef.

Ik heb het met alleen bottenbouillon en zout. Zodra er vlees kruiden en groente bij zitten, is het zout doseren geen probleem. Sorry voor het vloeken in de kerk maar het komt misschien omdat ik alleen puur boutenbouillon helemaal niet te hachelen vind.

Van die indianen die bottenbouillon aten omdat ze geen zout hadden en toch mineralen binnen wilde krijgen, ik heb echt medelijden met hun, dat je het weg krijgt, bah.

Ja, de Ossewit uit de supermarkt is minder slecht dan de plantaardige frituurvetten, maar bevat wel schadelijke toevoegingen zoals anti-schuimmiddel E900.

Mike

Ja, dat klopt. dat is zeker niet goed.

Toch maar liever niervet uitbakken of niet frituren!
Bedankt.
Fijne en gezonde Pasen jullie allemaal!!!!

Kunnen jullie dan echt ossewit in de supermarkt vinden? Dat niet stiekem toch plantaardig is? Ik heb toen ik nog in een studentenhuis woonde wel eens in de supermarkt lopen zoeken om dat in de friteuse te stoppen. Ik kon wel van die blokken vinden die wij vroeger thuis ook hadden maar die waren allemaal plantaardig. Ik wilde dat toen in de friteuse stoppen als vervanging van het vloeibare vet. Mijn huisgenoten vonden het prima dat ik zo vreemd at, als zij het maar niet hoefde te doen. Ik dacht alleen dat ze wel berijd zouden zijn om iets anders te gebruiken als je het gewoon in de supermarkt kan halen en het lekkerder is. Maar dat is dus nooit gelukt.

Dat vaste vet heb je ook van Diamant (Blauw). Het is een combi van palmvet en sojaolie met E900. Hier in Nijmegen bakt een friettent nog hun zelfgesneden frites in dit vet. Zo'n 5 keer per jaar eet ik daar hun frites en ik heb er nooit last van, in tegenstelling tot vloeibaar plantaardig vet.

Mike

vreemd, daar heb ik hier ook gekeken. Maar ik ben zelf nog niet van plan een friteuse te kopen. Vooral niet omdat ik nog niet weet waar ik hem dan zou moeten laten. Maar dan zou ik er denk ik ook vet van een betere bron in stoppen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan