Baby eten/drinken

Babywapf

New member
Hoi allemaal,

ik heb een dochter van 02-09-2016. Doet al maanden moeilijk over de fles, maar wat ze nu doet! Drinkt de hele dag niks bij de oppas. Geen rietjesbeker/normale beker/tuitbeker (deed ze nooit) maar nu ook de normale fles niet. Ze was al minder gaan drinken maar zit nu op max 20 ml oid Sad. Dit is over 6:30 tot 17:15 ongeveer.

Daarnaast eet ze ook erg weinig. De cb-arts ziet geen probleem omdat ze ongeveer op hetzelfde lijntje doorgroeit, maar ze is wel van +0.5 lijntje naar -0.5 (niet heel veel dus), maar haar eet- en drinkgedrag baart me toch zorgen.

Moet ik stoppen met kolven? Mijn volledige kolfopbrengst 250 ml ong per dag (kolf 2x) op een dag, beland elke keer in de gootsteen.

Ik wil nog niet stoppen met BV!!

Wat ze eet op een dag: 2 eieren gebakken eieren in roomboter (eet hier niet alles van, alleen het eigeel gaat altijd wel op). Stukjes druif/banaan, avondeten 1/2 eetlepels groente paar stukjes vlees of rijst. Maak ook vaak andere gerechten in bouillon.

Ze vertikt het om yoghurt te eten. Help me!

Help help..
 
Onze baby-expert Tanja zou je moeten kunnen helpen, maar zij heeft het momenteel druk met de Broth Bar. Je zou ook kunnen proberen om via email contact met haar op te nemen.

Mike
 
Ik zou proberen pap te geven. En haar zelf laten eten. Kleintjes hebben nog maar vrij weinig nodig en het gebeurt vrij regelmatig dat baby's overdag op de opvang niets willen drinken. Meestal halen ze dit live dan wel weer in.
In de tussenliggende periode is het aanbieden van alternatieven wellicht niet uit een beker of fles een optie. Bijv met een lepeltje wat vla geven, als ze dat zurige van yoghurt echt niet lekker vindt. Of een fruit of groentehapje aanlengen met water en dan met een lepel geven. Een lepel voor het kindje zelf en 1 lepel voor de oppas die dan tussen het kliederen door er af en toe een hapje in kan schuiven.
Fruit en pap en vla e.d zijn ook vocht. Hiermee zal ze het best lang kunnen redden.
Ik heb in mijn praktijk veel kinderen gezien die niet wilde drinken. Meestal willen ze dan wel eten. Je moet de regeltjes een beetje loslaten en dan maar tussendoor wat vaker een hapje pap of een hapje vla aanbieden tijdens andere bezigheden.
Zodra ze rode of oranje achtige stipjes in hun luier krijgen, naar de dokter! Dan is hun urine echt veel te geconcentreerd en dan is het wel zaak zo snel mogelijk actie te ondernemen. Zolang ze plassen en hun urine gewoon doorzichtig of lichtgeel is, hoef je je meestal geen grote zorgen te maken. Maar vervelend is het wel.

Mijn tip, als arts: ga niet zelf lopen dokteren met alternatieve voeding of wapf voeding voor kleine baby's. Dit is levensgevaarlijk!
 
Mijn tip, als arts: ga niet zelf lopen dokteren met alternatieve voeding of wapf voeding voor kleine baby’s. Dit is levensgevaarlijk!

Wat doe je hier dan nog?

Mike
 
Ben je altijd zo gezellig Mike?
Een open discussie op een openbaar forum is toch wederkerig of niet dan?
Anders riekt het meer naar een dictatuur en dat lijkt me niet goed voor je hart.
 
Ik wil trouwens best op een volwassen en open manier de discussie aangaan. Dat vind ik zelfs heel verfrissend. Ik ben hier terecht gekomen omdat ik beroepshalve serieuze interesse heb.
 
Als je een discussie aan wil gaan, moet je met argumenten komen. Tot zover kom je niet veel verder dan ons op het hart drukken dat WAPF levensgevaarlijk is voor baby's. Argumenten en onderbouwing voor deze stelling graag. Moet ik jou nog gaan uitleggen hoe een gezonde dialoog werkt?

Mike
 
Die heeft niks beters te doen. Als ik moeder zou zijn, had ik wel wat beters te doen dan de hele dag wapf en de eigenaar van dit forum onderuit halen!
 
Hoi Jelka,

volgens mij is er een misverstand. Mijn baby is niet ondervoed. Ziet er ook absoluut niet zo uit. Is tevreden, ontwikkelt zich prima, super sociaal. Alleen wil liever niet eten/drinken bij anderen.

Om er dan maar pap in te gooien, omdat ze dat misschien net wel zou eten, vind ik niet zo een tof plan. Ze drinkt voor ik vertrek (ruim 130 ml), eet een gebakken eitje bij de oppas en wat fruit, als ik terugkom wat hapjes warm eten soms nog wat ei en drinkt weer, s nachts drinkt ze ook zo een 150 ml.

Krijg er gewoon niet meer in.
 
Mijn ervaring is dat onze dochter die nu 2,5 jaar is ook niet zoveel eet vergeleken met de Westerse kindermaaltijden (vooral brood en fruit). Zij eet volgens WAPF en ziet er goed uit. Maar nog steeds eet zij max een halve boterham (dikke roomboter + leverworst). Wel eet ze leverworst, kaas, en rauwe melk en dat vult goed.

Onze dochter vond in het begin lever heel lekker en haring. Zij gaf en geeft nog steeds precies aan wat ze wil hebben. Fruit was niet haar eerste hapje, maar lever, eigeel wilde ze. En nog steeds wil ze niet veel fruit, af en toe met rauwmelkse kaas. Vandaar dat ik drie maaltijden per dag aanhoud, want als ik haar tussendoor ook nog wat geef heeft ze helemaal geen honger meer bij de hoofdmaaltijden.

 
"het eigeel gaat altijd wel op"
Die kleine weet precies wat het nodig heeft.
Een lichaam en vooral darmen die in orde zijn hebben gewoon niet zoveel voeding nodig.

"Ze vertikt het om yoghurt te eten"
Ze weet ook precies wat niet goed voor haar is.
Nu stel ik het wel heel zwart/wit, maar vaak is er een reden waarom iemand iets niet wil eten.
 
Oh ik dacht dat je een probleem had joh met je niet drinkende baby bij de oppas, gezien je topic. Maar niet goed begrepen dan. My bad.
Als je een antipathie hebt tegen pap, welke je er niet in wilt gooien, en je kindje aan het einde van de dag wel weer drinkt, dan is er denk ik geen probleem?

Ik zeg trouwens niet dat jouw kindje er ondervoed uit ziet. Alsjeblieft mijn text niet uit zijn verband rukken.

Sterkte met je kleintje. Die komt vast wel groot.
 
Mike: Misschien verstandig om de reactie waar een nieuwkomer hier "vla" adviseert weg te halen. Als iets slecht is voor jonge kinderen is het om ergens suiker aan toe te voegen om het eetbaar te maken.
In dit specifieke geval is het nog onverstandiger, suiker verpest de smaak waardoor niet meer geproefd kan worden wat goed eten is voor iemand.
 
Waarom andere adviezen dan die jouwe maar meteen weghalen?
Mensen kunnen met adviezen, daarom heten het ook adviezen, doen wat ze zelf willen.
Er zijn legio alternatieven voor het door jou zo gevreesde gele goedje. Maar nood breekt wet. Als je kindje helemaal niks meer wil, dan zijn er gelukkig andere opties.

Overigens vind ik dan de keuze om je kind allemaal zelfgedraaide formula's toe te dienen levensgevaarlijk. Maar goed, dat blijft wel gewoon staan.

Je moet mensen de keuze geven, en zelf laten denken. Niet het idee geven dat ze zelf denken terwijl je feitelijk maar 1 keuze krijgen. Dat heet indoctrineren.

Bio vla zonder suiker is beter dan je kind laten uitdrogen.
Maar goed, toedeloe.
 
Jelka heeft even snel ingelogd via een andere computer of haar telefoon en zich geregistreerd als 'Exsektelid'. Ze heeft nu een ban voor beide IP-adressen.

Mike
 
Jp,

De persoon die vla adviseerde is inmiddels verwijderd. Blijkt een trol van de bovenste plank te zijn.

Dus, beste lezers en schrijvers, negeer dit 'advies':



Ik heb in mijn praktijk veel kinderen gezien die niet wilde drinken. Meestal willen ze dan wel eten. Je moet de regeltjes een beetje loslaten en dan maar tussendoor wat vaker een hapje pap of een hapje vla aanbieden tijdens andere bezigheden.

Dank voor het meedenken, Jp!

Mike
 
Baby eet nu vooral ei. Ook het eiwit ondertussen. Gebakken ei, 2-3 stuks per dag. en ongeveer 2 stuks fruit. een klein hapje groente.

Kan dit kwaad ivm het eiwit? Gaat om 14 mnd oude baby
 
Eiwit hebben ze nodig. Best veel fruit vind ik. Bied je ook al lever aan, voldoende vet, bouillon? Groente met veel boter of spekvet gaat er meestal prima in.

 
Hoi Tanja,

Had begrepen dat WAPF matig met eiwitten is, vandaar dat ik me af vroeg of het niet te veel is voor een baby van 14/15 mnd. Vet, heb bij elke maaltijd wat roomboter toegevoegd. Bouillon laatste tijd wat minder en lever nog niet, weet niet of ik halal lever kan regelen?

Ik voer het aantal eidooiers nu wel op, wel gebakken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.634
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan