B12

-B.arr

New member
Nu lees ik hier dat de best opneembare vorm van b12 zuigtabletten zijn met biologisch actief methyl- en adenosylcobalamine met actief folaat.

Destijds kreeg ik van Viviane die van Essential Organics aangeraden. Maar dat zijn geen zuigtabletten. Die zijn dus toch eigenlijk niet ideaal? Anders moet ik die vervangen.
 
Eerst opmaken wat je nu hebt.
Ik heb momenteel gekocht ik meen dat Ben het daar over had: van Unlimited Health: Max B-ND (druppels)
Daarvoor had ik ook druppels van NOW Liquid B12 en daarvoor heb ik ooit zuigtabletten gehad. Of het ene beter is dan het andere, ik weet het niet. Merk ik of het ene beter is dan het andere? Merk ik ook niet. Weet ik nog wat het gekost heeft? ook niet.
Laat je niet gek maken. Er zijn zoveel merken, niet alleen van vitamine B.
Maak desnoods voorjezelf een lijst van merken die voor de volgende keer in aanmerking komen en tegen de tijd dat je huidige pillen op zijn maak je een keuze.
Ik heb zelf ook een heel schrift met aantekeningen voor van alles en nog wat.
 
Voordeel van de zuigtabletten is dat de B12 dan wordt opgenomen door de slijmvliezen. Gewone tabletten moeten worden opgenomen in de maag en darmen en vaak zit daar juist het probleem van B12 tekort. Maar als je het goed doet op gewone pillen, waarom dan veranderen.
 
NOW vitamins maakt reclame om een B12 test te doen.
Naar aanleiding daarvan heb ik ze een mail gestuurd en dit is het antwoord:
quote:
Als het bloed al gemeten is hoef je niet perse in de urine nogmaals te meten. Alleen als klachten blijven bestaan ondanks normale (hoge) B12 waarden in het bloed.
Er is wel een verschil. Methylmalonzuur (de meting in urine) ontstaat door een (langdurig) vit B12 tekort. Dus indirect meet je een B12 tekort.
In Bloed meet je het totale B12 niveau welke rond circuleert in het bloed OF het actieve deel (Holo-tc B12 meting) dat rond circuleert in het bloed. Deze Holo-TC meting wordt in Nederland bijna nooit gedaan.
De waarde in het bloed zegt echter weinig over de activiteit in de cellen van vitB12
En dat meet je met methylmalonzuur dus wel.
Let wel, je meet dus op 2 verschillende manieren. het een is niet beter dan het ander.
unquote

Dus zoek ik nu op Holo-TC meting en kom terecht op een stichting voor B12 tekort.
Dit moet ik straks nog doorspitten.

Ik heb met mijn arts afgesproken gisteren dat ik B12 weer ga slikken.
Dit is vooral voor de duizeligheid en het feit dat ik darmproblemen heb en B12 misschien niet goed opneem.
Via een Asyra meting kwam B12 tekort wel al in zicht.
In het bloed zijn mijn waardes te hoog.

 
Ik zie al dat er veel te lezen is over de B12. In ieder geval hoef ik niet bang te zijn voor te hoge innames. Dat vind ik al prettig om te lezen.
Ook vind ik een lijst van oorzaken en daar zie ik ook herkenningspunten in terug. Dat sterkt mij in de overtuiging dat ik door moet gaan met B12.
Ik plaats hier geen referenties want iedereen die zoekt op dit onderwerp komt een massa info tegen. Plus dat artsen vaak denken dat het goed zit met de B12 maar dat de ervaringen van mensen heel anders zijn.
Die (reguliere) conclusie doet me denken aan het schildklierprobleem.
 
Hoi liesje,
De holo-c test b12 kan je doen bij bloedwaardentest.nl en ook die andere test (urine)bieden zij aan.

Voor mijn jongste zoon gebruik ik ook beiden vormen van b12 via vitamineb12nu.nl tevens kan je iemand spreken die jou kan adviseren. Ik heb een fijn verhelderend gesprek gehad.
Er is inderdaad veel over te vinden op internet.

Gr, sampjes
 
Deze had ik hiervoor
https://www.deonlinedrogist.nl/aov-...MIv87Pgof22QIVqjLTCh0mcAhkEAQYAiABEgI8z_D_BwE

Voordat ik de Essential Organics had (ik heb hier dus ook de foliumzuur bij). Van AOV zijn het zuigtabletten dat is dus in principe beter. Er zit wel stevia in. Er staat op de pot van Essential Organics trouwens dat je de capsules wel open kunt maken.

Eerder kreeg ik het advies van Liesje om die van Essential Organics op te maken. Maar, als het natuurlijk niet werkzaam genoeg zou zijn, moet ik over op een andere. Destijds raadde Viviane mij juist deze van Essential aan, dus vandaar dat ik overgestapt was.

 
Ik gebruik de B12 van vitamineb12nu.nl je kunt deze mensen ook bellen voor advies. Ik heb in elk geval een prettig gesprek gehad.

@liesje: op bloedwaardentest.nl is het mogelijk om b12 in urine te laten checken en ook de Holo test is hier beschikbaar.
 
Hoi liesje,
De holo-c test b12 kan je doen bij bloedwaardentest.nl en ook die andere test (urine)bieden zij aan.

Voor mijn jongste zoon gebruik ik ook beiden vormen van b12 via vitamineb12nu.nl tevens kan je iemand spreken die jou kan adviseren. Ik heb een fijn verhelderend gesprek gehad.
Er is inderdaad veel over te vinden op internet.

Gr, sampjes
 
Hoi liesje,
De holo-c test b12 kan je doen bij bloedwaardentest.nl en ook die andere test (urine)bieden zij aan.

Voor mijn jongste zoon gebruik ik ook beiden vormen van b12 via vitamineb12nu.nl tevens kan je iemand spreken die jou kan adviseren. Ik heb een fijn verhelderend gesprek gehad.
Er is inderdaad veel over te vinden op internet.


 
@liesje: Je kunt even googlen. De test waar jij het over hebt is wel makkelijk te doen via bloedwaardentest.

Ik gebruik b12 van die stichtingB12 tekort.
 
Soms zie je dat er in een B12 supplement geen foliumzuur zit maar folaat. Of is dat hetzelfde? Er staat actief foliumzuur. En bij die andere staat alleen foliumzuur. Dus toch een verschil? Wat is dan beter vraag ik mij af.

 
Folaat is beter opneembaar omdat het natuurlijk b11 is. Net zoals dat de Methylcobalamine en adenosylcobalamine beter opneembaar zijn omdat dat actief b12 is. Foliumzuur is synthetisch.
 
Voor mijn katten gebruik ik Zobaline. Dit is voor diabetes. Als ik zie hoe snel dit werkt weet ik wel dat het een goed product is. De toevoegingen ben ik minder enthousiast over maar vooruit. Voor mensen met diabetes is er een variant en die heet Xobaline. Voorzover ik kan zien geen verschil met de zobaline. Het lijkt mij dan ook dat mensen ook gewoon de zobaline kunnen nemen. In de variant voor katten zit geen fructose. In de variant voor mensen wel. In beiden zit een actieve vorm van B12 (Methyl) en B11 (Folaat)

http://www.ilifelink.com/zobaline-for_diabetic_cats-3_mg_x_60_tablets.html

http://www.lifelinknet.com/siteResources/Products/Xobaline.asp
 
Voor mijn katten gebruik ik Zobaline. Dit is voor diabetes. Als ik zie hoe snel dit werkt weet ik wel dat het een goed product is. De toevoegingen ben ik minder enthousiast over maar vooruit. Voor mensen met diabetes is er een variant en die heet Xobaline. Voorzover ik kan zien geen verschil met de zobaline. Het lijkt mij dan ook dat mensen ook gewoon de zobaline kunnen nemen. In de variant voor katten zit geen fructose. In de variant voor mensen wel. In beiden zit een actieve vorm van B12 (Methyl) en B11 (Folaat)

http://www.ilifelink.com/zobaline-for_diabetic_cats-3_mg_x_60_tablets.html

http://www.lifelinknet.com/siteResources/Products/Xobaline.asp

 
Folaat of Foliumzuur. dit is weer zo,n voorbeeld van 2 woorden voor het zelfde. Dat kom ik zo vaak tegen, vit C met verschillende woorden.
Ik heb een produkt MagnixxPL (met hoofdzakelijk de B-vitamines) met magnesium malaat, mag. citraat, mag oxide. 3 verschillende namen. Ook foliumzuur zit er in. Vrijdag bij arts zei hij niet: oh dat is foliumzuur dat is niet goed.
Binc ik denk dan: wat moet ik er allemaal mee. Alles uit mijn hoofd leren? Ik heb al 2 mappen vol geprint en nog een boek op ABC.
Ik heb de indruk dat fabrikanten gelukkig wel al weten wat er allemaal in een produkt moet zitten dus als ik iets nieuws nodig heb probeer ik een zo goed mogelijk produkt te vinden. Foliumzuur synthetisch? dan zal het wel goedkoper zijn voor de fabrikant.
Alles los kopen en innemen vind ik veel te lastig. Ik heb nu duidelijk te veel; het is wel allemaal belangrijk voor me, dat wel.
Selenium werd genoemd voor de schildklier, had ik niet, nu dus wel. 1 tablet en ik zat op de WC. (L-selenomethionine).
gisteren een halve caps. genomen. Voelde ook niet tof.
 
Het zou gemakkelijker zijn als er 1 lijst bestaat waarop dit staat uiitgesplitst.
Ik ga ervan uit dat alle sythetische produkten niet goed (genoeg) zijn. Van de foliumzuur ben ik dat zojuist al tegengekomen. Dat het averechts werkt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan