ayurveda, meest elegante manier om om te gaan met de negatieve gevolgen van graan en plantconsumptie

Repelsteeltje

New member
Ik heb een jaar lang een basisopleiding ayurveda gevolgd, hoewel mijn leraar overtuigd vegetarier was, is de ayurveda dat niet.

De technieken die worden toegepast wat betreft voeding hebben te maken met balans, bvb tussen zoet en zuur en de rest gaat voornamelijk over reiniging van gifstoppen.

Met de kans om meerdere mensen tegen de haren in te strijken is hier mijn stelling:

de ayurveda probeert al ongeveer 5000 jaar om te gaan met de negatieve gevolgen van graan en plantconsumptie, d.m.v. darmspoelingen, neusspoelingen, massage, en plantaardige medicijnen...maar als we alle planten weglaten uit ons dieet, maken we deze reinigingen uiteindelijk overbodig.

Met andere woorden:

De ayurveda heeft de meest elegante manier om om te gaan met een dieet wat niet geschikt is voor menselijke consumptie!

Ik heb het zelf geprobeerd, de darmspoelingen, de reinigingskuren, het olien...hoe meer je smeert, hoe meer je moet smeren en toch wordt je huid alsmaar droger...

Gewoon stoppen met elke vorm van plantaardig voedsel en je bent overal vanaf!

Je hoeft niets meer in te smeren als je voldoende dierlijk vet eet, want je wordt gesmeerd van binnenuit!

Mijn darmklachten waren ernstig, met de ayurvedische methodes verhoogde ik mijn plantconsumptie enkel en de klachten namen toe...nu eet ik nagenoeg geen planten meer, sinds twee weken...en ik heb sinds 1 week(!) een fantastische darmwerking...(ik weet dat dit nog maar erg kort is, vandaar mijn vraag of mensen hier al meer ervaring mee hebben)

Hierop voortbordurend deze stelling:

is het niet het beste voor de mens om zo min mogelijk tot geen plantaardig voedsel te consumeren...en planten gewoon echt enkel te eten als medicijn? Of als het moet uit gebrek aan dierlijk voedsel, dus uit pure armoede en wanhopige honger? ( de aarde warmde op, de mammoeten stierven uit)

Overigens vind ik het zelf saai om enkel vlees en melkprodukten te eten, dus eet ik planten voor het lekker...elk miniscuul en zorgvuldig kapotgekookt plantje lijkt toch weer flatulentie op te wekken.

Kan iemand mij vertellen waarom we toch planten horen te eten?

Zitten er dingen in die niet in vlees en melkprodukten zitten en die je dan tekort komt?

Eten we dus enkel planten voor het lekker of omdat we moeite hebben om die lieve lammetjes met die mooie grote vochtige ogen te slachten...maar tegen beter weten in?

(omdat ik nog niet zo lang op het forum ben, kan het zijn dat dit onderwerp al is behandeld en achterhaald, mijn excuses daarvoor, mijn vragen zijn altijd oprecht en ik ben een zeer leergierig type)

 
Wat bedoel je met planten ?....als je alle groenten bedoeld dan neem ik aan dat je op den duur belangrijke voedingsstoffen zult gaan missen !

 
Ja, dat vraag ik mij dus af...

Welke voedingstoffen en waarom?

In de ijstijd waren er toch nagenoeg geen eetbare planten?

Alle vitamines zaten toch in vet?

Daarom dus mijn vraag...wie heeft hierop een duidelijk antwoord?

 
Ongetwijfeld zullen de grazers in de ijstijd voldoende planten tot hun beschikking hebben gehad. Kan me niet voorstellen dat de toenmalige bewoners alleen maar vlees aten, niet voor niets kregen zeelieden last van scheurbuik door het ingewekte of gedroogde vlees wat ze tijdens de maandenlange reis aten ?

 
Nee, ze kregen last van scheurbuik door de scheepsbeschuit (granen) dus dat argument klopt niet...wie kan mij meer vertellen?

 
Quote:
...nu eet ik nagenoeg geen planten meer, sinds twee weken...en ik heb sinds 1 week(!) een fantastische darmwerking...(ik weet dat dit nog maar erg kort is, vandaar mijn vraag of mensen hier al meer ervaring mee hebben)


Hoi Hilke,

Ik heb precies hetzelfde!

Ik heb ook net als jij jarenlang vegetarisch/veganistisch gegeten o.a. voor mijn gezondheid maar mijn darmproblemen (o.a.)werden alleen maar erger!

Totdat ik alle planten wegliet en voor het eerst sinds ik mij kan herinneren een perfecte ontlasting! :D

Je komt in principe niets tekort als je groenten weglaat.

 
Mits er sprake is van een hoogwaardige kwaliteit van je voedsel kun je prima overleven op uitsluitend dierlijk voedsel. Daarentegen ben je gedoemd om te sterven aan voedingstekorten als je uitsluitend plantaardig eet. Daarom vind je nergens ter wereld veganistische gemeenschappen die asuccesvol 5 achtereenvolgende generaties gezonde nakomelingen kunnen produceren, maar wel talloze gemeenschappen wereldwijd die dit wel doen op basis van dierlijk voedsel.

Mike

 
Hoi Hilke,

Heb me zelf ook een tijdje verdiept in de ayurveda en inmiddels zon week of 2/3 op deze wijze aan het eten. Merk jij ook nog andere veranderingen?

 
Wat Hilke hier zegt is dat ayurveda de beste manier is om met antinutrienten in plantaardig voedsel om te gaan, maar dat ze meer gezondheidswinst boekt bij het simpelweg weglaten van plantaardg voedsel. M.a.w. ze heeft de ayurveda vervangen door een overwegend carnivoor voedingspatroon, waardoor je die hele ayurveda niet meer nodig hebt!

Mike

 
Hilke maakt wat wakker. 8O

Wij zijn nu zo'n 12 weken onderweg met onze camper en de laatste 4 weken gaat het eigenlijk best wel goed met onze ontlasting.

En als ik terugdenk hebben wij de afgelopen 4 weken niet veel groente gegeten. Wel eten we bijna alle dagen vlees en af en toe vis. We eten veel uien, yoghurt(smoothie) en eieren (rauw, gekookt en gebakken). We eten wel vaak een stoofpotje van hachee, (rode) kool en appeltjes, met heel veel vlees en vet (roomboter en kokosolie). Maar die groente is zo gaar gestoofd dat je het niet meer herkend als groente. 8)

Lia

 
Sinds ik op dit forum zit val ik van de ene verbazing in de andere....weer vlees eten, dat kon ik nog begrijpen. Maar geeeen groenten meer eten....huuuuh :oops: ???

Maar ik ga het wel proberen en kijken hoe ik reageer.

BEDANKT Hilke :!:

Miek.

 
Ik eet zelden groente, neem gewoonweg de moeite niet om t klaar te maken. Als ik t al koop dan is er een grote kans dat ik t alsnog niet klaarmaak... Zonde van het geld en de groente zelf. Voel me prima op zuivel en vlees, heb ook niet het gevoel dat ik iets mis.

 
Ik eet ook niet echt veel groenten, ik heb de meeste groenten ook nooit lekker gevonden. Ik gebruik wel uien in veel gerechten, wat prei in de soep , toevallig van de week nog een keer bloemkool gegeten. Ik mis het ook niet ben nooit een groenteboer geweest.

 
tja, ik vind het zelf ook verbazingwekkend...mijn hersenen en emoties houden mijn maag en darmen bijna niet bij, moeilijk om te geloven dat wat eerst wit was nu zwart is...en andersom. Maar ik voel mij nu wel een heel stuk beter,

vanmorgen met de honden ineens spontaan een stukje gaan rennen(wegens teveel aan energie!)...de honden hielden mij niet bij!

De honden eten overigens hetzelfde als wij: vlees, orgaanvlees, eieren en geen brokken meer en zijn enorm opgeknapt...ook hun vacht is weer gaan glanzen en ze kijken een stuk helderder uit hun ogen.

Daarnaast zijn ze veel meer ontspannen...wat heb ik ze al die jaren aangedaan met die zogenaamde voedzame brokken op basis van graan van een veel te duur merk!

Inderdaad heb ik de ayurveda nu ineens niet meer nodig!

Massage blijft natuurlijk heerlijk en heilzaam...al masseer ik nu nog uitsluitend met kokosolie van de eerste koude persing of met ghee.

(voorheen masseerde ik ook met sesamolie en saffloer...maar de geur stond me altijd al tegen en ik heb het gevoel dat insmeren met bvb sesamolie in eerste instantie lijkt te helpen, maar op lange termijn uit balans brengt en vermoeiend werkt...en uitdroogt)

 
Dag Hilke,

Ik lees veel op dit forum en zit vol vragen, maar na bovenstaande discussie worden dat er alleen maar meer.

Als kinderen mogen kiezen tijdens een maaltijd eten ze ook geen hele stukken vlees en hebben ze ook geen zin in groente, wel zijn ze verzot op zoete vruchten.

Waar ik zelf mee worstel is dit. Ik heb een maagontsteking gehad en het gaat gelukkig allemaal beter.

Maar ik wil ontgiften, omdat ik denk dat na ziekte het systeem misschien nog vuil is. Als je er dan veel goede voeding in stopt heeft het lichaam moeite om dat te verwerken omdat je systeem niet optimaal functioneert. Eerst reinigen en dan weer opbouwen.

Ik wil graag naar GAPS methode toe omdat ik denk dat het beter voor mij is.

Ooit heb ik kh arm gegeten, veel vlees en vet en weinig kh voelde ik mij veel fitter.

Na weer kh te zijn gaan eten zaten niet alleen de kilo s er snel aan, maar ook de energie was weg.

Ik weet zeker dat ik ziek ben geworden door en heel veel stress, teveel kh maar ook een vervuild systeem.

Dit is zeker een hele aparte discussie, het menu wordt hiermee alleen maar kleiner in plaats van groter.

Hoe gaan jullie hiermee om, waar te beginnen?

Maar gaan er zo geen tekorten ontstaan?

Ik vind dit best wel moeilijk.

 
Hoi Heidefiets,

ik weet het allemaal ook niet zeker, ik volg deze levenswijze nog maar zeer kort...ik zal je vertellen wat ik denk te weten...

Kinderen en volwassenen, evenals dieren houden van zoet,

maar zoet is misleidend...is instant energie...is als drugs: de verboden vrucht!

Je kunt zoet verwerken als je direct veel beweegt, dus drink je een glas wijn(alcohol is een vorm van suiker) op een feestje, maar ga je vervolgens dansen, dan beweeg je het enigszins weg.

Dit is wat gebeurt als kinderen snoep eten...wij zien de energieboost bij die kinderen en noemen het adhd, of anders op zijn minst rusteloos gedrag.

Men had niet altijd zomaar de beschikking over zo veel zoet, zodat men er minder makkelijk aan verslaafd kon raken.

Reinigen en opbouwen gaan hand in hand en kunnen gelijktijdig geschieden...in with the new...and out with the old! Je lichaam laat zich niet foppen en als je eerst enkel probeert te reinigen, zonder te voeden, zal je lichaam er volgens mij alles aan doen om juist alles koste wat kost vast te houden.

Ik denk dat het hier bij velen er vooral op neer komt dat we moeten wennen,

dat we niet meer zomaar alles in onze mond kunnen stoppen omdat het zo lekker smaakt en dat we moeten leren eten om ons lichaam te voeden, i.p.v. onze emoties.

Groenten eet ik ook omdat ik ze lekker vind en anders alleen vlees of vis is saai...we mogen eigenljk al blij zijn dat we zoveel variatie hebben...we zijn met z'n allen gewoon verschrikkelijk verwend!

Melkprodukten zijn een fantastische uitvinding...ik eet ruimschoots volle kwark of yoghurt met room en toch een beetje honing erdoor, of room met een beetje fruit, maar dan zonder de honing, anders is het en-en. Ik drink veel rauwe melk (kefir heb ik nog niet kunnen bemachtigen) Snoep van kaas als tussendoortje en bak of kook zeer regelmatig een ei, (meestal twee tegelijk en dan met spek en champignons en courgette.)

Dit is een vorm van roeien met de riemen die je hebt...maar met die nieuwe riemen is eigenlijk niets mis...het is vooral een kwestie van heel erg wennen...

Het mag nooit echt zoet smaken, maar ook dat is misleidend...hoe meer zoet je eet, hoe minder zoet het smaakt en andersom. zoet is verslavend.

Je kunt je lichaam wel vertrouwen, maar niet zo goed als het gaat om zoet.

Door het eten van graan bijvoorbeeld, ook koolhydraten, ook een vorm van zoet, loop je juist tekorten op...door de mineraalremmende werking van het fytinezuur.

Wij hebben altijd geleerd dat we gevarieerd moeten eten, maar eigenlijk hoeven we bvb alleen maar elke dag voldoende rauwe melk te drinken, met af en toe een verse bottenbouillon en een stukje leverworst of levertraan...en we zijn weldoorvoed!

Ik vind dit ook best wel moeilijk, vandaar dat ik de hele tijd op dit forum aan het lezen ben voor steun...succes!

 
Ik kreeg ook al de indruk dat darmspoelingen en andere reinigingen alleen nodig zijn als je dingen eet waarmee je je lichaam eigenlijk vervuilt. Leuk om dat hier ook te lezen.

Gaps geeft ook aan dat je op dierlijk voedsel alleen prima kunt leven.

Maar toch: Wij eten sinds deze week weer brood en ik merk dat ik meer energie heb. Het lukt me daarom niet e.e.a. met elkaar te rijmen. (Mijn brood is overigens van geweekt, gekiemd en gefermenteerd quinoa.) Hoewel jij je kh vermoedelijk uit de melk haalt en dat drink ik niet.

Wel merk ik dat we sinds het brood beiden geneigd zijn vooral vis/vlees en brood te eten en veel minder groenten.

De voorkeur voor zoet wordt weleens gekoppeld aan de zoetheid van moedermelk.

 
Kajsa,

Dan heb je gewoon nog koolhydraten nodig, voor je energie. Dat hebben wij ook een tijdje gehad.

Nu gebruiken we minder koolhydraten en de energie gaat prima.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.508
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan