Asymmetrische lichaamservaring

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ikke
  • Startdatum Startdatum

ikke

New member
Al een tijdje valt me iets op aan mijn lijf wat ik niet goed kan duiden. Bij tijd en wijlen voelt de linkerhelft van mijn lichaam anders aan dan de rechterhelft. Ik heb al eens nagedacht over hoe ik het zou moeten omschrijven, maar dat is nog best ingewikkeld.

Ik lijk me veel bewuster te zijn van de rechterkant van mijn lichaam dan van de linkerkant. Dat wil zeggen: als ik er geen aandacht aan besteed, voel ik bijvoorbeeld mijn rechtkuitspier verkrampen, voel ik een soort druk op mijn rechterwang, lijkt mijn schouderspier rechtsbovenin stijf, voel ik mijn rechteronderarm en de vingers aan mijn rechterhand. Bewegingen met mijn rechterarm, -been, -schouder of -gezichtshelft voelen anders. Alsof het moeizamer gaat en ik er minder controle over heb.

Als ik er informatie over opzoek op internet kom ik uit op een hemisensorisch syndroom (of infarct of ms). De meeste oorzaken lijken te maken te hebben met stress en/of vermoeidheid. Bijnieren dus.

Als ik er zelf over nadenk, lijkt het me het meest logisch dat iets tussen mijn beide hersenhelften verschilt. Stel dat dat zo is, kan ik de reactie niet helemaal duiden. Waarom zou het lichaam nou zichzelf "opsplitsen" in bepaalde functies?

Iemand die er meer over weet of er misschien wel ideeën over heeft?

 
Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met autonoom zenuwstelsel. Dat mensen bepalen delen in hun lichaam beter voelen terwijl ze de rest van hun lichaam niet goed, of anders of juist slecht voelen is ook heel kenmerkend van een niet goed werkende autonoom zenuwstelsel. Daar is net een topic erover met veel uitleg wat autonoom zenuwstelsel inhoudt. Ik hoop dat je hiermee verder kunt en ik kan natuurlijk geen diagnose stellen zo via het forum, maar het lijkt erop dat de parasympaticus deel van het autonoom zenuwstelsel bij jou niet optimaal is. Toch kan je het wel stimuleren.

https://www.fatsforum.nl/topic/goed-functionerend-autonoom-zenuwstelsel-ook-belangrijk

 
Dat topic had ik inderdaad gelezen. Mijn autonoom zenuwstelsel doet inderdaad niet helemaal wat het moet doen. Of het de oorzaak hiervan is, weet ik niet, en wel om het volgende:

Ik heb vandaag de hele dag al last van die asymmetrie. Ergens had ik een gevoel dat het met mijn galblaas te maken had, met name omdat ik dan ook iedere keer last lijk te hebben van mijn rechterschouderblad. Omdat dat schouderblad zo erg zeurde, heb ik daarstraks een glas bitterzout gedronken. De last van mijn arm, been en gezicht is weg. Ik ga eens bijhouden of het vaker op deze manier werkt.

 
Het is een mogelijkheid. Maar goed, wat de precieze oorzaak ook is, het blijft natuurlijk wel vervelend dat je last hebt van je rechterschouderblad.

In elk geval beter om dat er toch wat last weg is, hoop het voor je dat je de klachten op die manier verder kunt verminderen/verdwijnen.

Gezondheid,

 
Nou, dat rechterschouderblad is mijn galblaas. Om die te verbeteren doe ik lever- en galflushes. Het is nu een week of 3 à 4 geleden, dus waarschijnlijk is mijn lichaam toe aan een nieuwe. Helaas kan het nu even niet. Over een paar weken weer.

Tot die tijd helpt bitterzout prima tegen een zeurende galblaas.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan