Asaya stelt zich voor

Quote:
Veel moe en het gevoel alsof ik continu in een vissenkom rondloop.


Vitamine B12 tekort. Ik zou zeggen laat dat eens testen door de huisarts.

 
Ik had dit vroeger ook. Bij mij had het niet met B12-tekort te maken, maar met een instabiele bloedsuikerspiegel. Toen ik overschakelde op hoofdzakelijk dierlijke vetten en eiwitten verdween dit probleem zeer snel.

Mike

 
@ Educate Yourself en Asaya,

In aanvulling op bovenstaande mails even deze aanvulling.

In sommige gevallen komt een glutenintolerantie samen met een intolerantie voor caseïne. Zelf ben ik hier een voorbeeld van en ik hoop dat niet bij je het geval is.

Zelf pas ontdekt na het lezen van verschillende boeken waaronder " Ik heb er mijn buik van vol " van Marijke de Waal Malefijt.

Zoals Mike terecht meldt is de bloedsuikerspiegel in dat geval ontregeld en wordt je heel snel moe. Een uiterste is het midden in de nacht klaar wakker worden en hierdoor moeilijk doorslapen. Zelf heb ik in eerste instantie alle producten op basis van gepasteuriseerde melk geschrapt en dacht ik dat rauwe melk de ultieme oplossing was.

Om deze reden hier experimenten gedaan met producten op basis van rauwe melk en biogarde yoghurt en ik voelde me ook dan letterlijk beroerd. Vandaar dat ik met het koeienmelk verhaal 2 maanden geleden volledig gestopt ben. Ik slaap weer als een roosje en voel me goed in mijn vel.

Asaya, de gluten heb je al geschrapt. Ik ben benieuwd of de rauwe melk je beter zal doen voelen.

 
Quote:
Asaya, de gluten heb je al geschrapt. Ik ben benieuwd of de rauwe melk je beter zal doen voelen.


Hierin schuilt een gevaar, want een klassieke glutenvrij dieet is niet gluten vrij. Mais, rijst,gierst allemaal componenten van een glutenvrij dieet bevatten ook gluten. Ook zitten gluten vaak in bijproducten in verpakkingen. Als je gevoeligheid hier hoog voor is dan kan zelfs een milligram gluten vermoeidheid en klachten geven en je genezing van je darmen blokkeren of juist zelfs verergeren.

Quote:
In sommige gevallen komt een glutenintolerantie samen met een intolerantie voor caseïne


Ik meen ergens gelezen te hebben dat caseïne intolerantie een zeker correlatie vertoont met een gluten intolerantie. Dit omdat gluten je darmvlokken beschadigen maar ook sterk de enzymen om caseïne te verteren verminderen.

Dit kan ook komen door een verleden met veel antibiotica gebruik, hierdoor zijn de goede darmbacteriën in de minderheid en zal je eten minder goed verteren.

Wat mij ook opvalt is dat Asya vet eten slecht verteerd, misschien dat haar productie van gal sterk verminderd is zeker omdat de lever vetten nodig heeft om gal aan te maken. Of dat haar productie van lipase enzym wat gemaakt wordt in de alvleesklier sterk is verminderd of in de darmen zijn werk niet goed kan doen door een disbalans van haar darmflora.

Als het probleem inderdaad bij haar darmen ligt, dan is het noodzaak om je eerst te focussen op darm herstel, want als je je eten niet goed verteerd of wordt opgenomen dan wel grote moleculen die in je bloedbaan terecht komen is het echt dweilen met de kraan open.

 
Dank je wel voor het meedenken allemaal! Ik hoop niet dat ik niet tegen caseine kan want dan weet ik helemaal niet wat ik dan nog kan eten. Bloedsuikerspiegel is inderdaad iets wat ik goed in de gaten moet houden.

Een tijd geleden heb ik vit d en b12 laten testen. De d was 40 en b12 220. Ik vond dat zelf aan de te lage kant, volgens de huisarts was dat in orde. Terwijl ik wel veel producten eet waar dit in zit is het toch te laag. Wat ik weet is als je problemen hebt met je darmen deze vitamines ook te laag zijn, vaak samen. Beide heb ik een tijd bijgeslikt in hoge doseringen. b 12 in zuigtablet.

Hebben jullie suggesties hoe ik mijn (lekke)darmen, lever, alvleesklier, bijnieren kan ondersteunen? Ik heb al een jaar leverreinigingen gedaan. Ik lees dat Mike bezig is met bica voor de alvleesklier. Ik geloof alleen (wat ik gelezen heb dacht ik) dat het niet handig is te doen met uitgeputte bijnieren dus voor mij nu niet zo verstandig zal zijn.. Is het goed mij eerst op alleen mijn darmen te richten denk je?

 
Gebrekkige opname van B-vitamines heeft ook heel veel te maken met te weinig maagzuur. Naast de darmen zou ik hier ook aan werken. Hoe zit het met je stressbestendigheid?

Mike

 
Ik heb geen goede stressbestendigheid, ik ben snel overprikkeld en moe. Werk hier aan met o.a yoga en meditatie.

 
Dat vermoedde ik al. Je hoofdprobleem is bijnieruitputting en daar moet je dus beginnen. Maagzuur- en darmproblematiek zijn hiervan symptomatisch en dus secundair.

Mike

 
Dag Asaya,

Iedere patiënt is verschillend. Zelf heb ik het boek van Moritz " Waar de meeste ziekten beginnen " gelezen en er hangen inderdaad heel wat gezondheidklachten samen met een niet goed functionerende of geblokkeerde dikke en dunne darm.

Elke ochtend 2 theelepels sole met citroensap in een glas water doen ter ondersteuning van de bijnieren 1/2 uur voor het ontbijt.

In jouw geval zou ik ook chlorella 3 maal / dag bij de maaltijd gaan doen met het doel het lichaam te zuiveren en dan zal je zien dat heel wat zichzelf zal gaan wijzen. Ook neem ik 's ochtends levertraan in.

Voor de stress tijdelijk B5 suppletie van b.v. Solgar. Deed ik zelf altijd bij de hoofdmaaltijd. Zelf heb ik na 2 maanden zowel de chlorella als B5 kunnen laten vallen om de reden dat ik teveel energie kreeg en mijn darmen normaal functioneren. Ik heb mijn maatje 38 weer terug gekregen en kan weer helder denken en handelen.

Momenteel werk ik in combinatie met de sole, nog enkel op de schildklier d.m.v. jodiumrijke voeding en ik draag een halssnoer van rode toermalijn die in een mum van tijd van enkele lichamelijke ongemakken bevrijd heeft. Zelf ben ik geen voorstander van Adrenal, Adrenanorm en jodiumdruppels om de reden dat het hormonaal evenwicht in veel gevallen ook door progesteroncreme bereikt kan worden.

 
Sole staat klaar om mee te beginnen. Ik heb pantethine in huis, dat is b5 dus dat ga ik proberen. Chlorella heb ik al heel lang genomen en neem ik nu even niet omdat ik het idee heb dat ik dan nog slechter slaap, ook als ik het sochtends neem. Wat me is opgevallen in het verleden toen ik sole nam is dat ik veel pijn in mijn botten en spieren hier van kreeg, komt dit door de ontgifting? b5 moet ik ook mee opletten want net als andere vetten geeft teveel erge hoofdpijn. Ik ga in elk geval proberen hoe het nu gaat. Misschien dat sole met citroensap voor mij beter zal werken.

Levertraan staat op de bestellijst voor over een kleine 2 weken. Dank je voor je suggesties Vivianne. Ik vroeg me nog af wat jij eet als je zowel geen gluten als caseine kan eten?

 
Dag Asaya,

Zelf ben ik ook met de chlorella gestopt om de reden dat ik bij de dosering van 6 / maaltijd te weinig sliep. Toen kreeg ik het advies om geleidelijk aan af te bouwen naar de minimumdosering van 2 / maaltijd. Zoals aangegeven slaap ik inmiddels weer goed door inname van magnesiumcitraat van Solgar in combinatie met een zoetzure appel of enkele clementines en dat neem ik een half uur voor het slapen gaan in. De chlorella heb ik uiteindelijk in de kast gezet.

De sole kan inderdaad voor ontgiftingsverschijnselen zorgen. Zelf neem ik hem enkel 's ochtends in. Met betrekking tot de gluten heb ik het geluk dat het enkel om tarweproducten gaat en heb ik deze vervangen door producten op basis van spelt en dit gaat gelukkig perfect.

Hier eet ik b.v. runderfricandon, kipfilet, kalkoenfilet en gekookt ei en bij gelegenheid hollandse nieuwe en gerookte zalm of gerookte heilbot van een plaatselijke vishandel die goeie kwaliteit aanbiedt. Ook eet ik wel eens kokosolie op sneetje witte of lichtbruine speltboterham. Witte rijst kan in mijn geval ook niet om reden van de bloedsuikerspiegel.

De B5 heb ik als capsule tijdelijk in combinatie met warme maaltijd genomen totdat de rust in mijn lichaam terugkeerde. Wel weet ik inmiddels dat je B5 ook in natuurlijke vorm kan innemen en dat bij een herstelde darmwerking de bacteriën in de dunne darm ook B5 aanmaken.

Aanbevolen in te nemen hoeveelheid B5 uit voeding bedraagt 5 mg per dag. De mg worden uitgedrukt per 100 g voeding. Van nature vindt je hoge concentratie in slachtafval (3,8 mg),kabeljauwkaviaar (2,6 mg) , champignons (2 mg), eieren (1,8 mg) en forel (1,6 mg). Dagelijks neem ik als aanvulling multivitamine B in lagere dosering in om er zeker van te zijn dat ik geen tekorten oploop. Deze lijst is een lijst gezuiverd van producten waarin fytinezuur voorkomt.

 
Klinkt toch wel goed en lekker wat je nog kan eten Vivianne. Heb jij trouwens ook water van water of melk geprobeerd en hielp dit je? Heb vandaag bij de natuurwinkel een potje kefir yoghurt gehaald om uit te proberen. Mijn b5 zit 500 mg in zie ik, zal dat dus dan niet elke dag nemen en opletten wanneer ik er genoeg aan heb. Heb tijden lang 3 eieren per dag gegeten, dat had dus in theorie voldoende moeten zijn maar misschien neem ik het nu nog niet goed op.

 
Ik heb een caseïne verteringsprobleem. Melk, yoghurt, kaas etc. krijg ik klachten van. Zelfgemaakte kefir echter gaat goed. Ik drink zelfs 11 liter per week. Gemaakt van rauwe melk en slagroom.

 
Dat klinkt dan ook hoopvol voor mij Boschje. Ik ga het morgen proberen en als het goed gaat dan wil ik het zelf gaan maken ook. Heb helaas nog geen rauwe melk kunnen vinden bij mij in de buurt. Ik geloof dat het ook nog wel goed is met volle biomelk dus zal ik dat proberen. Waarom doe je er slagroom bij en is dat ook rauw of bio?

 
Ik doe er slagroom bij omdat de kefir dan dikker en romiger wordt. (En nog vetter) Ik vind het erg lekker.

Helaas kan ik niet aan rauwe slagroom komen, dus is het biologische slagroom van de boerderij waar ik ook de rauwe melk van heb.

 
wat betalen jullie voor slagroom? Ik koop slagroom (bekers 200 ml) voor ongeveer 1,80. Dat vind ik behoorlijk duur, weten jullie goedkopere te vinden?

 
Ik drink nu kefir gemaakt van rauwe melk en dat gaat toch erg goed. Ook rauwe kaas en rauwe melk gaat behoorlijk goed in vergelijking met reguliere. Ben benieuwd over een tijd hoe ik mij dan voel. Ik ben ook bezig met jodium maar het lijkt er op dat ik hier gejaagd van word er meer honger krijg. Ik dacht dat zal wel te maken hebben met mijn bijnieren die nog te zwak zijn. Deze probeer ik te verzorgen met verzadigde vetten en vitamine c en ascorbyl palmitate (vetoplosbare vit c). Ook ben ik himalaya zout gaan toevoegen.

@ Marijan ik gebruik (nog) geen slagroom dus daar kan ik je niet op antwoorden.

 
Beste Asaya,

Hier nog geen kefir op basis van rauwe koeienmelk geprobeerd. Alle rauwe melk hier in de buurt is van maïsgevoerde koeien van velden die ook nog een keer met gier bewerkt worden en dat lijkt me om deze reden geen goed idee.

Als je van de jodium opgejaagd wordt, kan het ook zijn dat de dosering jodium te hoog is. Vandaar dat ik zelf geen Lugol's van de hoge dosering inneem. Mij is bekend dat dit een bijwerking van dit product kan zijn vandaar dat ik het op natuurlijke basis inneem en ik ervaar gelukkig geen problemen. Zoals ik al in ander topic aangaf, reageert niet iedereen hetzelfde.

 
Nee dat is waar. Ik kijk het nog even aan hoe het loopt en welke hoeveelheid misschien beter werkt. Ik eet ook wel vis en eieren maar vraag me af ivm nog geen goede vertering hoeveel ik daarvan kan opnemen. De jodium die ik nu neem is niet zo hoog als de lugol.

 
Beste Asaya,

Onder het topic jodium had Mike ook nog deze belangrijke kanttekening :
Quote:
Aangezien de schildkler zowel jodium als kaliumjodide nodig heeft, kan ik me voorstellen dat kaliumjodide alleen de balans kan verstoren. Lugol's heeft beide, in tegenstelling tot dit product. Lugol's is weliswaar ook Amerikaans, maar wel op basis van de oorspronkelijke samenstelling van de Franse arts Lugol en zoals je ziet was deze zo gek nog niet!


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan