Asaya stelt zich voor

Asaya

New member
Hallo,

Ik ben Asaya en wegens o.a gezondheidsproblemen behoorlijk geinteresseerd geraakt in voeding en supplementen. Ik hoop op dit forum wijzer te kunnen worden en misschien ook wat hulp te krijgen in mijn zoektocht naar gezondheid.

Groetjes,

Asaya

 
Hoi Asaya,

Geen informatie maakt altijd nieuwsgierig. Heb je klachten/ziektes dat je op zoek bent naar goede voeding?

Verder vind je veel informatie in het 'alleen lezen forum' en op 'mijn site', dat informatie van dit forum bevat, overzichtelijk bij elkaar gezet.

Lia

 
Hallo Poekie,

Ik ben nogal kort van schrijven meestal, dit doe ik niet bewust. Mijn klachten zijn helaas behoorlijk talrijk. Ik heb diverse allergieen zowel voor veel voeding als hooikoorts. Veel moe en het gevoel alsof ik continu in een vissenkom rondloop. Ik heb al wat rondgeneusd en omdat ik zelf ook graag wil vragen en meeschrijven mij dus ook echt geregistreerd. Mijn eetstijl komt nu voornamelijk op paleo neer. Veel groente en eiwitbronnen.

Ik heb het idee dat mijn darmen er slecht aan toe zijn en de lever. Ik verdraag geen gluten bijvoorbeeld. Als ik bijvoorbeeld te vet eet krijg ik erge steken in mijn hoofd. Erg lastig en ik denk dat dit komt omdat de lever het niet aankan.

Als je nog vragen hebt of suggesties hoor ik het graag.

Groetjes,

Asaya

 
He Asaya,

Welkom bij dit leerzame forum. Ik ben nu zo'n 4 maanden lid en nog lang niet uitgelezen. Steeds weer nieuwe dingen ontdekken en nu bezig in Weston Price's fantastische boek. Ik ben een spons die alles op wil nemen wat er hier staat geschreven. Ik wil alles proberen om ooit eens gezond door 't leven te gaan.

Geniet ervan !

 
Asaya,

Ik mis de dierlijke verzadigde vetten, zoals vlees, vis, zuivel?

Gebruik je ook glutenvrije granen/koolhydraten zoals boekweit, quinoa, honing, gierst?

Om je lever te sterken kun je voeding nemen die goed zijn voor je lever en de lever- glasblaasreinigingen gaan doen.

Je lever is inderdaad de vetverbrander in je lichaam dus die moet natuurlijk helen.

Lia

 
Dank je wel Jootje

@poekie

Ik heb al het een en ander geprobeerd waaronder ook een jaar lang leverreinigen op de manier van Moritz. Dit heeft naar mijn idee wel wat geholpen. Wat ik zoal eet op een dag:

Sochtends begin ik met magere yoghurt met boekweit. Op een of andere manier krijg ik problemen als ik de vettere varianten eet zoals biogarde. als ik dat doe word ik heel moe en kan ik niet meer helder denken en kom niet uit mijn woorden.

smiddags vaak wat er van de avond van te voren over is of anders een paar gebakken eieren met zachte dooier of vis, met groente.

savonds vlees zoals rundergehakt of kip met groentes. Ik eet veel groente, ik denk rond de kilo.

Tussendoor af en toe pure chocola van 76%.

Vette dingen eten gaat dus niet zo goed ivm scherpe steken in mijn hoofd en pijnlijke spieren en gewrichten. Dit eet ik dus wel maar helaas met mate. Ditzelfde gebeurt dus bij bijvoorbeeld vette vis zoals haring makreel en zalm, visolie capsules. Ook met de plantaardige omega vetten zoals chiazaden en lijnzaad. Kokosolie heb ik ook een tijd geprobeerd helaas met zelfde effect. Ik heb het idee dat ik van plantaardige vetten erg snel aankom, dit heb ik tijdens het testen met kokosolie helaas gemerkt. Het had niets met meer calorieen te maken. Ik ben dus ook met belangstelling aan het lezen hier over de gebruikte vetten alleen vraag ik mij af hoe mijn lichaam daar op gaat reageren zoals de rauwe melk en cod liver oil.

Overige gezondheidsklachten zijn trouwens ook eczeem en cvs/fibromyalgie. Ik ben zelf niet zo van allerlei diagnoses en denk dat veel erg samenhangt.

 
Misschien moet je lichaam / Lever wennen aan het vet eten. Ik begin 's morgens met een glas met h2o en appelazijn. Dan wacht ik zo'n uur en dan neem ik een omelet van 3 spiegeleieren (biologisch ) en een glas rauwe melk. Ik haal elke zaterdag 12 flessen rauwe melk bij de boerderij en zo'n 40 eieren. 's Middags neem ik een milkshake van melk met kokosolie, levertraan,olijfolie, kokosvezels, stuifmeelkorrels, tarwegraspoeder,sole,kaneelpoeder en een banaan of blauwe bessen. Dan hoef ik er niks bij te eten, en mocht ik toch trek hebben neem ik wat vlees of een blokje kaas. Ik neem ook vaak slagroom mee bij de boer, daar ben ik fan van. Afvallen doe ik ook niet, hoop ooit eens af te vallen... 's Avonds nemen we wat rijst en groente en vlees/ vis. Voor de rest eet ik bijna niks meer, drink wel thee en melk als ik trek heb. Het doet mij heel erg goed, heb meer energie. Ik hoop dat ik vandaag mijn jodium binnen krijg want mijn schildklier werkt niet, heb last van oestrogeendominantie waar ik progesteroncreme voor gebruik. En mijn stofwisseling is heel erg langzaam. Zo zachtjes aan worden we wijzer wat betreft de voeding. Dat vind ik een rijkdom.Ik merk veel verschil tussen de Jolanda ervoor en nu. Ga door met lezen en probeer uit te breiden waar je lichaam goed op reageert. De leverreinigingen heb ik ook 8 maanden achtereen gedaan en ben ik al zo'n tijd mee gestopt omdat de tijd er niet voor was. Ik wil wel weer een keer een reiniging doen, maar kom er niet aan toe. Komt ooit goed, denk ik.

groet van Jolanda

 
Quote:
's Ochtends begin ik met magere yoghurt met boekweit. Op een of andere manier krijg ik problemen als ik de vettere varianten eet zoals biogarde. als ik dat doe word ik heel moe en kan ik niet meer helder denken en kom niet uit mijn woorden


Beste Asaya,

Als ik dit alles zo lees, ben ik er vrijwel zeker van dat je met een combinatie zit van een gluten- en caseïneintolerantie. Deze allergieën gaan vaak samen. Het komt erop neer dat je niet goed kan op (gepasteuriseerde) melkproducten van de koe. Sommige mensen kunnen op rauwe melk, andere niet.

Mensen die onwetend met deze voedselintolerantier rondlopen zitten met een dikke darm die te weinig vitamines absorbeert en dat brengt vermoeidheid met zich mee. De dagelijks bruikbare oplossing is beginnen met een chlorella reinigingskuur in combinatie met het drinken van groene thee. Gestoofde witlof werkt ook reinigend. Ook goed zijn de bottenbouillions van Lia aangevuld met groenten.

Ik vraag me trouwens af of je goed reageert op zuurdesembrood op basis van spelt. Spelt is nl. licht verteerbaar. Al een try out gedaan met producten op basis van rauwe geitenmelk ? Is tevens licht verteerbaar.

Zelf heb ik al deze ellende gelukkig allemaal achter de rug.

In mijn geval neem ik voor de fibromyalgie glucosamine, magnesiumcitraat en vitamine B50 supplement in. Hier staan ook rundergehakt, wild en kalkoenvlees op het menu. Qua vis kan je misschien met kabeljauw uit de voeten.

Trouwens sinds ik mijn voeding aangepast heb, kan ik fysiek veel meer aan dan vroeger.

Moest je nog vragen hebben, laat het dan vooral weten.

 
@Jolanda,

jouw voedingsoverzicht ziet er goed uit, de enige dissonant is de banaan: een suiker/zetmeelbom. Je kunt het ook vervangen door honing, dat is een erge goede combinatie met de kaneelpoeder.

@Asaya,

Je zou ook kunnen kijken of je rauwe (biologische) melk kunt kopen waarvan je dan zelf yoghurt en kefir kunt maken.

Het kan best zijn, zoals Vivianne al zegt, dat je een intolerantie hebt voor gepasteuriseerde zuivel. Dan zou die zelfgemaakte zuivel misschien best wel goed kunnen verteren. Een kwestie van proberen.

De recepten om zelf yoghurt en kefir te maken en de beestenbottenbouillons vind je op mijn site.

Lia

 
Allemaal bedankt voor de adviezen en het meedenken. Ik zal in de buurt eens kijken of ik aan rauwe melk kan komen en kijken of ik daar beter op reageer.

@Vivianne klinkt logisch wat je vertelt. Wat ik wel vreemd vind is dat ik magere yoghurt wel kan verdragen maar problemen krijg met volle melk producten. Zit hier meer caseine in?

Ik wil denk ik een slowcooker gaan aanschaffen en beginnen met soep maken. Ik hoop dat mijn darmen hier door gaan verbeteren. Als die niet in orde zijn zal dat denk ik ook voor allergieen zorgen en als de gifstoffen weer in de bloedbaan terecht komen een overbelasting op mijn lever geven.

Ik eet niet veel koolhydraten. Speltbrood en zuurdesembrood heb ik ook geprobeerd. Hoewel ik dat echt heerlijk vind met bijv kaas gaat het niet goed. Ik word duizelig van teveel koolhydraten en krijg meer honger. Ik heb al behoorlijk aan mijn voedingspatroon gesleuteld en met de pijnklachten van de fibromyalgie gaat het ook al stukken beter. Alleen ben ik nog zeker niet waar ik zou willen zijn dus ik ga nog verder zoeken.

Net een lezing van Mike via vimeo gezien. Ik heb een hele tijd lang op een basen dieet geleefd om de pijnklachten te verminderen van o.a de fibro. Dit werkte wel goed maar ik heb mijzelf misschien daardoor ook tekort gedaan. Wat een werk om het allemaal uit te zoeken. Ook kom ik erg snel aan in gewicht dus ook is het goed uitkijken voor mij daarmee.

 
@ Asaya

Hier even zitten puzzelen met betrekking tot caseïne en ik kom tot de conclusie dat de betere verteerbaarheid van de magere yoghurt niet met de caseïne maar met het vetgehalte samenhangt. Lees maar even mee.

Yoghurt wordt gemaakt door het gecontroleerd laten verzuren van melk. Er worden twee

bacteriën, de lactobacillus bulgaricus (familie van de in hoofdstuk twee besproken

lactobacillus acidophilus) en de streptococcus thermophilus, bij de melk gevoegd. Deze

bacteriën zorgen voor het verzuren van melk, doordat lactose (melksuiker) wordt omgezet

in melkzuur. De melk wordt ook dikker omdat er vocht uit de melk wordt gehaald.

De lactobacillus bulgaricus is familie van een groot deel van de bacteriën in de menselijke darm. Deze bacterie is goed voor de spijsvertering,

Magere melk

Magere melk is een restproduct, want nadat het vet van de melk is afgehaaldblijft er magere melk over. Magere melk bevat heel weinig vet, en is dus gezonder dan melk. Magere melk bevat wel caseïne en lactose.

 
Quote:
Magere melk bevat heel weinig vet, en is dus gezonder dan melk.



Deze vat ik effe niet, vet is juist erg gezond.

Hier nog een schrijven van Mike over lactose.

Lia

 
@ Poekie

Goed dat je dit opmerkt. Het gaat om het verhaal dat er minder vet in magere melk zit. Magere melk is zeker niet gezonder,....

 
Dank je voor je uitleg Vivianne.

Het heeft mij ook meteen aan het denken gezet. Kan het zo zijn gezien de volle yoghurt en biogarde meer lactose bevatten? Deze zijn minder zuur dan de magere variant namelijk. Ik heb nogal moeite met suikers, lactose is natuurlijk ook een suiker. Bij witte suikers en fructose al helemaal word ik heel duizelig en voel ik me naar. Dit houd dagen aan. Ik kan dan ook probeen of bijvoorbeeld roomboter wel goed gaat. Ik denk dat daar minder lactose inzit?

 
Beste Asaya,

Als ik alles zo lees dan wordt het me duidelijk dat je met een overgevoelige pancreas zit.

Toch twijfel ik eraan of het in jouw geval om een lactose-intolerantie gaat om de reden dat volgens mijn opzoekwerk een schaaltje volle yoghurt evenveel lactose bevat als een schaaltje magere yoghurt. Wat zou kunnen is dat je allergisch bent voor de suikers die aan de yoghurt toevoegd worden. Wat te denken van b.v. glucose-fructosestroop dat vaak aan zuivelproducten door de fabrikant toegevoegd wordt.

In jouw geval zou ik om deze reden kiezen voor de ongezoete yoghurt of natuuryoghurt.

Nederlandse harde kaas bevat zeer weinig tot geen lactose. Zelf consumeer ik ook roomboter en hier reageer ik goed op. Olijfolie daarentegen is een verhaal apart,....

 
Asaya,

Hier schrijft Mike over lactose, een paar posten terug had ik al een link naar dit stuk geplaatst (als iets groen is in de tekst is het vaak een link):
Quote:
De lactose in rauwe melk is onverhit en daarmee een langzame, complexe suiker. In gepasteuriseerde melk verandert de lactose in beta-lactose, een snelle suiker. De zgn. 'lactose-intolerantie' heeft echter vaak niets te maken met lactose, maar met het eiwit caseine in melk. Caseine in rauwe melk is ongebroken, intact, maar in gepasteuriseerde melk is deze gebroken, beschadigd. Dit maakt het eiwit nagenoeg onverteerbaar. Als mensen dan ook een lekke darm en weinig maagzuur hebben, zitten ze met onverteerd melkeiwit letterlijk in hun maag en met een beetje pech komt het ook nog door de lekke darm de bloedstroom in, waar het immuunreacties opwekt, omdat het als lichaamsvreemd wordt gezien.

Daarnaast ben je door pasteurisatie de enzymen kwijt die nodig zijn voor de vertering van melk. Letterlijk iedere voedingsstof die in rauwe melk zit heeft ook zijn eigen enzym, bijv. lipase voor het botervet, protease voor de melkeiwitten caseine en wei en amylase en lactase voor de koolhydraten (lactose). Je bent dan dus ook de enzymen kwijt voor de opname van calcium en fosfor, beide zeer belangrijk voor je botstructuur.

Er zijn dus nogal wat voordelen verbonden aan rauwe melk boven gepasteuriseerde. Bedenk dat rauwe melk een jong dier moet voeden dat nog geen spijsverteringsstelsel en immuunsysteem van betekenis heeft. De melk moet dus zichzelf kunnen verteren d.m.v. meegeleverde spijsverteringsenzymen en de melk moet de plaats innemen van het (nog niet ontwikkelde) imuunsysteem en dus een flinke hoeveelheid immuunbevorderende bacterien hebben, waaronder melkzuurbacterien (acidofilus, bifidum, etc.) die de darmflora herstellen en/of onderhouden. Om deze redenen is rauwe melk complete voeding waar je probleemloos volledig op zou kunnen leven!

Mike


Lia

 
Rauwe melk staat op de lijst. Ik moet alleen nog een boer vinden in de buurt die het ook biologisch heeft. Ik ben al wel met probiotica en colostrum bezig. Ik vind mijn gezondheid op het moment een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Ik denk dat ik in elk geval een niet goed functionerende darm heb en bijnieruitputting. Ik voel me ook veel gestrest terwijl ik tegelijkertijd doodmoe en en niet helder kan denken, snel overprikkeld. Slapen gaat ook niet goed, snel wakker. Hiervoor neem ik 5-htp (Griffonia simplicifolia) in lage dosering wat een beetje helpt. En ja als het een hapert dat vangt iets anders het weer op en heb je kans dat dat ook uitgeput en uit balans raakt. Daarom ben ik nu eerst goed aan het kijken en lezen waar ik kan beginnen. Niet teveel ineens anders zie ik niet goed wat nu wel of niet helpt.

 
Ik herken dit ook wat Asaya heeft, ik word ook vaak moe na het eten van (griekse) yoghurt met kaneel, honing en slagroom.

Gisteravond heb ik het recept van Jou Lia gemaakt bloemkool met gehakt(overigens erg lekker!) maar ook hierna werd ik erg moe en kreeg ineens een vuurrode neus en wangen en warm, ik had het in roomboter gebakken en nog flink wat vet uit de ovenschaal eroverheen gedaan.

Ik wil dan ook kefir gaan bestellen en zelf yoghurt maken. Dit heb ik al eens geprobeerd maar dat was niet goed gelukt. Er zat wel een dikke laag op de yoghurt toen ik hem uit de ijskast haalde maar na het doorroeren leek het wel water, bah!

Is er misschien iemand waarvan ik kefir kan overnemen anders een link waar ik het kan bestellen?

groetjes Jolanda

 
@Jolanda,

Je kunt het hier eventueel bestellen tegen verzendkosten of het zelf afhalen, maar dat is in de buurt van Delfzijl, in het noorden van Groningen.

Het is bij yoghurt en kefir maken erg belangrijk dat je met schone materialen werkt.

En als je de pot afwast in sop spoel de pot dan goed na zodat er geen sop in blijft zitten en dan goed afdrogen.

Lia

 
Hoi Asya, als ik je oproep lees moet ik sterk denken aan een primair darmprobleem. Ik denk dat je darmvlokken beschadigd zijn door een voedselallergie, namelijk gluten. Ik denk dat het kleinste beetje gluten al een behoorlijke gevoeligheid bij jou opleveren.

Gluten staan bekend dat ze de darmvlokken beschadigen en dat je bijna geen vitamines en mineralen kunt opnemen, afhankelijk waar de schade zich bevindt in de darmen. Ook kunnen ze doorlaatbaarheid van de darm vergroten ook wel leaky gut genoemd.

Dit zorgt er voor dat groter moleculen eiwitten van gluten in je bloedbaan terecht komen en door je immuunsysteem als antigenen worden gezien en daarop een reactie van het lichaam volgt Dit kan lang goed gaan maar na verloop van tijd kan je lichaam ( waar genetisch ) je zwakkere plekken zitten een auto auto-immuunziekte of soortgelijke symptomen ontstaan. Reguliere onderzoeken zijn naar verluidt erg achterhaald dus bij je huisarts met deze klachten aan komen met vermoeden van een gluten gevoeligheid zal je waarschijnlijk weinig opleveren.

Als je echt gluten gevoelig bent dan moet je alle gluten vermijden en dien je dit minimaal een maand of 6 vol te houden om enig resultaat te zien.

Hier een zeer boeiende link van iemand die er veel verstand van heeft, het is wel in het Engels. Misschien herken je veel van je klachten en kan je zoektocht hier beginnen aan een oplossing voor je problemen Succes

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.739
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan