Arachidonzuur

coltivatore

New member
We kennen allemaal de voordelen van eten volgens het WAPF-principe. Ik twijfel er niet aan dat dit voor de mens in principe een optimaal voedingspatroon is en leidt tot een betere gezondheid. Of het voor de huidige (gedegenereerde) mens echter ook leidt tot een langer leven, dat vraag ik me af.

Veel WAPF-voeding is rijk aan arachidonzuur (vlees, melk, eieren). In principe niets mis mee, hoewel arachidonzuur er ook om bekend staat dat het ontstekingen bevordert. Dit is niet per sé slecht; veelal kan dit het genezingsproces versnellen. Toch is dit niet altijd positief, bijvoorbeeld wanneer we iemand als voorbeeld nemen die in het verleden jarenlang een ongezonde levensstijl heeft gehanteerd en hierdoor in een voorstadium van hartziekte zit.

Arachidonzuur is ongeveer 10 keer krachtiger dan EPA met betrekking tot het bevorderen van ontstekingen. Hoewel een hoge AA/EPA ratio op zichzelf geen hartziekte zal veroorzaken, zal het zeker de ontwikkeling ervan versnellen. Dit betekent dat het verminderen van je AA-inname en het vermeerderen van je EPA-inname (uit bijv. vis/levertraan) de ontwikkeling van hartziekte zal vertragen maar, uiteraard, niet zal voorkomen. M.a.w.: met een hoge AA/EPA ratio zul je hartziekte ontwikkelen in bijv. 20 jaar, met een lagere AA/EPA ratio neemt de ontwikkeling van de ziekte bijv. 60 jaar in beslag.

Hoewel veel mensen op dit forum EPA binnenkrijgen d.m.v. visconsumptie en levertraan, ligt de inname van AA op het eerste gezicht ook vrij hoog (veel zuivel, vlees, eieren). In het licht van het voorgaande verhaal wellicht geen optimale ratio voor mensen die niet alleen WAPF volgen voor hun huidige gezondheid, maar ook voor een langer leven. Wellicht stof tot nadenken.

Meningen?

 
Quote:
MYTH 2: ARACHIDONIC ACID IS A "BAD FAT"

The second myth is that animal fats promote inflammation because they contain a small amount of the omega-6 PUFA arachidonic acid, found primarily in liver and egg yolks with smaller amounts in butter and meat fats. This hypothesis emerged in the scientific literature in the 1980s and 1990s as researchers began attributing the low rate of heart disease among traditional Inuit to their consumption of large amounts of omega-3 fatty acids from marine oils.24 Researchers argued that these omega-3 fatty acids were protective precisely because they counteracted the inflammatory effects of arachidonic acid. Barry Sears popularized this idea in his best-selling 1995 book The Zone Diet.25 Therein, he proclaimed excess arachidonic acid “your worst biological nightmare.” Not only is it inflammatory, he wrote, but it “is so potent and so dangerous that when you inject it into the bloodstream of rabbits the animals die within three minutes.”

Despite these sensational claims, arachidonic acid is not inherently inflammatory. Its deficiency, in fact, produces a number of inflammatory symptoms, including dandruff, hair loss, infertility and irritated, red, sore, swollen, and scaly skin.26,27 Inhibiting supposedly “inflammatory” products made from arachidonic acid such as prostaglandin E2 using over-the-counter nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) can produce a number of inflammatory outcomes. These drugs induce intestinal pathologies that closely resemble celiac disease in laboratory animals in response to gluten or even egg white,28,29 and they interfere with the resolution of autoimmune conditions.30

Although it is true that our bodies use arachidonic acid to initiate inflammation—a vital process if we want to survive to adulthood without being wiped out by pathogenic microbes —our bodies also use this fatty acid to suppress inflammation or to resolve inflammation once it has run its course. We use arachidonic acid to make cell-to-cell junctions that form physical barriers against toxins and pathogens,31-33 to create a unique environment in the gut that causes our immune system to react to food proteins with tolerance instead of intolerance,34 and to make important molecules called lipoxins that help resolve existing inflammation.30,35 We even use arachidonic acid to signal the conversion of omega-3 fatty acids to resolvins, another class of molecules that help resolve inflammation.30 It makes little sense to characterize this fatty acid as singularly inflammatory in nature when it has so many anti-inflammatory functions, and when it is present in so many traditional foods consumed by populations free of inflammatory diseases.


http://www.westonaprice.org/know-your-fats/good-fats-bad-fats-separating-fact-from-fiction

Quote:
Myth: Arachidonic acid in foods like liver, butter and egg yolks causes production of "bad" inflammatory prostaglandins.

Truth: Series 2 prostaglandins that the body makes from arachidonic acid both encourage and inhibit inflammation under appropriate circumstances. Arachidonic acid is vital for the function of the brain and nervous system. (Price-Pottenger Nutrition Foundation Journal 20:3)


http://www.westonaprice.org/basics/myths-a-truths-about-nutrition

Mike

 
Hey Mike,

Bedankt voor je toelichting. Zoals je in mijn openingspost kunt lezen probeer ik AA niet neer te zetten als slecht; sterker nog, ik erken de noodzaak en toegevoegde waarde. Ik begrijp (ook uit de bronnen die je plaatst) dat AA niet alleen maar ontstekingsbevorderend werkt. Waar het mij om gaat zijn onderstaande vetgedrukte passages:

Quote:
Although it is true that our bodies use arachidonic acid to initiate inflammation—a vital process if we want to survive to adulthood without being wiped out by pathogenic microbes —our bodies also use this fatty acid to suppress inflammation or to resolve inflammation once it has run its course.


Quote:
Truth: Series 2 prostaglandins that the body makes from arachidonic acid both encourage and inhibit inflammation under appropriate circumstances.


Ik twijfel dus aan het feit of het lichaam in staat is een ziekte die al in een min of meer gevorderd stadium is (ik heb als voorbeeld hartziekte genomen) om te draaien wanneer er een potentieel ontstekingsbevorderende factor in het spel is. Zeker wanneer wetenschappelijke literatuur een verhoogd risico op hartziekte laat zien bij een hogere AA/EPA ratio. Ik begrijp de beperkingen van de wetenschap, maar denk dat het te kort door de bocht is om de bevindingen terzijde te schuiven onder het motto dat AA in zijn algemeenheid niet slecht is. Daar ben ik het namelijk mee eens, daarom breng ik in de openingspost ook de nuancering aan: Hoewel een hoge AA/EPA ratio op zichzelf geen hartziekte zal veroorzaken, zal het zeker de ontwikkeling ervan versnellen. Het gaat mij er dus om of een hogere AA/EPA ratio in dit specifieke voorbeeld ook nadelige effecten kan hebben.

 
Volgens mij is het het een of het ander. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit voedingspatroon zorgde voor een lang en gezond leven (over het algemeen) in het verleden

maar dat het er nu voor zorgt dat je wel gezond bent maar dat je toch je beginnende hart en vaatziekten ermee zal versnellen en uiteindelijk daar eerder aan zal overlijden.

 
@coltivatore,

Je hebt de neiging om de dingen te moeilijk te maken. Het is heel simpel: natuurvolkeren kenden geen hart- en vaatziekte of kanker. Totdat ze in contact kwamen met westerse voedingsmiddelen. De moderne mens kent wel hart- en vaatziekte, kanker en vele andere degeneratieve ziektes.

Je kunt een eeuwenoud voedingsmiddel niet de schuld geven van moderne kwalen. Je kunt een eeuwenoud voedingsmiddel niet de schuld geven van moderne kwalen. Je kunt een eeuwenoud voedingsmiddel niet de schuld geven van moderne kwalen. Zeg me na: JE KUNT EEN EEUWENOUD VOEDINGSMIDDEL NIET DE SCHULD GEVEN VAN MODERNE KWALEN!

Mike

 
Mike,

Je hebt helemaal gelijk dat ik de neiging heb om dingen te moeilijk te maken. ;-) Ik geef een eeuwenoud voedingsmiddel echter niet de schuld van moderne kwalen (nogmaals mijn quote Hoewel een hoge AA/EPA ratio op zichzelf geen hartziekte zal veroorzaken... etc), maar vraag me af of, als die moderne kwalen er eenmaal zijn (inderdaad, door westerse voedingsmiddelen!), het eeuwenoude voedingsmiddel in álle gevallen nog wel optimaal is. Dat het optimaal is voor een lichaam dat vrij is van degeneratieve ziekten, daar zijn we het over eens!

 
Quote:
vraag me af of, als die moderne kwalen er eenmaal zijn (inderdaad, door westerse voedingsmiddelen!), het eeuwenoude voedingsmiddel in álle gevallen nog wel optimaal is.


De kwalen zijn ontstaan omdat we niet meer eten als onze voorouders. Ze zijn op te lossen door weer te eten als onze voorouders. Ook hier moet je het niet ingewikkelder maken dan het werkelijk is. De waarheid is dat we die eeuwenoude voedingsmiddel nu MEER DAN OOIT nodig hebben!

Mike

 
Wellicht maak ik dingen inderdaad te ingewikkeld, maar mijn nieuwsgierigheid is nog niet helemaal bevredigd.

Om mijn punt te illustreren twee voorbeelden:

- Rauwe melk is goed voor je, tenzij je Aziatisch bent en het enzym lactase mist.

- Arachidonzuur is goed voor je, tenzij je door jarenlang gebruik van westerse voedingsmiddelen een degeneratieve ziekte hebt.

Dan vind ik het dus iets te kort door de bocht om te zeggen dat rauwe melk, arachidonzuur, en daarmee alle eeuwenoude voedingsmiddelen in álle gevallen goed voor íedereen zijn. Misschien ben ik te veeleisend, maar toch mis ik nog een bevredigend antwoord :) In ieder geval bedankt voor je reacties!

 
Quote:
Rauwe melk is goed voor je, tenzij je Aziatisch bent en het enzym lactase mist.


Rauwe melk wordt door Aziatische volkeren in het Himalayagebergte gedronken, van Mongolie tot aan Pakistan toe.

Quote:
Arachidonzuur is goed voor je, tenzij je door jarenlang gebruik van westerse voedingsmiddelen een degeneratieve ziekte hebt.


Arachidonzuur is goed voor je, juist omdat je door jarenlang gebruik van westerse voedingsmiddelen een degeneratieve ziekte hebt.

Arachidonzuur zit ook in onze hersenen. Deze bestaan voor 60% uit vet, waarvan 50% verzadigd vet en 10% arachidonzuur.

Tijd om jezelf te bevrijden van aannames die geen basis hebben in werkelijke feiten!

Mike

 
Hey Mike,

Rauwe melk was in dat geval niet het beste voorbeeld, dat wist ik niet! Ik dacht dat het grootste deel van de Aziatische en Afrikaanse bevolking het enzym lactase mist en daarom geen melk kon drinken. Of geldt dit alleen voor gepasteuriseerde varianten en kan iedereen rauwe melk drinken?

Wat betreft arachidonzuur, de eerder genoemde wetenschappelijke studies die een verband lieten zien tussen AA en hartziekte deden mij twijfelen. Ik laat het nu rusten omdat er in dit geval toch geen definitief uitsluitsel mogelijk is. Vertrouwen op natuurlijke voeding lijkt me in dit geval inderdaad het beste devies, bedankt.

 
Quote:
Ik dacht dat het grootste deel van de Aziatische en Afrikaanse bevolking het enzym lactase mist en daarom geen melk kon drinken. Of geldt dit alleen voor gepasteuriseerde varianten en kan iedereen rauwe melk drinken?


Weston Price beschrijft dat de Masai in Kenia en nog een aantal andere Afrikaanse volkeren ook rauwe melk dronken. Of daarmee gezegd is dat rauwe melk voor alle Aziaten en Afrikanen per definitie verteerbaar is, durf ik niet te zeggen. Als een volk eeuwenlang niet is blootgesteld aan een bepaald voedingsmiddel kan het gen dat verantwoordelijk is voor het verteringsproces uitstaan. Het is dan in potentie wel aanwezig, maar 'slapend'.

Wat betreft lange-keten varianten van essentiele vetzuren, te weten DHA aan de omega-3 kant en arachidonzuur aan de omega-6 kant, is het enige wat je moet onthouden dat beide noodzakelijk zijn. Ze zijn essentieel in de populaire zin des woords, wetenschappelijk gezien zijn ze niet essentieel omdat ons lichaam ze (met veel moeite) zelf kan maken van korte-keten essentiele vetzuren, te weten alfa-linoleenzuur aan de omega-3 kant en linolzuur aan de omega-6 kant. Gezien de moeite die het ons lichaam kost om deze omzettingen te maken en gezien het feit dat deze omzettingen lang niet altijd vlekkeloos verlopen, is het verstandig om deze omzettingen door dieren te laten doen en deze kant en klaar op te eten.

Chris Masterjohn heeft hier nog een mooi artikel over geschreven voor de Amerikaanse WAPF:

http://www.westonaprice.org/know-your-fats/precious-yet-perilous

Mike

 
Quote:
Ik dacht dat het grootste deel van de Aziatische en Afrikaanse bevolking het enzym lactase mist en daarom geen melk kon drinken. Of geldt dit alleen voor gepasteuriseerde varianten en kan iedereen rauwe melk drinken?


Mijn dochters (beiden 100% chinees) verdragen alle twee rauwe melk heel goed. Ik ken heel veel chinese (adoptie)kinderen en er zijn er inderdaad een klein aantal die melk niet goed verdragen. Maar ik weet zeker dat zij alleen de gepasteuriseerde versie hebben geprobeerd. Het klopt wel dat er in China gebieden zijn waar nauwelijks zuivel wordt geconsumeerd, terwijl ze in andere gebieden in China voornamelijk op zuivel leven. Dat is inderdaad in de Himalya, Mongolie en Tibet.

 
Afgelopen zaterdag een lesje in de vetzuren op school gehad. Natuurlijk worden in de opleiding ook weer volop de nadelen van arachidonzuur benadrukt. Zo kun je vlees weer eens in een kwaad daglicht stellen nietwaar? De gemiddelde student die toch al moeite heeft om alle informatie te verwerken heeft geen tijd om hierover kritisch na te denken. Ook dat arachinonzuur volop in pinda's zit werd niet vermeld, nee zuivel rood vlees en ei, dat is het kwaad. Ook niets over de ontstekingsremmende werking ervan, als de docent er al van op de hoogte was, wat ik betwijfel.

Geen woord over de voeding (granen) die de dieren krijgen waardoor het omega 6 gehalte zo hoog is. Alle voordelen van plantaardige mono en poly onverzadigde vetten kwamen aan bod en ook wel de visolie, hoewel dat al dapper was van de docente, dat is eigenlijk not done, want de oprichter vind visolie een ranzig product, waar hij tot op zekere hoogte nl gelijk in heeft.

Toen ik vroeg wat de functie was van verzadigd vet, omdat de natuur zich toch niet zo gruwelijk kan vergissen werd het even stil. Maar goed dat ik er was om die stilte op te vullen... Ik ga donderdag nog even flyers uitdelen van het Weston Price congres op school ha ha ha, er gaan er al 2 uit mijn klas en 2 eerstejaars mee :mrgreen:

 
Quote:
Toen ik vroeg wat de functie was van verzadigd vet, omdat de natuur zich toch niet zo gruwelijk kan vergissen werd het even stil



Ze zeiden toch niet dat omdat het stolt op het aanrecht het ook stolt in je lichaam?!

 
Chapeau Tanja!

Ik heb zaterdag met gekromde tenen de pathologieles over het circulatiestelsel gevolgd. Mijn leraar is huisarts en orthomoleculair arts. Deed ongenuanceerd zijn best (vlees niet ok, groente en fruit ok). Had de indruk dat dit al voor veel van mijn medestudenten een nieuwe invalshoek was.

 
Nee, gelukkig niet Pike. Ik geloof zelfs dat de docente het wel irritant eeh interessant vond, ze is chemicus van origine en weet op zich best veel. Ze is alleen wat gehersenspoeld door alle plantaardige informatie. Waar ik ook even om moest lachen was dat ze omega 7 in het zonnetje zette en als bron duindoornolie aanwees, gelukkig stond er in haar presentatie ook kippenvet en ander dierlijk vet.

Zij waarschuwde wel voor de gevaren van verhitten van plantaardige olie, ze raadde zelfs aan om in boter/ghee te bakken en in kokosolie te frituren.

 
Spal, ik vond het een leuke les waar ik veel kon aanvullen hihi, met gekromde tenen zit ik niet graag :p , Ik kan de rest van de klas ook niet in onwetendheid laten, daarvoor heeft het te zeer mij hart.

 
Jaja,velen horen de klok wel luiden......maar waar hangt die verdomde klepel nou toch!!!!! Zolang ze die niet vinden blijft het bij.......men zegt dat.....(men zijn dan uiteraard de autoriteiten op het gebied van voeding,althans diegene die publiciteit hebben gekregen).

Tanja,

You rebel :wink:

ad

 
De hersenen bestaan voor 60% uit vet, waarvan 50% verzadigd. De overige 10% is...arachidonzuur. Beiden komen ruimschoots voor in DIERLIJKE producten. Als docenten zo star zijn in hun denken, kan ik alleen maar concluderen dat hun hersenen niet voldoende gesmeerd worden door al die 'gezonde' plantaardige vetten!

Mike

 
Hoe houden jullie het trouwens uit daar bij zo'n 'opleiding'? Ik zou constant ruzie hebben met alle docenten! Mij wordt vaak geadviseerd om een officiele studie te volgen, zodat ik een praktijk kan beginnen. Mij niet gezien! Ik kan het met regulier niet vinden, maar met alternatief ook niet, omdat ik wars ben van dogma's, waar ze ook vandaan komen!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan