Ander slaapritme

Gadsie

New member
Ik vraag me af of iemand weet hoe schadelijk het is om een slaapritme te hebben van bijvoorbeeld 03:00-11:00, zolang dit consistent is, en je zonsondergang/opgang nabootst door je kamer pikkedonker te houden 's ochtends, en 's avonds blauw licht te blokkeren etc.

Is licht het enige wat je biologische klok stuurt, of zijn er nog andere factoren?

Dit slaapritme past namelijk beter bij de manier hoe ik momenteel leef.
 
Ik geloof zelf niet dat licht het enige is dat op je interne klok inwerkt, maar als jij met dit ritme goed functioneerd zou ik me geen zorgen over maken. Zeker als dit ritme beter past bij je leven op dit moment zou het krampachtig zijn om het anders te doen. Mij lijkt het het belangrijkste dat je genoeg uren slaap hebt, dat is hiermee geen probleem.

Overigens ook interessant: in het (zeer aan te raden) boek 'de andere kant van het paradijs' wordt geschreven dat sommige poolvolkeren in de winter, wanneer de dagen heel kort waren, overdag sliepen en 's nachts leefden.
 
Overigens ook interessant: in het (zeer aan te raden) boek ‘de andere kant van het paradijs’ wordt geschreven dat sommige poolvolkeren in de winter, wanneer de dagen heel kort waren, overdag sliepen en ’s nachts leefden.

Interessant, zal er eens naar kijken
 
Ik merk toch dat ik wakkerder begin te worden als het nog donker is maar richting het licht gaat. Denk niet dat je het licht hoeft te zien. In oude culturen was het niet handig als je allemaal tegelijk sliep; beter in ploegendiensten wakker blijven. Misschien zoiets. Of doe je misschien dingen die je 's avonds uit je slaap houden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan