Lievergezond
Well-known member
Wie weet wordt het ons straks ineens helemaal moeilijk gemaakt met de CBDC:
ik hoorde Jeroen Pols in zijn recente interview met Jorn Luka in de Truemanshow https://www.fatsforum.nl/threads/trueman-show.4193/page-18#post-637592 zeggen dat 20 procent van de mensen niet zal meedoen met de CBDC.
Schijnbaar het deel van de mensheid dat standaard niet meedoet in aanpassingsexperimenten o.i.d.
Ik ben wel internetverslaafd niet smartfoonverslaafd: altijd goed vooruit te lopen op ontwikkelingen:
ik hoorde Jeroen Pols in zijn recente interview met Jorn Luka in de Truemanshow https://www.fatsforum.nl/threads/trueman-show.4193/page-18#post-637592 zeggen dat 20 procent van de mensen niet zal meedoen met de CBDC.
Schijnbaar het deel van de mensheid dat standaard niet meedoet in aanpassingsexperimenten o.i.d.
Ik ben wel internetverslaafd niet smartfoonverslaafd: altijd goed vooruit te lopen op ontwikkelingen:
I switched to a flip phone and got my brain back
Steph | budget-friendly life
De smartphone is een mentale bezettingsmacht.
De echte winst van de overstap naar een dumbphone zit niet in de minuten die je bespaart, maar in de psychologische ruimte die vrijkomt.
Zolang de smartphone in je zak zit, is je brein constant bezig met het onderdrukken van de milde prikkel om het apparaat te pakken.
Door de smartphone fysiek te scheiden van je lichaam en basisfuncties (zoals muziek, fotografie en communicatie) te deconcentreren naar losse, analoge of offline apparaten, elimineer je de constante dopamine-onderhandeling in je hoofd.
Dit herstelt onmiddellijk je focus, verlaagt je stressniveau in de ochtend en dwingt je om weer actief te investeren in je directe, fysieke realiteit.
- De TikTok-vonk:
Het experiment begon onbedoeld nadat de spreker een video zag van een gezin dat een 'jaren 90-week' nadeed, wat haar inspireerde om haar eigen digitale gewoonten te heroverwegen.- Leven als in 2004:
Omdat ze voor haar werk als content creator sociale media nodig heeft, besloot ze niet volledig analoog te gaan, maar haar leven in te richten zoals rond het jaar 2004 (met losse apparaten).- De Barbie-telefoon:
Ze verving haar smartphone door een simpele HMD Barbie-dumbphone, die ze bewust tweedehands kocht omdat veel mensen die dit proberen al snel opgeven.- De iPhone in de la:
Haar iPhone is niet weg, maar ligt standaard uitgeschakeld in haar bureaula.
Ze gebruikt hem alleen nog als offline navigatie in de auto of als strikt noodzakelijk werkinstrument.- Terug naar de iPod:
Muziek streamen via algoritmes is vervangen door een iPod Nano uit 2008.
Dit herstelde het plezier van een échte 'shuffle'-ervaring zonder dat een algoritme bepaalt wat ze hoort.- Fysieke barrières falen:
Eerdere pogingen om haar schermtijd te verminderen met apps (zoals Opal) of fysieke NFC-tags (Focus/Brick) hielpen wel iets, maar losten de onderliggende scrolverslaving niet op.- Het apparaat is het probleem:
Uit onderzoek dat ze aanhaalt blijkt dat niet sociale media de grootste boosdoener zijn voor mentale onrust, maar het bezit van de smartphone (de drager) zelf.- Rustigere ochtenden:
Het weglaten van de smartphone zorgde direct voor een enorme vermindering van mentale overprikkeling en zorgde voor vreedzamere, productievere ochtenden.- Creativiteitsboost:
Foto's maken gebeurt nu met een losse Canon-camera.
Dit zorgt voor meer intentionaliteit en betere composities, in plaats van het gedachteloos volschieten van de iCloud-opslag.- De computer als filter:
Sociale media consumeert ze nu vrijwel alleen nog via haar desktopcomputer.
Dit blijkt psychologisch veel minder verslavend te zijn;
de tolerantie voor 'junk-content' zakt snel.
Praktisch:
Gebruik de smartphone als minitablet:
Je hoeft je smartphone niet weg te gooien.
Haal je simkaart eruit, stop die in een dumbphone voor telefoontjes en sms'jes, en transformeer je smartphone in een apparaat dat standaard uitstaat in je tas of la voor specifieke taken (zoals offline kaarten).
Decentraliseer je behoeften:
Koop of hergebruik oude, specifieke technologie.
Gebruik een losse MP3-speler/iPod voor muziek en een compactcamera voor foto's.
Dit voorkomt dat je 'even de tijd checkt' op je telefoon en vervolgens een uur lang in een Instagram-vortex verdwijnt.
Verplaats social media naar de pc:
Verwijder scrol-apps van draagbare schermen.
Als je wilt scrollen, dwing jezelf dan om achter een bureau op een computer te gaan zitten.
Je zult merken dat je sneller verveeld raakt en korter online blijft.
Accepteer de initiële frictie:
Het ongemak van het niet direct kunnen opzoeken van een feitje of het handmatig moeten opschrijven van een notitie in een papieren boekje is geen teken dat het systeem faalt, maar dat je brein aan het afkicken is.
Citaten:
Over de verslavingsaard van het apparaat:"
We zijn eigenlijk allemaal, of in ieder geval de meesten van ons, een soort cocaïneverslaafden, maar dan met onze telefoon in plaats van harddrugs.
En dus lijkt het onschuldig, want het is maar een telefoontje.
Gewoon een computertje in je broekzak.
Hoe erg kan het zijn?
Nou, heel erg dus."
Over het werkelijke probleem (het apparaat vs. de apps):
"Onderzoeken suggereren dat het die verdomde telefoons zelf zijn, en niet alleen sociale media, wat ik zelf eigenlijk had aangenomen.
Het is het fysieke smartphone-apparaat.
De hele wereld in je broekzak hebben is mentaal gezien achteraf misschien helemaal niet zo goed voor je."
Over de rust die terugkeert in het brein:
"Het blijkt dat mijn smartphone mijn geest echt overprikkelde.
Alleen al door hem in de buurt te hebben.
Dat is blijkbaar echt een ding, en ik ben er in veel opzichten best kwaad over dat het echt zo werkt, maar het is wel zo. (...)
Het voelt alsof ik een deel van mijn brein weer terug heb gekregen."
Over hoe we ongemerkt door het leven zweven:
"Ik denk dat het heel goed is om eens kritisch naar alles in je leven te kijken en ervoor te zorgen dat je leeft op een manier die aansluit bij je waarden;
dat je het bewust doet, en niet per ongeluk.
Ik denk dat zovelen van ons maar een beetje door het leven zweven zonder echt na te denken over hoe we leven, omdat we een soort pad op zijn geleid waarop we zijn gestopt met nadenken."
Laatst bewerkt: