Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

Gait

New member
LET OP!!

Een mama die al langere tijd volgens WAPF eet (voor/tijdens en na de zwangerschap) daarvan is het ALTIJD beter om zelf borstvoeding te geven. WAPF formula is geen vervanging van goede borstvoeding maar enkel in noodgevallen (slechte / weinig / geen borstvoeding) het beste alternatief!





De laatste tijd komen er meer vragen over wat je je kind als alternatief kunt geven voor flesvoeding? De WAPF Foundation is al jaren bezig om hun alternatief hiervoor te promoten, daarom maak ik even dit losse topic aan, kan me voorstellen dat hier veel vragen over zijn en daarbij hebben we alle info in 1 topic.



Wijzelf gebruiken dit al ruim 9 maand lang voor onze dochter met veel succes en plezier!

Als je twijfelt of het allemaal wel goed is voor je kind, kijk dan allereerst even hier!



Allereerst een link naar de informatie op de WAPF website (hier vind je het 'recept' en nog veel meer informatie): WAPF Formula



Om jullie een indruk te geven van wat er dus allemaal inzit, hier een foto van alle ingrediënten netjes op een rij!.



De grootste vraag voor veel mensen is altijd, waar haal ik alle ingrediënten vandaan en hoe maak ik het, dit kost toch heel veel tijd? Ik moet zeggen dat dit reuze meevalt, na verloop van tijd maak je een batch zelf in 10-15 minuten, inclusief het opruimen van alles.





TIP1, bestel je de eerste keer bij iHerb, gebruik dan de volgende coupon code en ontvang gelijk 10 dollar korting: DEJ183



TIP2, gebruik altijd alle ingrediënten en wijk niet af van de hoeveelheden etc. Het is nauwkeurig samengesteld om zo goed mogelijk overeen te komen met wat een baby nodig heeft (is vergeleken met borstvoeding samenstelling).



TIP3, koop bij een kookwinkel (ook bij de AH verkrijgbaar) CUPSize maatbekers / en oficiele Tablespoon/Teaspoon 'lepels'



TIP4, zet alle spullen wat in koelkast moeten bij elkaar in één bak, en wat niet in koelkast hoeft in een andere bak, zo is het makkelijk om alles in één keer te pakken.





Hieronder een overzicht wat je allemaal nodig hebt, hoe je het moet maken en ook bij elke ingrediënt een link waar je het kunt kopen.



Of het veel tijd kost? Nee hoor, na verloop van tijd maak je in 10 minuten deze formule voor 2 dagen!



Voor 1 Batch heb je het volgende nodig:

2 CUPS - Rauwe melk

Belangrijk dat je de beste RAUWE melk haalt die je kunt krijgen, zo vers mogelijk. Qua houdbaarheid, voor je kindje niet te lang bewaren vind ik persoonlijk, doen wij max 4-5 dagen! Dan is het ook wel op en halen we nieuwe.



1/4 CUP - Wei

Heel makkelijk zelf te maken, gewoon een ouderwetse koffiefilter houder kopen + bleekvrije filters. Je gooit hier de beste yoghurt in die je kunt krijgen (of zelf maken) en laat dit uitlekken in een glas, wat eruit lekt is de wei, dit gaat redelijk snel moet ik zeggen! Wij gebruiken altijd Jersey Yoghurt van de natuurwinkel.



4 Tablespoons (Eetlepels) - Lactose

Slecht tot niet verkrijgbaar in NL, daarom bij iHerb bestellen.



1/4 Teaspoon (Theelepel) - Probiotica

Het aanbevolen merk is niet bij iHerb te krijgen, daarom een alternief



2 Tablespoons (Eetlepels) - Room

Opnieuw, koop de beste room die er is, het liefst RAUWE room, kunnen wij niet krijgen dus gaat er Biologisch Slagroom in, nu niet meer, maar tot 6-8 maand nog wel gebruikt. Aangezien ze ook goed ging eten, de room gestopt, zit nu deels in de vaste voeding, vetten zorgen voor goede opnamen van voedingstoffen, vandaar.



1/2 Teaspoon (Theelepel) - Levertraan

Gebruik altijd de gefermenteerde versie van Green Pasture, de NATUREL versie zonder toevoegingen.



1/4 Teaspoon (Theelepel) - Boterolie

Hoewel ze zeggen optioneel bij WAPF op de site, vindt ik het juist essentieel! Ook van Green Pasture!



1 Teaspoon (Theelepel) - Zonnebloemolie

Is omega 6 bron, is en blijf essentieel in deze formula, ga hier niet van afwijken, dan verkracht je de samenstelling en kan je baby te kort krijgen aan deze essentiële vetzuren.



1 Teaspoon (Theelepel) - Olijfolie

Voor alle olien geldt, koudgeperst en van hoogste kwaliteit, zo ook voor deze, koop een duurdere welke bijna altijd een betere kwaliteit heeft.



2 Teaspoons (Theelepels) - Kokosolie

Ook koudgeperst, Aman Prana natuurlijk beste, maar meerdere goede merken beschikbaar.



2 Teaspoons (Theelepels) - Nutritional Yeast

Fantastisch spul, ook voor jezelf als volwassene, we hebben hier nogal gebrek aan. Zorg voor een candida vrije variant, niet zomaar edelgist kopen, gewoon deze bij iHerb.



2 Teaspoons (Theelepels) - Gelatine

Nodig om de melk beter verteerbaar te maken en ook om de darmwand te 'sealen', ook belangrijk om hiervoor het water wat te verwarmen, anders lost het niet goed op.



1/4 Teaspoon (Theelepel) - Acerola

Liefst pure vorm, o.a. hier, anders die van iHerb van

Now Foods... zodra je toevoegd aan water gelijk heel hard roeren, anders krijg je klonters.



1 - 7/8 CUP - Gefilterd water

Gefilterd, gevitaliseerd of wat dan ook, liever geen kraanwater in ieder geval!



Mijn werkwijze om het te maken:

Allereerst zet ik alle spullen en tel of ik alle 14 onderdelen heb.



In RVS pannetje op laagste pitje, gooi ik 1 cup water, hier voeg ik al roerend aan toe, lactose, boterolie, kokosolie, levertraan, olijfolie, zonnebloemolie, acerola, nutritional yeast, gelatine. Vooral bij acerola goed roeren om geen klonters te krijgen. En niet te lang verhitten, enkel totdat de vaste vetten opgelost zijn! Hierna voeg ik de rest van het koude water er aan toe, zo koelt het gelijk weer af!



Vervolgens in een losse kan gooi ik de rauwe melk, wei, probiotica, eventueel de room. Goed roeren en dan de inhoud van de pan hierin gooien, goed roeren.



Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

 
Gerrit, wat goed zeg dat jij de moeite hebt genomen om dit zo duidelijk uit te schrijven met foto's en al erbij. Ik ga dit zeker doorsturen aan vriendinnen die geen borstvoeding kunnen (of willen) geven! DANK!

 
Top Gerrit! Mooi overzichtje. Onze kinderen zijn de toekomst!

 
Quote:
De aangerade probiotica hebben ze daar niet, gebruik daarom deze

Zonnebloemolie


Waarom zou je zonnebloemolie gebruiken?

Zit vol met omega 6 en 9, en totaal geen omega 3.

 
In plaats van "bifidobacterium infantis" kun je ook "bifidobacterium longum" gebruiken. Infantis is een subdivisie van longum maar longum heeft wel de eigenschappen van infantis om melkzuur te maken en complexe suikers (in bijv. moedermelk) af te breken.

 
@Ufo,

Het staat er een beetje krom, de link achter het woord 'deze' is een alternatieve probiotica. De volgende hyperlink > 'Zonnebloemolie' bevat een link naar de desbetreffende olie die WAPF aanraad. Ik heb dit aangepast :)



Heb je je überhaupt al verdiept in deze formula?



Ik had deze vraag al verwacht omdat iedereen hier zo druk doende is met geen zonnebloemolie ivm omega 6, transvetten, etc.. met name als het ook nog vaak gaat om de bewerkte zonnebloemoliën (plantaardige vetten met bijbehorenden transvetten etc.). Echter met superieure zonnebloemolie is niets mis... het is zelfs noodzakelijk voor de juiste samenstelling van deze formula!



De formula is samengesteld om, zo goed als mogelijk, de samenstelling van moedermelk 100% te benaderen. Hiervoor is ook hoge kwaliteit omega 6 nodig! Zoals je kunt zien betreft het 1 theelepel zonnebloemolie op 1 batch. De link naar die zonnebloemolie is van zeer hoge kwaliteit (koudgeperst etc)! Omega 3 zit er ook in, in de vorm van levertraan. Als je deze zonnebloemolie er niet in zou doen is de samenstelling niet meer in balans, NOOIT DOEN DUS!



@vrysuyver,

Deze zie ik zo niet beschikbaar bij iHerb.

Ik zet die links erbij omdat je het zo in 1x kunt bestellen, de andere producten haal je zo in de winkel in NL.



Je kunt namelijk ook de complete kit in 1x bestellen, maar is relatief duur.

Hier een link naar de complete kit!

 
Dag Gerrit,

Voor alle duidelijkheid meld ik dat geen vertegenwoordiger van 1 of andere voedingsfirma ben, maar als moeder die graag andere moeders op weg helpt vroeg ik me het volgende af.

Is toevoegen van het in Nederland verkrijgbare Okinawa Omega Happy Delight van Aman Prana een goede optie ? Wordt door de fabrikant als interessant voor kinderen aangemerkt en bevat zowel omega 3-6-9 en omega 7.

 
Hoi Gerrit!

Wat een waardevol document heb je zo samengesteld. Ik ben bezig met mijn boodschappenlijstje en heb toch nog wat vragen. Super dat ik die aan jou mag stellen!

Ik begrijp dat jullie dus ook een dochtertje hebben, ons meisje is vandaag precies 9 maanden. Dus dan zijn onze bolletjes even oud, toch? Wat ontzettend mooi dat jullie jullie meisje zo goed voeden!

We gaan bij iherb de producten bestellen van jouw linken. Maar is het dan niet een goed idee om de andere supplementen meteen mee te bestellen? We hebben eerder op iherb besteld en we weten daarom dat het een stuk voordeliger is.

Mag ik jou vragen waar (of welk merk) je de volgende producten hebt gekocht:

levertraan

boterolie

vitamine C

Ik kan het net niet goed lezen op de (geweldige) foto die je hebt gestuurd.

Ook nog even een goede blender aanschaffen. Met een glazenpot. Aangezien ik jou zie als een ervaringsdeskundige ben ik eigenlijk ook wel benieuwd welke blender jullie gebruiken.

Dus jullie maken het voor twee dagen en dan in een glazen pot in de koelkast bewaren. Ik heb het instructie filmpje bekeken!

Ons meisje is dus precies 9 maanden vandaag. Ze heeft dus voornamelijk moedermelk gedronken uit de fles. Soms beetje direct bij mij, maar meestal nog 4 flessen. 8, 12, 16 en ongeveer 19u. De fles van 16u soms helemaal op, soms half. Hoeveel krijgt jullie meisje ongeveer op een dag? Volgens de arts van het CB (ja, ik weet het...) mag ze max 500cc.

En nu straks hopen dat ze het lekker vindt! Denk het wel, ze houdt nl heel erg van vettige dingen en niet zo van zoet. Zo schattig! Mmmm, avocado, eigeel en echt niet zo fan van de fruithapjes.

Wat geven jullie o.a. als avondeten? Of vraag ik nu een beetje te veel?!

Alvast super bedankt voor jouw reactie!

Hartelijke groet,

Baukje, is mijn echte naam!

 
De boterolie en levertraan is bij vitavie.nl te bestellen.

Alleen wachten veel mensen volgens mij op boterolie producten, die is nl al een tijdje niet meer verkrijgbaar.

Als vitamine C moet je acerolabespoeder gebruiken. Die kun je bij www.natuurwebwinkel.nl bestellen.

@ Gerrit

Is het een idee om hier ook in de nederlandse maten en verhoudingen het recept op te schrijven?

 
@Vivianne

De verhoudingen van Aman Prana is onbekend, de verhoudingen zoals in de WAPF formula omschreven zijn exact afgestemd, zou ik niet mee gaan rommelen. Duizenden kinderen zijn hier al mee geholpen, fantastisch!



@Baukje,

Ons lieve meiske is bijna 1 jaar inmiddels, gaat hard!

Ik zal het oorspronkelijke bericht updaten met alle andere gegevens, staat het mooi bij elkaar (komt er nog aan)



Overigens gebruik ik GEEN blender, slaat ook een hoop kapot en je hebt last van straling van de moter...

Gewoon een RVS pan om water zeer licht te verwarmen (anders smelten vetten niet), pas op voor teveel hitte, als vet gesmolten is gelijk uitdoen! Een garde om te roeren en een losse bak om alles bij elkaar te mengen, goed roeren en klaar is kees.



Wij maken elke 2 dagen 1,5 batch, ongeveer 1,5 liter denk ik.



Qua hoeveelheden, bij de AH verkopen ze CUPS en Maatlepels voor eetlepel/theelepel, ideaal in gebruik!



Ja, ken dit begrippen van CB, ze krijgt momenteel rond de 500cc formula, verder in ochtend en avond nog de borst (bij ons was het te weining BV, daarom WAPF formula erbij).



Lekker vinden is nog wel uitdaging, het is totaal niet lekker nee, maar ze heeft het vanaf het begin gelijk gedronken, ze is er nu aan verslaafd!! ;)



Eigeel is ook belangrijk ja, je kunt ei 3,5 min koken, maar gewoon enkel rauw eigeel werkt ook, vinden ze heerlijk. Tot 1 jaar geen eiwit geven, ook niet rauw!



Ze krijgt ochtend yoghurt met eigeel, middag potje zelfgemaakt (iig vlees, room, groente, wat KH in vorm van witter rijst bijvoorbeeld), avond avo en of potje, ook nog wel gelatine rijke soepje met vlees. Ze is echt dol op vlees/vis, gaat er altijd in!



@Debsy

Inderdaad bij Vitavie, ik update vandaag/morgen nog 1e bericht met meer info, Acerola kan van Ron Fonteine idd.

 
Ik heb 1e bericht volledig herschreven en bijgewerkt met nieuwe links waar je de producten kunt krijgen. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel :)

 
Hoi Gerrit,

Super dank voor het herschrijven van jouw eerste bericht! Mega duidelijk!

De link naar de boterolie geeft alleen een ander product. Dus via die site (zelf ook even ingetoets) krijg ik geen boterolie. Is een goed alternatief ook via iherb te bestellen? Ik zal eerst van alles 1 potje of flesje bestellen, straks lust ons meisje het niet! En het recept zoals jij het hebt geschreven is voor twee dagen. Dus ongeveer een liter?

Wat is een batch? En die cupjes ga ik ook nog even halen. Alleen wat is dan 1 cup en twee cups? Er zitten allemaal andere maten in. Maar dat zal er vast wel opstaan!

Ik lees ook dat jullie meisje 's middags de grootste maaltijd krijgt. Wat bedoel je precies met avond avo en of potje? En waarom witte rijst? Dat zijn toch alleen suikers? Of stel ik nu een domme vraag?

Nog even een soepvraagje aan all, ik ben nu weer een kippetje aan het trekken, alleen zelfs op het kleinste pitje, helemaal zacht aan, kookt het nog best hard. Is dat wel ok? Vrijdag op de markt een schenkel halen en zo een beetje opbouwen! Ik vind kip minder moeilijk om te eten merk ik.

Gerrit alvast dank voor jouw reactie! En alle andere meelezers evt. dank ook voor jullie reactie!!

Liefs

 
Graag gedaan :)



Boterolie is inderdaad wel op die site te bestellen, nu op dit moment nog niet. Vandaar een link naar de website en niet het product zelf.



Het recept is voor 1 batch, dit wil zeggen, 1 hoeveelheid. Wijzelf maken altijd 1,5 batch, dus doen de alle hoeveelheden 1,5 keer. Dit is dan ongeveer 1,5 liter bij elkaar.



Als je de cups bij de AH haalt, heb je een totaal 4 cups, in de maten 1 - 1/2 - 1/3 - 1/4 cup.. is dus puur een bepaalde hoeveelheid. Haal bij de AH dan ook gelijk de groene 'lepels' erbij, heb je exacte theelepels/eetlepels hoeveelheden.



Avo = Avocado met wat olie en zeezout (sole). Daarbij ook altijd vlees/vis, vindt ze super lekker!

Witter rijst om iig wat koolhydraten binnen te krijgen, ook voor een kleintje nodig voor de bijniertjes. Onze focus is op vetten, dan eiwitten en beetje koolhydraten. Als je super laag in koolhydraten gaat zul je zien dat ze niet lekker meer in slaapt of uberhaupt niet goed slaapt, je hebt een aantal KH gewoon nodig. 'Reguliere' kinderen krijgen bergen KH bij de maaltijd en tussendoor... ons meiske krijgt weinig tussendoortjes, heeft ze gewoon niet nodig, zo voedzaam zijn de hoofdmaaltijden! Als tussendoortje eventueel goed doorgekookte appelmoes met ghee of kokosolie, gewoon paar hapjes. Goed doorgekookt om de pectines kapot te koken, kunnen anders irriterent werken op de darmpjes.



Als de soep niet lager kan koken dan zei het zo...

Rundersoep is makkelijk, 1 schenkel, wat mergpijpjes en vooral ossenstaart, de laatste zit héél veel gelatine in.



Nog specifieke vragen, ik hoor het wel weer :)

 
Lia, dank je wel voor de tip!

Gerrit, via ergomax kan ik boterolie bestellen alleen dit zijn capsules. Klopt dat? Knijp jij dan een capsule open?

Groetjes!

 
frida ja dat klopt als het goed is komen er ook bij vitavie binnenkort ook eerste de capsule. dat heeft de eigenaar mij gemailt en ik hoop dat daarna de losse boterolie te verkrijgen is.dus ik wacht nog ff af

grt lola

 
Hoi Lola,

dank voor de verheldering! Ik ben benieuwd naar boterolie, ik had er nog nooit van gehoord! Fijne dag!

 
@Frida, je kunt de boterolie 'eruit' drukken, blijft er wel altijd wat achter in de capsule (maar die kun je dan zelf verder innemen). Beste is de vloeibare variant, doe je ook heel lang mee. WAPF zegt dat boterolie optioneel is, je kunt dus al van start, ikzelf vindt het essentieel om te gebruiken bij deze formula.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan