Alternatief voor brood

Ik eet eigenlijk geen broodvervangers maar meer salades en smoothies, warme maaltijden e.d. De broodvervangers zitten ook nog vaak behoorlijk vol met koolhydraten dus dat werkt niet voor mij.

 
Die crackers zijn net als rijstewafels, iets om dik te beleggen. Brood kun je ook weglaten en alleen beleg opeten.

 
Richard Nickoley heeft een recept voor wat hij noemt "fat Bread" Dit is brood gemaakt van macadamianoten. Hij is zich er bewust van dat er fytinezuur in zit maar volgens hem zijn de hoeveelheden te laag om er last van te krijgen.

Wellicht het overwegen waard.

http://freetheanimal.com/2012/07/fat-bread-third-times-the-charm-mission-accomplished.html

p.s. Bewaar je een stukje voor mij ;-)

 
@inge

Je kunt boekweitvlokken koken in melk,en dan aan het eind room,honing en kaneel toevoegen

Of de boekweit toevoegen aan yoghurt,half uur of langer laten staan,worden de vlokken zachter

 
Die Boekweitcrackers eet ik ook, ik vind ze erg lekker en er zit 4 gram koolhydraten per stuk in. die eet ik 2 tot 4 per dag en idd met zeer rijkelijk vet beleg :) ook bak ik wel eens een boekweitpannekoek ipv brood, ook daar gaat weer veel vet in een ei, beetje sole en snufje kerrie en dan een klein beetje meel, ook laag in koolhydraten en erg lekker met bv wat salade met rauwmelkse kaas. voor de rest eet ik gewoon geen brood meer en weinig vervangers.

 
Een paar weken geleden ben ik ook opgehouden met het eten van gewoon brood. Na een tijdje boekweitpannekoekjes als broodvervanger gegeten te hebben, begon het brood met beleg toch te missen in mijn lunchbakje. Dus vorige week voor het eerst zelf een brood gebakken van amandelmeel. (geen gluten dus)

Erg lekker en je hoeft er niet veel van omdat het nogal heftig is.

 
ik eet vaak een stuk kaas of haring, anders smoothie of gebakken eieren met prei, ui en alles wat voor handen is en me lekker lijkt op dat moment.

Ook wel eens haal ik de (beestenbotten)soep uit de vriezer en eet hier van of 2-3 gekookte eieren met lekker veel zout en boter erop :)

2 keer per week eet ik een plak speltbrood met veel boter en kaas of vlees erop op mijn werk, zodat ik met de kids (creche) mee kan eten.

 
Boekweit poffen!


Boekweit poffen kan op verschillende manieren. In een pannetje of bijvoorbeeld met een dehydrator. Wil je zelf quinoa of boekweit poffen in een pannetje? Blijf dan goed met je aandacht bij het pannetje, want het kan op deze manier snel verbranden. Nog een tip: gebruik geen boter of andere vetsoort. Dan verbrand het ook sneller. De truc is om het net zo lang te verwarmen tot het crunchy wordt zonder dat het zwart wordt. Probeer gewoon uit, je merkt vanzelf wanneer de ‘boekweit popcorn’ klaar is.

Zelf gebruik ik liever de raw variant uit de dehydrator. De voedingsstoffen blijven zo goed behouden en het is maanden houdbaar. Raw boekweit popcorn is misschien nog wel makkelijker om te maken. Kans op verbranden en zwarte boekweit popcorn heb je namelijk niet. Je hebt maar 3 dingen nodig: boekweit uiteraard, een dehydrator en tijd. Of misschien 4 dan; i.v.m. de droogtijd heb je wat geduld nodig haha. Je spoelt de boekweit af en laat deze 12 uur weken. Je ziet dan vanzelf dat de boekweit korrels gaan kiemen. Hierdoor komen er veel voedingsstoffen vrij. Raw gepofte boekweit is daarom ook echt een superfood te noemen. En deze boekweit superfood is echt niet duur of moeilijk te krijgen! Na het weken spoel je de boekweitkorrels nog een keer goed af. Vervolgens leg je ze verspreid op de bladen van je dehydrator. Na ongeveer 8 uur drogen is de boekweit popcorn klaar. Handige planning: ‘s ochtend spoelen en overdag laten weken. Na je werk nog een keer spoelen en ‘s avonds in de dehydrator. De volgende ochtend is je boekweit klaar voor je salade! http://www.happy-and-healthy.nl/boekweit-crunchy-fruitsalade-start-je-dag-happy-n-healthy/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan