Als rauwe melkkefir niet gaat .....

Zonne

New member
Vorige week yoghurt van de Lidl geprobeerd met als gevolg verkoudheid. Gisteren begonnen met melkkefir gemaakt van rauwe melk en weer verkouden helaas.

Van dit forum heb ik inmiddels geleerd dat je dan waarschijnlijk niet tegen caseïne kunt. En de link met de bijnieren - allergie.

Of komt het meer door te weinig maagzuur - bijnieren ?

Maar hoe slim is het nu om dan wel gewoon rauwe melk-kaas te eten of geitenmelkkefir ( daar wordt ik niet verkouden van ) ? Want daarin zit natuurlijk ook die caseïne. Geeft dat dan niet teveel stress voor de bijnieren als je het toch eet/ drinkt ?

En butter oil ? Kan ik dat wel gewoon nemen ( om dezelfde reden als hierboven ) ???

 
Dit is wel een goede link mbt geitenmelk geloof ik ---> http://www.orthokennis.nl/researchitem.asp?idresearch=28

Daar staat oa in :

Verschillende eiwitten in koemelk kunnen een overgevoeligheidsreactie oproepen; alfa-S1-caseïne, bèta-lactoglobulines, A1 bèta-caseïne en (in mindere mate) bovine serum albumin (BSA) and bovine immunoglobulines. Het gehalte alfa-S1-caseïne in geitenmelk is veel lager dan in koemelk en A1 bèta-caseïne, bovine serum albumine en bovine immunoglobulines ontbreken in geitenmelk. Bèta-lactoglobulines worden beter afgebroken in geitenmelk dan in koemelk. Vermoedelijk is het lage gehalte van alfa-S1-caseïne in geitenmelk hiervoor mede verantwoordelijk

Dus misschien dat de geitenmelkkefir dan wel gewoon kan.

Maar de kaas van rauwe melk ? en butter oil ?

 
Geitenmelk bevat weliswaar ook caseine, maar het molecuul is veel kleiner dan in koeienmelk. De caseine in geitenmelk komt meer overeen met die in moedermelk, vandaar dat sommige mensen deze beter kunnen verteren dan de loeigrote (bewuste woordspeling) caseine in koeienmelk.

Mike

 
Ja, daar was ik idd al achter.

Maar kan ik dan wel kaas van rauwe melk eten en de butter oil ? Ik heb er geen klachten van, maar er zit wel die "grotere" eiwitmolecuul in ( in de kaas ). Ookal heb ik er geen klachten van misschien toch te belastend voor de bijnieren ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan