Als je nog niet in de vetverbranding zit..

G

Guest

Guest
kun je dan wel voldoende eiwitten verteren ook al eet je genoeg vet maar zit je nog niet in de vetverbranding?

Gisteren at ik mosselen en voelde een lichtelijke pijn tussen mijn schouderbladen (lever?) en las ik dat mosselen veel eiwitten bevatten..

En indien je nog niet in de vetverbranding zit ondanks een vetrijk dieet, kun je dan wel voldoende mineralen absorberen

en

kun je dan wel voldoende ontgiften? Werkt vet enkel als ontgifter op voorwaarde dat je het vet verbrandt omdat toxines opgeslagen worden in vet?

In ieder geval weet ik dat er ook andere manieren zijn om te ontgiften zoals leverreinigingen en jodium therapie, maar in de vetverbranding komen is nog niet gelukt. Is het aanhouden van max 100 gram en min 50 gr koolhydraten per dag de enigste manier om in de vetverbranding te komen?

 
Lekkerromig, ik vind je vragen heel interessant. Ik zou ook wel graag antwoord op deze vragen willen hebben. Wie kan dit geven?

 
Voorwaarde voor een goede vetverbranding:

Niet meer dan 100 gram koolhydraten per dag

Een goed functionerende lever en alvleesklier

Voorwaarde voor een goede eiwitvertering:

Voldoende maagzuur

Voldoende eiwitsplistende enzymen (pepsine, protease)

Let op: zowel de vetvertering als de eiwitvertering kunnen ernstig beperkt worden door stress!!!

Mike

 
Hey Annes, bedankt om mijn vraag weer in de belangstelling te plaatsen :wink:

Oké Mike, en hoe zit het dan met de opname van mineralen en ontgifting indien nog niet of onvoldoende in de vetverbranding?

Ik neem aan dat je dus ook halverwege in de vetverbranding kunt zitten..

 
Ontgifting geschiedt d.m.v. de 2 belangrijkste ontgiftingsorganen, de lever en de nieren. Via de lever worden gifstoffen en afvalstoffen vetoplosbaa gemaakt en via de darmen geloosd als ontlasting, via de nieren worden deze wateroplosbaar gemaakt en geloosd als urine. Althans, zo zou het moeten gaan. Maar al te vaak blijkt de lever- en/of nierfunctie te zijn verzwakt, waardoor gif- en afvalstoffen in de bloedstroom terechtkomen en dan via de longen/luchtwegen of via de huid worden afgevoerd.

Mineraalopname heeft veel te maken met voldoende maagzuur, evenals de opname van B-vitamines. Het lichaam kan maar 1 van beide brandstoffen aanwenden, dus of vet of suiker. Als een vetverbranding niet of onvoldoende mogelijk is, zal het lichaam kiezen voor suiker. Zolang het suiker als brandstof aanwendt, zal dit ten koste gaan van de vetvertering en vaak ook van de eiwitvertering en daarmee ook je maagzuur. Er is dus sprake van minder opname van voedingsstoffen als suiker de brandstof is.

Mike

 
Bedankt voor de beknopte uitleg, zo heb ik er weer een beter overzicht van, want de meer uitgebreide uitleg op het 'alleen lezen' forum ontsnapt me soms nog 8).. ik heb de laatste tijd weer last van nachtzweten trouwens, is dat de lever die teveel moet werken? Het was begonnen na kerstdag en ik dacht dat het was omdat ik teveel alcohol had gedronken..

 
Hoeveel kh zouden kleine kinderen min en max moeten eten? Is daar ook een duidelijk minimum voor?

Ik heb vroeger een hele tijd atkins gedaan en toen kreeg ik ontzettend het zuur als ik eens een pizza of iets van pasta at. Echt helemaal niet leuk, als ik dat als avondeten at lag ik de hele nacht te zweten met die blok beton op mijn maag. Zou je dat mogen zien als een teken dat je echt in de vetverbranding zit?

Momenteel heb ik alleen maar zin in vet, vlees, slagroom en eieren, ik zou het braadvet zo uit de pan oplepelen (euh, ik doe dat ook :) zou dat ook een teken zijn dat het de goede kant op gaat met de vetvertering?

En waaraan kun je nu precies weten of je nieren of lever het moeilijk hebben. (of waar kan ik daar over lezen, ik vind het moeilijk om te googelen want voor je het weet zit je weer iets te lezen waar in staat dat eiwitten en zout slecht zijn etc)

 
Voor kinderen geldt precies dezelfde norm van min. 50 gr. kh per dag en max. 100 gr. kh per dag. Ook ik krijg het zuur als ik teveel kh eet en dat is inderdaad een teken dat je in de vetverbranding zit. Je lichaam geeft dan duidelijk aan niet op al die kh te zitten wachten. Je kunt merken of je lever of nieren het moeilijk hebben aan constipatie (verstopping), longklachten of andere ademhalingsklachten en huidklachten.

Mike

 
Quote:
Voor kinderen geldt precies dezelfde norm van min. 50 gr. kh per dag en max. 100 gr.


Weet je dat zeker? Ik ben niet meer zo van al dat meten en wegen, maar moet je niet meer in procenten gaan denken?

Bij een volwassen mens betekent 100 gram koolhydraten ongeveer 20% van de totale voedselinname.

Bij een kind van 4 die bijvoorbeeld 15kg (of zoiets) weegt komt die 100 gram veel harder aan dan bij een volwassen man van 80kg.

 
Ja, nu ik er over nadenk, als ik voor mezelf kijk, smorgens 2 desem spelt boterhammetjes, iets van 40 gram boekweitvlokken en savonds 50 gram rijst, daar komen mijn kinderen echt niet aan. Dat krijgen ze echt niet op. Bovendien eet de oudste geen rijst en geen boekweitvlokken en geen quinoa. Het enige dat er echt nog in gaat zijn die boterhammen maar dat is nu niet het meest ideale. Hij lust wel pasta, en zoet fruit natuurlijk, als ik hem dat laat eten zit hij zo aan 100 gram maar dan is de rem er af en is hij niet meer te stoppen. Honing lust hij ook maar af en toe, ik vind het niet zo gemakkelijk om hem goede kh voor te zetten. Nu is het vaak een ei met spek met een paar olijven of een stuk komkommer, maar de kh schieten er bij in.

Ik weet ook niet of je dingen als rijst en boekweitvlokken in die hoeveelheden moet kiemen. Ik kan er nergens echt iets over vinden en ik doe het nu maar niet, maar als ik dan zie hoe snel een zak boekweitvlokken leeg is dan is dat toch best veel dat er door heen gaat.

 
Ja, Lekkerromig, dat heb ik ff handig aangepakt zo. :lol: Vond het wel sneu voor je dat je al zo lang moet wachten op je antwoord en ik vond de vraag ook wel interessant.

 
Ik had helemnaal niet stilgestaan bij het feit dat een klein kind geen 2000 kcal naar binnen werkt, dus goed punt, Evan! Waar het inderdaad op neerkomt is dat de kh-inname zo'n 20% van de totale voedselinname bedraagt. De vetinname zou m.i. ergens tussen de 60% en 80% moeten bedragen.

Mike

 
De percentages, gaan die over gewicht (grammen) of over energie (calorieën) ?

 
Dat maakt best verschil.

Stel je neemt 100 gram koolhydraten, 100 eiwit en 100 gram vet.

dat is 33% van elk in grammen.

Uitgaande van: 1 gram koolhydraten=17 kilojoule, eiwit=17 en vet=37, is dat in calorieën

kom ik uit op:

24% koolhydraten, 24% eiwit en 52% vet.

 
Ik had me nooit moeten laten verleiden om percentages te noemen, ben helemaal niet van al dat gereken. Normaal druk ik me als volgr uit: high fat - medium protein - low carb. Ik raak nu verzonken in het drijfzand van de getallen, help! :eek:

Mike

 
Ik kan je niet helpen, but no worries, ik zal me inhouden. :)

Op gevoel eten is de basis, maar ik vind getallen als back-up fijn,

ook om andere te laten zien hoe hoog ze in koolhydraten zitten en hoe laag in vet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan