Alopecia Areata Totalis/Universalis oftewel, pleksgewijze kaalheid

Poekie

Administrator
Alweer iemand met een ontstekingsziekte.

Het lijkt wel dat als we mensen met klachten spreken die klachten allemaal voortkomen uit ontstekingen.

Sarcoidose, Sjögren, nu Alopecia Areata.

Of geeft het aan hoe de gezondheid van de mensen op dit moment is?

Dan denk ik; allemaal het gevolg van bijnieruitputting.

Dus met allemaal aan de bijnierextract en de H2O2?

 
Ontstekingen zijn epidemisch dus de 'trefkans' is hoog, misschien wel meer dan 90%. Het kost het lichaam veel kracht om lokale hitte op te wekken, waardoor de rest van het lichaam juist koud wordt. Vooral nu, midden in de winter. Zo kan het dus gebeuren dat iemand onderhevig is aan ontstekingen maar toch bijzonder kouwelijk is. Bij die mensen moet je niet met koudmakend (yin) voedsel aankomen, maar dat is nu juist wat balans aanbrengt tegenover die overmatige hitteprocessen in het lichaam! Niet dat je de hele tijd yin-voedsel moet eten, want het gaat altijd weer om die balans van yin (kou) en yang (warmte). Maar een verhoogde inname van yin-voedsel kan verlichting bieden.

Mike

 
Lees in een ander topic dat yin voeding o.a. bitter is.

Dus aan de witlof, groene thee, radijsjes?

Wat is er nog meer yin, qua voeding.

 
Het heeft ook te maken met het seizoen. In de winter moet je meer yang-voedsel (verwarmend) eten, in de zomer meer yin-voedsel (verkoelend). Moeder aarde is van zichzelf koud en donker, dus de nacht is de 'aardetijd'. De aarde wordt overdag verwarmd en verlicht door de warmte en het licht van de zon, maar deze komt van bovenaf, van Vader Hemel. Overdag is dus 'hemeltijd'. De meeste vitale organen van mensen liggen onderin, in de buikholte. Dit zijn yin-organen. Ga dus op zoek naar darm-, lever-, nier-, alvleesklier- en milt-vriendelijk voedsel, op deze manier leg je letterlijk een goede 'bodem'.

Mike

 
De jongeman die de ziekte heeft die als titel staat is zijn voeding aan gaan passen.

Hij had vorig jaar enorm veel last van poliepen in zijn neus, een gevoel van constant hevig verkouden zijn.

Van de winter was het over en nu komt het hevig terug.

Zo hevig dat neusspoelingen met zoutwater niet eens van zijn ene neusgat in het andere komt, laat staan doorstroming.

Ik heb geadviseerd om een druppeltje 35% in het neusspoel/zoutwater te doen en om 3% in een sprayflesje te doen en in zijn neusgaten te sprayen.

Zijn er nog andere tips?

 
Hij moet de lever ontgiften! Ik hoor Gerrit ook steeds over zijn neuspoliep. Wanneer hij leverondersteunende voeding eet, wordt het beter. Mariadistel, lever- en galthee van Salus, de appelsmoothie, avocado's, alles wat bitter is, rode biet...

 
Paardebloemwortel (eerst 15 min uitkoken voor gebruik als thee-infusie) is ook echt goed voor de lever.

 
Momenteel probeer ik een vriendin te adviseren omtrent haar klachten. Ze heeft altijd veel stress gehad in haar leven, maar afgelopen half jaar was het heel erg. In november begon ze haar te verliezen, en in tijd van 6 weken was ze zo goed als kaal en draagt nu een pruik. Diagnose alopecia door stress.

Voordat ze haar begon te verliezen had ze veel last van haar lever en had ik haar geadviseerd eens een glas bitterzout te nemen omdat ze zo verstopt zat. Een complete leverreiniging zag ze niet zitten. 1 glas bitterzout had al een geweldig effect. Zowel haar darmen werden eens goed gespoeld en haar leverklachten verdwenen als sneeuw voor de zon (tijdelijk). Een week daarna begon haar haar uit te vallen. Alles kwam tegelijkertijd met het ontslag op haar werk.

Haar hoofdhuid was ook erg geirriteerd (waarschijnlijk ontstoken) en de behandelend arts heeft haar costeroidenzalf voorgeschrever waardoor de symptomen verdwenen.

Maar de stress ging niet weg en ze werd emotioneel een wrak. Inmiddels slikt ze adrenal op mijn advies en is ze niet meer wanhopig en in de war. Het slaat goed aan.

Alleen nu moet de haargroei weer op gang komen en dat lukt niet erg. Ze heeft inmiddels contact gehad met andere alopecia patienten en die hebben een zeer heftig chemisch middel gebruikt waarna het haar weer begon te groeien en nooit meer is uitgevallen. Zij put daar nu alle hoop uit. Zelf denk ik dat hierdoor weer giga stress ontstaat voor haar lichaam waardoor het averechts gaat werken.

Misschien helpt het om haar hoofdhuid met H2O2 te behandelen. En daarnaast natuurlijk voeding aanpassen. Dat laatste zal moeilijk zijn wan zij eet volgens haarzelf en de richtlijnen van het voedingscentrum heel gezond en vindt mijn eetwijze een tikje overdreven. Maar ja, ze is een dierbare vriendin en ik vind het toch moeilijk om haar op dit punt los te laten.

Wie heeft er ervaring met de behandeling van alopecia en eventueel goede tips? En zal er een verband zijn tussen het plotseling heftig ontgiften via de bitterzout en het daarna ontstaan van de haaruitval?

 
Dit is een schildklierprobleem. Door haar eerdere hoge stressniveau heeft ze gigantische hoeveelheden cortisol geproduceerd, waardoor haar schildklierfunctie onderdrukt is geraakt. Dit is de reden waarom mensen grijs haar of haaruitval krijgen van stress. Ik raad haar aan onder behandeling te gaan van een kundige natuurarts die haar kan ondersteunen met dierlijk schildklierhormoon. Bij mijn weten zijn er in Nederland niet zoveel. De enige waarvan ik weet dat hij kennis van zaken heeft, is Ron Velthuis in Zutphen.

Mike

 
gif-vrij verloor je vriendin ook steentjes uit haar lever door alleen maar bitterzout te gebruiken?

 
@sheila

Ik heb geen idee of ze ook steentjes uit haar lever is kwijtgeraakt en zij zelf kon dat ook niet beoordelen. Waarschijnlijk zaten er wel steentjes vast in de galwegen en zijn die nu doorgespoeld want het zware beklemmende gevoel onder haar middenrif is wel verdwenen. Haar ontlasting is iets beter geworden en ze kan bepaald voedsel weer beter verwerken.

@Mike

Bedankt voor je advies, ik ga dat zeker aan haar doorgeven.

Zelf begrijp ik 1 ding niet helemaal. Cortisol werkt toch ontstekingsremmend? Hoe kan het dat er bij teveel cortisol er dan toch een ontstekingsziekte ontstaat?

Naast de alopecia heeft ze trouwens ook artrose, dit is toch ook een ontstekingsziekte?

 
Men denkt dat dit een autoimmuunaandoening is, maar bewezen is dit niet. Als er inderdaad sprake is van ontstekingen dan kan ik alleen maar de volgende verklaring theoretiseren:

Door jarenlange hoge cortisolwaardes wordt de schildklier onderdrukt. Na verloop van tijd raken de bijnieren echter uitgeput en dalen de cortisolwaardes juist drastisch. Er wordt dan structureel te weinig ontstekingsremmende cortisol geproduceerd, waardoor het immuunsysteem onvoldoende wordt afgeremd en overactief wordt. Door de trage schildklierwerking openbaart de klacht zich vervolgens d.m.v. haaruitval, waarbij de haarzakjes zouden worden aangevallen. In dit specifieke geval wordt tevens het kraakbeen aangevallen, wat zich uit in de vorm van artrose.

Mike

 
@Mike

Bedankt voor de uitleg Mike. Het klinkt eigenlijk allemaal heel logisch.

Ze vertelde me gisteren dat er op sommige plekjes donshaartjes terugkomen en die zijn niet bruin maar wit/grijs. Ook heeft ze nu besloten om niet dat chemische middel op haar hoofdhuid te smeren. Dat is al een stap in de goede richting.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.831
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan