Allergisch voor yoghurt?

Simmentaler

New member
Sinds een paar maanden heb ik veel buikpijn en last van misselijkheid. Inmiddels weet ik waarom: ik heb gastritis, maagontsteking, dat is gemeten door een biofotonentherapeut (dat wordt nu uiteraard behandeld). Vooral na het eten van yoghurt word ik enorm misselijk en krijg ik buikpijn. Het duurde een tijd voordat ik de link legde, maar nu is het overduidelijk dat ik er niet tegen kan. Melk, kaas en kefir zijn geen probleem. Zit er iets in yoghurt dat de maag irriteert? Het maakt ook geen verschil of ik de yoghurt zelf maak, of bijv. de yoghurt van de Weerribben eet. Ik heb weleens iets gelezen over dat in yoghurt dezelfde stoffen zitten als in peniciline, geen idee of dat waar is. Weet iemand er meer over?

 
Dag San,

Veel kans dat je overgevoelig bent voor een bacterie die in yoghurt zit.

Een product mag pas yoghurt heten, als deze bacteriën erin voorkomen: lactobacillus bulgaricus en streptococcus thermophilus.

In standyoghurt zitten de bacteriën lactobacillus acidophilus en bifidobacterium waardoor er sprake is van rechtsdraaiend melkzuur. De smaak is daardoor wat zachter en de yoghurt is wat makkelijker verteerbaar.

Nu mijn vraag of je al standyoghurt op basis van rechtsdraaiend melkzuur geprobeerd hebt. Hier thuis hebben we goede ervaringen met deze variant. Zal dus een kwestie van achterhalen worden of de yoghurt die je tot nu toe gebruikte gewone yoghurt of yoghurt op basis van rechtsdraaiend melkzuur is.

 
Hoi Vivianne,

Dat klinkt interessant, ik zal op onderzoek uitgaan. Voorlopig mijd ik de yoghurt sowieso. Heb nu wel biogarde in huis gehaald, zal dat eens rustig proberen. Heb dit probleem ook pas sinds kort, voorheen kon ik tegen alle soorten zuivel. Heb toen inderdaad al eens standyoghurt gegeten, maar had met de gewone yoghurt toen nog geen problemen. Bedankt voor je advies!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan