Allergieën , advies gevraagd

Henry

Member
Hallo,

Naast hooikoorts heb ik ook diverse voedselallergieën al geruime tijd. Ik ben op het forum terecht gekomen om van mijn psoriasis en artritis af te komen. Dit is me tot nu toe aardig aan het lukken, mijn klachten zijn sterk verminderd en heb dit jaar weinig hooikoorts klachten gehad dankzij het voedingspatroon van WAPF .
Maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden ,er zijn nog klachten aanwezig waar ik last van heb.

Mijn volgende stap is nu te onderzoeken in hoeverre allergieën verband kunnen hebben met mijn kwalen.
Ik wist dat ik hooikoorts had ,en allergisch was voor appels rauwe wortel, kiwi, Nog niet zolang geleden heb ik een uitgebreide allergietest gedaan via bloedonderzoeken.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat ik licht allergisch ben voor :erwten ,gerst, gluten, haver, kiwi en koolvis en voor roodbaars vis was ik sterk allergisch.

Het merkwaardige van deze uitslag is dat appels en rauw wortel niet naar voren is gekomen. Als ik deze eet krijg ik pijn op mijn borst en het pikt in mijn mond. Spinazie pikt ook een beetje in de mond. En waar ik volgens de test sterk allergisch voor ben is de roodbaars en deze vis heb ik nog nooit gegeten.

Mike schrijft het volgende ergens in een reactie:

Eliminatiediëten maken je spijsvertering niet sterker, maar zwakker, zoals je nu zelf ook ervaart. Je moet niet wegvluchten van het probleem, maar het juist aangaan. Alle voedselintoleranties en -allergieën hebben te maken met bepaalde eiwitten in bepaalde voedingsmiddelen, in dit geval de biogene aminen. De oorzaak zit hem dus in een slechte eiwitvertering. Deze eiwitten vermijden lost wellicht de triggers (symptomen) op, maar de oorzaak zit hem in te weinig maagzuur.

Ik weet niet wat ik moet doen want waar ik mee bezig ben is het hele van mijn lekkende darm ik eet ook elke dag een grote kom gelatine rijke botte soep. en ik lees dat juist allergieën ook voor ontstekingen kunnen zorgen in de darmen.

Ik hoop dat ik jullie even mag lastig vallen met mijn vragen ,wie kan de merkwaardigheden uit de allergietest verklaren en vooral hoe zit het met de gefermenteerde levertraan ? deze is van de kabeljauw en dit is familie van de koolvis waar ik licht allergisch voor ben. Ik weet dat er ook gefermenteerde levertraan is van de rog maar of ik deze mag toestaan weet ik niet. Graag jullie advies.

mvg Henry

 
hoi Henry, het lijkt mij wel verstandig om, zolang jij die allergieen hebt, wel om je allergieen en intoleranties heen te eten, want anders komt je spijsvertering / lichaam niet tot rust. Anders gezegd: je kunt je lekkende darm niet tot rust krijgen als je dingen eet waar je allergisch voor bent of anderszins niet tegen kunt.
Tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring.
Typisch dat je ook allergisch bent voor wortel trouwens.
Ik dacht dat dat zo ongeveer met bleekselderij samen de minst allergene voedingsproducten waren.
Je kunt dan misschien niet allergisch zijn voor spinazie, maar dan is er nog het zogeheten fenomeen exorfinenoverbelasting en spinazie bevat exorfinen.
Elk fermentatieproces maakt voeding makkelijker verteerbaar, zelfs ook allergene voeding.
Je allergie kan zo sterk zijn dat je ook dat voedingsmiddel in gefermenteerde vorm niet kan eten, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Als je allergisch bent voor een vis, dan lijkt me verder waarschijnlijker dat je allergisch bent voor het vleeseiwit van de vis dan voor de olie.
Maar zowiezo zijn er visolien beschikbaar van verschillende vissen, dus je hebt keus.
 
@Henry, je schrijft dat je niet tegen rauwe wortel kunt maar hoe zit het met goed gaar gekookt?
Dat lijkt mij qua vertering een stuk makkelijker dan rauw.
Ik herken je klachten als hooikoorts en huidproblemen waar ik zelf ruim een halve eeuw mee heb lopen tobben en allerlei troep tegen gebruikte zoals costeroïden in cremes, injecties en neussprays.
Na anderhalf a 2 jaar was ik er zo goed als van af.
Herstelduur is denk ik afhankelijk van de reeds ontstane schade.
Zoals Lievergezond het al aangeeft, viseiwit kan de allergeen zijn en niet de olie.
Ik had dit met kippeneiwit,ik kon geen ei eten zonder een eczeem aanval en nu eet ik er 4 tegelijk zonder problemen.
Wanneer je zeker weet dat je ergens (mogelijk tijdelijk) niet tegen kunt laat je het weg.
Ik heb al die tijd geen eieren meer gegeten maar wel vlees en vis waar ik geen problemen mee had.
Wanneer je systeem is hersteld kun je het weer eens voorzichtig proberen.
 
Bedankt Lievergezond voor je antwoord.

@Cholesterolisc Als de wortels goed gekookt zijn heb ik er geen last van.

Appels kan ik helemaal niet verdragen ,ik drink veel appelazijn momenteel.Hiervan krijg ik geen klachten.Rode kool kwam ook naar voren uit de test (ook licht) ,ik merk niets van klachten met het eten van rode kool.Aangeraden werd door de test de lichte allergien minimaal 2 maanden te elimineren ,de sterke minimaal een half jaar.
 
Het zijn allemaal planten waar je op reageert. Heb je al eens geprobeerd om uitsluitend op vlees, zuivel en eieren te leven?

Mike
 
Nee Mike dat niet echt ,Ook vis ben ik volgens de test allergies (koolvis) ,eet niet zoveel groente hoor ,dit is bij mij ook een bijzaak.Ik eet veel eieren en veel kefir en heel veel gelatine rijke soep ,als ik de soep gemaakt heb zit er een laag vet op van bijna 1 cm dik.Vlees consumptie is weer wat minder.
 
Henry, houd je ook rekening met voeding die histaminerijk is? Zo bevat spinazie veel histamine.
Bij allergieen heb je als het ware te maken met een kannetje, als het kannetje vol zit dan krijg je klachten. Neem je histaminerijke voeding dan is jouw kannetje dus snel vol.
 
Bedankt Johan ,nee dat doe ik niet. Ik wist van histamine maar heb me er nooit echt in verdiept en mee bezig gehouden. Ik heb niets gedaan met de uitslag van de allergietest nu een half jaar geleden. Omdat ik van de meeste voedingsmiddelen niet zo veel hinder had en ik het gewoon wilde eten. Kabeljauw vond ik te lekker om aan de kanten te zetten. Ik ga het nu allemaal serieus nemen.
 
Ik begrijp het, echter als je met allergieën zit dan heb je al snel te maken met een hoog histamine gehalte. Bij allergieën draait het allemaal om histamine.
Wellicht goed om je hierin te verdiepen, en dan met name ook in 'zaken' die het histamine gehalte verlagen. Lager histamine gehalte = minder allergische klachten.
Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat het DAO enzym verantwoordelijk is voor de afbraak van histamine in je lichaam.
 
Kefir en azijn schijnen erg rijk aan histamine te zijn.Laat dit nou net de producten zijn die ik het meest consumeer.Dit zal denk ik niet zo'n vaart lopen,ik geloof in de heilzame voordelen daarvan.Nog even een vraag een allergie is toch ook niets anders dan een auto-immuunziekte veroorzaakt door hoogstwaarschijnlijk en lekke darm ? en kun je hier ook reuma van krijgen ?(allergie)
 
Als jij je allergische klachten wilt verminderen dan is de voedingswaarde in jouw geval voor nu niet het meest belangrijke.
Een product hoog in histamine is niet aan te raden. Rijk aan histamine = meer allergische klachten.
Zoiezo hebben mensen met hooikoorts en allergieën een verhoogd histamine gehalte. En als jij dan ook nog eens histaminerijke producten inneemt dan krijg je daar ongetwijfeld last van.
Als jij je allergische klachten wilt verminderen, dan moet het histamine gehalte verlaagd worden.
Google maar eens wat voor een invloed een hoog histamine gehalte op je gezondheid heeft.
Mijn advies is om histaminerijke producten tijdelijk niet in te nemen, en je te richten op zaken in het lichaam die de histamine zou moeten afbreken (DAO enzym etc).
 
Als ik van deze lijst moet schrappen wat hoog is in histamine dan houd ik maar bitter weinig te eten over: http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet.html

Andere lijst waar kip ineens als histamine rijk staat:

Gebruik zo min mogelijk van de onderstaande producten:

Alle alcoholische dranken, met name champagne, bier en wijn, maar ook alcoholvrij bier
Kaas, met name oude of gefermenteerde kaassoorten zoals Parmesan, Roquefort, Danish blue, brie, camembert, feta. Cottage cheese, ricotta e.d. zijn wel toegestaan
Gefermenteerde of gerookte producten zoals gerookt vlees of vis, zuurkool, sojaproducten zoals tofu en tempeh
Vissoorten: ansjovis, makreel, sardines, zalm, gerookte vissoorten, zeker uit blik
Schelp- en schaaldieren
Paddestoelen
Vlees: kip
Vleeswaren: braadworst, salami , chorizo, ham, bacon en dergelijke
Groenten: aubergines, tomaten, spinazie, kant-en-klare salades
Fruit: aardbeien,abrikozen, ananas, avocado’s, citrusvruchten, dadels, frambozen, grapefruit, papaja, mango,(rode) pruimen, sinaasappels
Gedroogde vruchten: abrikozen, dadels, pruimen, rozijnen
Noten: pinda’s, cashewnoten, walnoten
Eieren en producten gemaakt met (rauwe) eieren zoals milkshakes, mayonaise.
Zure zuivelproducten zoals zure room, creme fraiche, yoghurt
Brood en gebak gemaakt met gist, zuurdesembrood
Azijn of azijnhoudende voedingsmiddelen: mayonnaise, salade dressing, mosterd, ketchup, chili saus, atjar, olijven
Sojasaus
Chocolade, cacao, chocolademelk
Zwarte en groene thee, cola
Specerijen: anijs, cayennepeper, chili, kaneel, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat
Gist en gisthoudende producten zoals marmite, juspoeder, bouillonblokjes
Voedseladditieven: tartrazine en andere kunstmatige kleurstoffen, conserveermiddelen, in het bijzonder benzoaten en sulfieten


Top 10 van de meeste histamine bevattende voedingsmiddelen

Champagne (67 mg/100 ml)
Zuurkool (23 mg/100 gr)
Tofu (tot wel 22 mg/100 gr)
Parmesan (15 mg/100 gr)
Bier (7 mg/500 ml) Bier varieert in de hoeveelheid histamine, bovengistende bieren bevatten meer
Worst (6 mg/100 gr) Verse worst bevat doorgaans minder histamine dan de geconserveerde soorten
Blauwe kaas (5 mg/100 gr)
Rode wijn (3 mg/100 ml)
Aubergine (3 mg/100 gr)
Tomatenketchup (2 mg/100 gr)
Vis uit blik (tonijn, zalm, haring) (2 mg/100 gr)
 
Om alle voedingsmiddelen die histamine bevatten te schrappen is simpelweg niet te doen, ik spreek uit ervaring! Dit geeft je zelfs een zodanige stress dat de winst nihil is (want stress verhoogd het histamine gehalte in het lichaam).
Wél is het naar mijn mening geen grote moeite om de producten die erg veel histamine bevatten te schrappen.
Daarnaast is het gewoon een stukje bewustwording en balanceren. Eet jij in de ochtend een histaminerijk product dan is het aan te raden om de rest van de dag producten te kiezen die laag zijn in histamine.
En zoals eerder ook is genoemd, verdiep je in de oorzaak van het probleem. Misschien heb je wel een tekort van het DAO enzym, wat verantwoordelijk is voor de afbraak in het lichaam. Als dit zo is dan kijk ook naar je koper gehalte, Koper is nodig om DAO aan te maken.
Dit laatste was namelijk bij mij van toepassing, doordat ik veel vitamine c en zink nam kreeg ik een koper tekort. Resultaat; hoger histamine gehalte en dus meer allergische klachten.

Het betreft hier overigens ook een totaaloplossing; vermijd histaminerijke producten, vermijd stress, vermijd probiotica die histamine verhogen, vermijd vitamine/supplementen die histamine verhogen, voeg supplementen/voeding toe die histamine verlagen, sanering in huis vwb de allergieen (huisstofmijthoezen), luchtreiniger met hepa filter, verdiep je in pollenfilters en meer!

Hierbij enkele adviezen vwb het verlagen van histamine:
- L-Methionine; verlaagd het histamine gehalte en stimuleert het DAO enzym
- Vitamine C: verlaagd het histamine gehalte aanzienlijk.
- Quercetine; verlaagd het histamine gehalte aanzienlijk. Overigens heeft quercetine meer gezondheidsbevorderende eigenschappen.
- Goede vitamine-b complex; voor een goede omzetting van enkele histamineverlagende stoffen zoals bijvoorbeeld L-Methionine.

Een hoog histamine gehalte is gelinkt aan ontstekingen in het lichaam en daaropvolgend een lekkende darm.
Daarentegen wil je ook geen laag histamine gehalte, histamine is namelijk essentieel voor ons (het doet ook veel goede dingen in het lichaam). Een te laag histamine gehalte brengt weer andere problemen met zich mee.

Meer info over histamine;
http://peelingbacktheonionlayers.com/could-histamine-be-sabotaging-your-digestive-health/
MEer tips; http://selfhacked.com/2014/08/01/deal-histamine/
Mocht je de diepte in willen gaan dan is deze goede blog post aan te bevelen:
http://area1255.blogspot.nl/2014/08/histamine-receptors-h1h2h3-and.html

Succes!
 
Dank je Johan30 :)
De laatste link is inderdaad behoorlijk de diepte in, dat gaat me nu nog even te ver.
Voor het eerst in drie jaar tijd heb ik weer meer last van opkomende hooikoorts dus ik ben blij met deze berichten. Het zet me weer even aan het denken en onderzoeken om histaminerijke voeding wat meer te vermijden. Volgens mij sta ik ook al dagen bol van de ontstekingen, wat er -zoals ik het begrijp- ook mee te maken kan hebben.

 
Ik heb me er behoorlijk in verdiept omdat ik wilde weten in hoeverre mijn hoge histamine gehalte bijdraagt aan mijn fibromyalgie klachten.
En wat blijkt, er is een duidelijke relatie. Het gaat allemaal om de mestcellen, je moet je voorstellen dat een mestcel een zakje is die door het lichaam dwaald en op een gegeven moment zijn inhoud vrij laat. Wanneer bijvoorbeeld een mestcel in aanraking komt met een allergeen dan laat de mestcel zijn inhoud vrij. Een mestcel bevat verschillende stoffen waaronder histamine. De mestcel laat dan dus histamine los en je krijgt de allergische klachten; jeuk, tranende ogen etc.

Maar het blijkt dat deze mestcellen ook cytokinen bevatten en dus ook loslaten. En cytokinen zijn verantwoordelijk voor de ontstekingen in ons lichaam. Veel cytokinen in het lichaam = veel ontstekingen (en dat betekend voor mij meer last van fibromyalgie klachten).

Om het kort samen te vatten; Bij allergische reacties kun je er dus ook vanuit gaan dat er meer ontstekingsbevorderende cytokines geproduceerd worden.

Overigens zijn er ook Mestcellen ziektes bekend zoals mastocytose, waar er abnormaal veel mestcellen in het lichaam bevinden.

Naja, in bovenstaande ben ik al een beetje in de diepte gegaan maar hopelijk heb je nu een beter beeld van de relatie met Mestcellen, de allergische klachten en ontstekingen.
 
Ter aanvulling: wel vreemd dat ik juist dit jaar weer last van ontstekingen en hooikoorts verschijnselen heb nu ik iets meer dan een maand het DPP IV enzym suppleer :-?
Dan rijst bij mij toch de vraag of het wel zo verstandig is dit enzym te suppleren.
 
Ik ben niet zoveel op de hoogte van het DPP IV enzym. Maar in een snelle zoekresultaat heb ik het volgende gevonden:

Een goed histamineniveau wordt onder controle gehouden door toedoen van Diamine Oxidase (DAO), Dipeptidyl peptidase-4 (DPP-IV) en Histamine-N-methyltransferase (HNMT) (lit.4). Is die balans verstoord dan zullen mestcellen in reactie op de weerstand teveel histamine aanmaken.
Bron : http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/139910-astma-parkinson-depressie-en-borstkanker-door-dpp4-tekort.html

Het is natuurlijk gissen maar wellicht dat de balans bij jou ontregeld is door het supplementeren van het DPP-IV enzym? Is er bij jou een tekort aan het DPP-IV enzym geconstateerd?
Wellicht een idee om het DPP-IV enzym 2 weken niet in te nemen en kijken wat dat met je hooikoorts verschijnselen doet?
Overigens is het goed om te weten dat er sinds enkele weken graspollen in de lucht zijn, deze zijn sterk allergeen. Dit kan natuurlijk ook meespelen.
 
Inderdaad zijn er nu veel graspollen en was dit ook altijd dé tijd dat ik (sinds 2001) last van hooikoorts heb.
Echter omdat ik het de afgelopen drie jaar niet heb gehad (behalve in wat lichte vorm als ik tomaten of veel ander histaminerijke voeding at) vind ik het opvallend dat ik het nu wel weer heb.

Er is bij mij geen tekort aan het DPP IV enzym geconstateerd maar ik heb wel sterk het vermoeden dat ik deze mis, of te kort kom. Ik kan me goed voorstellen dat door suppletie er een onbalans komt wat de boel er ook niet beter op maakt.
Het opvallende vind ik dat mijn echtgenoot nu ook symptomen van hooikoorts vertoont, terwijl hij er nooit last van heeft gehad. Hij slikt nu een even lange periode het enzym.

Ik had het idee dat het enzym mij vrolijker maakt, maar wellicht is het zaak een en ander nog eens nader te bekijken.

Al weet ik wel dat wat meer 'boosdoeners' kunnen zijn: cacao, koffie en (voor mij) verkeerde voeding zoals zuivel, gluten en smaakmakers. Hier komt ook nog eens stress bij. Onderweg zijn en familieperikelen zijn een uitdaging voor mijn gezondheid :(
Overigens is cacao de enige rode draad die er steeds is, dus het lijkt me ook zaak hier maar weer eens 'vanaf' te komen. Het lijkt verdorie wel een verslaving :(
 
Aanvulling: kan het zijn dat ik vrolijker wordt van de probiotica in de Exendo DPP IV enzym capsules? Ik dacht dat het door het enzym kwam, maar wellicht komt het juist door de goede bacteriën die mijn darmen nu bewonen. Want volgens mij komt depressie en depressieve gevoelens toch uit de darmen, dus dan zouden de bacteriën hier mogelijk de oplossing voor zijn. Ik ga eens het draadje over Bio Kult bestuderen.
Gefermenteerde voeding en dranken lijken bij mij namelijk geen goede optie, dus dan toch maar pillen :-?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan