Alkalife schadelijk?

MissM

New member
Ik heb voor ik dit forum ontdekte, een doosje Alkalife tabletten gekocht om mijn verstoorde zuur/base balans te herstellen (vastgesteld door alternatief therapeut).

Hier lees ik dat die zuur/base balans achterhaald is. Maar ik snap het niet helemaal...

Die uitleg van Alkalife lijkt me zo logisch... 8O Toch??

Door die tabletjes na de maaltijd te nemen, vermijd je toch dat je mineralenvoorraad wordt uitgeput om je lichaam in evenwicht te houden??

Kan het kwaad om ze in te nemen?

MissM

 
Jp, bedankt voor je antwoord.

En ja, ik heb die teksten al gelezen (maar interpreteer ze misschien helemaal verkeerd :?).

Mijn vraag is: creëer je er een nog groter onevenwicht mee?

Mij lijken die Alkalife tabletjes vooral ondersteunend te werken (je brengt natrium- en kaliumbicarbonaat naar je darmen) en omdat ik ze hier toch heb liggen, vroeg ik me af: baat het niet, dan schaadt het niet... Of heb ik nu veel last van brainfog? :)

 
Belangrijk is het effect op je maagzuur,

maar ik weet hier nog niet alles van, alleen de grote lijnen.

Welke tabletje heb je precies?

Over bicarbonaat worden hier wel goeie dingen geschreven en dat zie ik er ook tussen staan: http://www.alkalife.nl/producten.html

 
Jp, ivm effect op maagzuur: het zijn gecoate tabletten die pas in de darmen natrium- en kaliumbicarbonaar afgeven.

Op die manier zou je je maagzuur niet beïnvloeden.

Op het 'alleen lezen' forum staat inderdaad dat door voeding op te splitsen in zuurvormend en basisch en je te focussen op enkel de basische voedingsmiddelen, je jezelf tekortdoet. Omdat je dan dierlijke eiwitten enzo gaat verminderen...

Alkalife stelt: Om de zuur/base balans in je lichaam in evenwicht te houden, gebruikt je lichaam mineralen. Om die voorraad niet te hoeven aanspreken, zou je alkalife tabletjes kunnen nemen. Die herstellen dan het evenwicht, zonder dat je lichaam die mineralenvoorraad plundert.

Dat heb ik nog niet gevonden op dit forum, of bovenstaande stelling klopt. En of het dus 'schadelijk' is om Alkalife te nemen...

 
Ik heb zelf een kuurtje met natriumbicarbonaat (1 theelepel in een glas water per dag) van een week achter de rug. Periodiek doe ik dit soort kuurtjes en de bica helpt mij versneld ontzuren, te merken aan bijzonder zure ontlasting. Ik kan me voorstellen dat deze tabletten, waar ik zelf geen ervaring mee heb, een soortgelijk effect teweegbrengen en dus zinvol kunnen zien, mits je ze beschouwt als een kuurtje en niet systematisch tot je blijft nemen.

Mike

 
Zuurstoftekort, waardoor je cellen suikers gaan fermenteren en CO2 gaan inademen. Een te alkalische maagomgeving (te weinig maagzuur) zorgt ook voor verzuring, omdat eiwitten dan onverteerd blijven en vervolgens worden 'verteerd' door afbraakbacterien en gisten, waardoor je een verkeerd soort fermentatie krijgt (rotting). Ik ben nog steeds een erfenis uit het verleden aan het wegwerken!

Mike

 
Hoe ben je er precies achter gekomen dat je dit hebt Mike? Is dat gemeten bij metenisweten? Ik las nl. dat je ook zonder dat je het weet caseineintolerantie kunt hebben. Hoe kom je daar precies achter (als je nergens last van "lijkt" te hebben)?

 
Mike,

ik heb laatst (laatste audiobestand van Lia) een lezing van jou beluisterd, goede lezing, wederom zeer leerzaam. Ik heb een kleine opmerking. Je vertelt dat mensen die een slechte spijsvertering of te weinig maagzuur hebben meer zuur moeten eten (so far so good), maar daarnaast zeg je dan (in mijn woorden) dat dat het zuur-base verhaal onderuit haalt, omdat je dus meer zuren moet eten.

Nu wil ik helemaal geen discussie over de zuur-base theorie met je aangaan, want ik vind het fosfor-calcium verhaal zeer plausibel. Misschien weet je het ook al, maar dat bleek nu eenmaal niet uit deze lezing, dus ik schrijf het toch even op, zodat je wellicht beter beslagen bij een volgende lezing bent. Er is een verschil tussen zuren die zuur smaken zoals citroen en appelazijn en de zuur vormende voeding die rijk zijn aan niet-metalen(o.a.fosfor) (tegenovergesteld van basen die zich in metalen omzetten(o.a. calcium)). Wat ik hiermee wil zeggen is dus dat de (vrije)zuren in bijvoorbeeld citroen en azijn niet verzurend, maar juist ontzurend werken.

 
Weet ik, maar men hanteert vaak de pH-meter om te bepalen of een voedingsmiddel 'gezond' is of niet. Als je bijv. azijn neemt, dat heeft een zeer lage pH, maar is extreem gezond, met name appelazijn, rode wijnazijn en balsamico. Hoe een voedingsmiddel uitwerkt in je lichaam kan precies tegenovergesteld zijn, waarbij zure voeding basisch uitwerkt en basische voeding zuurvormend. Ook hangt het heel erg af van de staat waarin je spijsverteringsstelsel verkeert (bij de meeste mensen niet goed), want voedsel is alleen maar zo gezond of ongezond als dat het verteerd kan worden. Daarnaast heeft ons lichaam zelf een regulerend mechanisme, waarbij, indien nodig, zuren kunnen worden omgezet in basen of andersom. Het is dus allemaal een stuk ingewikkelder dan simpelweg de ph_meter hanteren!

Mike

 
Zo ken ik het z-b verhaal niet, dat er ph wordt gemeten om te bepalen of een voedingsmiddel base/zuur of gezond zou zijn. Zogenaamde verzurende voeding (eiwitten) zijn namelijk totaal niet zuur.

 
Maar die ontstaan tijdens de spijsvertering, een ph strip op een lap vlees zal toch geen hoge zuurtegraad opleveren. Het gaat om de verzuring die tijdens door spijsvertering ontstaat, niet om de ph waarde van het voedingsmiddel.

 
Vlees heeft wel degelijk een lage pH-waarde vanwege de hoge graad aan zure mineralen als fosfor en zwavel.

Mike

 
ph waarde van vlees is tussen 5 en 6, ph waarde citroen tussen 2.2 en 2.4 dus is een citroen zuurder dan vlees

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp65.htm

Hierop is de zuur-base theorie niet gebaseerd, dat is wat je probeer te vertellen. Het gaat erom wat er mee in het lichaam gebeurt, waar we idd maar beperkt inzicht in hebben.

 
Quote:
Zuurstoftekort, waardoor je cellen suikers gaan fermenteren en CO2 gaan inademen.


Volgens Artour rakhimov (normalbreathing.com) bestaat bica juist voor een groot deel uit co2, maar toch helpt het met meer zuurstof je cellen in te krijgen.

Vandaar ook dat dit Simoncini (of zoiets) goede restultaten behaalt met bica.

 
Dat kun je niet zo simpel stellen. In zijn boek 'Kanker is een schimmel' rept Simoncini met geen woord over een evt. verband tussen CO2 en zuurstof. De basisgedachte achter zijn therapie is dat candida de oorzaak van kanker is en candida overleeft niet in een basisch milieu, zoals dit wordt gevormd door bica. Zijn (onjuiste) redenatie is: schimmel weg = kanker weg.

Bovendien brengt hij de bica intraveneus in en omzeilt daarmee de spijsvertering. En dat terwijl CO2 juist ontstaat bij het drinken van bica, omdat deze dan in het maagzuur plonst en daarmee reageert.

Ten slotte waag ik nog altijd zeer te betwijfelen of meer CO2 ook bijdraagt aan meer zuurstof. In dit artikel zie je helemaal onderaan (figuur 3) een kadertje over het CO2-gehalte in het bloed als er veel kh worden gegeten en weinig. Vooral deze conclusie is veelzeggend:

Quote:
The study showed that patients on a low-carbohydrate diet generated less carbon dioxide, breathed more slowly, and required less time on a ventilator.


Van oudsher hebben we altijd weinig kh gegeten en was het CO2-gehalte in ons bloed ook lager dan dat van de moderne mens. Hoe kan nog meer CO2 dan heilzaam zijn en leiden tot meer zuurstoftoevoer naar de cellen?!

Mike

 
Quote:
Van oudsher hebben we altijd weinig kh gegeten en was het CO2-gehalte in ons bloed ook lager dan dat van de moderne mens. Hoe kan nog meer CO2 dan heilzaam zijn en leiden tot meer zuurstoftoevoer naar de cellen?!


Nee, van oudsher ademde de mens veel minder dan de moderne mens en dus heeft de moderne mens juist een veel lager CO2 gehalte in het bloed. Je kunt wel koolhydraatrijke voeding eten om meer CO2 binnen te krijgen (geen idee waarom je dat zou willen, ademhaling is veel belangrijker), maar door een dieet rijk aan suikers schiet je ademhaling juist omhoog.

Jij drinkt nog weleens een biertje. Let er maar eens op wat er met je ademhaling gebeurt als je koolhydraatrijke voeding of dranken neemt. Merk je zelf ook niet dat vetrijke voeding je lichaam en dus ook ademhaling veel rustiger maakt?

Ik weet niet of je weleens in een kroeg komt, maar let dan maar eens op mensen. Hoe later het wordt, hoe meer mensen gaan ademhalen. Dat is zeer duidelijk te zien.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan