Afvallen door biologisch te eten

simone

New member
Wie ervaart dit nog meer?

Sinds wij biologisch eten en vooral heel veel verzadigde vetten en bijna geen koolhydraten meer is mijn vrouw toch wel zeker 25 kilo afgevallen.

Onze zoon van tien kreeg zo'n anderhalf jaar terug een klein beetje gewicht erbij maar sinds we bio eten is hij helemaal in shape.Hij was nooit te zwaar maar toch.

Ons zoontje van twee krijgt nog borstvoeding en eet ook een beetje met de pot mee maar de dikke wangen zijn bij hem ook weg.

Ikzelf ben nooit zwaar geweest, kon ook voordat wij wapf voeding deden eten wat ik wou en ik kon en kan nog steeds heel goed eten. At vroeger 10 tot twaalf boterhammen op school of soms een heel brood bij het ontbijt en veel vlees maar ook veel koolhydraten merk ik en ook fast food.Heb wel eens een paar big mac menus opgegeten of 15 eieren met brood en soep.Als ik er toch aan terugdunk maar met mijn lengte van ongeveer 1.80 m was ik nooit zwaarder als 73 kilo.

Nu weeg ik 67 á 68 kilo en dan wou ik toch vragen of je met een WAPF voeding in het begin kan afvallen en daarna weer een paar kilootjes bij kan komen?

Ik wil toch wel zo'n 70 á 72 kilo wegen.

Wat is jullie visie daarop?

 
heb hetzelfde en zou juist moeten aankomen

weeg maar 62 kg en ben 1.80

geef borstvoeding

mijn zoontje van 7 is ook afgevallen

en hij was al niet de dikste

 
Ik zou zeggen: eet meer koolhydraten! Sinds ik wat linzen en quinoa aan het toevoegen ben, ben ik in elk geval al 1 kilo aangekomen.

 
En geef het tijd, je lichaam moet even in balans komen, volgens mij, en zal uiteindelijk uitkoen op een gewicht wat bij je hoort.

 
Ik eet nog wel koolhydraten, alleen witte rijst af en toe, wat zuurdesembrood van witte biologische steengemalen meel en wij maken de desem zelf thuis soms ook quinoa of linzen.

 
Ik ben inmiddels ook al 20 kg afgevallen. En dit in 8 maanden tijd. De eerste 4 maanden at ik biologisch en ben toen 6 kg afgevallen. Vanaf januari volg ik WAPF, eerst weer wat aangekomen maar daarna weer 12 kg afgevallen. Heb ook wel aardig de koolhydraten geminderd en het vet verhoogd. De afgelopen maand schommelt mijn gewicht zo'n 1 a 2 kg. Doordat ik zo moe en futloos was heb ik de koolhydraten weer iets verhoogd. Echter dit heeft er toch tot geleidt dat ik regelmatig de fout inging met verkeerd eten. Door de koolhydraten iets te verhogen had ik regelmatig toch weer meer behoefte aan nog meer koolhydraten. Probeer er op te letten dat ik alleen koolhydraten eet met voldoende vetten, maar het helpt niet genoeg. Zodra ik de koolhydraten weer verminder is het probleem over en neig ik niet meer naar koolhydraten. Een beetje gejojo, maar probeer een juiste balans te vinden. Dus tips zijn welkom. En hopelijk gaat er nog 15 kg af zodat ik weer op mijn goede gewicht zit van zo'n 12 jaar geleden.

 
De truc is het precieze aantal kh te bepalen door deze te wegen. Te weinig kh levert energieverlies op, teveel levert honger naar alsmaar meer kh op. Ga uit van een minimum van 50 gr. kh per dag en een maximum van 100 gr. kh per dag (droog gewicht, dus voor het koken). Het kan best zijn dat voor jou het minimum van 50 gr. al voldoende is, of misschien moet je er precies tussenin gaan zitten, op 75 gr.

Bij het wegen van koolhydraatbronnen moet je simpelweg uitgaan van de bron zelf en niet de kh in de bron. Bijv. een appel bevat behalve kh misschien ook nog wat eiwitten en misschien zelfs nog wel wat vet, maar als voedselbron is een appel toch echt overwegend kh. Zo ook met andere kh-bronnen als bijv. rijst of quinoa. Quinoa bevat weliswaar naast kh ook eiwitten, maar is hoofdzakelijk een bron van kh. Weeg simpelweg de complete kh-bron (je hoeft er geen studie op los te laten naar de individuele voedselgroepen). Je zult zien dat een halve appel al 100 gr. kh is en dat is niet veel, maar dat 100 gr. rijst of quinoa weer meer is dan je denkt. Het ligt er dus aan voor welke bron je kiest. Bedenk dat glucose, fructose, zetmeel en suiker allemaal vallen onder de kh.

Mike

 
Alleen de zetmeelrijke groentes, zoals wortel inderdaad. Groene bladgroente telt niet mee als groente, want daar zitten zo weinig kh in dat ze niet meegeteld hoeven te worden. Sterker nog, het is zelfs gevaarlijk om uit te gaan van groente als je enige bron van kh! Dit is de reden waarom GAPS zo verkeerd kan uitpakken voor veel mensen. Ga ervan uit dat groene bladgroente ONBEPERKT mag worden gegeten, zowel rauw als gefermenteerd als gekookt. Hoe donkerder groen het blad, hoe beter! Of iets wel of niet rauw te consumeren is hangt af van de dikte van het blad. Hoe taaier en leerachtiger het blad, hoe langer het gekookt moet worden. Spinazie heeft weliswaar geen taai blad, maar moet desondanks lang gekookt worden i.v.m. de neutralisering van oxaalzuur.

Mike

 
Quote:
het wegen van koolhydraatbronnen moet je simpelweg uitgaan van de bron zelf en niet de kh in de bron. Bijv. een appel bevat behalve kh misschien ook nog wat eiwitten en misschien zelfs nog wel wat vet, maar als voedselbron is een appel toch echt overwegend kh. Zo ook met andere kh-bronnen als bijv. rijst of quinoa. Quinoa bevat weliswaar naast kh ook eiwitten, maar is hoofdzakelijk een bron van kh. Weeg simpelweg de complete kh-bron (je hoeft er geen studie op los te laten naar de individuele voedselgroepen). Je zult zien dat een halve appel al 100 gr. kh is en dat is niet veel


Nou, dan reken je het wel heel erg extreem. Een appel bevat gemiddeld per 100 gram 12 gram koolhydraten. Dat vind ik wel een erg groot verschil met die 100 die jij noemt. Een gemiddelde appel zit zo'n beetje tussen de 150 en 200 gram in. Dan zul je met een halve appel rond de 10 gram suikers zitten. Ik ben ook niet (meer) zo van dat precieze tellen en uitrekenen, maar dit vind ik toch wel een beetje te gemakkelijk rekenen. Dit zou betekenen dat veel mensen aan een kwart tot een halve appel per dag al voldoende suikers binnen zouden krijgen.

Fruit bestaat natuurlijk ook voor een groot gedeelte uit water.

 
Ligt eraan wat men onder 'koolhydraten' verstaat. Een appel bevat grotendeels fructose en die moet je m.i. ook zien als koolhydraten. Ik denk dat men uitsluitend de vezels telt als kh en daarmee op 12% uitkomt.

Mike

 
Welke groente en fruit kun je het beste dan door de koolhydraten vermijden en zaden en noten zitten altijd koolhydraten in en hoe zit het met peulvruchten en bepaalde kruiden.

 
Ik zal het nog 1 keer duidelijk uitleggen:

Alles wat in het lichaam op korte of op lange termijn wordt omgezet in glucose dient te worden geminimaliseerd of zelfs vermeden. Dit geldt op de korte termijn voor koolhydraten, suiker en zetmeel en op de lange termijn voor fructose. Jij noemt bijv. peulvruchten. Deze zijn rijk aan zetmeel en zijn dus geen goede voedselkeuze. Daarnaast zijn ze rijk aan fytinzuur, evenals de noten en zaden die je noemt.

De beste keuze voor groente is groene bladgroente (hoe donkerder groen het blad, hoe beter) en voor fruit is bessen en besachtigen en citrusvruchten (hoe zuurder, hoe beter).

Mike

 
Ouch,

Van de ene kant maakt dit het leven wel makkelijker en simpeler. Ook wat betreft het koken.

Gewoon veel onbewerkte dierlijke vetten eten icm vlees, orgaanvlees, vis, ongepasteuriseerde zuivel, kaas, eieren en gefermenteerde producten.Honing vooral de pijnboomhoning omdat deze ook nog eens door mieren bewerkt is.

Heel af en toe een goed biertje, een gedistilleerde whiskey. Zeewier.Keltisch zeezout , zure fruit in de vorm van bes en besachtigen, bittere groente.Waterstof peroxide

Sommige groente moet je lang koken, sommigen minder lang. Nachtschades vermijden enz.

Al zeg ik het zelf, begin er steeds beter in te worden.

Mischien denk ik wel te moeilijk.

Wat je vroeger is aangeleerd gooi je helemaal om, geen appels, peren, ananas, bananen denk zure kiwi daarentegen is wel weer goed.Denk ga toch maar een lijstje posten onder een andere topic waar ik mee bezig ben.

 
Quote:
Ligt eraan wat men onder 'koolhydraten' verstaat. Een appel bevat grotendeels fructose en die moet je m.i. ook zien als koolhydraten. Ik denk dat men uitsluitend de vezels telt als kh en daarmee op 12% uitkomt.


Dan nog klopt het niet helemaal. Stel dat een halve appel dus echt 100 gram suikers bevat(fructose,glucose,enz), en een hele dus 200 gram.

Dat zou betekenen dat een appel 200 x 4 = 800 calorien bevat. Dan zou je op 3 appels per dag moeten kunnen leven.

 
Vandaar dat ik de opmerking maakte dat je niet moet kijken naar een analyse van de 3 voedselgroepen maar simpelweg zo moet redeneren:

Een appel is een voorname bron van koolhydraten (in dit geval fructose). Van dergelijke voedselbronnen mag ik 100 gram per dag eten en een appel weegt ongeveer 200 gram, dus een halve appel per dag. Rijst, vooral witte rijst, bevat voornamelijk koolhydraten (in dit geval zetmeel). Daar mag ik 100 gram per dag van eten, dus weeg ik 100 gram rijst af.

Dat is de gouden Atkins-regel en het maakt het leven gemakkelijk, zonder dat je jezelf verliest in allerlei voedingsanalyses. Snappie?

Mike

 
Ja, ik snap nu wat je bedoelt. Maar op deze manier gaan veel mensen in de problemen komen als ze denken aan een kwart tot een halve appel per dag genoeg te hebben

 
Vandaar dat ik het eigenlijk ook nooit over fruit heb, maar over glutenvrije granen en zoete aardappelen als bronnen van koolhydraten.

Mike

 
appel bevat per 100 gram ongveer 12 gram KH= suikers..

dus dit is dan weer anders dan bij rijst,

Van appel zou je dan ongveeer 800 gram kunnen eten voor 100 gram KH

tja.. om het moeilijk te maken :(

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan